جاباما
۹۰۰۲۸۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
پ

اعتراض فعالان محیط زیست خوزستان به انتقال آب

یک فعال محیط زیست خوزستانی مهمترین دغدغه فعالان این حوزه را انتقال آب از سرشاخه رودخانه های استان عنوان کرد و گفت: طرح های انتقال آب میان حوضه ای محیط زیست خوزستان را تهدید می کند.

ایرنا: عبدالصاحب عبودی، یک فعال محیط زیست خوزستانی یکشنبه در نخستین نشست ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تشکل های مردم نهاد محیط زیست استان در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز، تاکید کرد: مدیران خوزستان باید حساسیت بیشتری در زمینه طرح های انتقال آب و جلوگیری از اجرای آنها داشته باشند.

مدیر جمعیت فعالان محیط زیست بهبهان خواستار لغو مجوز برداشت آب به طرح گردشگری تنگ تکاب در منطقه حفاظت شده خائیز شد و افزود: این طرح غیرقانونی برای اجرا چشم طمع به برداشت آب از رودخانه مارون دوخته، این در حالیست که با توجه به کاهش منابع این رودخانه ما نسبت به این برداشت ها اعلام خطر می کنیم.

وی بر جلوگیری از تخلیه فاضلاب به رودخانه مارون نیز تاکید کرد.

خوزستان خالی از سکنه می شود

کهزاد جعفری فعال محیط زیست مسجدسلیمان همچنین در این نشست اجرای طرح های انتقال آب کارون را یک فاجعه ملی دانست و گفت: نباید اجازه داده شود که با اجرای این طرح ها خوزستان استانی خالی از سکنه و یک اقامتگاه کارگری می شود.

وی خواستار ثبت جهانی رودخانه کارون به عنوان یک اثر طبیعی شد و افزود: با ساخت صنایع آب بر در فلات مرکزی و انتقال آب از سرشاخه رودهای خوزستان، این استان نابود می شود.

جعفری با انتقاد از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داشتیم همه نمایندگان خوزستان در اعتراض به اجرای این طرح ها استعفا کنند.

اعتراض فعالان محیط زیست خوزستان به انتقال آب

وی تصریح کرد: ما معتقدیم علت لایروبی نشدن رودخانه کارون، پرآب نشان دادن این رودخانه و بسترسازی برای ادامه طرح های انتقال آب است.

جعفری در ادامه گفت: بسیاری از شهرها از جمله مسجدسلیمان، اندیکا و لالی در روز فقط ۲ ساعت آب شرب دارند و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی رهبری نیز در این مناطق اجرا نشده است.

اشتهای سیری ناپذیر کویر

شبنم قنواتی زاده عضو انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان نیز در این نشست با انتقاد از عدم مدیریت تقاضای آب در کشور و طرح های انتقال آب کارون به فلات مرکزی گفت: اگر پنج برابر رودخانه کارون را به کویر انتقال دهیم، پاسخگوی این منطقه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در شرق اصفهان که مدعی خشکی زاینده رود هستند، تابستان امسال کشاورزی وسیعی انجام شده بود.

قنواتی زاده گفت: راستی آزمایی طرح های انتقال آب ضرورت دارد، چرا که آماری که نزد فعالان محیط زیست است با آمار وزارت نیرو تفاوت دارد.

وی همچنین گفت: این انجمن شکایت از ساخت و سازهای غیرمجاز بستر کارون در اهواز را در دادستانی مطرح کرده است.

قنواتی زاده خواستار برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها به ویژه رودخانه کارون در اهواز شد.

وی افزود: سیلاب اخیر، رودخانه کارون را با حجم عجیبی از رسوب گذاری مواجه کرد که یکی از دلایل اصلی آن همین ساخت و سازهای غیرقانونی است.

قنواتی زاده اضافه کرد: در حالی که سازمان آب و برق حکم تخریب برای منازل فقیر نشین را می گیرد، باید حکم تخریب رستوران های ساحل کارون نیز صادر شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح پژوهشی علاج بخشی کارون خواستار بررسی اجرای این طرح شد.

ممنوعیت سد مارون ۲

فیصل عامری فعال محیط زیست از شادگان نیز خواستار جلوگیری از توقف سد مارون ۲ شد و گفت: اجرای این طرح یکی از سرشاخه های اصلی مارون را به کلی خشک می کند و فاجعه ای برای کل حوزه این رودخانه در پی خواهد داشت.

وی نسبت به شور شدن آب در پایین دست کارون و شهرهای خرمشهر و آبادان هشدار داد و افزود: به دلیل شوری بالا مردم آبادان دست از کشاورزی برداشته اند.

عامری خواستار برنامه ریزی برای مدیریت سیلاب شد و اظهار داشت: تالاب شادگان دیگر ظرفیت پذیرش سیل را ندارد و باید راهکار دیگری برای آن اندیشیده شود.

هورالعظیم آبگیری نشد

ناصر عبیات فعال محیط زیست دشت آزادگان گفت: امسال با وجود سیلاب بی سابقه در رودخانه کرخه، نگذاشتند تالاب هورالعظیم آبگیری شود.

وی افزود: جنوب هورالعظیم همچنان آبگیری نشده، در حالی که آب زیادی از طریق اروندرود به دریا هدایت شده و شرکت نفت با سیاست اجازه ورود آن به هورالعظیم را نداد.

عبیات خواستار لایروبی رودخانه کرخه و انشعابات متصل به هورالعظیم شد و اظهار داشت: یکی دیگر از خواسته های فعالان محیط زیست منطقه ترمیم دایک مرزی هورالعظیم است که در سیل شکسته شد تا آب به بخش عراقی هور هدایت شود، اگر چه این درخواست ممکن است مخالف با قوانین بین المللی باشد اما در شرایط فعلی این تنها راه نگهداشت آب در تالاب است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه از سال های گذشته شاهد سقوط آهوهای منطقه حفاظت شده میشداغ در کانال آبرسانی غدیر (کانال پای پل کرخه) بودیم، سازمان آب و برق باید نسبت به ایمن سازی این کانال اقدام کند.

جواد الهایی سحر مدیر انجمن آینده سازان طبیعت نیز گفت: تالاب بامدژ تنها تالاب استان است که از منابع داخلی تغذیه می شود و حقابه آن باید تامین شود.

وی افزود: در حال حاضر فاضلاب سه شهرستان به تالاب بامدژ تخلیه که بیماری و آلودگی بسیاری را به همراه دارد.

توجه به مسائل اجتماعی

هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان نیز خواستار توجه به مسائل اجتماعی در طرح های توسعه شد و گفت: نشست های هم اندیشی مدیران سازمان آب و برق و تشکل های مردم نهاد ادامه یابد.

وی تصریح کرد: نگاه بهره کشی به خوزستان و منابع آن باید متوقف شود، جایجای این استان زخم خورده و خسارت دیده است و مردم این استان از ایذه تا اهواز و خرمشهر، حتی از آب شرب محروم هستند.

زینب شریفی مدرس روزنامه نگاری محیط زیست نیز در این نشست بر ضرورت آموزش متخصصان و فعالان محیط زیست تاکید کرد و گفت: این گروه ها می توانند با آموزش مسائل زیست محیطی به زبان ساده و قابل فهم برای مردم، سواد زیست محیطی جامعه را افزایش دهند.

وی افزود: در دنیا اکنون چندین دهه است که روزنامه نگاری محیط زیست، روزنامه نگاری آب و روزنامه نگاری خاک تدریس می شود تا بتوان مطالب علمی را به عموم مردم منتقل کرد.

تکرار سد گتوند

سبحان بندانی از فعالان محیط زیست بخش سوسن ایذه نیز خواستار توقف ساخت سد کارون ۲ در این منطقه شد و گفت: با توجه به شوری بالای آب های زیرزمینی این منطقه اجازه تکرار فاجعه سد گتوند را نمی دهیم.

میثم مرادی عضو انجمن حامیان زاگرس اندیمشک نیز با انتقاد از تخلفات مجریان طرح آبرسانی غدیر گفت: پیمانکار این طرح منطقه حفاظت شده «چهل پا» تخریب کرده است.

وی افزود: تخریب جنگل و قطع آبشخورها و ساخت جاده های عریض از تخلفات مجری طرح غدیر در اندیمشک بوده است که باید با آن برخورد شود.

دلیل برداشت بی رویه خاک برای ساخت سد گتوند کاملا تخریب شده است.

مجتبی گهستونی فعال محیط زیست نیز در این نشست برداشت خاک از بیشه ها را نگران کننده دانست و گفت: بیشه عقیلی به

وی با اشاره به تقاضای گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از هورالعظیم افزود: با توجه به دسترسی محدود به این تالاب مرزی، امکان توسعه گردشگری و بازدید فراهم نیست.

مریم بارانی فعال محیط زیست رامهرمز بر توقف برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه اعلا تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به نزدیکی به موسم انتخابات برخی نامزدها بر ساخت پارک در بستر رودخانه اعلا تبلیغ می کنند که این مساله نگرانی فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دونالد ترامپ

      شما هنوز نميدونيد که مسئولان صلاحتون رو ميخان؟

    • دونالد ترامپ

      شما هنوز نميدونيد که مسئولان صلاحتون رو ميخان؟

    • بدون نام

      خوزستان بدبخت...از همه جا داره رو سرمون بلا نازل میشه

    • بدون نام

      خدایا چه خبره تو این مملکت انگار دولت روحانی اومده که ایرانو متلاشی کنه و هیچ کس هم جلوی این احمق نمیگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اعتراض فقط تمام

    • بدون نام

      کی بفکر محیط زیسته ، همه فکر انتخابات منافع شخصی شان هستند

    • بدون نام

      اتفاقا خیلی هم خوب شده هرکی میتونه از خوزستان فرار کرده خیلیها هم که دارن میرن بقیه هم بزودی با سیل بعدی تکلیفشون روشن میشه همه راحت میشیم از این زندگی نکبت تو این کشور بد بخت

    • بدون نام

      نفت و گاز دارن میبرن فقط مونده آبم ببرین نوش جان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارون نگو.....کانال فاضلاب شهرهای استان خوزستان...رو نمایندگان بی عرضه سفید.

    • آراد

      آخه اگر می گذاشتند هور آبگیری شود دیگر نمی توانستند بیشتر دزدی کنند برای آنها نفت مهمتر است با آن است که می تواند ثروت خوزستان را چپاول کنند تازه خجالت هم نمی کشند آب خوزستان رادرست نکردند حرف از بردن آب می کنند.بگویید تهران مهم است وخوزستان باید فدای آن شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج