جاباما
۹۰۳۹۶۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تقلید از حرکات هشت‌پا برای ساخت ربات

پژوهشگران ایتالیایی با الهام از حرکات هشت‌پا، یک بازوی رباتیک ابداع کرده‌اند که می‌توان به راحتی از آن در فضا‌های محدود استفاده کرد.

خبرگزاری ایسنا: پژوهشگران ایتالیایی با الهام از حرکات هشت‌پا، یک بازوی رباتیک ابداع کرده‌اند که می‌توان به راحتی از آن در فضاهای محدود استفاده کرد.

تقلید از حرکات هشت‌پا برای ساخت ربات

به نقل از مجله ادونسد ساینس نیوز، هشت‌پاها، گونه‌ای باهوش از سرپایان هستند که توانایی‌های شگفت‌آوری دارند. این موجودات می‌توانند با شاخک‌ها و مکنده‌های خود، اشیا را به دقت بررسی کنند و با فشرده کردن بدن خود در فضاهای کوچک جا بگیرند.

عجیب نیست که دانشمندان، از این توانایی هشت‌پاها الهام بگیرند تا از حرکات این موجودات تقلید کنند. دو حرکت متفاوت که هشت‌پا از خود نشان می‌دهد، دستیابی و انتقال هستند و مورد توجه خاص دانشمندان حوزه رباتیک قرار گرفته‌اند. منظور از دستیابی، نحوه گرفتن طعمه و یا اشیای دیگر توشط هشت‌پا است و انتقال، انتقال اشیا از نقطه‌ای به نقطه دیگر را شامل می‌شود و به غذا خوردن هشت‌پا کمک می‌کند.

ربات‌های نرمی که می‌توانند با این توانایی‌ها، در محیط‌های محدود و ساختاربندی نشده حرکت کنند و اشیای غیرمعمول و ناشناخته را بردارند، کاربردهایی بیش از ربات‌های محکمی دارند که به اشیا فشار وارد می‌کنند.

دکتر "باربارا مازولای"(Barbara Mazzolai)، پژوهشگر "موسسه فناوری ایتالیا"(IIT) و همکارانش با در نظر گرفتن این مفاهیم، یک بازوی رباتیک نرم طراحی کرده‌اند که به ابزار فنجان‌شکلی برای مکش مجهز است و می‌تواند در محیط‌های محدود و تحت فشار، کار کند. این بازو که از سیلیکون ساخته شده، می‌تواند با کمک لوله‌ای به قطر 70 میلی‌متر، به اشیا دست یابد. این ویژگی بازوی رباتیک، به آن کمک می‌کند تا در محیط‌های صنعتی که با فشار زیادی همراه هستند و گاهی ابزار در آنها گم می‌شوند، به درستی عمل کند.

این بازوی رباتیک، با سه کابل متفاوت که آن را به تکیه‌گاه‌های سفت و سخت متصل می‌کنند، فعال می‌شود. یکی از کابل‌ها، امکان حرکت چرخشی را برای ربات فراهم می‌کند و دو کابل دیگر، در خم شدن آن موثر هستند. بازوی رباتیک، به یک رایانه شخصی متصل است و داده‌ها را به کمک یک دسته کنترل‌کننده جمع‌آوری می‌کند. این بازو می‌تواند با کمک حرکات چرخشی و عمودی، مسیر خود را در یک فضای سه‌بعدی پیدا کند.

کانال‌های مایع داخل بازو، فعال‌سازی مکنده‌ها را بر عهده دارند که امکان برداشتن اجسام را در محیط‌های متفاوت فراهم می‌کند. این راهبرد خاص، بر اساس شکل و ماهیت جسم صورت می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج