۹۰۳۳۷۴
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

‌قیمت ۷ برابری ‌هندوانه از زمین تا بازار

تفاوت قیمت خرید برخی محصولات از مزرعه تا بازار منجر به این شده که کشاورزان تمایلی به فروش محصولاتی مانند هندوانه نداشته باشند.

خبرگزاری تسنیم: این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ویدئویی دست به دست می‌شود که تعدادی از کشاورزان استان فارس محصولات خود را به دلیل قیمت پایین خرید به دست خود معدوم می‌کنند.

این محصولات عمدتا هندوانه، گوجه فرنگی و فلفل دلمه است به دلیل کشت زیاد و قیمت بسیار پایین هنگام خرید ضرر و زیان زیادی را به کشاورزان وارد کرده است.

واسطه‌گران هندوانه را از سر زمین کشاورزی با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند اما میان قیمت خرید از کشاورز با قیمت فروش تفاوت چند برابری وجود دارد. این موضوع سبب شده است که بسیاری از کشاورزان حاضر به فروش محصولاتی مانند هندوانه نشوند و حتی ترجیح بدهند که آن را معدوم کنند.

محمد دهقان، یکی از هندوانه‌کاران در منطقه مرودشت است که از تفاوت قیمت خرید تا فروش هندوانه در بازار ناراضی است، او می‌گوید: تفاوت قیمت خرید تا فروش بیش از ۵ برابر است و هیچ سودی که برای ما ندارد، ضرر هم دارد. به گفته این کشاورز مرودشتی همه هندوانه‌کاران این منطقه امسال ضرر کردند و حتی پول هزینه‌های آبیاری، سم و کارگران هم به دست نیاورده‌اند.

به گفته وی روزانه ظرفیت فروش بیش از یک تن هندوانه از مرزرعه خود را دارد اما به دلیل اینکه قیمت خرید خیلی پایین است حاضر است که هندوانه را رها کند اما با این قیمت پایین نفروشد.

‌قیمت ۷ برابری ‌هندوانه از زمین تا بازار

این کشاورز که وجود دلالان را عامل کاهش قیمت خرید از سر زمین می‌داند؛ عنوان می‌کند: سود کشاورزان برای فروش هندوانه به جیب دلالان رفته است و همین موضوع سبب شده که کشاورزان له کردن هندوانه را به فروش آن ترجیح دهند.

ضرورت تعادل قیمت بین بازار و زمین کشاورزی

احمد دهقان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به کاهش محسوس قیمت خرید هندوانه از کشاورزان و فروش چند برابری آن می‌گوید: قیمت هندوانه از سرمزرعه تا مغازه تفاوت زیادی دارد.

به گفته وی واسطه‌گران و مغازه‌داران باید انصاف را رعایت کنند تا کشاورز متضرر نشود. دهقان با بیان اینکه قیمت هندوانه صادراتی در مزرعه کیلویی کمتر از 200 تومان است، خاطرنشان می‌کند: این درحالی است که قیمت هندوانه در مغازه‌ها کیلویی هزار تا 1500 تومان است.

دهقان خاطرنشان می‌کند: اگر هندوانه هر کیلو هزار و 200 تومان به دست مصرف‌کننده برسد باید این محصول حداقل 700 تومان به ازای هر کیلو از کشاورز خریداری شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه باید تعادل قیمت بین بازار و میدان و زمین کشاورزی برقرار شود؛ عنوان می‌کند: درواقع قیمت هندوانه در سر زمین بالا نیست اما قیمت برای مصرف کننده بالا است.

الگو کشت هندوانه رعایت نشده است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین با بیان اینکه کشاورزان باید الگو کشت را رعایت کنند، بیان می‌کند:امسال برخی از محصولات مانند هندوانه در سطح زیاد و اضافه کشت شده است که در محدوده زمانی خاص وارد بازار می‌شود و به دلیل اینکه برخی کشاورزان الگو کشت را رعایت نکرده‌اند موجب افزایش سطح و کاهش قیمت شده است.

دهقان با اشاره به اینکه کشاورزان باید حداقل الگوی سطح کشت را رعایت کنند؛ می‌گوید: جلوگیری از کشت بی‌رویه می‌تواند در برابر کاهش قیمت‌ها موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیرکشت هندوانه کم شده است، گفت: در این فصل کل کشت تابستانه، پاییز و زمستانی کم شده است و در شهرستان‌های فسا، داراب، ممسنی تمامی هندوانه‌ها جمع شده است.دهقان خاطرنشان می‌کند: بخشی از هندوانه در شهرستان‌های سردسیر اقلید، سپیدان و اطراف مرودشت است که همچنان وجود دارد.

افزایش کرایه حمل هندوانه

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه قسمتی از مشکلات به افزایش کرایه و هزینه حمل هندوانه بر می‌گردد، بیان می‌کند: افزایش کرایه‌ها برای جابه‌جای هندوانه به دیگر استان‌ها و بازار فروش بهتر مشکل‌ساز شده و هزینه‌ها به شدت بالا رفته است.

دهقان می‌گوید: اگر هزینه حمل و نقل کمتر بود به استان‌های بیشتری ارسال می‌شد اما الان ارسال به استان‌های دیگر هزینه بر است. به گفته وی افزایش هزینه حمل و نقل و قیمت مصرف کننده عمده مشکلی است که کشاورزان با آن مواجه هستند.

خرید توافقی گوجه فرنگی ادامه دارد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره افزایش دیگر محصولات مانند گوجه فرنگی و برنامه‌های خرید از کشاورزان می‌گوید: گوجه فرنگی به صورت قیمت توافقی از سوی تعاون روستایی استان خریداری می‌شود که قیمت نسبتا خوبی است. دهقان می‌افزاید: برای دیگر محصولات به دلیل شرایط خاص امکان خرید توافقی وجود ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوش به حال مسئولین
      مگه بار اوله؟؟مگه قرار بار آخر باشه؟؟؟!!!! چقدر میگویید خودتان خسته نشدید.

      پاسخ ها

      • اشکان

        باید کشاورز به بازار مصرف وصل بشه هر کشاورزی اگر بتواند یک باب مغازه در هر کجای ایران بخرد میتواند محصولاتش را به قیمت مناسب بفروشه

    • ی

      بعضی از مغازه داران با'' انصاف''' هندوانه را کیلویی ۳۵۰تا ۳۸۰ تومان می‌فروشند' خود من دیروز دوشنبه ۱۱'۶'۹۸ دو عدد هندوانه به وزن ۱۶ کیلو گرم خریده' و بابت این دو عدد هندوانه ۵۵۰۰ تومان پرداخت کردم'

    • بدون نام

      کشوری که مدیریت نداشته باشه اینجوری میشه. حیف اون همه اب از منابع زیر زمینی صرف کاشت اینا شده

    • بی نام

      دقیقا مثل فرق صحبت مسعولین در صدا و سیما و خارج از صدا و سیما .

    • اقتصاد

      پارسال کیلویی۳تومن بود امسال خداروشکر لاقل یه دل سیر هندونه و مشهدی داریم میخوریم .کیلویی ۵۰۰تومن و کیلوبی ۷۰۰تومن .....پول ما ارزشی نداره مگرنه این قیمت واقعی ...ودولت نا محترم الان باید صادر کنه مازاد تولید رو ولی هر چی پیرو بی سواد نشسته تو وزارت خونه های مربوطه

    • بدون نام

      دست دلالها را اگر قطع کنند ممکنه مردم روی آرامش ببینند تا زمانیکه این زالوها هستند وضع مردم خوب نمی شه

    • کهنه سرباز وطن

      اِلان در جاده ورامین به تهران کشاورزان هندوانه درجه یک رو کیلوی ۴۰۰تا۵۰۰تومان می‌فروشند واگر ۴تا بخری یکی رو بعنوان جایزه میدهند تمام محصولات کشاورزی هم به این روش فروخته میشود کشاورزی که با هزار مکافات محصولی رو کاشته و الآن هم وقت برداشت محصول و پرداخت هزینه های کاشتش است چرا باید اقدام به نابودی محصولش کند دولت که ادعای حمایت از کشاورزان رو دارد چرا نسبت به خرید و صادرات هزاران تن محصول سیفی جات نمیکند چرا دولت مردان کشور مان اجازه میدهند عده ای سودجو و فرصت طلب بیایند خیلی راحت دسترنج کشاورزان رو به بهائی اندک غارت کنند

    • بدون نام

      اگه دست دلالان رو کوتاه کنین و بیشترین سود رو کشاورز ببره دیگه کسی زمین کشاورزی رو ول نمیکنه بیاد تو شهر

    • بدون نام

      اینها همش از بی قانونی توجه نکردن شماست کجای دنیا اینطوری به کشاورز ظلم میکنن نه فقط هندوانه همه محصولات کشاورزی میدان باری دلال سودش میبره کشاورز هم نگاهشان میکنه اگر قانون بود اینطور نمیشد هم برای کشاورز خوب بود هم برای مردم

    • بدون نام

      بامعدوم کردن محصولات چیزی که گیرتون نمی یادبعلاوه مرتکب گناه هم میشویندانقدرپست هستیدکه حاظرنیستیدمحصولات رابه هموطنان خودبدهیدوانها رامعدوم میکنید

    • بدون نام

      بین 400 تا 1000 میفروشن!

    • شهریار

      پس طبق گفته ی این اقای مسئول نتیجه میگیریم که برای حل قسمت زیادی ازین مشکل باید از دلالان عزیز خواهش کنیم که انصاف رو رعایت کنن! آفرین به این مسئول، واقعا هرچی حقوق میگیری حلامت!!

    • بدون نام

      وانتی جلوی تره بار هندوانه میده کیلویی 500 توی تره بار قیمت 750 تومانه

    • فلاکت

      اینم از بی کفایتی دولته... میگه از کشت زیاده...

    • بدون نام

      در اهواز هرکیلو هندوانه هزار تومان است بخصوص این دستفروشان کنار خیابان که کم فروشی میکنند قیمت هرگیلو بیشتر ازاین درمیاد

    • بدون نام

      وقتی حساب کتاب نباشه این میشه سیب زمینی گران هندوانه حراج

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج