جاباما
۹۰۲۱۱۳
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

گردشگری آشوراده چه بلایی سر فوک خزری می‌آورد؟

مسئول مرکز حفاظت فوک خزری با انتقاد از موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح گردشگری آشوراده گفت: این طرح قلمرو زیستی فوک خزری را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد که این امر بر خلاف مفاد کنوانسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر است.

ایسنا: به دنبال موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح گردشگری آشوراده، امیر صیاد شیرازی، مسئول مرکز حفاظت فوک خزری نسبت به اثرات منفی اجرای پروژه گردشگری در جزیره آشوراده استان گلستان هشدار داد و گفت: در سواحل ایران دو نقطه داریم که به عنوان قلمروهای اصلی فوک خزری شناخته می‌شود؛ یکی آشوراده و میانکاله و دیگری بوجاق در استان گیلان است البته سواحل میانکاله و آشوراده به دلیل نزدیکی به آب‌های ترکمنستان مهم‌ترین زیستگاه فوک خزری به شمار می‌آید چون این بخش از سواحل ترکمنستان خالی از سکنه است و جمعیت قابل توجه فوک‌ها را در خود جای داده است که در سواحل میانکاله و آشوراده نیز تردد می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه فوک خزری یک گونه ارشمند در معرض خطر انقراض است و کشورها بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی متعهد به حفاظت از این گونه و قلمرو زیستی آن هستند، تصریح کرد: فوک خزری در لیست سرخ IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) قرار دارد. از سوی دیگر دو سال پیش با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، مفادی در مورد حفاظت از فوک خزری به کنوانسیون CMS (حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر) اضافه شده است که بر مبنای آن باید کشورها در حوزه حفاظت از فوک خزری و زیستگاه‌های این گونه اقدامات لازم را انجام دهند.

گردشگری آشوراده چه بلایی سر فوک خزری می‌آورد؟

این فعال محیط زیست با بیان اینکه طرح گردشگری آشوراده آسیب جدی به زیستگاه‌ فوک خزری وارد می‌کند، گفت: اجرای طرح گردشگری آشوراده مغایر مفاد کنواسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر است. ضمن اینکه آشوراده پناهگاه حیات وحش و تأسیس سایت‌های گردشگری در چنین مناطقی خلاف قوانین مصوب کشور است. چند باری در مورد خطرات ناشی از اجرای طرح گردشگری آشوراده برای قلمرو زیستی فوک خزری با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست گفت‌وگو و دیدگاه‌های خود را در مورد آسیب‌های جبران‌ناپذیر طرح گردشگری آشوراده مطرح کرده‌ام.

بر اساس توافقات انجام‌شده قرار شده است که در مساحتی حدود ۲۲ هکتار از آشوراده، طرح گردشگری اجرا شود که همچنان با مخالفت فعالان محیط زیست مواجه است و اخیرا حتی دستگاه قضا نیز به این موضوع ورود کرده و پرونده آن در دادستانی باز است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باید بریم همشونو با سنگ فراری بدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا شفات بده

    • بدون نام

      سازمان محیط زیست دقیقا داره چیکار میکنه؟! بهتر نیست عنوانش رو عوض کنه و تعارف رو کنار بذاره؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج