۹۰۵۱۶۴
۳۵ نظر
۵۰۱۰
۳۵ نظر
۵۰۱۰
پ

مستند جدید ضدبرجامی تلویزیون چه می‌گوید؟

روزنامه اعتماد نوشت: ۴ روزی است که از شبکه سوم سیما یک فیلم مستندپخش می‌شود ولی به لطف تب‌وتاب‌های دیگر شبکه‌های اجتماعی و اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، زیر انبوه اخبار و سوژه‌ها دفن شده.

روزنامه اعتماد نوشت: ۴ روزی است که از شبکه سوم سیما یک فیلم مستندپخش می‌شود ولی به لطف تب‌وتاب‌های دیگر شبکه‌های اجتماعی و اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، زیر انبوه اخبار و سوژه‌ها دفن شده.

«داستان اتم» نام مستند سریالی این روزهای شبکه سوم سیماست؛ مستندی که همان‌طور که از نامش پیداست، دوباره قرار است روزهای گذشته دولت تدبیر و امید سختی‌های دیپلمات‌های ایرانی را روایت کند ولی با دیدی تماما اصولگرایانه.

«گاندو»ی دوم

«مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره‌کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و رهبر معظم انقلاب را طرف دیگر. گویی مذاکره‌کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند. این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر نظام بوده است. اگر رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشته‌اند، این، وظیفه یک رهبر و روش رهبری است که همیشه ایده‌آل‌ها و سقف مطالبه را اعلام کند تا مذاکرات به نفع ما پیش برود.» این توصیفی است که مطهری از مستند داستان اتم دارد؛ مستندی که به عقیده مطهری هیچ اشاره‌ای به کارشنکنی‌های طرف مقابل در ماجرای برجام نمی‌کند.

کالبدشکافی یک مستند

این مستند در ۴ قسمت یک ساعته و به کارگردانی احمد کشاورز روی آنتن شبکه سوم سیما رفته است. براساس آنچه برخی سایت‌های نزدیک به جریان اصولگرا نوشتند، این مستند قرار بود «روایت ۵ دوره مذاکرات هسته‌ای» باشد ولی آنچه حداقل ما دیدیم و پخش شد، روایت حدفاصل مذاکرات شکل گرفته از سال ۹۲ به بعد بود. این مستند برخلاف روال معمول مستندهای محبوب اصولگرایان نه‌تنها با صدایی نه‌چندان آشنا به میدان نمی‌آید بلکه از صدای «حمید محمدی»، مجری برنامه فوتبال ۱۲۰ شبکه ورزش و مجری برنامه‌های ورزشی که برای مخاطب هم جذاب است و هم آشنا استفاده می‌کند.

نخستین قسمت این مستند با انتقادات علی‌اکبر ولایتی و حسن روحانی از سعید جلیلی آغاز شد. این مستند در همان قسمت نخست و در دقایق ابتدایی، روی کارآمدن روحانی و خداحافظی محمود احمدی‌نژاد را «آغاز فضای سیاسی جدید» ایران دانسته و عملا خط و ربط سیاسی خود را نیز مشخص می‌کند .

قسمت دوم این مستند نیز به مذاکرات بعد از سال ۹۲ اختصاص دارد. در بخشی از قسمت دوم نقل‌قول معروف «مخالف نیستم ولی خوش‌بین هم نیستم» رهبری درباره مذاکرات پخش می‌شود ولی گوینده دوباره دست به کار شده و همزمان با پخش تصاویر محمدجواد ظریف در کنار کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا می‌گوید: «رهبری مخالفت می‌کنند ولی در داخل عده‌ای گویا به این مذاکرات امید بسته‌اند.» این مستند پیش می‌رود. تصاویر و روایات کنار هم قرار می‌گیرند و یکی پس از دیگری رویکردهای این مستند درباره مذاکرات را بیش از پیش عیان می‌کنند. گوینده که نقش اصلی این مستند را ایفا می‌کند، در ادامه می‌پرسد که «آیا مسوولان ایرانی به مصلحت ایران هم فکر کرده‌اند یا صرفا به امریکا اعتماد کرده‌اند؟» پرسشی که پاسخش در قسمت چهارم داده می‌شود و برجام عملا توافقی «بی‌ضمانت» به مخاطب معرفی می‌شود.

این مستند با همین سوالات کدوار ادامه پیدا می‌کند و در بخش‌های مختلف اقدام به پخش تصاویر اعضای جبهه پایداری می‌کند و بعضا از آنان نیز تحت عنوان کارشناسان و فعالان سیاسی نام می‌برد. موضوع درباره مذاکرات است تا اینکه پای حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی به میان می‌آید و بلافاصله این موضوع به لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF ربط داده می‌شود. این مستند از ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو اصولگرای کمیسیون امنیت در ادامه اظهاراتی را که تسنیم آن را منتشر کرده، نقل می‌کند و صراحتا تصویب این لوایح را برخلاف مصالح جمهوری اسلامی عنوان می‌کند.

زمینه‌سازی رد FATF؟

در قسمت چهارم این مستند تصاویر تجمعات اصولگرایان در مقابل مجلس در حالی پخش می‌شود که گوینده آن را «اعتراض مردم» خطاب می‌کند و معتقد است که مردم با تصویب این لوایح در قوه‌ مقننه مخالفند، ادعایی که حداقل با درنظرگیری شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌های استفاده شده در این زمینه، غلط به نظر می‌رسد، ضمن آنکه مطابق معمول موافقان این لوایح هرگز اجازه راهپیمایی یا تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی را نیافتند.

این مستند در ادامه علاوه بر مسوولان دولتی، اختلاف دیدگاه خود با علی لاریجانی، رییس قوه ‌مقننه را نیز به رخ بیننده کشیده و نقش او را در تصویب FATF بیش از دیگران عنوان می‌کند. همچنین در ادامه صراحتا اعلام می‌کند که «برجام در هیچ دادگاهی ارزشی حقوقی ندارد» و برای اثبات ادعای خود، به ماجرای شکایت جمهوری اسلامی از ایالات‌متحده امریکا به دادگاه لاهه اشاره می‌کند و متذکر می‌شود که اگر برجام ضمانت اجرایی داشت، دیپلمات‌ها به «پیمان مودت بین تهران و واشنگتن» استناد نمی‌کردند.

تهیه‌کنندگان این مستند گویی معتقدند که «برجام تجربه‌ای شکست خورده است که باید از آن درس گرفت.» درسی که گویا به موضوع مذاکرات فعلی ایران و اروپا بی‌ارتباط و است و ماجرا به لوایح مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT و مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو خلاصه می‌شود. تخریب مشخص لاریجانی و حامیان FATF در مجلس شورای اسلامی در حالی اتفاق می‌افتد که ایران تنها و تنها ۳۵ روز تا پایان مهلت گروه ویژه اقدام مالی به خود فرصت دارد؛ فرصتی که حداقل تا امروز از آن استفاده نشده و از قرار معلوم استفاده نیز نخواهد شد، چراکه محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه به «اعتماد» گفته که تصمیم نظام است که FATF، لااقل تصویب نشود.

حالا صداوسیما در چنین شرایطی که تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی دامن کشور را گرفته و مسوولان اقتصادی و دیپلمات عدم تصویب لوایح در ارتباط با FATF را «خودتحریمی» دانسته‌اند، اقدام به تخریب صریح و واضح این لوایح کرده است ولی مشخص نیست درصورت عدم تصویب این لوایح و بازگشت احتمالی ایران به لیست‌سیاه گروه ویژه اقدام مالی و قرارگیری نام ایران در کنار کره‌شمالی، چه کسی پاسخگوی هزینه‌های احتمالی آن خواهد بود. اکنون پرسش اینجاست اقدام فعلی صداوسیما عملا گامی در جهت ایجاد زمینه ذهنی برای مخاطبان خود است تا از رد این لوایح دچار شوک نشوند یا اینکه سازمان اساسا بیشتر از مردم، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را هدف گرفته و پیامی را به آنها منتقل می‌کند؛ پیامی برای آغاز «خودتحریمی»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • salman karami

      خوشبختانه شما که اصلاً جناحی برخورد نمیکنید!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • @

        روزنامه اصلاح طلب وابسته!! :) میبینید مردم؟ میبینید کیا از این دولتو کاراش حمایت میکنن! حتی احمقانه ترین کار دولت رو هم یه ایده عالی و محشر میدونن و انتظار دارن سکه!!!!!! دریافت کنن :)

    • بدون نام

      ضد برجام؟؟؟؟
      ضد برجام مستند ساختن مثل شلیک کردن به جنازه میمونه

    • بدون نام

      کلا هدف تخریب این دولته ولا غیر

      پاسخ ها

      • behnam

        خب داداش گلم مگه این دولت چه گلی به سرمون زده که تخریب نشه..تو این 6ساله هرچی بلا خاستن سرمون اوردن دیگه باید چیکار کنن که مردم بفهمن این دولت نالایق و نا کارآمده؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        هیچ دولتی بوده که تخریب نشده باشه؟

      • @

        بی عرضه ترین دولت در طول تاریخ ایران

      • بدون نام

        معلومه داری خوب از این دولت میخوری که اینگونه سنگ شو به سینه میزنی.

    • چگینی

      یعنی دوباره بریم با آمریکا مذاکره کنیم؟
      حداقل بزارید یه چند سال بگذره شاید تجربه برجام یادمون بره

    • د

      هر کسی ادعا می کند پیغمبر است و ای دریغ که در این اوصاف حتی وجدان بی وجدان هم پیدایش نیست.

    • داریوش مرحبایی

      آخه لاریجانی احتیاج به تخریب داره؟ برجام احتیاج به تخریب داره؟ اصلاً برجام کی هست؟ برجام شمایید؟ ، نه شما اصلا اونو به من نشانش بده ببینم برجام کیه، هی برجام برجام راه انداختید

    • بدون نام

      خودتحریمی
      سالهاست هزینه آن را ملت ایران می دهند
      و سود آن هم برای کاسبان تحریم است

    • بدون نام

      چرا چند روز بعد از تصویب برجام به سفارت عربستان حمله شد؟

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        چون روحاني گفت من برجام رو اوردم ميخواستن بهش ثابت کنن زورشون بيشتره ميتونن بهم بزننش

      • دونالد ترامپ

        چون روحاني گفت من برجام رو اوردم ميخواستن بهش ثابت کنن زورشون بيشتره ميتونن بهم بزننش

      • بدون نام

        چون عربستان ۴۶۰ نفر از مردم ایران رو کشت

      • بدون نام

        حمله به سفارت چندماه بعد قتل حجاج و به خاطر اعدام شیخ نمر بود

    • بدون نام

      صدا و سیما واقعا اعصاب خورد کن شده

      قشنگ زل می زنه تو چشمات دروغ میگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی میخای بگی مثل روحانی دروغ میگه

      • kardook

        یکی از دروغایی که تو مستنده بگو خب کذاب

      • بدون نام

        صدا و سیمای میلی

      • بدون نام

        اینم مث گاندو

    • بدون نام

      علت اصلی ضعف رسانه ها تک حزبی بودن و فیلتر شدید و سانسور هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه جا سانسور هست ۴۰ روز دیگه اربعین ببین رسانه های فارسی زبان ازش چی میگن

    • رسول دلمواز

      همه اش واقعیت داره این شش سال راه جز بازی کردن باکلمات چگار مثبتی دارین خجالت نمیکشید باز هم میخاین مملکت را بفروشید بخدا خجالت داره.
      اگه دروغه چرا هیچ کاری نمیتونین بکنین شما حتی حق وتوی روسیه وچین را سلب کردین

    • kardook

      چرا از واقعیت بهتون فشار میاد
      هر جاش که دروغه بگید و به مردم اعلام کنید تمام مستند واقعیته و با سند و مدرک و فیلمبرداری ازشون داره پخش میشه . البته این فعلا تو فشار و سانسور شدید این دولت ساخته شده ،انشاءالله بعد از رفتن دولت کلبد تمام ابعاد ماجرا واسه مردم روشن میشه .

    • بدون نام

      خب بزرگ دولت وبزک نکنید

    • بدون نام

      خیانت وطن فروشی شاخ و دم نداره به خاطر پس مقام

    • بدون نام

      همیشه همین بوده سرنوشت روسای جمهور ایران را ببینید فقط سپر بلا هستند.

    • سيدمجتبي طباطبائي

      صدا وسیما کلاَ درتصرف اصولگراها وپایداریها میباشد ودر خدمت اهداف ومقاصد آنها .
      شایدبرای انتخابات مجلس بتواند خدمت شایسته ای به آنها بکند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشترین خدمت رو داره عملکرد خود دولت میکنه

    • بدون نام

      برجام جز برای شما زنجیره ای ها برای مردم ثمری داشت؟ به والله نداشت.

    • کریم

      آیا هنوز هم از تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام خجالت نمیکشید. این بالاترین ننگ برای مجلس شورای اسلام بود که معایده ای به این مهمی را در ۲۰ دقیقه تصویب کرد و لا افل در یک سناریوی ساختگی به مخالفین اجازه نداد حرفهایشان را بزنند.

    • t.h

      دیدید شما هم تحمل انتقاد رو ندارید همه نظرها رو منتشر نمیکنید.
      از خودم خوشم آمد.فکر کنم زدم به هدف

      پاسخ ها

      • داودی نژاد

        تحمل هست ولی کوآدم دانا؟فرقه وبحث جواب نادانان هست که سکوت بهتراست..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج