۹۰۱۲۶۲
۳۱ نظر
۵۰۰۴
۳۱ نظر
۵۰۰۴
پ

پارسایی: خودروسازان اندازه یک جنگ خسارت زدند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند»، خواستار تصمیم گیری جدی قوای سه گانه در این زمینه شد.

ایسنا نوشت: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند»، خواستار تصمیم گیری جدی قوای سه گانه در این زمینه شد.

بهرام پارسایی با اشاره به برخورد قوه قضائیه با تخلفات خودروسازها اظهار کرد: فساد گسترده در صنعت خودروسازی موضوعی غیر قابل انکار است که عوامل موثر در آن هم بسیار زیاد است. لذا صرف برکناری یک مدیرعامل خودروسازی و بازداشت او کفایت نمی‌کند و باید ریشه‌های اصلی فساد مشخص شود.

وی اضافه کرد: باید روشن شود پولی که خودروسازها از مردم گرفته‌اند، بدهی آنها به قطعه سازان و پولی که از بانک‌ها گرفته‌اند که مجموعا ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود کجاست؟ و چرا با وجود این حمایت‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند یا ارزی که به خودروسازان اختصاص یافته کجا هزینه شده؟، آیا همه قطعه سازان توانسته‌اند از آن استفاده کنند؟ چرا برخی قطعه سازان پولشان را نقد گرفته‌اند و با قیمت غیر متعارف قطعاتشان را فروختند و برخی دیگر طلبکارند به نحوی که اکثرا اقدام به تعدیل نیرو و اخراج نیروهایشان می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید روشن شود خودروهایی که نقدی فروخته شده با چه شرایطی بوده که بعد از چند ثانیه از عرضه آنها، فروخته شده و کسی هم موفق به ثبت نام نشده است و بعد با دو برابر قیمت و سود کلان در بازار به فروش رسیده است. خودروسازان می‌گویند به دلیل نداشتن قطعه خودرو را تحویل نمی‌دهیم در حالیکه طبق ضوابط در صورت عدم وجود قطعه اجازه پیش فروش خودرو ندارند. اینها نیاز به ریشه یابی دارد و اینکه چطور به آنها اجازه داده شده فروش نقدی داشته باشند در حالیکه خودروهای پیش فروش شده را نداده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا بعد از این همه حمایت، صنعت خودروسازی نتوانسته پیشرفتی کند و خواست مصرف کننده را تامین کند؟ یادآور شد: جای تاسف است که امروز خواسته اغلب مردم ما داشتن خودروی خارجی است. این نشان می‌دهد حقوق مردم به انحای مختلف تضییع شده و کسی هم پاسخگو نبوده است. اگر واقعا بخواهد به این فساد گسترده رسیدگی شود بسیار فراتر از دستگیری یک یا چند مدیرعامل است.

پارسایی با بیان اینکه «پرونده خودروسازی در کمیسیون اصل ۹۰ اطلاعات کامل و خوبی را در خود جای داده است» یادآور شد: ما جلسات مختلفی با وزیر صنعت داشتیم. خودروسازان نیز وعده‌هایی دادند که به آن عمل نکردند. آنها گفتند اگر اجازه دهید پنج درصد زیر قیمت بازار بفروشیم در هر مرحله قیمت را پنج درصد کاهش می‌دهیم تا قیمت بازار را پایین بیاوریم ولی این اتفاق هرگز محقق نشد و هر روز شاهد گرانتر شدن خودرو هستیم.

وی از درخواست خود برای تشکیل جلسه ویژه خودرو بین کمیسیون اصل ۹۰ و رئیس قوه قضائیه خبر داد و خاطرنشان کرد: قوه قضائیه باید پیگیری کند بدهی ۲۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازی به مردم، بدهی ۲۵ هزار میلیارد تومانی خودروساز به قطعه ساز و همچنین بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازها به بانک کجاست؟ مردم هم در چند نوبت تجمعات اعتراضی مقابل مجلس و وزارت صنعت داشته‌اند و ما شاهد عدم پاسخگویی وزارتخانه و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده بودیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بعضی‌ها می‌گویند با این همه مشکلات مردم چرا به موضوع خودرو چسبیده‌اید. صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند. ما شاهد آمار تلفات سالانه ۱۷ هزار نفری ناشی از تصادفات خودرو هستیم و به ازای این خسارت جانی خانواده‌های بی سرپرست، کودکان یتیم و آسیب‌های اجتماعی گسترده خواهیم داشت. همچنین سالانه ۳۳۰ هزار مصدوم در تصادفات رانندگی و ۱۱ هزار مرگ به علت آلودگی هوا داریم که ۸۰ درصد آلودگی هوا هم مربوط به خودروهاست. برخی می‌گویند آمار بالای تلفات ناشی از تصادفات به خطای رانندگی بر می‌گردد اما اگر خودرو ایمن باشد با ۱۰۰ درصد خطای رانندگی هم از جان سرنشین محافظت می‌کند. در تمام دنیا هم خودرو را بر این اساس می‌سازند، اما آیا در خودروهای داخلی می‌توان تست تصادف اجرا کرد؟.

پارسایی خواستار تصمیم گیری جدی قوای سه گانه در مورد وضعیت صنعت خودروسازی شد و گفت: میزان مصرف بنزین ما روزانه ۹۰ میلیون لیتر است در حالیکه تعداد خودرو در کشور ترکیه از ما بیشتر است ولی مصرف سوخت آنها از ما خیلی کمتر است که یکی از دلایل آن استفاده از خودروهای هیبریدی یا مصرف پایین سوخت خودروهاست. علاوه بر این به علت سیستم‌های فیلتر و کاتالیزور، بنزین مصرفی آنها کمترین آلایندگی را هم ایجاد می‌کند. اگر در کشور ما نیمی از مصرف روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین کم می‌شد حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال از هزینه‌ای که به ملت تحمیل می‌شود کم می‌شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان با بیان اینکه «صنعت خودروسازی خواست مصرف کننده را تامین نمی‌کند و در عین حال مصرف کننده محکوم به خرید خودروی داخلی است» یادآور شد: این در شرایطی است که مصرف کننده باید پول را از قبل پرداخت کند و معمولا با تاخیر خودرویش را تحویل بگیرد. در حال حاضر یک جامعه ۸۰ میلیون نفری درگیر وضعیت خودروسازی است و جا دارد این موضوع به صورت ریشه‌ای حل شود. من معتقدم تنها راهش این است که خودروسازی از حالت انحصاری خارج شود زیرا امکان ندارد فضا انحصاری باشد و با هر راهکار دیگری بتوانیم از این بن بست خارج شویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهریار

      داداش خانه از پای بست ویران است خواجه در نقش ایوان است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودر‌و سازان معمای نظام هستند

    • افشین صالحی پور

      احسنت، خدا رو شکر یک نفر حرف حق را درباره خودروسازی ها زد .

    • بدون نام

      خودرو سازان از تعرفه بالای واردات خودرو و ممنوعیت ورود خودرو کارکر ده حداکثر استفاد ه را میکنند

      پاسخ ها

      • مسئولان بی لیاقت

        اینو که همه میدونند سوال اینجاست چرا تعرفه های واردات خودرو کم نمیشه؟! کی سودشو میبره؟! نمایندگان یا دولتیها یا همه باهم دستشون تو یه کاسه است؟!؟!

    • مسلمان

      جناب پارسایی . دولت و شما نمایندگان محترم اگه واقعا بفکر مردم باشین و با جدیت و برخوردهای چکشی با این زالوها برخورد کنید ، قطعا کسی نمیتونه به ضرر بزنه . ولی افسوس که همگی ............

    • سعید

      تعرفه بالای واردات خودرو باعث بی کیفیتی خودرو های داخلی و قیمت چند برلبری انها شد

    • یک ایرانی

      خودرو سازان با حمایت دولت از مردم پول میگیرند ولی خود را موظف به تحویل دادن خودرو نمیدانند

    • بدون نام

      خودرو سازی داخلی به دلیل عدم مدیریت صحیح و رانت 40 سال است که دارد بدون هیچ توجیهی به مردم ضربه میزند.

    • بدون نام

      اگه گمرکی رو صفر کنید این شرکت های ارابه ساز یکماه هم دوام نمیارن

    • بدون نام

      ها...کاکو وقت انتخابات رسید دم ازحمایت از مردم میزنی تا حالو کجا بی دی؟ تازه میفهمی سالیانه ۱۷۰۰۰ کشته جاده ای یعنی جنگ. شماها وصداوسیما زره بین هایتان رااز امریکا برندارین ؟یه وقت عقب میمونین.اگر ناراحتی برو کمیسیون۹۱ یابیا ۹۸ نگران نباش ماهم خدایی داریم یکی یکی رسوا خواهید شد وچوب خدا صدا ندار د حاکمیت باید بمردم رسیدگی کند که نکردید وخداوند صبور روزی یکی را رسوای زمانه میکند وای در قیامت

    • بی نام

      چرا مجلس تا کنون سکوت اختیار کرده بود حال آنکه پلیس راهور و فرمانده محترم نیروی انتظامی همیشه از تولیدات داخل گله مند بودند و از شماره گذاری آن خودداری می کردند چه دستان مانع اجرای تصمیم پلیس می شد ؟ چرا تاکنون ورود به مضوع پیش فروش و خرید چند صد دستگاه خودرو توسط افرادی خاص نمی کردید ؟ چرا به وًعین دارایی مدیران خودرو ورود نمی کردید ؟هر چند از نظر قانونی موظف به رسیدگی به ثروت مدیران خودرو نیست ولی از باب اختلاس و رانت شاید ضرورت باشد

    • بدون نام

      خودروسازان بزرگترین دشمن مردم ایران هستند و تعرفه بالای واردات خودرو مردم را بازیچه این دشمن کرده است

    • بدون نام

      قوای سه گانه اگ قدرت داشتن تا حالا اقدام کرده بودن.لابی پشت پرده قدرتش از سه قوه هم بیشتره.

    • بدون نام

      بازار بی رقیب و انحصاری همیشه باعث کاهش کیفیت می شود

    • حسن

      خودرو ساز نگو بهتره اسمش رو دزد خانه بزارید
      بازار انحصاری مرگ جوانان ایران پرکردن جیب
      ی عده از خدا بی خبر...

    • بدون نام

      خود کمیسیون اصل نود و نمایندگانی که در اخلال در بازار نقل داشته و تمامی منتسبین به فساد خودروی باید به مردم معرفی شوند .
      جناب حاج آقای رییسی مستقیم ورود پیدا کنند .
      و حساب آنان فورا مسدود و افراد مذکور ممنوع الخروج تا
      به محاکمه آنان خاتمه داده شود .

    • بدون نام

      چرا فقط حرف میزنید بگیرید محاکمه کنید و قیمت ها رو بیارین پایین!!!!!!نه گرفتنی هست نه محاکمه ای نه جریمه ای و نه امدن قیمت ها به پایین !!!!!!!!فقط و فقط حرف و حرف و حرف!!!!!!!

      پاسخ ها

      • حمید رضا

        دوست عزیز اگر قرار بر گرفتن باشد میبایست زندانی برای 80 میلیون نفر درست شود زیرا که تمامی 80 میلیون جمعیت کشور دزد و راهزن هستند.

    • بدون نام

      لطفا در خودروسازیهارو ببندین انقدر زیان به کشور تحمیل نکنید گمرکم باز کنید ماشین بیاد ملت خسته شدن این اشغالارو سوار شدن

    • بدون نام

      پول زیادی که ازمردم گرفتید برگردانید

    • بدون نام

      مسولین اگه شرف دارین جمع کنید این دو کارخونه رو

    • بدون نام

      این خسارتها چه کسانی باید پرداخت کنند؟

    • بدون نام

      لعنت بر خودرو سازان

    • بدون نام

      خودرو سازان هم از فروش محصولات داخلی سود میبرند و هم از واردات خودرو

    • بدون نام

      تنها راه حل مصیبت خودرو سازان بازار رقابتی و کاهش تعرفه هاست

    • بدون نام

      حمایت دولت از خودرو سازان باعث فساد و سو استفاده خودروسازان از بازار بی رقیب شده است

    • بدون نام

      خودرو سازیها ضررهای ناشی از ضعف مدیریت رو با گران فروشی جبران می کنند

    • عباس

      عدم شفافیت مجلس یعنی همین خسارات.

    • بدون نام

      ملت سالهاست که این درد و رنج تحمیلی را در گوشت و استخوان خود حس کرده فریاد می زنند ولی گوش شنوائی نبوده خدا را شکر یکی شنید.

    • بدون نام

      خدا نبخشه کسانی رو که میدانستند و میتوانستند ولی مانع نشدند نمایندگان مجلس هم که احتمالا ذینفع بودند دیگه کسی نیست بقیه هم که خودشونو اقدامات خارجی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج