جاباما
۹۰۵۵۹۵
۱۸ نظر
۵۰۳۳
۱۸ نظر
۵۰۳۳
پ

آیا شما هم نگران شروع مدرسه فرزندتان هستید؟

با نزدیک شدن به ماه مهر و شروع مدارس، بیشتر والدین دچار استرس و نگرانی می‌شوند و نمی‌دانند که با این اضطراب چه باید بکنند. این مسئله برای والدینِ کلاس اولی‌ها به طور ویژه‌ای چند برابر هم می‌شود. اگر شما هم این حس و حال را تجربه می‌کنید باید بدانید که تنها نیستید. تحقیقات نشان داده است که چیزی حدود ۶۴ درصد از والدین، قبل شروع مدارس فرزندشان دچار این اضطراب و استرس می‌شوند.

برترین‌ها: با نزدیک شدن به ماه مهر و شروع مدارس، بیشتر والدین دچار استرس و نگرانی می‌شوند و نمی‌دانند که با این اضطراب چه باید بکنند. این مسئله برای والدینِ کلاس اولی‌ها به طور ویژه‌ای چند برابر هم می‌شود. اگر شما هم این حس و حال را تجربه می‌کنید باید بدانید که تنها نیستید. تحقیقات نشان داده است که چیزی حدود ۶۴ درصد از والدین، قبل شروع مدارس فرزندشان دچار این اضطراب و استرس می‌شوند.

بسیاری از روان‌شناسان و متخصصین بر این باور هستند که بسیار طبیعی است اگر والدین، زمان سختی را برای آماده کردن و در نهایت راهی نمودن فرزندان کوچک خود به مدرسه سپری کنند، آن هم به ویژه اگر در سال جدید قرار باشد که آن‌ها را از محیط مهد کودک به مدرسه بفرستند. روش‌های بسیاری وجود دارد که والدین بتوانند با این استرس و اضطراب خود مقابله کنند و آرامش بیشتری داشته باشند، در این مطلب هم تصمیم داریم برخی از این راه‌ها را به شما نشان دهیم.

آیا شما هم نگران شروع مدرسه فرزندتان هستید؟

تمرین و تکرار قبل از شروع مدارس

برای آنکه بتوانید استرس و نگرانی شروع مدرسه فرزندانتان را کاهش دهید باید به سراغ روش تمرین و تکرار بروید، این یعنی باید تغییرات روزمره‌ای را که بعد از شروع سال تحصیلی در زندگی‌تان رخ می‌دهد پیش از آن زمان کم‌کم ایجاد کرده و خود را به آن‌ها عادت دهید، برای مثال شما می‌توانید از چند روز قبل از شروع مدرسه، فرزند خود را صبح زود بیدار کنید تا هم بدن و ذهن او را به این ساعت بیداری عادت دهید و هم از نگرانی خود برای بیدار کردن او در زمان شروع سال تحصیلی بکاهید. علاوه بر آن شما می‌توانید پیش از شروع سال تحصیلی، لباس‌های فرزند خود را انتخاب نموده و کیف و لوازم‌التحریر او را نیز آماده کنید.

یکی دیگر از مسائلی که باعث نگرانی والدین می‌شود، پاسخگویی به واکنش‌های کودکان نسبت به سال تحصیلی و رفتن به مدرسه است. متخصصین معمولاً در این رابطه می‌گویند که لازم نیست حتماً بخواهید با کار‌های خود نگرانی فرزندتان را به طور کامل از بین ببرید، بلکه باید سعی کنید با صحبت‌های خود او را درک کرده و همراهش باشید. باید اعتراف کرد که وجود استرس در والدین می‌تواند مقدار نگرانی و اضطراب فرزندان را به مراتب افزایش دهد، پس تا زمانی که خودتان آرامش نداشته باشید نمی‌توانید به فرزند خود نیز کمک کنید.

همراهی با فرزندان برای شروع سال تحصیلی

آیا شما هم نگران شروع مدرسه فرزندتان هستید؟

باید این را پذیرفت که فرزندان شما به دلیل وارد شدن به فضایی جدید، بسیار بیشتر از شما دچار نگرانی و هیجان هستند، پس بهتر است به جای آنکه استرس بیشتری به آن‌ها وارد کنید، سعی داشته باشید تا با همراهی خود به آن‌ها آرامش ببخشید. یکی از کار‌هایی که می‌توانید به این منظور انجام دهید آن است که فرزند خود را چند روز قبل از اول مهر به مدرسه جدیدش برده و آنجا را به خوبی به او نشان دهید. علاوه بر این شما می‌توانید در رابطه با هر موضوعی که فکر می‌کنید می‌تواند برای فرزندتان سوال پیش بیاید توضیح کامل دهید و شرایط را برایش روشن کنید. شما هم‌چنین می‌توانید تمامی اتفاقاتی را که در روز اول مدرسه رخ می‌دهد برای او شرح دهید و با تصویرسازی محیط، ذهن او را آماده کنید.

مقابله با روز اول مدرسه مثل یک قهرمان

طبیعی است که روز اول مدرسه برای کودکانی که سن کمتری دارند کمی غیرجذاب باشد! بسیاری از والدین عادت دارند که در این روز تا لحظه آخر در کنار فرزند خود بمانند و خیال او را راحت کنند، این در حالی است که بسیاری از روان‌شناسان معتقدند که باید او را رها کنید و بگذارید مانند یک قهرمان با این شرایط برخورد کند. والدین باید بدانند که بلندتر شدن لحظه خداحافظی برای رفتن به مدرسه، فرزند آن‌ها را آرام نمی‌کند، بلکه نگرانی و شاید دلتنگی او را افزایش داده و اوضاع را به مراتب بدتر خواهد کرد.

آیا شما هم نگران شروع مدرسه فرزندتان هستید؟

اگر کودک شما دچار مشکلاتی جدی و یا اختلالات مشخصی نباشد، باید یاد بگیرد که خودش با شرایط جدید و رفتن به مدرسه کنار آمده و در مقابل آن ایستادگی کند، پس بهتر است که به فرزند خود بگویید همه چیز خیلی خوب پیش خواهد رفت و هیچ جای نگرانی نیست. بهتر است که به فرزند خود اعتماد و اطمینان ببخشید و اجازه دهید که با قدرت شخصی خود، مثل یک قهرمان باشد و بتواند خود را برای این مرحله تازه از زندگی‌اش آماده کند.

منبع: healthline

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دانش اموز اول ابتدایی سال 78

      کلاس اول که بودم هنوز یه ماه بیشتر مدرسه نرفته بودم که ابله مرغان گرفتم و بعدا فهمیدم چون معلمم باردار بوده نذاشتن تا سه هفته مدرسه برم مادر بیچاره ام توی این سه هفته یه پاش مدرسه بود و یه پاش خونه تا تکالیف منو بگیره. هم مریض داری میکرد و هم به من درس میداد بعد که خوب شدم باز خواهرم ابله مرغان گرفت و......یعنی مادرم داغون شد از دست ما به شوخی به من میگفت تو کابوس منی!!!
      مادر دمت گرم

      پاسخ ها

      • مصطفی

        الان سرکاری؟ ازدواج کردی ؟ هنوزم کابوس مادری؟

      • بدون نام

        چه خاطره جالبی ....خدا همه مادران رو حفظ کنه

      • احسان

        مادر ها قهرمان هستند...

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        عالی بود

      • بدون نام

        عزیزم واقعا مادرا حرف ندارن

    • بدون نام

      دقیقا برای دختر منم همین بود
      برای پیش دبستانی
      من روز اول تا اخر موندم پیشش چون ازم جدانمیشد ولی فرداش که بردمش ولش کردم اومدم
      وقتی تماس گرفتم مدیرشون گفت زود اروم شده و اصلا دیگه مشکلی نداشتن باهاش
      نباید بریم کنارشون بمونیم این اشتباهه

    • دانش اموز اول ابتدایی سال 70

      اون روزا برای جمع و تفریق با انگشت میشمردم و معلم گفت اگه از الان این کارو بکنی تا آخر عمر باید با انگشت بشماری و درست هم گفت :))

    • بدون نام

      دبستان چقدر از مدرسه متنفر بودیم که معاونمون به شوخی گفت تعطیلید ما هم دوییدیم رفتیم خونه. فرداشم بردنمون دفتر کتکمون زدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا باز یه مازوخیسمی میاد زیرش مینویسه باید دست اون که کتک زده رو بوسید که شما رو به مدرسه علاقمند کرد و من خودم یه فرد کتک خورده موفقم و از این اشعار سپید
        :)

    • ستایش

      برای روز اول کلاس دوم نزدیک بود دوباره برم کلاس اول..... ;-)
      رفتم تو کلاس بعد معلم کلاس اولم گفت تو اینجا چی کار میکنی؟؟؟ برو کلاست.

    • بدون نام

      سلام اره چرا که نه نگران هستم بعضی معلم عزیز درس نمی دهند باید پا به پا بچه درس بخوانیم مافیا راه انداختند والله به خدا خسته شدم

    • لیل

      شروع مدرسه منو همیشه ب یاد جامدادی میندازه ک آرزوشو داشتم و هیچ وقت نداشتم یادمه بغل دستیام همش جامدادیاشونو میبستن و باز میکردن ک بمن فخر فروشی کنن منم دلم اب میشد هیچ وقت ب پدرم نمیگفتم بخر چون جز من پنج تا بچه دیگه هم داشت از خاطرات یک دهه شصتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه جالب چون‌منم دقیقا یه خاطره ی جامدادی دارم
        یه جامدادی های کیفی زمان دبستان رفتن ما تازه اومده بود من خیلییی دلم ازشون میخواس
        دختردایی هام هم داشتن همش رژه میرفتن جلوم باهاشون
        ولی من الان سی و سه سالمه هنوز اون حس بد میاد زیرزبونم وقتی یادم میاد

    • بدون نام

      از ادم های دروغگو بدم میاد

    • دل

      چه ربطی داشت مثلا؟به جهنم بدت بیاد مغز نخودی

    • amOOSOOma

      وقتی پلیس حمله میکنه و تیر هوایی شلیک میکنه داخل مدرسه .بله نگرانم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج