۹۰۰۸۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۵
۱۳ نظر
۵۰۰۵
پ

طرح ایران برای دور زدن تنگه هرمز برای انتقال نفت

تهران با بغداد در مورد احتمال بازگشایی یک خط لوله که ایران را از طریق عراق به سوریه متصل می‌کند صحبت کرده است تا دیگر مجبور نباشد از تنگه هرمز برای انتقال نفت در خلیج فارس استفاده کند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از راشا تودی: تهران با بغداد در مورد احتمال بازگشایی یک خط لوله که ایران را از طریق عراق به سوریه متصل می‌کند صحبت کرده است تا دیگر مجبور نباشد از تنگه هرمز برای انتقال نفت در خلیج فارس استفاده کند.

این خط لوله ایران را به شهر بندری بانیاس سوریه در ساحل مدیترانه متصل می کند. این خط لوله که از عراق عبور می کند به ایران اجازه می دهد تنگه هرمز را برای انتقال نفت کنار بگذارد و تحریم‌های آمریکا را در بحبوحه افزایش ترس از بسته شدن تنگه هرمز در صورت تقابل مستقیم نظامی بین آمریکا و متحدانش با ایران، دور بزند.

به گفته منابع آگاه ، این خط لوله از دو بخش تشکیل می شود. اول ایران یک خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری جدید از طریق عراق به سمت سوریه می سازد که از دشت نینوا در شمال عراق عبور کرده و از طریق استان دیرالزور وارد قلمرو سوریه می شود و از آنجا به ساحل سوریه می رسد. دوم، ایران خط لوله کرکوک-بانیاس را که طی جنگ ایران و عراق در ۱۹۸۲ بسته شد ، باز می کند. این خط لوله در سال ۲۰۰۰ به مدت سه سال احیا شد ولی طی حمله های هوایی آمریکا به عراق در ۲۰۰۳ به شدت آسیب دید. طبق این طرح ، ساخت و نگهداری از این خط لوله بر عهده تهران خواهد بود.

ظرفیت کل این خط لوله حدود ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود که تقریبا معادل نصف صادرات نفت خام ایران قبل از اعمال تحریم های آمریکاست ولی این مقدار حداقل ده برابر کمتر از کل مقدار نفت خامی است که در حال حاضر از طریق تنگه هرمز منتقل می شود.

طبق گفته منابع، از نظر بغداد این پروژه چندان از نظر اقتصادی به صرفه نیست. عراق می تواند نفت خام خود را به بانیاس و سایر کشورهای همسایه در مدیترانه صادر کند. بغداد هنوز رسماً به این پیشنهاد تهران پاسخ نداده است. در واقع ایران قبلا هم در مورد طرح این خط لوله با عراق صحبت کرده بود ولی این مذاکرات در ۲۰۱۴ وقتی گروه داعش بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را گرفت متوقف شد.

تنگه هرمز یک مسیر کشتیرانی حیاتی برای نفت ایران است که در حال حاضر ۱۷ میلیون بشکه در روز مواد خام و مشتقات نفتی از طریق آن منتقل می شود. بیشتر این محصولات به بازارهای آسیا و اروپا فرستاده می‌شوند. تنگه هرمز اخیراً به مرکز درگیری های بین المللی پس از تصمیم واشنگتن به ایجاد ائتلافی برای حفاظت از آن تبدیل شده است. واشنگتن ایران را مقصر حمله به نفتکش ها در تنگه هرمز می داند ولی تهران بارها این اتهام را رد کرده و ادعا می کند آمریکا سعی دارد تحریم‌های نفتی یک جانبه خود را از طریق فشار نظامی اعمال کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اول خط لوله پاکستان برای صادرات گاز رو تکمیل کنید.صادرات نفت از عراق به سوریه و بندر بانیاس پیشکش.

    • بدون نام

      آخرش تنگه هرمز روی ما بسته شد حیف مگر قرار نبود ماتنگه را ببندیم گفتی روحانی

    • بدون نام

      پس دولت قاچاق سوخت می کند

    • بدون نام

      میخواین نفت رو به عراق و سوریه بدین بهانه چرا میارین ، اگه بخواین تنگه رو دور بزنین بیارین بندر جاسک یا چابهار ، میخواین لقمه رو دور سرتون دور بدین؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه این چه حرف مضحکیه که میزنی ؟ کدوم کشور رایگان کاری میکنه ک ایران بکنه .. چرا فک میکنین اگه ما نفت به عراق یا سوریه بدیم رایگان میدیم ؟ بیشتر صادر کننده ب کشور های همسایه همین عراقه ... الان کشورهای دیگه تو ایران سرمایه گذاری میکنن دارن رایگان این کارو میکنن .. چین میاد ریل میکشه واسه ایران رایگانه ... فقط ی چی کردن تو مغز مردم ک ایران به سوریه و عراق داره پول میده .. چ پولی اخه ..حرفارو ب سیب زمینی هم بزنی خندش میگیره .. چیزی نمیدونی اظهار نظر نکن ... همین سوریه ب ایران میگفت بیاید کشور رو اباد کنین پولشم میدادن .. من نمیگم از اصلاح طلبای تیر این دولت این حرف رو زده ... بعد شما میگین نفت رو میخواد بده سوریه .. عجب ...

      • بدون نام

        کاربر ۱۷:۳۳ حرفت کاملا درسته...

        ولی چه میشه کرد که اکثر مردم ایران تحلیل سیاسی درستی ندارن و هرچی ک درفضای مجازی گفته ویا نشرداده بشه رو سریع باور میکنن بدون حتی یک ذره فکر و تجزیه تحلیل موضوع...

    • بدون نام

      برای دور زدن تنگه هرمز نیازی نیست خط لوله های عراق و سوریه رو تعمیر کنید یه خط لوله بکشید به چابهار

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        خوب اگه امريکا يبار بهش اسيب زده پس دوباره هم ميتونه اسيب بزنه

      • بدون نام

        خط لوله تو دراز مدت خیلی بصرفه تر هستش

    • بدون نام

      تنگه هرمز را خودمان ناامن کردیم، حالا خودمان مجبوریم دورش بزنیم! خخخخخ

    • بدون نام

      خیلی مسیر امن وبیخطریه تازه کوتاه هم هست هزینه ندارد خیلی خیلی عالیه!!!!!!

    • حسن

      چرا ما باید بگذاریم از تنکه هرمز نفت صادر کنند وقتی نمیگذارند ما نفت بفروشیم ماهم نمیگذاریم آمریکا وانگلیس واسرائیل نفت صادر کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب انیشتین
        انگلیس و اسراییل ک نفت ندارن بخوان صادر کنن لطفا چیزی رو ک نمیدونی نظر نده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج