جاباما
۹۰۵۶۹۴
۳ نظر
۵۰۲۷
۳ نظر
۵۰۲۷
پ

فیلم‌های فروغ و ابراهیم گلستان جانی دوباره گرفتند

دو اثر مهم سینمای مستند ایران پس از بازسازی در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شدند.

ایران آرت: نسخه‌های بازسازی شده فیلم‌های مستند "خانه سیاه است" ساخته فروغ فرخزاد و "تپه‌های مارلیک" ساخته ابراهیم گلستان پس از گذشت نیم‌قرن در جشنواره فیلم ونیز رونمایی شدند.

برنامه مرمت و نمایش آثار کلاسیک جهان در معتبرترین جشنواره فیلم جهان از سال ۲۰۱۲ شروع شده و در ونیز ۲۰۱۹ نیز مستند خانه سیاه است ساخته فروغ فرخزاد، از آرشیو ابراهیم گلستان؛ تهیه‌کننده آن برای ترمیم در اختیار سینماتک بولونیا قرار گرفت.

فیلم‌های فروغ و ابراهیم گلستان جانی دوباره گرفتند

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، این دو اثر مهم سینمای مستند ایران را سینماتک بولونیا و اکران نوآر فرانسه بازسازی و مرمت کرده و در کنار فیلم‌هایی از فدریکو فلینی و برناردو برتولوچی به نمایش گذاشته‌اند.

"تپه‌های مارلیک" با موضوع کشفیات باستان‌شناسی در منطقه مارلیک ایران، از نقاط عطف و طلایی سینمای مستند و خود دانشگاه آموزش فیلمسازی است. ابراهیم گلستان از بنیانگذاران مستندسازی حرفه‌ای و خلاق در ایران، در این اثر علاوه بر گذاشتن اولین سنگ‌بنای مستند ایرانی، شاعرانگی فرهنگ و ادبیات را نیز بدان افزود. مستند شاعرانه تپه‌های مارلیک که در سال ۱۳۴۳ ساخته شد، جایزه سن مارکوی فستیوال ونیز را بدست آورده بود.

مستند خانه سیاه است ساخته فروغ فرخزاد شاعر و فیلمساز به جرأت می‌توان مشهورترین اثر مستند در ایران خواند. این مستند درباره زندگی جذامیان در جذام‌خانه باباباغی از همان نگاه شاعرانه اشعار فروغ برخوردار بود و برنده جایزه فستیوال اوبرهاوزن شد.

این دو اثر متعلق به دوران طلایی سینمای مستند ایران، نیم قرن بعد، در لابراتوآرهای سینماتک بولونیا مرمت شدند تا در حافظه تاریخ سینمای مستند جهان امن بمانند، اتفاقی که متاسفانه در داخل ایران نیفتاد.

در این دوره از جشنواره فیلم ونیز، سینمای ایران با فیلم "متری شیش و نیم" ساخته سعید روستایی در بخش افق‌ها با ۱۸ فیلم دیگر رقابت داشت که باوجود استقبال تماشاگران و منتقدان دست خالی به خانه بازگشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز دمشون گرم نداشتن فیلم از بین بره

    • بدون نام

      نظام اسلامی باید تمامی این فیلمها را معدوم کند و سازندگان آنها را به درک بفرستد

    • بدون نام

      خارجی ها قدر داشته های ما رو بیشتر میدونن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج