جاباما
۹۰۴۳۸۵
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

سرنوشت نامعلوم ده‌ها بازداشتی در زندان‌ بن‌سلمان

ولیعهد عربستان پس از آغاز به کار، زندان‌های مخفی برای زندانیان عقیدتی ایجاد کرده که موجب شده است، سرنوشت ده‌ها تن از این زندانیان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

خبرآنلاین: ولیعهد عربستان پس از آغاز به کار، زندان‌های مخفی برای زندانیان عقیدتی ایجاد کرده که موجب شده است، سرنوشت ده‌ها تن از این زندانیان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

به گزارش سایت العربی الجدید، مقامات عربستان نه تنها به سرکوب‌گری و راه‌اندازی کمپین‌های بازداشت‌ گسترده علیه فعالان سیاسی و فعالان زن حقوق بشری اکتفا نمی‌کنند، بلکه ده‌ها تن از بازداشتی‌ها را در زندان‌های سری بدون اطلاع‌ خانواده‌هایشان مخفیانه نگهداری می‌کنند. علاوه بر این طبق اعلام سازمان‌های حقوق بشری عربستان مانند سازمان "عدل و داد"، که خارج از این کشور فعالیت می‌کنند، شک و تردیدهایی درباره کشته شدن برخی از آنها در زیر شکنجه وجود دارد.

سازمان "عدل و داد" در گزارشی که اوایل ۲۰۱۹ منتشر کرد، پنج مورد ناپدید شدن اجباری در عربستان را گزارش کرده است. همچنین سازمان "اروپایی - سعودی حقوق بشر" در بسیاری از گزارش‌های خود به ناپدید شدن اجباری در این کشور و نگرانی‌ها درباره سرنوشت این افراد پرداخته است. دیده‌بان حقوق بشر نیز در یکی از گزارش‌های خود اعلام کرد، هزاران تن در عربستان در بازداشت اجباری به سر می‌برند.

از زمان تصدی سمت ولایتعهدی توسط محمد بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷، سعود القحطانی، مشاور دفتر سلطنتی و دست راست بن سلمان از طریق "ریاست امنیت کشور" که یک دستگاه امنیتی است و به دور از اداره‌های زندان‌های وابسته به وزارت کشور، برای امور امنیتی ویژه ولیعهد از جمله بازداشت‌ها، بازجویی‌ها، شکنجه‌ها تشکیل شده، شروع به راه اندازی سیستم زندان‌های مخفی کرده است.

سرنوشت نامعلوم ده‌ها بازداشتی در زندان‌ بن‌سلمان

مقامات عربستان بازداشت‌شدگانی را که قصد دارند آنها را برای گرفتن اعتراف شکنجه دهند، به ساختمان‌های مبله یا مجتمع‌های مسکونی وابسته به ریاست امنیت کشور که در سراسر کشور وجود دارند، می‌فرستند. طبق گفته خانواده‌های بازداشتی‌ها، برخی از این زندانیان گفته‌اند که برای مدت طولانی در زندان‌های سری در بازداشت بوده‌اند. از بارزترین آنها ولید فتیحی، پزشک محبوس سعودی- آمریکایی و لجین الهذلول، فعال زن حقوق بشری عربستان است که در مه ۲۰۱۸ بازداشت شد.

علیاء الهذلول، خواهر لجین می‌گوید، وی را در آپارتمانی مبله وابسته به ریاست امنیت کشور که یک بازداشتگاه غیر رسمی است، پنهان کرده‌اند و وی در معرض شکنجه و ضرب و شتم از سوی دستگاه‌های امنیتی با نظارت سعود القحطانی قرار گرفته است.

علیا در ادامه در یادداشتی که به روزنامه نیویورک تایمز نوشته است، می‌گوید، القحطانی لجین را به تجاوز جنسی، قتل و انداختن جسدش در چاه توالت زندان مخفی تهدید کرده است و او در تماسی تلفنی به خانواده‌اش اطلاع داده است که در هتلی حضور دارد. او در ادامه ضمن اشاره به میزان ناگواری وضعیت این زندان مخفی که در داخل آپارتمان مبله قرار دارد، گفته است، این هتل مانند هتل ریتز کارلتون نیست.

مقامات عربستان پس از این اقدام او را به زندان "ذهبان" منتقل کرده و به او به عنوان یک زندانی رسمی شماره و پرونده مشخصات دادند، سپس لجین را به زندان الحائر در ریاض منتقل کردند تا سرنوشتش را اعلام و او را یک زندانی رسمی معرفی کنند.

اما صدها تن از بازداشتی‌های دیگر همچنان داخل زندان‌های مخفی موجود در سراسر عربستان به سر می‌برند. شیخ سلمان الدویش از بارزترین زندانیان ناپدید شده اجباری در عربستان تاکنون به شمار می‌رود و در عین حال شک و تردیدهایی درباره قتل او پس از چندین عملیات شکنجه به دست نیروهای امنیتی وابسته به ولیعهد وجود دارد.

الدویش یکی از حامیان محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان بود که به دلیل پیام‌های توییتری مختلف در آوریل ۲۰۱۶ بازداشت شد. وی در این توییت‌ها به پادشاه عربستان نسبت به اعتماد به پسرش محمد بن سلمان هشدار داده و او را فاسد توصیف کرده بود. الدویش پس از بازداشت به زندان‌های رسمی عربستان منتقل شد.

اما با نشستن محمد بن سلمان بر مسند ولایتعهدی، مقامات دستور آزادی و خروجش از زندان و تحویلش به سرویس ریاست امنیتی کشور را صادر کردند و نیروهای این سازمان نیز او را داخل زندان‌های مخفی شکنجه کردند تا جایی که ارتباط با وی قطع شد و صفحه "بازداشتی‌های عقیدتی" در توییتر سخنانی را درباره احتمال به قتل رسیدن الدویش منتشر کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به خدا فردای هم هستا! یادمون می مونه این خبر ها! یادمون میمونه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک داری

    • بدون نام

      ی مثلی هست ک میگه دیگ ب دیگ میگه روت سیاه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج