جاباما
۹۰۳۰۱۶
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

اما و اگر‌های رأی اعتماد مونسان و حاجی‌میرزایی

روز سه شنبه روحانی و ورزای پیشنهادی‌اش در صحن مجلس حاضر می‌شوند تا از برنامه‌های خود برای به دست گرفتن بزرگترین و تازه‌ترین وزرات‌خانه‌های دولت دفاع کنند.

خبرگزاری ایلنا: روز سه شنبه روحانی و ورزای پیشنهادی‌اش در صحن مجلس حاضر می‌شوند تا از برنامه‌های خود برای به دست گرفتن بزرگترین و تازه‌ترین وزرات‌خانه‌های دولت دفاع کنند.

دولت دوازدهم آنطور که فکر می‌کرد روزهای خوبی را تا به امروز پشت سر نگذاشته است، مشکلات تحریم و خروج آمریکا از تعهدات برجامی از یک سو، استیضاح و استعفا وزرا از سوی دیگر کار را برای رئیس جمهوری که سبد رأی ۲۴ میلیونی دارد، سخت کرده است.

۱۲ مرداد ۹۶ وزرای پیشنهادی روحانی از مجلس رأی اعتماد را دریافت و عصر همان روز نیز با تشکیل هیأت دولت رسماً آغاز به کار کردند. کابینه‌ای که وزرای آن بارها پای‌شان برای استیضاح و سوال به مجلس رسید به طوری که وکلای ملت از برخی وزرا رأی اعتمادشان را پس گرفتند و به برخی دیگر اعتماد کردند که در وزارت‌خانه دیگر شانس خود را امتحان کنند.

سریال استیضاح ها و استعفاها

تنها دولتی که وزرا برای دفاع از خودشان در جلسه استیضاح به قول یک تحلیگر سیاسی یک روز درمیان در مجلس حضور داشتند دولت روحانی است. حتی در دولت احمدی‌نژاد علیرغم ناکارآمدی برخی وزرا به دلیل آنکه مجلس وقت با رئیس‌جمهور همراه بود کمتر مشاهده می‌کردیم که جلسه استیضاح برگزار شود.

روند برگزاری جلسات استیضاح به حدی رسید که حتی صدای خود مجلسیان را هم درآورد، آنان معتقد بودند رفتار برخی از همکارشان باعث شده است که مسئله استیضاح از قبح خود بیفتد و دیگر کارآیی لازم را نداشته باشد. با این اعتراضات نمایندگان دیگر دست از استیضاح وزرا کشیدند و ترجیح دادند که فقط آنان را برای پاسخ به سوالاتی که بعضاً در شرایط امروز ضروتی هم ندارند به صحن سبز بهارستان فرا بخوانند.

اما در کنار سریال استیضاح‌ها، روندی در دولت روحانی آغاز شد که شاید در تاریخ چهل ساله پس از انقلاب در دولت‌ها بی‌سابقه بوده است و آن چیزی نیست غیر از سریال استعفا وزرا که با گذشت روزها از آن ماجراها مشخص نیست که دلیل واقعی هرکدام‌شان برای ترک کابینه چیست.

ابتدا ۲۸ مهر ۹۷ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت استعفا دادند، سپس در ۱۳ دی ۹۷ سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت کناره‌گیری کرد. اما خبرسازترین استعفا ۶ اسفند ۹۷ اتفاق افتاد. ابتدا در شبکه‌های اجتماعی محمدجواد ظریف از سمت خود کناره‌گیری کرده است، خبری که چندین و چندبار تائید و تکذیب شد تا این که وزیرامورخارجه در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام تائید کرد. استعفای ظریف برخلاف وزرای قبلی موجی در کشور به راه انداخت و افکار عمومی از روحانی درخواست کرد که با این استفعا موافقت نکند و رئیس رئیس‌جمهور بر خلاف استعفاهای قبل با این کناره‌گیری موافقت نکرد.

بعداز استعفا ظریف، سیدمحمدبطحایی وزیر آموزش و پروش پس از آنکه دوسال تصدی‌گری بزرگترین وزارت‌خانه را بر عهده داشت در ۱۶ خرداد ۹۸ استعفا داد، خبری که ابتدا از سوی روابط عمومی آموزش و پروش تکذیب اما با گذشت چند ساعت تائید شد و روحانی هم با آن موافقت و حسینی را سرپرست موقت برای وزارت آموزش و پروش معرفی کرد.

وزارت گردشگری،میراث فرهنگی و صنایع دستی، فرزند تازه دولت

تاریخ نشان می‌دهد بیش از بیست سال است که نمایندگان مجلس در پی آن هستند که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شود. لایحه‌ای که چندین و چند بار در مجلس مطرح شد که گاهی با ایرادات شورای نگهبان و گاهی به دلیل عدم رأی کافی روی زمین ماند و خاک خورد اما سرانجام در ۲۴ تیرماه امسال نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و پنج رای با تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری موافقت کردند و شورای نگهبان هم اعلام کرد که تشکیل این وزارتخانه مغایرتی با شرع و قانون اساسی ندارد.

مونسان و حاجی میرزایی، گزینه‌های روحانی

سرانجام ۴ شهریور ۹۸ روحانی در نامه‌ای علی اصغر مونسان که ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده دارد و محسن حاجی میرزایی که هم اکنون دبیر هیأت دولت است را به مجلس برای گرفتن رأی اعتماد معرفی کرد.

وکلای ملت معتقد هستند علی اصغر مونسان نسبت به محسن حاجی میرزایی راه هموارتری را دارد، زیرا او هم اکنون در سازمان میراث حضور دارد و سوابقش مشخص اما حاجی میرزایی وضعیت دیگری دارد، او باید برنامه قابل قبولی از خود نشان دهد تا بتواند از پس ابر چالش‌هایی که وزارت آموزش و پرورش این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بر بیاید.

فراکسیونی عملکرد وزرای پیشنهادی رئیس جمهور را بررسی می‌کنیم

پروانه سلحشوری درباره معرفی وزرای وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش و پروش در فراکسیون امید گفت: فراکسیون امید با دقت بسیاری سوابق آقایان مونسان و حاجی میرزایی را بررسی خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما فراکسیونی ارزیابی عملکرد خواهیم داشت و براساس یافته‌های علمی و بازخوردهایی که از محافل مختلف به دست مان می‌رسد تصمیم خواهیم گرفت.

وی درباره اینکه تعدادی از نمایندگان بیان می‌کنند دو وزیر پیشنهادی با اقبال مجلس روبه‌رو خواهند شد، گفت: هنوز هیچ‌کدام از فراکسیون‌ها وارد گفت‌وگوی جدی نشده‌اند اما به طور فردی که با نمایندگان صحبت می‌کنیم می‌گویند دو وزیر رای می‌آورند اما عده‌ دیگری هم خلاف این عقیده را دارند.

نمی‌شود پیش بینی کرد که مونسان و حاجی میرزایی رأی می‌آورند یا خیر

محمدعلی وکیلی دیگر نماینده مجلس درباره وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت خانه‌های میراث و آموزش و پروش گفت: نمی‌توان در حال حاضر گفت که افراد معرفی شده از سوی آقای روحانی از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نسبت به آقای میرزایی شناخت کافی وجود ندارد و کمی هم ناگهانی به مجلس معرفی شد، آقای مونسان هم شناخت کافی ازشان وجود دارد اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی می‌افتد.

وزرا باید برنامه داشته باشند، تا رأی اعتماد بگیرند

علی اصغر یوسف‌نژاد هم در این رابطه اظهار داشت: آن چیزی که در قانون آئین نامه داخلی مجلس آمده این است که در مرحله نخست وزرا باید خط مشی و برنامه‌های خودشان را به مجلس اعلام کنند، در همین آئین نامه ذکر شده است رئیس‌جمهور می‌تواند به صحن بیاید از افرادی که معرفی کرده دفاع کند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موافقان و مخالفان پس از استماع برنامه‌های وزرای پیشنهادی می‌توانند تصمیم بگیرند.

وی تاکید کرد: وزیری که برنامه داشته باشد می‌تواند از مشکلات عبور کند، در غیر اینصورت فردا روزی یا استعفا می‌دهد یا استیضاح می‌شود.

به نظر می‌رسد مونسان و حاجی میرزایی راه سختی را برای گرفتن رأی اعتماد از بهارستان نشینان دارند. مجلس یازدهم که ید طولایی در استیضاح دارد دیگه نمی‌خواهد برای برگزاری جلسات آن هزینه کند. حال باید منتظر روز سه شنبه ۱۳ شهریور ماند تا ببینیم وکلای ملت چه تصمیمی را می‌گیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا وزارت میراث فرهنگی واجب تر بود یا تفکیک کردن وزارت صنعت و معدن و تجارت؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج