۹۰۳۳۱۵
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

ظریف بعد از رایزنی در مسکو به تهران بازگشت

وزیر امور خارجه ایران پس از رایزنی با همتای روس خود درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و برجام راهی تهران شد.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه ایران پس از رایزنی با همتای روس خود درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و برجام راهی تهران شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که یکشنبه شب در رأس هیأتی و به همراه «رضا اردکانیان» وزیر نیرو به منظور رایزنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود راهی مسکو شد، امروز (دوشنبه) ضمن دیدار و گفت‌وگو با لاوروف درباره آخرین تحولات برجام آن هم در آستانه ورود ایران به گام سوم کاهش تعهدات برجامی به رایزنی پرداخت.

وی که پیش از این گفته بود دوستان روس را در جریان گفت‌وگوها با فرانسوی‌ها قرار می‌دهد، در نشست خبری مشترک بار دیگر اعلام کرد که آنچه رئیس جمهور فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهد مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپاست و آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اروپا در این توافق است.

ظریف بعد از رایزنی در مسکو به تهران بازگشت

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنان اعلام کرد که گام سوم طبق برنامه پیش می‌رود.

اوضاع سوریه و اینکه ایران به دنبال رقابت در سوریه نیست، عدم خوشبینی به مذاکرات آمریکا و طالبان، اوضاع فلسطین، یمن و امنیت در خلیج فارس و اینکه آمریکا به دنبال افزایش تشنج در منطقه خلیج فارس و ناامن‌ کردن این منطقه است، از جمله مواردی بود که ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با لاوروف عنوان کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که روسیه از طرح ایران مبنی بر امضای پیمان عدم تعرض در منطقه استقبال کرده است.

لاوروف نیز در این نشست خبری عنوان کرد: «ایران و روسیه با افزایش فشارهای واشنگتن روبرو هستند که با هدف مسدود کردن تجارت خارجی ایران انجام می‌گیرد و ما توافق کردیم که تلاش‌های خود را برای گسترش روابط تجاری دو کشور (ایران و روسیه) افزایش دهیم».

وی بر حفظ و ادامه برجام تأکید کرد و افزود: وضعیت کنونی که امروز برای برجام به وجود آمده، نتیجه مستقیم، اقدامات مخرب واشنگتن است و امروز واشنگتن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا دیگر اعضای (برجام) را به خروج از این توافق ترغیب کند. تردیدی نداریم که این اقدامات واشنگتن، شرکای ایرانی ما را وادار به کناره‌گیری از برخی تعهداتشان ذیل برجام کرد».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد ابتکار عمل «امانوئل ماکرون» در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+4 (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آلمان) نتیجه‌بخش باشد.

به گزارش فارس، جمعی از ایرانشناسان و سردبیران رسانه‌های روسیه نیز با ظریف در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه ایران که در هفته‌های اخیر با سفر به تعدادی از کشورها در خلیج فارس، اروپا و شرق آسیا با مقامات این کشورها دیدار و گفتگو کرده بود، قرار است روز سه‌شنبه نیز عازم بنگلادش و از آنجا به اندونزی برود.

وی در نشست خبری با لاوروف همچنین گفت که فردا توقف کوتاهی در تهران دارم، قبل از سفر مجدد به آسیا که شامل بنگلادش و اندونزی خواهد شد و در توقف کوتاهم در تهران با«گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ملاقات کنم و اگر برنامه من دچار تغیر نشود احتمالا فردا عصر آقای پدرسون را خواهم دید. تأکید ما درباره سوریه بر پیگیری روند آستانه است که تنها روندی بوده که تا حالا در سوریه موفق بوده است.

وزیر خارجه تصریح کرد: ما در سوریه به دنبال رقابت با دیگران نیستیم. یک طرح کاهش تشنج و پیگیری راه‌حل سیاسی در سوریه موفق بوده و آن طرح آستانه است و بقیه طرح‌ها تاکنون ناموفق بوده است. هیچ دلیلی ندارد یک طرح موفق را با ایجاد سازوکارهای ناموفق از مسیرش خارج کنیم. آمادگی داریم پیشنهادی پدرسون را بشنویم اما معتقدیم روند آستانه موفق بوده و امروز جامعه بین‌‌المللی باید کمک کند که کمیته قانون اساسی براساس توافق صورت گرفته تشکیل و به کاهش تشنج در سوریه بینجامد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران اردیبهشت ماه و همزمان با تصمیم ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی به مسکو سفر و با لاوروف دیدار و نامه روحانی خطاب به پوتین در این خصوص را تقدیم وزیر خارجه روسیه کرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعد از فروش کشور به روسها، به تهران برگشت

    • بدون نام

      جناب ظریف واقعآ ما مردم ازین رفت و آمد های شما با شوروی کمونیست نگرانیم که برای چندمین بار آب و خاک این سرزمین رو به تاراج دهی ...

    • بدون نام

      از سفر ها دور دنیا لر گشتی یه استراحت بکن دوباره راه بفتد

      پاسخ ها

      • ی

        خنده های مسخره ظریف'' واقعا تماشایی!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج