۹۰۳۷۲
۵ نظر
۵۰۲۳
۵ نظر
۵۰۲۳
پ

پاسخ پزشکان به سوالات رایج پزشکی

پاسخ پزشکان به سوالات رایج پزشکی
مجله سیب سبز:

پهلوهایم را چگونه کوچک کنم؟

آيا با انجام عمل‌های لاغری از جمله اسلیو معده و... پهلوهایم کوچک می‌شوند یا باید با روش لیزرلیپولیز آنها را از بین ببرم؟ راه حل دیگر براي كوچك كردن پهلو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

دکتر محمود راد، متخصص جراحی:

عمل‌های جراحی دستگاه گوارش برای درمان چاقی مرضی از طریق کاهش حجم، کاهش جذب غذا یا ترکیبی از این 2 روش باعث کاهش وزن و سایز در کل بدن می‌شوند. هدف از این اعمال، پیشگیری و درمان بیماری چاقی مرضی و عوارض ناشی از آن مانند دیابت، پرفشاری خون، کبد چرب، کمردرد، پا درد و... است. بهبود ظاهر بیمار و کاهش سایز در درجه‌ دوم اهمیت قرار دارد. اگر فردی در محدوده‌ وزن چاقی باشد، باید ابتدا با اقدامات مناسب وزن کم کند و پس از رسیدن به وزن ایده‌آل جراحی‌های زیبایی مانند پوست‌کشی یا لیفت سينه انجام گیرد. در صورتی‌‌که اضافه وزن و چاقی مطرح نباشد،روش‌هایی مانند لیپولیز برای اصلاح سایز موضعی مناسب خواهد بود.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج پزشکی

سؤال از شماره ۹۳۰۰۰۰۹۹۸۲

چرا چاق نمی‌شویم؟ !

- دختري ۲۰ساله با ۴۰ كيلوگرم وزن هستم که ازلاغري بيش از اندازه رنج مي‌برم. به عقیده شما خوردن غذاهای پرکالری و مواد قندی می‌تواند تاثیر‌گذار باشد ؟

- من دختري ۲۳ ساله هستم و ازدواج كرده‌ام از دوره دبيرستانم تا الانم هر كاري كرده‌ام چاق شوم،نشده است يا اگر شده‌ام بعد چند ماه دوباره به حالت اول برمي‌گشته‌ام ! من ۵۰كيلوگرم با قد ۱۶۰ سانتی متر هستم.

سولماز توکلی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی:

خوردن غذاهای پرکالری و مواد قندی می‌تواند تاثیرگذار باشد ولی مصرف آنها باید کنترل شده باشد.به عبارت دیگر بهترین راهکار برای رسیدن شما به وزن دلخواه، داشتن یک رژیم غذایی اصولی تحت نظر مشاوران تغذیه است زیرا باید شرح حال دقیق و کامل از شما گرفته شود وهمه علل لاغری مورد بررسی قرارگیرد که در صورت داشتن هریک ازمشکلات برای رفع آنها اقدام کنید.همچنین داشتن برنامه منظم ورزشی مانند بدنسازی نیز می‌تواند در کنار رژیم غذایی صحیح بسیار کمک‌کننده باشد.

سؤال از شماره‌های ۹۱۴۰۰۰۹۰۰۷۰ و ۹۳۶۰۰۰۷۶۱۴

چرا صورتم سرخ می‌شود؟!

خانمي۳۳ساله هستم. صورت و گونه هايم با كوچك‌ترين سرما،گرما،استرس،ترس و خجالت به شدت سرخ ‌می‌شود. مرا راهنمايي كنيد.

دکتر محمد ظفر قندی، دکتر پوست و مو :

گونه‌های قرمز در برخی موارد به دلیل تماس با نور آفتاب در پوست‌های سفید و حساس دیده می‌شود ولی گاهی نیز پوست قرمز صورت می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های پوستی مثل، لوپوس، حساسیت به مواد آرایشی و کرم‌ها، بیماری باد سرخ ،درماتیت سبوره، آکنه، مصرف بعضی از داروها، قارچ‌های پوستی، کوشینگ، یائسگی و تنگی دریچه میترال باشد. همچنین استرس‌های روحی باعث سرخی پوست صورت می‌شود و عوامل ژنتیک نیز در این امر دخیل است. در نهایت پزشک متخصص پوست می‌تواند علت سرخی صورت را بررسی کند. اگر قرمزی گونه‌ها مربوط به نور خورشید باشد استفاده از کرم ضدآفتاب و کلاه توصیه می‌شود.

سؤال از شماره ۰۹۱۵۰۰۰۹۸۲۳

چگونه این برآمدگی را از بین ببرم؟!

حدود ۶ ماه پیش بعد از اپیلاسیون در ناحیه کشاله رانم دچار فولیکولیت شدم و به خاطر دستکاری کردن آن تبدیل به یک برآمدگی زیرپوستی بزرگ و عمقی شده است. برای رفع آن باید چه کار کنم؟

دکتر حبیب انصاریان، متخصص بیماری‌های پوست، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران :

معمولا بعد از اپی‌لیدی، مومک، بند انداختن، وکس کردن و ... نوک برخی موها مثل نیزه تیز می‌شود و به داخل پوست می‌رود. بدن نیز در مقابل آن عکس‌العمل نشان می‌دهد و باعث می‌شود آن قسمت‌ها متورم و گاهی چرکی و طی زمان بزرگ‌تر شود. ممکن است درست مثل جوش‌های بزرگ صورت یک برجستگی سفت ایجاد شود. گاهی نیز تغییرات رنگی پوست ایجاد می‌کند پس نباید اصلا این جوش‌ها را دستکاری کرد. اگر وجود آن آزارتان می‌دهد می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا آن را برای‌تان خارج سازد.

سؤال از شماره ۰۹۱۲۰۰۰۲۳۲۲

چرا وقتی رژیم می‌گیرم موهایم دچار ریزش می شود؟

خانمي ۰۳ ساله با قد ۰۶۱ سانتی مترو با وزن ۰۸كيلو گرم هستم. من رژيم غذايي مي‌گيرم و ازميوه،سبزيجات،كلسيم وپروتئين استفاده مي‌كنم، امانمي‌دانم چرا دچار ريزش مو شده‌ام .لطفا مرا راهنمايي كنید.

دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی :

پاسخ پزشکان به سوالات رایج پزشکی

ريزش موعلل متفاوتي دارد مانند استرس، كمبود شديد مواد معدني و ويتاميني، بالا بودن هورمون‌هاي جنسي مردانه، مقاومت به انسولين، عدم رعايت اصول مناسب شست‌وشو، عدم استفاده از صابون و شامپو با pH مناسب و... از عوامل آن است. تغذيه و رژيم بد تنها روي تخليه مواد ويتاميني و مواد معدني تاثير نمي‌گذارد بلكه ممكن است از طريق به هم‌زدن موازنه حساسيت و مقاومت به انسولين و به هم‌زدن موازنه هورمون‌هاي جنسي مردانه و زنانه، موجب تشديد ريزش مو شده باشد. رژيم‌هاي غذایی كه متعادل و متوازن طراحي نشده باشند موجب كاهش ذخاير مواد معدني مهم مانند آهن، سلنيوم، روي،‌ مس و كاهش ويتامين بيوتين و ساير ويتامين‌هاي گروه B مي‌شوند. ما در رژيم‌هاي مدرن، از غذاهاي سرشار از سلنيوم و بيوتين (نظير انواع جوانه‌ها) براي پيشگيري از ريزش مو استفاده مي‌كنيم.فندق منبع غني از مس است و كمك موثري به رشد مي‌كند. هدف از اين نوشتار تشويق به مصرف خودسرانه نيست چراكه مصرف خودسرانه مكمل‌ها (بدون تجويز متخصص تغذيه) موجب بر هم خوردن تعادل و موازنه بين مواد معدني و ويتامين‌ها و تشديد ريزش مو مي‌شود. براي مثال، برخي افراد خودسرانه از مكمل روي استفاده مي‌كنند غافل از اينكه علت ريزش موي‌شان ممكن است كمبود آهن باشد. در نتيجه، مصرف مكمل روي در چنين شرايطي موجب تشديد ريزش مو مي‌شود! يا اينكه مصرف مكمل B۶-سيستين در شرايطي كه علت ريزش مو، بالا بودن هورمون جنسي مردانه يا بالا بودن مقاومت به انسولين باشد، هيچ سودي ندارد!

مثال‌هايي كه ياد كردم براي اين بود كه به خوانندگان عزيز اين حقيقت را متذكر شوم كه تا زماني كه علت زمينه‌ساز ريزش مو معلوم نشده است، نمي‌توان با مصرف تقليدي مكمل‌ها يا برخي مواد غذايي، ‌فرصت طلايي را از دست داد بلكه بايد با مشورت يك متخصص تغذيه،‌ علت زمينه‌ساز مشخص شود، آن‌گاه اگر لازم باشد مكمل يا مواد غذايي مورد نیاز تجويز مي‌شود.

سؤال از شماره۹۳۹۰۰۰۶۴۱۵

ترک‌های بارداری را چگونه ازبین ببرم؟

راه پيشگيري از ترك‌های پوستی دوران بارداري چیست؟

دکتر محمد شهاب کلانتر، دکتر پوست و مو :

در مورد پيشگیری از تر‌ك‌های پوستی در دوران بارداری باید گفت که استفاده از روغن زيتون و كرم جوانه گندم از ابتداي بارداري می‌تواند تاثیر‌‌گذار باشد.

سؤال از شماره۰۹۳۳۰۰۰۷۶۷۰

لیزر در درمان هموروئید چه نقشی دارد؟

به نظر شما درمان هموروئيد با ليزر درست است؟

دکتر زهرا سعادتی، متخصص جراحی :

بله، البته قابل ذکر است هموروئید درجه‌های مختلف دارد و در هر درجه به نسبت آن لیزری خاص استفاده مي‌شود. براي مثال مراحل اولیه هموروئید با لیزر درمانی قابل درمان است و نیاز به لیزرهای پر توان ندارد ولی وقتی در مراحل پیشرفته‌تر است به انواع دیگری از لیزر نیاز است. هموروئید‌های داخلی را می‌توان با نوعی از لیزر که آنها را منعقد می‌کند از بین برد و نیازی به جراحی آنها نیست. انواع پیشرفته هموروئید که به لیزر نوع اول و دوم جواب نمی‌دهد نیاز به لیزر پرتوان دارد، با این لیزر تمامی ضایعات برداشته می‌شود. این لیزر در هموروئید داخلی درجه ۳ و ۴،هموروئیدهای خارجی و شقاق‌های پیشرفته قابل انجام است و درمان قطعی به دنبال دارد.

سؤال از شماره ۹۱۲۰۰۰۱۵۰۲

آیا این جراحی سرطان سینه را به همراه دارد؟

مي‌خواهم سایزسينه هايم را كوچك‌تر کنم. چه عملي بايد انجام دهم تا آنها کوچک تر شوند؟ به علاوه آیا روش جراحی عوارضی در پی ندارد و باعث سرطان سینه نمی شود؟

دکتر فرامرز صفایی، متخصص جراحی :

از بين روش‌هاي مختلف جراحي كه براي كوچك كردن سينه‌ها انجام مي‌شوند به بيان ساده مي‌توان به ۲ روش عمده اشاره كرد كه عبارتند از: الف) روش vertical كه در اين روش برش دورتادور هاله و يك برش عمود بر آن داده مي‌شود.ب) روش Tمعكوس يا برش لنگري كه در اين روش برش دورتادور هاله و يك برش عمود بر آن و يك برش در چين زيرسينه‌اي داده مي‌شود.عوارض بعد از جراحي كوچك كردن سينه‌ها به صورت فهرست‌وار عبارتند از: خونريزي (كمتر از يك درصد)، سروما (يك تا ۵درصد)، عفونت (يك درصد)،نكروزپوست، نكروز چربي (نادر)،از بين رفتن نوك سينه (ناشايع)، كاهش يا از بين رفتن حس نوك سينه (شايع)، اسكارهاي هيپرتروفيك (يكي از شايع‌ترين موارد عدم رضايت بيماران است)، عدم تقارن (يكي از موارد نسبتا شايع عدم رضايت بيماران است)، برداشتن بيش از حد يا كمتر از حد لازم بافت سينه ،عدم توانايي در شير دادن و Dog-ears.

همچنین جراحي كوچك كردن سينه باعث سرطان سينه نمي‌شود و درحقيقت به دليل برداشتن مقدار قابل توجهي از بافت سینه، ريسك سرطان سینه كمي كاهش پیدا می‌کند. با اين حال توصيه مي‌شود كه خانم‌ها بعد از انجام جراحي كوچك كردن سينه، خودآزمايي سینه‌ها را به طور منظم انجام دهند و نيز ماموگرافي منظم را در سن مناسب انجام دهند.

سؤال از شماره۹۱۹۰۰۰۳۲۸۰

چرا گوش‌ها و دست‌هایم خواب می‌روند؟!

پشت سر، گوش‌ها و دست‌هایم مدام در هر حالتی خواب می‌روند و انگار سوزن سوزن می‌شوند. در روز هم كمر درد دارم و موقع خواب گردنم درد می‌گیرد و همیشه کسل هستم. مشکل از کجاست؟

دکتر شروین نجفی‌زاده، فوق تخصص جراحی عروق :

توصیه می‌شود شما به یک متخصص داخلی و اعصاب مراجعه كنيد.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج پزشکی

دکتر حسین فائزی‌پور، متخصص ارتوپدی، فوق تخصص جراحی زانو و جراحی تومور، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران :

این مشکل ممکن است دیسکوپاتی در گردن باشد و لازم است از ناحیه گردن ام.آر.آي بگیرید و زیر نظر متخصص داخلی یا ارتوپدی باشید.

سؤال از شماره ۹۱۹۰۰۰۱۷۲۰

چرا نمی‌توانم از جایم تکان بخورم؟!

چند وقت پیش از راه پله افتادم. به نظرم دنبالچه ستون فقراتم دچار در رفتگی شده است. وقتی سرپا هستم به راحتی راه می‌روم اما وقتی می‌نشینم نمی‌توانم ازجایم تكان بخورم یا بلند شوم. باید چه کار کنم؟

دکتر حسین فراهینی، فوق‌تخصص ارتوپدی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران :

وقتی افراد (به خصوص خانم‌ها به دلیل شرایط آناتومیک‌شان) از ناحیه باسن به زمین می‌خورند ممکن است استخوان دنبالچه‌شان که استخوان آخر ستون فقرات است و در انتهای تحتانی ستون فقرات قرار دارد دچار شکستگی شود. گاهی مواقع نیز ممکن است آسیب فقط به صورت ترک‌خوردگی و گاهی هم شکستگی با جا به جایی باشد که بسیار دردناک است. در این صورت فرد موقع نشستن نمی‌تواند به راحتی روی زمین بنشیند و باید حتما از تیوپ‌های بادی یا بالشتک خیلی نرم استفاده کند تا بتواند درد را تحمل کند. شما باید حتما به پزشک مراجعه کنید و از ناحیه مورد نظر رادیوگرافی بگیرید تا دقیقا مشخص شود چه نوع ضایعه‌ای دارید؛ آیا ترک خوردگی يا شکستگی است يا ضرب دیدگی یا شکستگی با جابه‌جایی؟ سپس براساس تشخیص باید درمان شوید. در این موارد معمولا درمان‌های طبی و فیزیوتراپی جواب می‌دهد اما زمانبر است و ممکن است ۳ ماه طول بکشد. گاهی اوقات نیز حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

سؤال از شماره۹۳۵۰۰۰۲۸۴۵
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منم سوال دارم. چطوری بپرسم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • شهلا میری

      سلام میخواستم بپرسم دلیل یک انداره نبودن چشم ها چیه ؟خودم احساس میکنم چشم هام هم اندازه نیستن چشم هام ضعیف هم هستن عینک میزنم .ممنون میشم راهنمایی کنین....

    • علی احمدی

      ببخشد اثر ترک خوردن استخوان به جا میماند؟؟
      آیا چند سال بعد از ترک خوردگی میتوان فهمید که دست ویا هر جای دیگر ترک داشته است؟

    • AM!R AM!R AM!R

      جوان 26ساله ای را میشناسم که از معاینه خجالت میکشه.
      لطفا راهنماییم کنید میخوام بهش کمک کنم.
      وقتی سرپا استاده درد کمر داره و وقتی میخوابه یا دراز میکشه دردش از بین میره. رگی که به بیضیه چپش متصله باد کرده و منی جمع شده. این جوان متاهله لطفا راهنمایی کنید. در زمان نزدیکی 20ثانیه طول میکشه تا ارضا بشه و این از نظر روحی داره داغونش میکنه.
      ممنون از پزشک محترم.

    • دکتر سلام

      داروی نوین بخور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج