۹۰۲۳۱۵
۴۳ نظر
۵۱۲۲
۴۳ نظر
۵۱۲۲
پ

ازدواج با همسن، آری یا نه؟!

همسن بودن همسران با همدیگر به خودی خود، ایرادی ندارد، اما بی‌توجهی به برخی نکات در این شرایط می‌تواند مشکلات این گروه از همسران را افزایش دهد.

روزنامه خراسان - نرگس عزیزی: فاصله سنی زوج ها، یکی از موضوعاتی است که وابستگی زیادی به فرهنگ دارد. زمانی اختلاف سنی بیشتر از ۳-۴ سال، مطلوب و معمول بود، اما حالا فاصله کم سنی همسران رواج بیشتری یافته است. نمودار‌های فاصله سنی همسران در ازدواج‌های بین سال‌های ۹۰ تا ۹۶ در سایت ثبت احوال نشان می‌دهد بالاترین فراوانی ازدواج با حدود ۱۲ درصد در فاصله سنی زیر یک سال، اتفاق افتاده است.

همسن بودن همسران با همدیگر به خودی خود، ایرادی ندارد، اما بی‌توجهی به برخی نکات در این شرایط می‌تواند مشکلات این گروه از همسران را افزایش دهد. در ادامه این مطلب، نکات مهمی در این باره مطرح خواهد شد که مطالعه‌شان به دختر و پسر‌های دم بخت و حتی زوج‌هایی که همسن هستند و به تازگی ازدواج کرده‌اند، توصیه می‌شود.

ازدواج با همسن، آری یا نه؟!

مسئله همسن بودن زوج‌ها پیچیده است!

درباره اختلاف سنی زن و شوهرها، نمی‌توان هیچ باید و نباید کلی و عمومی در نظر گرفت. هرچند بزرگ‌تر بودن مرد بهتر است، اما نمی‌توان برای تمامی زوج‌ها گفت که حتما باید سن آقا از خانم بیشتر باشد یا این‌که اختلاف سنی مطلوب به عنوان مثال فقط ۳ تا ۵ سال است و اگر غیر از این باشد، به هیچ عنوان خوب نیست.

بلکه موضوعی که در خصوص اختلاف سنی همسران وجود دارد، بحث چالش‌های بیشتر یا کمتر در حالت‌های مختلف فاصله سنی است. به عنوان مثال تجربه نشان می‌دهد در اختلاف سنی بالای ۱۰ سال، همسران با چالش‌های بیشتری روبه‌رو هستند، اما این موضوع به آن معنا نیست که هر کسی به این سبک ازدواج کند، بعد از چند سال، حتما ازدواجش با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود.

درباره ازدواج با همسن، اما مسئله کمی پیچیده‌تر است. به آن معنا که بسته به سن همسران، این وضعیت می‌تواند چالش‌های بیشتر یا کمتری را به دنبال داشته باشد و نتیجه‌گیری کلی درباره آن اصلا وجود ندارد، اما منظور از وابستگی این موضوع با سن همسران چیست؟

گروه‌هایی بدون چالش اضافه

بگذارید ابتدا درباره گروه‌هایی صحبت کنیم که همسن بودن خانم و آقا در آن‌ها، چندان چالش‌برانگیز نیست. اولین گروه، افرادی هستند که در سنین میان سالی با فردی همسن ازدواج می‌کنند. در چنین ازدواج‌هایی به صورت معمول، همسن بودن همسران موضوع چندان مهمی نیست و کمتر چالش‌های مجزایی ایجاد می‌شود.

گروه دیگری که ازدواج با افراد همسن بین آن‌ها کمتر به چالش‌های خاص منجر می‌شود، افراد بالای ۳۰ سال هستند. چرایی این موضوع نیز بیشتر به جا افتادن دختران و پسران در نقش‌های اجتماعی خود در این سنین مربوط است. اما در مقابل، گروه سنی دیگری هست که همسن بودن زوج در آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

ازدواج با همسن، آری یا نه؟!

وقتی احتمال دردسر افزایش می‌یابد

افراد وقتی در اوایل جوانی یا به عبارتی دیگر زیر ۲۵ سال ازدواج می‌کنند، با چالش‌های متفاوتی نسبت به ازدواج در سنین بالاتر روبه‌رو می‌شوند. البته ازدواج در این سنین مزیت‌های خاص خود را هم دارد، اما بی‌توجهی به چالش‌های ویژه این سنین، می‌تواند میزان اختلاف و البته جدایی و طلاق را افزایش دهد. یکی از موضوعاتی که می‌تواند به اختلاف بین همسران زیر ۲۵ سال دامن بزند، همین همسن بودن آن‌هاست، اما چرا چنین است؟ هم اکنون انتظارات جامعه از یک پسر جوان ۲۲-۲۳ ساله با انتظاراتی که از یک دختر جوان همسن دارد، متفاوت است.

این‌که چقدر از این انتظارات، درست و به جاست، محل بحث فعلی ما نیست؛ بلکه بحث بر سر تفاوت‌هایی است که در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال از یک پسر در این سن انتظار می‌رود توان کسب درآمد داشته باشد و مسیر زندگی‌اش را تا حد زیادی مشخص کند و بداند می‌خواهد طی سال‌های بعد در چه زمینه‌ای کار کند. این انتظارات وقتی که پسر ازدواج می‌کند البته تشدید می‌شود.

جنس این انتظارات به گونه‌ای است که امکان دستیابی به آن‌ها در ابتدای جوانی در غالب موارد میسر نیست، اما در مقابل دختری در همین سن و سال، به ویژه اگر قصد ازدواج داشته باشد، با انتظارات متفاوتی روبه رو می‌شود؛ انتظاراتی که بسیاری از دختران نیز در همان اوایل جوانی می‌توانند به آن برسند. انتظارات، متفاوت و البته میزان تسلط متفاوت دختران و پسران بر نقش‌های اجتماعی‌شان در ابتدای جوانی، می‌تواند شرایط خاصی را ایجاد کند. به این معنی که دختر در این سن، بعد از ازدواج شانس بیشتری دارد که بتواند مطابق انتظار جامعه و همسر خود عمل کند، اما در مقابل پسر به واسطه نرسیدن به انتظارات، ممکن است تحت فشار زیادی از سوی خانواده و همسر خود باشد. همین نداشتن توازن در انتظارات و میزان تسلط بر آن‌ها می‌تواند به منبعی مهم برای اختلاف بین همسران تبدیل شود.

ازدواج با همسن، آری یا نه؟!

چند توصیه برای مدیریت این چالش‌

اول آن‌که اگر در ابتدای دوران جوانی هستید و قصد ازدواج با فردی هم‌سن را دارید یا ازدواج کرده‌اید، لازم نیست نگران باشید. این موضوع می‌تواند چالش‌های اضافه‌تری به همراه داشته باشد، اما نمی‌توان آن را به عنوان نکته منفی در نظر گرفت. جدای از این مسئله، یادتان باشد همسران جوان همسن لازم است در کنار صبر و بردباری، انتظاراتی واقع‌بینانه از همدیگر داشته باشند و تحت تاثیر انتظارات اطرافیان به همسر خود فشار اضافه وارد نکنند. در کنار آن به خانواده‌ها نیز توصیه می‌شود در عین حال که به مستقل شدن جوانان کمک می‌کنند، در سال‌های ابتدایی ازدواج به حمایت و پشتیبانی از همسران جوان ادامه دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • loser

      شما تمام قیمت ها رو برگردون به 2 سال پیش ما میریم ازدواج میکنیم دقت کن گفتم دوسال پیش نه 20 سال پیش شما مسکن رو برگردون دو سال پیش لوازم خانگی ماشین اجاره مسکن و....رو برگردون دو سال پیش همسن که سهله ما میریم با 30 سال بزرگتر یا 30 سال کوچکتر از خودمون ازدواج میکنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ

      • بدون نام

        به طور کلی ازدواج اشتباهه.چیزی بدست نمیاری که هیچ‌اون چیزایی رو هم که داشتی از دست میدی

      • ضحا

        چرا مزخرف میگی...توخود ایران آمارگیری کردن دیدن یازده درصد خانمای ایرانی شوهر ازخودشون کوچیکتر کردن بقیه شوهرشون بطور متعارف ازشون بزرگترن...تو دورووریای خودم دیدم همینو...دوست خودم به از خودش کوچیکتر رفت بعد نه سال محترمانه رفت طلاق گرفت به خاطر توهین وتحقیر شوهرش که هرچی به دهنش میومد به دوستم میگفت اینم یه موردی که دورمابود عاقبتش شد این تازه پسره خودش اینو میخاستم گرفته بودش .

      • ضحا

        تو فامیل ودوستام دیدم خودشون گرفتن خودشونم خیانت کردن...بنظرمن مجرد بودن بهتر از ازدواج با مرد کوچیکتر بودن هست من هرچی دیدم وتحقیق کردم آخرش بنبسته البته برای دختره...توایران طبق معمول آقایان حضرت بالا هستن خانمها حضرت پایین...

      • ضحا

        این کدوم اشغالی بود گفت عشق وحال؟؟.
        مملکت قاضی دارها...اینوپیداکنید بدی دست قاضی عشق حال بهش نشون بده...

      • ضحا

        دقیقا درسته....!

      • ضحا

        نه عزیز محترم تو ایران دختره بزرگتراز شوهرش باشه به چشم میاد میشه مصیبت...بدبختی...
        باید بره قبرستانم شده بخوابه ولی پسره زنده بمونه حتما بره از خودش کوچیکتربگیره...
        شما وخانمت هم شاد وموفق باشید...خدا وسعت قلب وسیعتو دیدبهت محبت کرد.حسرت بدلت نکرد!دلت سیاه نبود..بی غیرت وعیاش وخوش گذرونم نبودی کاش همه مثل شما بودن!!!!!!!!
        انشالله پروردگار عزیز فضل ورحمتشو به شما وهمسر خوبت دائمی وپایدارکنه..آمین!

    • 1

      این حرفا کدومه؟؟؟!!! الان همه جای دنیا این موضوعات و مطرح کنی بهت می خندن...اکثر جاها سن دیگه ملاکی واسه ازدواج نیست ... اقایون و خانوما با ده سال بزرگ تر یا بیست سال کوچیک تر از خودشونم ازدواج میکنن هیچ کس واسشون نسخه نمینویسه ...بعد شما هنوز درگیر این خاله زنک بازیای عروس باید پنج سال کوچیکتر باشه با این امارای من در اوردیتون هستین؟؟؟؟وا بدین دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه خیلی ببخیشد همه جای دنیا از بچگی یاد گرفتن چجوری با جنس مخالف ارتباط برقرا کنن مثل ایجا نیست که تو تازه تو بیست هشت سالگی میفهمی دختر یا پسر چه اخلاقی داره برای همین در ارتباط با دونفر همش باید زور قالب باشه

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        یک عزیز: این حرفت اصلا منطقی نیست شاید توی اروپا با دختر چند سال بزرگتر ازدواج کنن و مشکلی پیش نیاد
        ولی اگه اینجا با دختر بزرگتر ازدواج کنی بد یه مدت چشمت میفته به دخترای جوونتر و میزنی تو فاز خیانت

        تو یه ایرانی هستی و زندگی با یه مرد ایرانی شوخی بردار نیست
        چون خیانت در کمین است

      • 1

        12:45 عزیز
        اینکه تو یک ایرانیه خیانت کار هستی که همچین کاریو می کنی مشکل خودته
        زمان ازدواج با دختر بزرگ تر چاقو رو گلوت نیست ...تصمیم خودته و با تمام شرایطی که میبینی متعهد میشی به این خانوم ...یا متعهد نشو یا اگه ازدواج کردی دست از پا خطا نکن

    • پدرام

      برترین ها،
      بعضی اوقات مطالبتون خیلی پیش پا افتاده هستن، از عنوان مطلب اینطور برداشت میشه که مطالب باارزشی تو متن باشه، اما بعد که خونده میشه، چیز باارزشی پیدا نمیشه!

    • بدون نام

      منو شوهرم هم سنیم ولی انقدر خنگه که انگار دارم بچه بزرگ میکنم. مردها تا آخر عمرشون بچه ن پس حداقل ۱۰ سال فاصله بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شوهر شما خنگ هست همه مثل شوهر شما نیستند 10 سال اختلاف سنی واقعا مزخرف هست

      • بدون نام

        دقیقا همینه مردها دیر بزرگ میشن

      • بدون نام

        اینکه شما یک انتخاب اشتباه داشتی و با یک مرد نابالغ ازدواج کردی دلیل نمیشه همه مردها اینطوری باشن !

    • مریم

      اون زمان که ما می خواستیم ازدواج کنیم دلم خواست با پسری ازدواج کنم که یکی دوسال از خودم کوچیکتر باشه اینقدر تو سر مون خوندن بده زود پیر میشی اون جوون می مونه که آخرشم اینقدر طول کشید که عاشق شدم عاشق یکی که ۱۵ سال از خودم بزرگتر بود و به قول معروف به خودم سر بود خیلی کوچیک تر بودم اونم با وعده هاش گولم زد الان که یازده سال گذشته دوستداشتنم کم نشده ولی همسرم خیلی اخلاقش عوض شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان که دیگه گذشت ان شاءالله عاقبت بخیر بشی ولی با همون دوسال کوچیکتر ازدواج میکردی بهتر بود تو هم قربانی سن سن کردن مردم شدی و متاسفانه تو ایران‌اولین چیزی که واسه ازدواج میپرسن سنه اگه دختر ۲ سال بزرگتر باشه انتقاد میکنن ولی اگه ۱۵ سال مرد بزرگترباشه چیزی نمیگن

    • بدون نام

      عجب!!! من و همسرم ۲۹ ساله بودیم هر دو که با هم ازدواج کردیم الان ۳ سال گذشته و هیچ مشکلی نداریم... یعنی انقدر مسائل گنده جلو راه زوجهای جوان هست که تو هر سن و سالی ازدواج کنی خیلی به چشم نمیاد.مگر اینکه اختلاف سنی انقدر فاحش باشه که قضاوتها و نگاه اطرافیان آزارت بده

    • بدون نام

      شما فاصله طبقاتي عدالت اجتماعي رفاه اجتماعي را بر قرار كنيد همه چيز درست ميشه البته عاجز تر از اين حرفا هستيد

    • بدون نام

      این چرت و پرتا چیه میگید چه ربطی داره!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی لذت بردم بالاخره مردم داستان رو دارن می فهمند اساسی.

    • بدون نام

      استادهای ما همه با همسن خودشون ازدواج کردند و خیلی هم موفق هستند. این قضیه 5 سال بزرگتر رو یه قرن پیش توی فرانسه میگفتند که بعدش هم جمع شد رفت. الان تفاوت 4 سال میشه تفاوت یک نسل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو همون فرانسه رئیس جمهور فرانسه زنش ۲۴ سال از خودش بزرگتره تو عصر ارتباطات ۴ سال بزرگتر میشه تفاوت یک نسل ؟

      • بدون نام

        منظورشون بزرگتر بودن مرد هست که نیازی نیست حتما اونجوری باشه. قبلا توی فرانسه میگفتند مرد 5 سال بزرگتر از زن باشه ولی دیگه این موضوع هیچ جا پذیرفته نیست. چرا وقتی مرد بزرگتره عادیه ولی زن بزرگتر باشه عجیبه

    • بدون نام

      قبل از اینکه ازدواج کنی دو تا چشما که باز کن که هیچی دوتا دیگه هم قرض کن
      بعد از ازدواج ولی یه چشمتو ببند

      پاسخ ها

      • روشنفکر

        ازدواج نه فقط عشق و حال

    • بدون نام

      یکی از آشنا های ما خانمش 18 سال از خودش بزرگتر هست و خیلی هم خوشبخت هستن زمانی که ازدواج کردن خود من فکر میکردم این اشتباه هست و حتما خیلی زود به مشکل میخورن و از هم جدا میشن ولی می بینم بعد چندین سال این آقا از خیلی از کسایی که زنهایی کوچکتر از خودشون گرفتن خوشبخت و راضی تر داره زندگی می کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پول خوشبختي مياره

    • رکسانا

      شوهر من ۱۰ سال از من کوچیکتره خیلی زیاد باهم مشکل نداریم تقریبا مشکلاتمون مثه بقیه ی زن و شوهراس تفاوت خیلی زیادی نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازدواج اگه با عشق حقیقی دو طرفه باشه میشه همه سختیها رو جا گذاشت

      • بدون نام

        حتما تو خيلي پولدار هستي

    • بدون نام

      رشد عاطفی و عقلی دو نفر مهم هست بعد از سن 35 یا 40 موضوع سن منتفی میشه. متاسفانه اینقدر به موضوع سن بیشتر مرد از زن اهمیت دادم که با وجود پیشنهادهای مناسب به دلیل همسن یا کمتر از سن ، مجرد موندم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینکه الان متوجه اشتباهت شدی خوبه فقط تو الانم داری سن سن میکنی ان شاءالله خوشبخت بشی

    • بدون نام

      ۱و۲سال تفاوت سنی همسن محسوب میشه و حتی فاصله سنی ۳سال هم همسن بحساب میاد، همسن بودن فقط به این معنا نیس که با طرف متولد یه سال باشی، وقتی ۳سال بزرگتر باشه ینی همسنوسالن، ولی دیگه وقتی تفاوت سنیتون باهاش از ۴سال بیشتر باشه همسن نیستین
      و برای زوجین هم اختلاف سنی بیشتر از ۷سالو مناسب نمیدونم، چون هرچی به ۱۰سال تفاوت سنی نزدیک باشه ممکنه درک یکسانی از همدیگه نداشته باشن
      بعدم اگه دختر از پسر چن سالی کوچیکتر باشه یا حداقل همسن باشن بهتره
      و اینکه بهترین اختلاف سنی واسه زوج ها از ۴تا۷ساله، به این دلیل که زن ها زودتر از مردها پیر میشن و بخاطر زایمانو شیردهی و... شکسته میشن و پسرا دیرتر از دخترا بزرگ میشن، اگه همسنوسال باشن زن از مرد شاید بزرگتر نشون بده، البته اینم بگم ممکنه یه دختر با پسری همسن باشه یا حتی بزرگتر باشه ولی دختر جوون تر از پسر بنظر بیاد پس اینی که گفتم واسه همه صدق نمیکنه و فقط یه آمار کلی بود.

    • مرمر

      من با ازدواج احمقانه ترین کار دنیارو انجام دادم به نظر من ازدواج اشتباه محضه وقتی قرار باشه اسیر یه همسر بد بشی مجرد بمونی خیلی بهتره

    • محسن

      من اگه يك خانم پول دار تو ايران يا خارج از ايران پيدا كنم حاظرم با 20 سال اختلاف سني هم باهاش ازدواج كنم و با هم زندگي كنيم
      كسي بود خبر بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شفا دادن فایده ای نداره خدا بکشدت

    • ز.ا

      من شوهرم یکسال و دو ماه ازم بزرگتره.با اینکه مرد خوبیه ولی همش میگم کاش عقلش از من بیشتر میرسید.چون گاهی وقتا احساس میکنم هم سن همیم و گاهی هم فکر میکنم من از اون عاقلترم.دیگه چه برسه به همسن!!!مرد باید ۵ ۶ سال بزرگتر باشه به نظرم تا تعادل فکری بوجود بیاد

    • اسپارتاکوس

      بی پولی بکشی این داستانها از یادت میره

    • ضحا

      اینا همه مزخرفه....ازدواج قسمته...هرکس یه قسمتی داره...در باید به چارچوبش جور دربیاد.بدشم کی گفته ازدواج همسن تازه مدشده...این چرندیات چی بود دوروریای من پدرم ومادرم خالهام شوهراشون عهدبوغ ازدواج همسن وسالی کردن....بدشم کی گفت ازدواج همسنی پیچیده هستش من توتورووریام پیچیدگی ندیدم اتفاقا خیلیم تفاهم دارن...
      بدشم اگه کتاب قرآن رو درست خونده باشید در آیهای مبارکشون اومده که اهل بهشت زوجینشون همسن وسال خودشونن.چه میخاد زوجینشون از حوریهاباشن چه از زنان پاکیزه بهشتی....چی میگن بعضیا...جدیدا از اهل بهشت بهتروبالاترشدن؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج