جاباما
۹۰۰۲۰۱
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

تصویری از مرگ زیبای یک ستاره

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویر زیبا و متمایزی از سحابی NGC ۲۳۷۱/۲ را منتشر کرده که در صورت فلکی دوپیکر (Gemini) قرار دارد. نامگذاری نامعمول این سحابی به ساختار متفاوت آن بر می گردد.

دیجیاتو: تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویر زیبا و متمایزی از سحابی NGC ۲۳۷۱/۲ را منتشر کرده که در صورت فلکی دوپیکر (Gemini) قرار دارد. نامگذاری نامعمول این سحابی به ساختار متفاوت آن بر می گردد.

ستاره شناسان در ابتدا تصویر می کردند با دو سحابی مجزا روبرو هستند و به همین دلیل آنها را NGC ۲۳۷۱ و NGC ۲۳۷۲ نامگذاری کردند. با این حال در نهایت مشخص شد که این جرم فضایی، یک سحابی منفرد با دو بال مجزاست.

تصویری از مرگ زیبای یک ستاره

همان طور که می دانید سحابی های سیاره نما هیچ ارتباطی به سیاره ها ندارند و در واقع یک حباب گازی پیرامون یک ستاره در حال مرگ هستند. این حباب گازی در فضای اطراف ستاره پراکنده می شود.

سحابی NGC 2371/2 زمانی تشکیل شده که ستاره ای شبیه خورشید به پایان عمر خود رسید. این ستاره در مراحل پایانی حیاتش به یک غول قرمز تبدیل شده و لایه های خارجی خود را به شکل گاز به اطراف پراکنده می کند. با کاهش جرم ستاره، فقط حباب گازی در اطراف ستاره در حال مرگ باقی می ماند. بقایای ستاره را می توان در مرکز تصویر دید: ستاره ای درخشنده بین دو بال گازی. البته این ستاره هنوز به شدت داغ است و دمای آن به بیش از 134 هزار درجه سانتیگراد می رسد.

دانشمندان ناسا می گویند ساختار این سحابی ستاره نما پیچیدگی خاصی دارد: «این سحابی پر از حباب های گازی متراکم، افشانه های پر سرعت در جهت های مختلف، و ابرهای در حال انبساط است که مواد تشکیل دهنده ستاره را در دو سمت به اطراف پرتاب می کنند.»

بخش هایی از این ساختار به خاطر تابش ناشی از ستاره می درخشد. این ستاره در حال مرگ به علت دمای بسیار زیاد، نور فرابنفش از خود ساطع می کند و باعث یونیزه شدن گازها و درخشش لایه خارجی می شود. این درخشش در الگوها و رنگ های متفاوت، زیبایی منحصر به فردی را به سحابی ها می بخشد.

البته ساختار پیچیده سحابی NGC 2371/2 پایدار نیست. طی چند هزار سال آینده، ستاره به تدریج سرد شده و به یک کوتوله سفید تبدیل می شود. در نهایت گازها درخشندگی خود را از دست می دهند و در سیاهی بی پایان فضای بی کران گم می شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج