۹۰۵۳۲۶
۴ نظر
۵۰۶۰
۴ نظر
۵۰۶۰
پ

ارتباط بین هورمون‌ها و اضطراب چیست؟

اگر اغلب قبل از شروع قاعدگی‌تان دچار اضطراب می‌شوید نگران نباشید: شما تنها نیستید. هورمون‌های ما مستقیما بر سطح اضطراب ما اثر می‌گذارند، و این تنها مربوط به پروژسترون نیست بلکه تعدادی از هورمون‌ها می‌توانند بر میزان استرس ما در هر روز اثر بگذارند.

برترین‌ها: اگر اغلب قبل از شروع قاعدگی‌تان دچار اضطراب می‌شوید نگران نباشید: شما تنها نیستید. هورمون‌های ما مستقیما بر سطح اضطراب ما اثر می‌گذارند، و این تنها مربوط به پروژسترون نیست بلکه تعدادی از هورمون‌ها می‌توانند بر میزان استرس ما در هر روز اثر بگذارند.

هورمون‌ها در بدن ما غوغا می‌کنند و آگاه بودن نسبت به افزایش آن‌ها می‌تواند دریافت‌تان از اضطرابی که دارید را تحت تاثیر قرار بدهد.

پروژسترون و استروژن

ارتباط بین هورمون‌ها و اضطراب چیست؟

پروژسترون و استروژن دو هورمون بسیار مهم در سیکل قاعدگی هستند و می‌توانند به طرز چشمگیری بر خلق و خو اثر بگذارند. استروژن طی دو هفته‌ی اول سیکل قاعدگی بالاتر است و اگر دیدید شاد و سرحالید باید آن را مدیون استروژن‌تان باشید. این هورمون به میزان زیادی سبب تولید سروتونین می‌شود که عامل شادی‌تان است.

پروژسترون نقطه‌ی مقابل استروژن است. این هورمون بعد از تخمک گذاری بالا می‌رود و به طور کلی سبب غمگین و مضطرب شدن می‌شود. مطالعات علمی نشان می‌دهند پروژسترون، آمیگدالا را تحریک می‌کند. آمیگدالا بخشی از مغز است که مسئول واکنش جنگ یا گریزتان است. تحریک آمیگدالا می‌تواند به شما استرس زیادی بدهد و حتی کمی افسرده‌تان کند.

هورمون‌های استرس

در بسیاری از افراد مضطرب، علت حالات روحی، افزایش هورمون استرس است مخصوصا آدرنالین و کورتیزول. این هورمون‌ها به بدن ما می‌گویند چیزی ترسناک و خطرناک در اطراف‌مان وجود دارد و نیاز داریم زودتر فرار کنیم. هورمون‌های استرس برای کمک به بدن جهت غلبه بر خطر طراحی شده‌اند: آن‌ها میزان هوشیاری ما را بالاتر می‌برند و به واکنش‌های ما سرعت می‌دهند. اما وقتی که در شرایط نرمال در مغز جاری می‌شوند، مثلا زمانی که برای یک جلسه آماده می‌شوید یا رعد و برق می‌زند، این هورمون‌ها سبب اضطراب‌مان می‌شوند.

بدتر اینکه افزایش سطح هورمون استرس باعث می‌شود بدن بیشتر هورمون استرس تولید کند، و این حالت تا زمانی که شما درگیر نگرانی هستید ادامه دارد. اگر این اتفاق‌ها ادامه دار شوند، سطحی از اضطراب به صورت همیشگی وجود خواهد داشت.

تستوسترون

ارتباط بین هورمون‌ها و اضطراب چیست؟

زن‌ها معمولا نسبت به مرد‌ها بیشتر دچار اضطراب می‌شوند و هر چند این امر دلایل متعددی دارد، اما یکی از آن‌ها به هورمون‌ها مرتبط است. پایین بودن تستوسترون با افزایش اضطراب ارتباط دارد، خصوصا افزایش اضطراب اجتماعی. به طور کلی، تستوسترون به تنظیم بخشی از مغز که هیجانات و واکنش‌های دیگران را ارزیابی و تفسیر می‌کند کمک می‌نماید. پایین بودن تستوسترون باعث می‌شود شما به سختی درک کنید در یک موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارید چه می‌گذرد و این واقعا و بدون تردید اضطراب برانگیز است.

هورمون‌های تیروئید

اگر مکررا دچار حملات پانیک می‌شوید یا احساس می‌کنید بیش از حد مضطربید، با پزشک‌تان در مورد وضعیت تیروئیدتان حرف بزنید. هورمون‌های تیروئید نقش مهمی در اضطراب دارند: هورمون‌های محرک تیروئید که به آن‌ها TSH می‌گویند مستقیما با شدت حملات پانیک ارتباط دارند. اساسا اختلالات اضطرابی با پُرکاری تیروئید مرتبط هستند و افسردگی نیز با کم کاری تیروئید مرتبط می‌باشد. اما بدن ما پیچیده است و فاکتور‌های زیادی وجود دارند که بر هم اثر می‌گذارند.

اگر نمی‌دانید علت اضطراب شما با پُرکاری تیروئید ارتباط دارد یا خیر می‌توانید علائم زیر را بررسی کنید:.

  • احساس نگرانی و دلشوره
  • بیقراری
  • تحریک پذیری
  • کاهش وزن
  • بی‌نظمی در سیکل قاعدگی

اوکسی توسین

ارتباط بین هورمون‌ها و اضطراب چیست؟

اوکسی توسین هورمونی است که وقتی عاشق می‌شوید مغزتان ترشح می‌کند! یا زمانی که با یک دوست صمیمی وقت می‌گذرانید. هر چند اوکسی توسین به کاهش اضطراب کمک می‌کند، اما مانند یک شمشیر دو لبه است: زمان‌هایی را که وقتی بچه بودید و در حق‌تان ظلمی می‌شد به خاطر می‌آورید؟ این لحظات به دلیل همین اوکسی توسین با شما هستند و در ذهن‌تان ثبت شده‌اند.

وقتی در شرایط استرس برانگیز قرار می‌گیرید، اوکسی توسین می‌تواند همان خاطرات کودکی را زنده کند و باعث شود وقتی در شرایط مشابهی قرار می‌گیرید بیشتر احساس ترس و نگرانی کنید. به مرور زمان این اتفاق سبب می‌شود دچار استرس و اضطراب اجتماعی شوید. هر چند اعصاب خردکن است به هورمون‌هایی فکر کنید که بدن‌تان را تحت شرایط خاصی قرار می‌دهند، اما یادتان باشد که هیچ چیزی بدون راه حل نیست.

خیلی دارو‌ها برای این درست شده‌اند که به میزان زیادی به غلبه بر عواقب منفی هورمون‌ها در بدن کمک کنند. البته شما نباید سرخود دارو مصرف کنید و حتما باید در این مورد از پزشک یا درمانگرتان کمک بخواهید.

یک درمانگر حرفه‌ای به شما کمک خواهد کرد یاد بگیرید وقتی بدن‌تان تحت تاثیر هورمون‌هاست چطور واکنش‌های‌تان را کنترل کنید. آگاه بودن نسبت به اتفاقاتی که در بدن در حال روی دادن هستند، کلید پذیرش و کنترل احساسات و هیجانات است.

منبع: talkspace

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من وقت قاعدگی خیلی عصبی میشم دلم میخواد هرکی جلوی چشمم هست رو کتک بزنم، چی کار کنم آروم بشم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دم کرده چای کوهی(توکلوجه) را امتحان کنید...معجزه می کند.

      • بدون نام

        ورزش سنگین کن

    • ساره

      غذاهای طبع سرد نخورگرمی تواین دوره بیشتر بخور دمنوش بابونه بانبات هم خیلی خوبه اب جوش عسل چندقطره ابلیموی تازه صبح ها زنجبیل وغنچه گل سرخ توقوری چای مخصوصا پاییزوزمستون که سردی بیشتر به بدن ضرر میرسونه ببخشیدزیاد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج