جاباما
۹۰۴۳۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مسابقه غربی ها برای رسیدن به ایران

یک خبرگزاری غربی با اشاره به گذشت شش ماه از آغاز ریاست جمهوری "حسن روحانی"، هجوم هیئت های غربی به تهران برای افزایش مناسبات با جمهوری اسلامی را نشانه ای از تمایل آنها برای حضور دوباره در بازارهای پرسود ایران توصیف کرد.

خبرگزاری مهر: یک خبرگزاری غربی با اشاره به گذشت شش ماه از آغاز ریاست جمهوری "حسن روحانی"، هجوم هیئت های غربی به تهران برای افزایش مناسبات با جمهوری اسلامی را نشانه ای از تمایل آنها برای حضور دوباره در بازارهای پرسود ایران توصیف کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می نویسد : شش ماه بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران، دیپلمات ها و بازرگانان غربی در حال مسابقه با یکدبگر برای ورود به تهران هستند. این هیئت ها امیدوارند که گشایش دیپلماتیک حاصل شده منجر به گشایش دوباره بازارهای پرسود ایران به روی آنها شود.

توافق بزرگی که میان ایران و کشورهای ۱+۵ در مورد برنامه هسته ای ایران که در ماه نوامبر به امضا رسید موجب افزایش امیدها برای رفع تحریم های غرب علیه ایران شده است. کشوری که دارای منابع عظیم نفت بوده و ۷۶ میلیون نفر جمعیت دارد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه می نویسد : هیئتی متشکل از ۱۱۰ نفر از اتحادیه MEDEF (بزرگترین اتحادیه کارفرمایان فرانسه) امروز دوشنبه وارد تهران شده اند تا بعد از چند سال غیبت مذاکرات خود با مقامات ایرانی را از سر بگیرند. احتمال می رود که در این مذاکرات به موجب وجود تحریم های غرب قراردادی میان ایران و این گروه ۱۱۰ نفره به امضا نرسد، اما سفر آنها به تهران به عنوان یک گام مهم رو به جلو برای پیدا کردن و محکم کردن جای پا در بازارهای ایران محسوب می شود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به وضعیت صنعت خودرو در ایران اشاره کرده و می نویسد : بازار خودرو ایران زمانی در اختیار فرانسه و بویژه شرکت پژو بود که از سال ۲۰۱۲ رابطه آن با ایران قطع شد. شرکت رنو دیگر خودرو ساز معروف فرانسه نیز به موجب تحریم های آمریکا از سال ۲۰۱۳ رابطه اش را با ایران کاهش داد.

اما اکنون شرکت های فرانسوی امیدوار هستند که بتوانند سهم خود را در بازار ایران که اکنون در اختیار رقیبان آسیایی بویژه شرکت های چینی که از تحریم های آمریکا تبعیت نمی کنند قرار گرفته، بدست بیاورند.

در ادامه ان گزارش به توافقنامه هسته ای ژنو و اجرای آن از تاریخ ۲۰ ژانویه اشاره شده و به نقل از یک کارشناس ناشناس آمده است : در میان کشورهای منطقه و در مقایسه با کشورهایی همچون سوریه، عراق، لیبی و مصر، ایران از وضعیت بسیار باثبات تری برخوردار است.

ترافیک دیپلمات ها در تهران

علاوه بر بازرگانان و صاحبان صنایع، ایران در روزهای اخیر شاهد سفر دیپلمات عالی رتبه به تهران بوده. افرادی همچون "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، که هیئتی بزرگ متشکل از تجار ترک را رهبری می کرد به ایران نشان می داد که آنکارا درصدد پشت سر گذاشتن اختلافات سه سال اخیر خود با تهران به ویژه در مورد سوریه است.

علاوه بر آن در ماه دسامبر نیز "اما بونینو" وزیر امور خارجه ایتالیا به تهران سفر کرده بود. "کارل بیلدت" وزیر امور خارجه سوئد نیز قرار است امروز دوشنبه وارد تهران شود. و "رادوسلاو سیکورسکی" همتای لهستانی وی نیز در اواخر فوریه به تهران سفر خواهد کرد.

البته "جک استراو" وزیر خارجه اسبق انگلیس، و "کوفی عنان" دبیر کل سابق سازمان ملل، را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. در دوران ریاست جمهوری "محمود احمدی نژاد" روابط ایران با کشورهای غربی کاهش یافت، اما سفر اخیر دیپلمات ها به ایران می تواند نشانه ای از شکستن تابوی تحریم ها باشد و به گفته "امیر محبیان" از فعالان سیاسی حاضر در تهران، این یک موفقیت بزرگ برای دیپلماسی روحانی محسوب می شود.

خبرگزاری فرانسه در پایان می نویسد : سفر هیئت های غربی به ایران در حالی است که هنوز هیچ هیئتی از آمریکا که همچنان به عنوان شیطان بزرگ مطرح است به تهران سفر نکرده اما "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا چندین بار با همتای ایرانی خود "محمد جواد ظریف" دیدار کرده که آخرین مورد آن در اجلاس امنیتی مونیخ بود که دیروز یکشنبه به پایان رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج