۹۰۴۹۳۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

رگ‌های خونی در بافت‌های زنده چاپ شد

محققان دانشگاه هاروارد روشی نوین برای تولید اعضای بدن ابداع کرده اند که در آن رگ‌های خونی به کمک پرینتر سه بعدی در عضو تولید شده در آزمایشگاه به وجود می‌آیند.

خبرگزاری مهر: به نقل از انگجت، دانشمندان مدتها است که رشد اعضای بدن در آزمایشگاه را بررسی و آزمایش می کنند. اما هنوز هم فاصله زیادی تا عرضه این فناوری به بازار وجود دارد.

رگ‌های خونی در بافت‌های زنده چاپ شد

بیشتر اوقات اعضای بدن پرورشی در آزمایشگاه ها کوچک هستند و نمی توان آنها را در بدن انسان استفاده کرد. علاوه بر آن مکانیسم فعالی برای انتقال اکسیژن به آنها وجود ندارد.

درهمین راستا گروهی از محققان انستیتو ویس در دانشگاه هاروارد با کمک پرینتر سه بعدی رگهای خونی را در بافتهای زنده چاپ کردند. تحقیقات آنها در نشریه Science Advances منتشر شده و نشان می دهد این تکنیک جدید که SWIFT نام دارد به خلق اعضای بدن بزرگتر و البته کارآمدتر کمک می کند.

این محققان به طور موفقیت آمیز بافتهای قلبی را تولید کردند که طی بازه ای ۷ روزه توانست به طور هماهنگ بتپد. این گروه از محققان نشان دادند چگونه صدها هزار بلوک های اولیه تشکیل یک عضو را می توان از سلول های بنیادین تولید کرد. در مرحله بعد آنها سلولهای بنیادین را درون یک قالب قرار دادند و به سرعت با کمک پرینتر سه بعدی به جوهری مخصوص در ماتریکس قالب شکل دادند. این جوهر بعدا حذف و در نتیجه آن کانالهایی مشخص شد که به عنوان رگ های خونی عمل می کنند.

حفره های باز در رگ های خونی با سلول های اندوتلیال در یک راستا قرار داشتند تا شیوه فعالیت عضو واقعی را تقلید کنند. سلول های اندوتلیال لایه نازک درون رگی هستند.

حوزه پرینت زیستی یا استفاده از پرینترهای سه بعدی برای مهندسی اعضا و بافت های بدن هنوز در مراحل اولیه است. برخلاف پرینت سه بعدی استخوان ها یا پوست، پرینت سه بعدی اعضا نیز نیازمند جایگزین کردن شبکه وسیعی از رگ ها است که اکسیژن و مواد مغذی را به اعضای بدن انسان منتقل می کنند.

به گفته این گروه از محققان روشSWIFT با هرگونه سلولی از جمله ارگانوئیدها قابل استفاده است. هرچند این فناوری هنوز در مراحل اولیه است اما احتمالا مسیر را برای تولید عضوهای بدن پرورشی در آزمایشگاه فراهم می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج