۹۰۰۸۰۲
۳۳ نظر
۵۰۰۸
۳۳ نظر
۵۰۰۸
پ

دستورکار تندور‌ها پس از حضور ظریف در فرانسه

روزنامه همدلی نوشت: هر زمان دیپلماسی به سمت گره‌گشایی مشکلات خارجی پیش رفت، اقدامات تندروها در داخل ایران بهانه به‌دست طرف‌های خارجی داد.

روزنامه همدلی نوشت: هر زمان دیپلماسی به سمت گره‌گشایی مشکلات خارجی پیش رفت، اقدامات تندروها در داخل ایران بهانه به‌دست طرف‌های خارجی داد.

فارغ از اینکه سفر بی‌سابقه ظریف به شهر بیاریتز فرانسه و دیدارهای دیپلماتیک در حاشیه اجلاس سران جی ۷ چه جایگاهی برای ایران و سکاندار دیپلماسی آن در جهان ترسیم می‌کند، باید منتظر اثرات مهم این اتفاق در جهت دور کردن سایه تنش و جنگ وگشایش روابط اقتصادی و مالی خواهد بود. در این بین هستند کسانی که این نوع فعالیت‌های وزیر امور خارجه و در کل دولت حسن روحانی را نمی‌پسندند. تندروهای داخلی و اعضای اپوزیسیون خارجی از جمله هواداران آنها به‌ویژه براندازان، در راس این افراد قرار دارند.

سفر چندساعته، غیرمنتظره و برنامه‌ریزی نشده ظریف به شهر ساحلی بیاریتز فرانسه، ، که مجبور شد سفر خود به شرق آسیا را یک روز به‌تعویق اندازد،پیامی مهم و نهفته در خود داشت.

دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه تنها پس از گذشت ۳ از دیدار قبلی، بخوبی اهمیت چنین سفری را بازتاب می دهد. یکی از نشانه‌های این عمل، نگاه ویژه دولت ایران به اروپا و غرب به‌عنوان کشورهای منفعت‌رسان است؛ چیزی که در نگاه دولتمردان کنونی از شرق حاصل نخواهد شد. علت این امر نیز، جایگاه خاص این کشورها در توافق هسته‌ای برجام است.

کشورهای شرق آسیا به‌صورت منفعلانه در خصوص ایران و سیاست‌های داخلی و خارجی آن عمل می‌کنند و به دلیل اینکه در دایره کشورهای شمال قرار نگرفته‌اند، نمی‌توانند تاثیرگذاری خاصی در روند حل مسائل و مشکلات کنونی ایران داشته باشند. به‌همین دلیل است که وزارت امور خارجه پس از دریافت دعوتنامه، مقدمات سفر ظریف به فرانسه را مهیا می‌کند تا در حاشیه مهم‌ترین اجلاس ۷کشور صنعتی جهان بتواند برای حل مشکلات فی مابین چانه زنی کند. شیوه‌ای تعاملی که دولت آمریکا را در موضع انفعالی بیشتری قرار می‌دهد.

تندروهایی که تعامل را نمی‌پسندند

این شیوه تعامل در داخل ایران مخالفان تابلوداری دارد. تندروها در قبال شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دارای علاقه‌مند به حل مشکلات با مذاکره و گفت‌وگو، بدون تعارف رفتار می‌کنند و در توجیه عمل خود، به‌تعویق افتادن مبارزه مستقیم با استکبار جهانی را یادآور می‌شوند. اتفاقا هر زمان که امکان توسعه گفت‌وگوها و مذاکره بوجود می آید، رفتاری از گروه تندروها سر می زند که به مانعی برای نتیجه‌بخش نشدن مذاکرات تبدیل می‌شود. هنوز در خاطرمان هست که در فردای نخستین روز از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ آزمایش‌های موشکی با شعار «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» به‌سرعت و عجله‌ای شگفت‌آور پشت سر هم قطار شدند.

اینکه کشور باید از بازدارندگی دفاعی قدرتمند برخوردار باشد و اینکه باید از حقوق مردم فلسطین دفاع کرد، مورد تاکید اکثریت قریب به‌اتفاق مردم کشور است و در آن شک و شبهه ای وجود ندارد. اما اینکه اصرار بر انجام این فعالیت‌ها باید در بزنگاه‌های حساس سیاسی و دیپلماسی انجام می‌گیرند، جای سوال دارد. تندروها حتی با امضای قطعنامه ۵۹۸ که به‌معنای تمام شدن جنگ بین ایران و عراق بود، مخالفت ورزیدند و هر چند خود را پیرو بی‌چون و چرای امام خمینی معرفی می‌کردند، اما امضای آن قطعنامه را هنوز که هنوز هست، ناتمام گذاشتن ماموریتی الهی می‌دانند و برای ادامه نیافتن جنگ، غبطه می‌خورند.

به‌هر حال فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی کشور به این دلیل که مورد اعتراض و مخالفت شخصیت‌های و نهادهای تندروی داخلی از یک سو و نیز اسرائیل و برخی از کشورهای عربی منطقه چون عربستان از سوی دیگر است ، همواره تضعیف و با شکست روبرو شده است.

براندازان مخالف توسعه دیپلماسی

همسو با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تندرو در ایران که تقریبا همه آنها را به‌خوبی می‌شناسند اپوزیسیون نیز به یک دلیل واضح، فعالیت‌های دپلماتیک دولت کنونی ایران را برنمی‌تابند؛ چرا که هر چه این فعالیت‌ها گسترده‌تر و مثمرثمرتر باشد، پروسه براندازی با تاخیر بیشتری مواجه می‌شود.

امید اپوزیسیون خارج‌نشین به کشورهای اروپایی و بیشتر آن به آمریکاست که با بهانه‌هایی همچون نقض گسترده حقوق بشر، رشد فزاینده تروریسم بین‌المللی، تهدید نظامی ایران برای کشور های کوچک منطقه، بر هم زدن نظم بین‌الملل و مسایلی از این دست، به مقابله‌ و معارضه جدی و حتی براندازی ب نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند. این اپوزیسیون با فعالیت‌های رسانه‌ای شگفت‌آور، برگزاری جلسات و همایش‌های سیاسی پرهزینه، بر پا کردن تظاهرات کوچک در شهرهای مختلف، نامه‌نگاری با دولتمردان کشورهای گوناگون و تشویق و ترغیب برای توسعه تحریم‌های یکجانبه و حتی برخوردهای نظامی، این آرزو را در دل می‌پروراند که کار نظام با دخالت خارجی یکسره شود تا بتوانند نظام مد نظر خود را پیاده کنند. تظاهرات اعتراضی و محدود هفته گذشته جمعی اندک در سوئد در حالی که محمدجواد ظریف در حال سخنرانی در موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم بود، نشانه‌ای از این فعالیت‌هاست.

جالب اینجاست که تندروها در داخل و براندازان در خارج با اهداف جداگانه در یک مسیر و استراتژی قرار دارند و آن بی‌اثر کردن فعالیت‌های دیپلماتیک دولت کنونی ایران است تا بتوانند در آن به آرزوی خود برسند. آرزوی تندروهای داخلی حذف دولت وکارشناسان معتقد به مشی مذاکره و دیپلماسیاست و اپوزیسیون خارجی هم حذف نظام کنونی ایران را در خواب‌ها و رویاهای خود می‌پرورانند.

دولت بی‌اعتنا به مخالفت‌ها

در این گیرودار، دولت بدون توجه به فشارهای درونی و بیرونی، برنامه‌های خود را به پیش می‌برد، ولی این پیش بردن با هزینه‌های متعددی همراه است. دولت عمده انرژی خود را باید صرف توجیه رقبای درونی و دشمنان بیرونی کند و به‌تبع نمی‌تواند زمان و توان کافی برای تعیین استراتژی‌های بیشتری برای پیش بردن برنامه‌های خود داشته باشد. در خارج از کشور نیز بخش اعظمی از توان هیات‌های دیپلماتیک ایرانی باید صرف پاسخ دادن به سئوالاتی باشد که از فعالیت‌های مغرضانه مخالفان خارج‌نشین استخراج شده‌اند.

هر چقدر تندروی‌ها و نیز سنگ‌اندازی‌ها برای انجام فعالیت‌های دیپلماتیک بیشتر می‌شود، تلاش برای دستیابی به منافع شخصی مشهودتر است. برای مخالفانی که در غرب علیه نظام فعالیت می‌کنند، موضوع آشکار است، آنها دلیل و علت فعالیت‌های خود را تضعیف جمهوری اسلامی عنوان می‌کنند و از طرح آن ابایی ندارند؛ اما تندروهای داخلی که زمانی از آنها با عنوان «کاسبان تحریم» یاد می‌شد، از دست رفتن وضعیت کنونی را با از دست رفتن منافع شخصی و گروهی خود همسان می‌بینند. اینان که دیگر باید از آنها با عنوان «کاسبان رنج و درد مردم» یاد کنیم، در حالی حیات اجتماعی دارند که مبارزه با استکبار، موضوع روز و همیشگی جامعه باشد و اگر روند کشور به سمت تعامل و مذاکره و توافق باشد، دیگر شعار و استراتژی آنها موضوعیتی نخواهد داشت.

البته در این بین از منفعت‌های مالی هنگفت آنها هم نباید گذر گذشت؛ هر چند همگان واقفند که با رشد تحریم‌ها از دولت اول احمدی‌نژاد، فساد‌های مالی سیستماتیک‌تر و گسترده‌تر شد و بیشتر اختلاس‌گران عمده یا جزو همان تندروها یا منسوبان و نزدیکان آنها بوده و هستند.

و حالا که حسن روحانی روز گذشته در سخنرانی خود در مراسم افتتاح پروژه‌های روستایی گفت: «گویی در گوش بعضی‌ها پنبه است و هر چه ما می‌گوییم آنها می‌گویند مذاکره چه خاصیتی دارد.» و اینکه «حاضرم به خاطر مردم با هر شخصی دیدار کنم.» امید در دل برخی روشن شده که بالاخره از جایی باید اختلافات خارجی را با گفت و گو کنار گذاشت یا از حجم آن کاست؛ اما از همین دیروز گمانه‌زنی‌ها از معرفی «هر شخصی» که رئیس جمهور آمادگی دیدار با او را مطرح کرده، آغاز و به همان نسبت نظرهای تندروها و اعضای اپوزیسیون اعلام شده که همگی در مخالفت با این گفته حسن روحانی است. شک نکنید که اگر این دیدار انجام شود، منافع خیلی‌ها به خطر خواهد افتاد و برای جلوگیری از آن، چه فعالیت‌هایی را که شاهد نخواهیم بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه منافع خیلیا تو داخل کشور با تحریم و جنگ و ... گره خورده.
      مطمئنا اونا هشتشون گره نهشون نیست
      محتاج پول گوشت برای زن و بچشون و دارو واسه مریضاشون نیستن...
      باز دم ظریف گرم که با تمام فشارایی که روشه، هیچوقت به مردمش پشت نکرد....

      پاسخ ها

      • kardook

        لعنت به هر چی کذابه
        قبل از ننگجامم همین حرفارو میزدین
        تهشم معلوم شد منافع کیا گره خورده به این دولت
        گرونی و فقر و فحشا بیداد میکنه ،اینا باز دارن همون گولایی که مالیدن سر مردم رو دوباره دارن تکرار میکنن

      • ج

        برجام بهترین قردادبود که همین تندروهاوبراندازان داخلی وخارجی سنگ اندازی وکارشکنی کردن تاگرفتاردوستشان ترامپ شدیم لعنت خداونفرین مردم برکاسبان تحریم وتندروها

    • بدون نام

      درود خدابردولت مظلوم روحانی!
      این تنها روسیه است که ازنزدیکی ایران وآمریکا نگران است!
      درود بردیپلماسی عزتمندانه!
      درود برشخص دکتر ظریف!
      وننگ برکاسبان تحریم ودرد ورنج مردم مظلوم ایران!

    • محمد

      این گره گشایی نیست. این فروختن مملکت برای رسیدن به خواسته های حزبی و منافع خویشه. برجام و خاطره مذاکره با استکبار و آمریکارو ملت هرگز فراموش نمیکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلالی و قاچاق کالاهای اساسی مورد احتیاج ملت ایران توسط کاسبان تحریم هم هرگز از حافظه ملت ایران پاک نمیشن

      • بددون نام

        جرأت داری نظرسنجی بذار

      • جعفر

        شما چرا از خدا نمی ترسید و مردم مظلوم ایران را دست انداخته اید؟ چند نسل باید قربانی تند روی ها و شعارهای نا مربوط شما بشوند؟ چرا شما زندگی راحت و بی دغدغه را از مردم می گیرید.

    • عبدالرحمن

      عزیزم جو گیر نشو ، مذاکره ای در کار نیست مگه میشه نوکر روس با آمریکا یا اروپا مذاکره کنه ؟همه منتظر فروپاشی اند جز تو!

    • بدون نام

      خوب کاری میکنن خیلی دروغ میگه اینور اونور

    • kardook

      پس سایه جنگ بازم برگشته
      خدا خودش رحم کنه باز چه خوابی دیدن اینا

    • بدون نام

      شما اصلاح طلبان که کار چشم گیری با برجامتان برای مردم نکردید هر وقت هم که کفگیرتان به ته دیگ خورد دروغ ما سایه جنگ را از سر کشور را دور کردیم را همچون قرآنی که‌ برای مقابله با امیر المومنین علیه السلام توسط سپاه معاویه سر نیزه رفت را سر نیزه می کنید که قرار است دست از دروغگویی بردارید؟!!!

    • بدون نام

      با این نوشته به این نتیجه می رسیم این مذاکرات هم باشکست مواجه میشه

    • .

      تندرو ها همون اصلاح طلب های طرفدار روحانی اند که با کله میرن سمت غربی ها و امریکاری ها و در عوص اوناهم تحریمش میکنند!!

    • بدون نام

      یه ذره به توان داخلی خودمون نگاه کنیم ودرمقابل دشمنانمان ضعف نشان ندهیم وهی اعلام رسمی نکنیم که تحریمها باما چه کرده ( چراغ سبز به دشمن ندهیم) واینقدر دیکران را بد وخودمان را خوب ودلسوز جلوه ندهیم (عوام فریب) وبدانیم که همه ایرانی بوده وبایک دشمن مشترک درگیریم ودشمن سعی در استحاله کا مل درونی نظام اسلامی ما (باصطلاح خودشون نرمالیزاسیون ایران)داره ،یه خورده به خودتون بیایید ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفاً اول رون مرغ رو از دهنت در بیار بعد واسه ما گدا گشنه ها شعار مرگ بر این و اون بنویس

      • ج

        توان داخلی کجاست که احمدی نژادتان مشت راگره کرده تحریمهاراکاغذپاره خوانده ماشین پرایدوسمندراتولیدداخلی خوانده اماهمان لگنها قیمتشان سربه فلک کشیده باشعاردادن وحلوا حلوا گفتن نه مشکلات حل میشه نه دهانت شیرین میشه

    • بدون نام

      درود بر روحانی لعنت به کاسبان تحریم ..

    • بدون نام

      بس کنید دیگه. انگار ظریف به اختیار خودش رفته.

    • بدون نام

      این همدلی چقدر تنده. بیخود نیست کسی نمیخره.

    • بدون نام

      یک وقت ملاقات ۱۰ دقیقه ای بهش ندادن و برگشت.خفت و خواری از این بیشتر...

    • بدون نام

      من فقط میدونم تا صد سال دیگه هم مردم ایران با این اوضاع مملکت بدبخترو بدبختر هستن

    • پطروس

      حالامگرکسی یاگروهی حرفی یااعتراضی کرده که از قبل تجزیه و تحلیل میکنید.چرابدون هراتفاقی پیشاپیش تودهن دیگران میزنیدنکنه ککی توی... ترس برتانداشته؟

    • بدون نام

      یا درک سیاسی نداری یا آن که خود را به نفهمی زدی سایه جنگ را موشک های نقطه زن سپاه از سرمان دور کرد نه مذاکرات برجامی دولت تدبیر و امید و سفر های امثال آقای ظریف و عراقچی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نقطه زن ! خدا کنه گدایی ما به شما هم برسه تا الکی کامنت نذاری

      • جواد

        همین نقطه زن های شما داشت کار دستمون میداد جنگ بیخ گوشمان بود چی میگی دوتای دیگه هم هوا کن ببین فردا جنگ میشه یا نه

    • بدون نام

      چرا مغرضانه طرفداری میکنی نتیجه صحبت اقای ظریف با ماکرون چی بود؟خوداقای ماکرون اعلامکرد ایران باید بیاد پای میزمذاکره باشرایط ما ازجمله بحث موشک وسلاح هسته ای غیرازاین بود؟پس خواهشا تندرو واین حرفا روبذارید کنار دقیقا هرچی همون به قول شما تندروها گفتن درمورددولت اقای روحانی کاملا درست ازراب دراومده هر چندشما چاپ نمیکنید

    • س

      تندروها درست میگن چون اساسا هیچ کشوری ظریف را به عنوان وزیر خارجه اختیار دار نمبدانند و حرفشان را به واسزه های دبگر مثل سلیمانی در عراق میزنند

    • خسرو

      به خدا مردم از این همه اصرار و دخالت تندروها بر اشتباهاتی که برای ملت هزینه سنگینی دارد خسته شدن. آرزو به دل چند نسله که اول اختلافات حزبی و جناحی و بعد کل دنیا برطرف بشه تا مردم بتونند نفسی بکشند.

    • بدون نام

      برن خجالت بکشن، تو این ۶ سال برای مملکت چه کاری کردن ؟...

    • بدون نام

      برا یکبار هم که شد روحانی داره با فکر مردم پیش میره واقعا عجیب هست که اینبار حرف دل مردم را زد. البته اگر کاسبان تحریم در داخل بگذارند.

    • جواد

      به نظرم الان تندروها مثل قبل که بعد توافق هسته ای موشک هوا کردند دوباره موقعیت اجتماعی خودشون رو در خطر میبینند و همین کار رو تکرار میکنند یا میرن فرودگاه به استقبال ظریف

    • بدون نام

      مجبورن مجبورن تند رو وکندرو ندارد بودجه نیست. تازه تمام شد پول وحقوق ندین ببین چی میشه مملکت.. ومیشه چون بودجه نیست میگی نه مقایسه کن خرج ودخل حالیت میشه چی پیش میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج