۹۰۴۹۰۹
۴۰ نظر
۵۰۰۸
۴۰ نظر
۵۰۰۸
پ

مطهری: مستند داستان اتم «گاندوی دوم» بود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مستند داستان اتم درباره برجام را غیرمنصفانه توصیف کرد و آن را «گاندوی دوم» نامید.

خبرگزاری ایسنا: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مستند داستان اتم درباره برجام را غیرمنصفانه توصیف کرد و آن را «گاندوی دوم» نامید.

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «داستان اتم یا گاندوی دوم» نوشت: «مستند داستان اتم که روز جمعه از شبکه ۳ سیما پخش شد در واقع تحریف تاریخچه برجام بود. آنچه در مجموع از این برنامه برداشت می‌شد این بود که برجام کلاهی بوده که توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها سر ایران گذاشته شده و در داخل کشور نیز عواملی مانند آقایان روحانی، ظریف و علی لاریجانی با آنها هماهنگ بوده و احیاناً خیانت کرده‌اند. این برنامه به عوام‌فریبی و مغالطه پرداخته و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات برجام در مجلس را تلویحاً خیانت معرفی کرد، در حالی که اولاً برجام نیاز به تصویب مجلس نداشته و توافقی اجرایی بین دولت‌ها بوده است؛ همان طور که کنگره آمریکا و مجالس کشورهای اروپایی برجام نیز وارد آن نشدند.

ثانیاً تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات آن صرفاً برای اعلام ‌«آری» یا «نه‌»ی مجلس بوده زیرا مجلس هیچ‌گاه وارد جزئیات این گونه توافق‌ها نمی‌شود، اما درباره کلیات آن چند ماه در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس بحث شد و کارشناسان فنی و سیاسی و نمایندگان نظر دادند تا هر نماینده‌ای به نقطه آری یا نه رسید. بنابراین حتی ۲۰ دقیقه هم برای تصویب آن زیاد بود.

البته مذاکره کنندگان ما توجه داشتند که برجام یک توافق الزام‌آور نیست و بهتر است مصوبه کنگره آمریکا را داشته باشد، اما چون احتمال تصویب آن در کنگره را ضعیف می‌دانستند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را پشتوانه آن قرار دادند و هرگز فکر نمی‌کردند که آدم بی‌چشم و رویی مثل ترامپ حتی قطعنامه سازمان ملل را هم زیر پا بگذارد.

مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و مقام رهبری را طرف دیگر. گویی مذاکره‌کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند. این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر مقام رهبری بوده است و نباید حساب ایشان را جدا کرد. اگر رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشته‌اند، این، وظیفه یک رهبر و روش رهبری است که همیشه ایده‌آل‌ها و سقف مطالبه را اعلام کند تا مذاکرات به نفع ما پیش برود، و الاّ احتمالا خود ایشان هم می‌دانستند که طرف مقابل زیر بار برخی از این توصیه‌ها نمی‌رود و تا آنجا که زورمان می‌رسد پیش می‌رویم.

نکته سوم در مستند مذکور این بود که این مستند هیچ اشاره‌ای به کارشکنی‌های مخالفان اجرا شدن برجام پس از امضای آن نکرد. همه می‌دانیم که بخشی از حکومت مصمم بود که برجام اجرا نشود و برای رسیدن به این هدف خود از هیچ اقدامی نظیر ترساندن متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و موشک‌پراکنی بی‌موقع و مخالفت با قراردادهایی نظیر قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس و معطل کردن قراردادهای نفتی دریغ نکردند. بدیهی است که اگر کل حکومت مصمم به اجرای برجام بود و قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بسته می‌شد خروج ترامپ از برجام نیز به این آسانی نبود. در واقع تندروهای ما شاید ناخودآگاه و شاید برای انتقام‌گیری سیاسی با تندروهای آمریکا و با اسرائیل و عربستان همصدا و همراه شدند تا برجام اجرا نشود.

نکته چهارم این که مستند داستان اتم به این موضوع نپرداخت که اگر برجام کلاهی بوده که بر سر ایران گذاشته شده و به ضرر ایران است چرا آمریکا از آن خارج شد و اکنون نگران ادامه آن است و ترامپ بارها اعلام کرد که کلاه بزرگی سر آمریکا رفته است و حتی وزیر خارجه‌اش بر زبان می‌آورد که اگر برجام ادامه پیدا کند به زودی ایران از تحریم خرید و فروش سلاح خارج می‌شود و در سال ۲۰۲۵ مانند سایر کشورهای هسته‌ای می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد و قید و بندهای فعلی از بین می‌رود، ضمن این که کسانی که می‌گفتند برجام صنعت هسته‌ای ما را نابود کرد دیدند که ایران ظرف چند روز غنی‌سازی را از سطح ۶۷/ ۳ افزایش داد و صنعت هسته‌ای سر جای خودش است.

به هرحال مستند داستان اتم از انصاف به دور بود و می‌توان گفت گاندوی دوم بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نوری

      احسنت، باز شما شیر پاک خورده گاه گاهی پیدا می شوی که خیانت پشت پرده اینها را که بمثل ستون پنجم دشمن عمل کردند، وبرجام را به شکست کشاندند، برملا کنی وبا این همه تریبون که در اختیار دارند، را جوابی بدهی.

      پاسخ ها

      • kardook

        حرف مفت زدن راحته
        اگه جاییش دروغه بگید مگر نه بیشتر از این آبروی نداشته خودتونو نبرید،شما یکی فنا دهندگان انرژی اتمی ایرانی و قطعا تو آینده نزدیک همه چی مشخص میشه

      • بدون نام

        افرین پس به کارت ادامه بده تا با مخ به دیوار بخوری
        ولی ان روز توان این را نداری که بگویی اشتباه کردم

      • بدون نام

        حیف شیر

      • بدون نام

        حالت زیاد خوش نیست
        برجام خیانتی بود که امثال تو اون رو ستایش میکنند و معجزه قرن میدونند
        نه بابا کلاه گشادی به اندازه کل ایران بود

    • بدون نام

      برجام هسته ای حق مسلم ماست!!

    • ayat

      باز دل یه عده از حقیقت به درد اومد

    • بدون نام

      اتفاقا خیلی جالب و دیدنی بود دستشون درد نکنه حقایق را عریان کردند.

    • عنایت

      حرفاش مثل بچه هاست.....قراربود تحریمها برداشته بشه،چی شد پس؟؟؟؟؟
      ...

    • عنایت

      به هیبچ کدام از توصیه هاش عمل نشد....جناب پروفسور بیدار شو.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از عمد زده به خواب که طرفداری حزب مطلوبش را بکند

    • good

      صد در صد درسته
      از اول که این دولت روی کار اومد صدا و سیما یکسره کوبیدش
      تا برجام ردیف شد چهار تا موشک ازمایش کردن گزک دادن دست اونا
      بعد امریکا که کشید کنار گفتن دیدین ما راست میگفتیم
      دولت خیلی بیکفایته

    • سعید

      این اقا حالش خوش نیست بنظرم ۱۰۰ درصد واقعیت و ادعاهای کذب اقایان رو گفت کاملا مستند با تشکر از سازندش

    • بدون نام

      چرا از گاندو میترسید ؟چون مستند است
      ترامپ از برجام خارج شد چون نتونست موشک را از بین ببرد ، چرا که دست رئیس حسن نبود

    • ...

      حقیقت تلخه

    • بدون نام

      حرف های شما بیشتر از اینکه به فکر منافع ایران باشد بیشتر سیاسی است و طرفداری از یک حزب خاص و به همین دلیل ارزش ندارد این جور حرف زدن هاتون

    • بدون نام

      ما که دیدیم عین واقعیت بود و فقط مرور خاطرات کرد برای ما و ظاهرا شما داری می سوزی از دستپخت ندانم کاری و اعتماد بی جایی که کرده بودین به ان طرف

    • بدون نام

      موشک پرانی در کجای برجام امده که نباید پرتاب شود؟
      اول برجام را بخون بعد بحرف

    • بدون نام

      چیه ؟واقعیت خیلی تلخه؟

    • بدون نام

      احسن باید به خباثت ها قاطعانه پاسخ گفت تا حقایق را تحریف نکنند

    • بدون نام

      تو سعی کن حرفی نزنی

    • بهلول

      آقای مطهری کجای این مستند دروغ بود؟ چرا از گذشته خودتان متنفرید؟ چرا میخواهید همیشه به مردم دروغ تحویل بدهید ؟ آیا این همه خیانت بس نیست؟ بخدا شماها روی عهد نامه ترکمان چای را هم سفید کردید! ننگ به افرادی که در ۲۰ دقیقه ای ننگ نامه را تصویب کردند ...

    • محسن

      این دولت برای خود بدنبال آبرویی است که در برجام از دست داد چطور رییس جمهور قبل از برجام نان و آب و برق مردم را به آن گره زد حالا در طول برجام غیر از تورم سرسام آور وناامیدی چیزی دستگیرشان نشد که هیچ این دولت با بی کفایتی های خود در دیگر موارد که ربطی به تحریم ندارد هیچ انتقادی را بر نمی تابد.

    • بدون نام

      مستند عالی بود. حقیقت محض بود. دستتان رو شده حالا ناراحتید. چطور پاسخ مردمی را میتوانید بدهید که تا سالهای سال توان خرید خانه و سایر ملزومات یک زندگی را ندارند. این وضعیت اسفبار مردم از ثمرات برجام است... مردم عزیز اگر این مستند را ندیدید ببینید که چطور به ملت ایران خیانت شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اکثرهم لا یعلمون درود بر مطهری

    • حسن

      تا حالا مطهریی هرچه حرف زده بود چرت بود ولی در مورد انرژی اتمی راجع به برجام حرف اش واقعایت دارد خیانتی که اینها روحانی ولاریجانی وظریف در تاریخ بی سابقه بود آن همه شیهید ای انرژی اتمی دادیم که پیشرفت کنیم ولی با تعهد برجام از هر طرف دستمان بسته شد نه از امتیاز برجام استفاده کردیم ونه پیشروفت از انرژی
      آقای صالحی هم که میگوید پیشرفت خوبی داریم همه اش دیکته
      روحانی است

    • بدون نام

      . مردم را چی حساب کردی . بگذار لب کوزه ابشو بخور .عجب رویی داری مطهری

    • بدون نام

      به نظرم پیش بینی عدم اجرای آمریکا به تعهداتش خیلی دورازذهن نبود و برای آمریکایی که ارزشی برای جان انسانها قائل نیست

    • مسلمان

      جناب مطهری . مگه دروغه ؟؟؟؟؟؟ دولت آقای روحانی بجای فشار به اروپا ، داره به ملت خودمون فشار میاره و با اروپا مدارا میکنه . کاهش تعهدات باید دوسال پیش و بدون زمانبندی انجام میشد و تا الان تکلیفمون روشن بود . ولی در عوض اعضای دولت بیکفایت تا تونستن زندگی رو بکام مردم تلخ کردن و دوستانشونو خوشحال از رانتهای فراوان . غیر از اینه ؟؟؟؟؟؟؟

    • محمد

      اتفاقا حقیقت محض هست

    • احمدخوش سیما

      سالام.والا این مستند که کاملا تاریخ رو با شواهد تصویری و واقعی بیان گرد .شما هم اگر سندی داری بگو نه اینکه الکی ایراد بگیری.مو لای درز این مستند نمیره.از نتیجه کار ،همه چیز معلومه و اصلا مستند نیاز نیست.رییس مجلس و معاونش اجازه حرف زدن به مخالفان ندادند و به زور رای گیری کردند.گاندو هم خیلی لطف کرد و خیلی مساول رو نگفت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عاقلان دانند

    • بدون نام

      درود برمطهری که دستهای نامرئی !!! را نشان میدهد . واقعا از روی عمد عده ای چقدر مانع قراردادهای نفتی شدند تاد قراردادها منعقد نشه چون ان جریان خاص موقعیت خود را بر باد میدانستند وخیانت کردند بخاطر منافع خودشان . تلویزیون که ول معطله پس وقتتان را در مورد تلویزیون هدر ندهید

      پاسخ ها

      • ۰۹۳۵

        مردنو برای شما قرار دادن

    • رضا

      دولت داره اشتباهی بجای اروپا به مردم بیچاره فشار میاره البته به طبقه ضعیف و متوسط

    • اسد

      سلام . باز یک برنامه نشان دادن وبه مضاق آقایان خوش نیومد. آقای روحانی زمانی می گفت که باید با کد خدا صحبت کرد. وبعد از برجام گفت مگر دیوانه ایم که با امریکا مذاکره کنیم. آقای مطهری یک کمی از درایت شهد مطهری را نداری . فقط بفکر دفاع از شوهر خواهرت هستی .

    • بدون نام

      خود ظریف گفته اشتباه کردم به کری اعتماد کردم تو چی میگی آخه!

    • تابان دیلمی

      انگشت تولانه زنبور کردن صدا وسیما علی مطهری وکیل الدوله را دیوانه کرده و معلومه خیلی عصبانی است

    • تائب

      این مردک حضرت آقا رو مقام رهبری خطاب میکنه ** حیف اون پدر که تو پسرش باشی

    • رحیم رسولی کیا

      سلام..... نمیدونم این چه مسخره بازی هست که کامنتهای همه رو پخش نمیکنن؟؟؟؟ نه توهینی داخلش بوده ونه هم حرف نامربوطی؟؟؟ الان یه ماه متنی ارسال کردم وهنوز منتشر نکردین.... کامنتهای دیگه رو که می‌بینیم خیلی الفاظ والقاب داخلش گفتن ولی منتشر کردین ولی بقیه رو نه؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج