۹۰۶۱۲۸
۱۴ نظر
۵۰۱۰
۱۴ نظر
۵۰۱۰
پ

یارانه‌بگیران پر مصرف چه کسانی هستند؟

دولت ملاک غربالگری یارانه‌بگیران را میزان بالای مصرف از حد معینی اعلام کرده است، آن‌هم بدون هیچ توضیحی در رابطه با اینکه مصرف چه کالا و خدمات و تا چه اندازه معیار خواهد بود، با این حال بعید نیست که میزان مصرف حامل‌های انرژی یکی از ملاک‌ها باشد.

خبرگزاری ایسنا: دولت ملاک غربالگری یارانه‌بگیران را میزان بالای مصرف از حد معینی اعلام کرده است، آن‌هم بدون هیچ توضیحی در رابطه با اینکه مصرف چه کالا و خدمات و تا چه اندازه معیار خواهد بود، با این حال بعید نیست که میزان مصرف حامل‌های انرژی یکی از ملاک‌ها باشد.

در اجرای تکلیف قانون بودجه ۱۳۹۸ آئین‌نامه مربوطه بعد از حدود چهار ماه در هیات دولت تصویب شده و قرار است بعد از اعلام نظرنهایی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان برنامه و بودجه به عنوان مسئولان شناسایی دهک‌های بالا، غربالگری از از پایان شهریور ماه شروع شود.

با این حال در آستانه غربالگری جمعیت حدود ۷۸ میلیون نفری یارانه‌بگیر، تاکنون هیچ توضیح شفاف و مشخصی در مورد اینکه ملاک دولت برای حذف چیست، ارائه نشده و تنها وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اعلام اینکه سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوارها خواهد بود اکتفا کرده است.

در اظهارات شریعتمداری آمده که آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند.

تا اینجا مشخص آن است که بر خلاف آنچه که طی سال‌های گذشته بر حذف یارانه‌بگیران پردرآمد از سوی دولت، مجلس و کارشناسان تاکید می‌شد، این روش در دستور کار نیست و میزان درآمد ماهانه ملاک حذف نخواهد بود.

اما اینکه گفته شده معیار بر مبنای مصرف خانوارها از حدی بالاتر قرار گرفته با خود ابهامات زیادی به همراه دارد که تا کنون پاسخی در مورد آن وجود نداشته است؛ اینکه مصرف بالا، منظور مصرف کدام کالا و خدمات است؟ حد این مصرف چقدر است و پرمصرف بر چه مبنایی تعریف شده است؟ بانک‌های اطلاعاتی کدام بخش‌های مصرفی را کاملا پوشش می‌دهد که مبنای حذف یارانه بگیران قرار گیرد؟

در این بین تا حدی می‌توان گفت که مصرف بالا نمی‌تواند منظور میزان کالاهای خوراکی باشد که خانوارها تهیه می‌کنند، چراکه در این مورد امکان چندانی برای شناسایی وجود ندارد. بر این اساس مصرف کالا و خدماتی می‌تواند ملاک باشد که دولت بابت آنها از خانوارها هزینه دریافت می‌کند که از جمله آن سوخت و انواع حامل‌های انرژی خواهد بود که میزان مصرف هر خانواری تحت نظارت دولت قرار دارد.

این در حالی است که در سال گذشته و در جریان تدوین برنامه دولت به منظور اصلاح روند فعلی حامل‌های انرژی و توزیع یارانه‌های پنهان یکی از پیشنهادات مطرح شده برای اصلاح به تغییر قیمت بر مبنای مصرف افراد بر می‌گشت که البته در نهایت برای بودجه سال جاری اجرایی نشد.

به هر ترتیب ارائه توضیح صریح در مورد برنامه دولت به منظور غربالگری یارانه‌بگیران و روشن شدن سازوکار این موضوع از مطالبات عموم بوده و انتظار می‌رود قبل از اجرای طرح اطلاع رسانی شده و به ابهامات پاسخ داده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      يارانه مردم عربستان 8750000 توان در ماه است و بجاي اين كه هر روز از حذف ان حرف بزنند سالانه هم افزايش پيدا ميكند .....

    • بدون نام

      آخه اینارو چرا از همون اول قطع نکردید یعنی شما اینقدر عدالت محورید بقیه ملتو بکنید مثل اونا همه یارانه مال خودتون سرمایه ملتو به باد ندید به خودشون برسونید

    • بدون نام

      این قدر که از یاران بگیر میگی یک دهمش از اختلاسیها ونجومی بگیرها ورانت نمیگی

    • بدون نام

      گند زدید به مملکت خودتون هم نمیدونید چکار کنید

    • اتا

      قطع کنید بی وجدانها هیچ کسی یارانه نمیخواد

    • بدون نام

      چیه چی شد کاغذ میخواد حذف بشه خواب دیدین خیر باشه موندم در این تیترتون بوی بدی

    • بدون نام

      اگر ما بگیم یارانه نمیخوایم بی خیالمون میشید ..پدرمون رو درآوردید ۴۵ تومن پول میدید و توهم زدید که ۴و نیم ملیون تومن به هر نفر دارید پول میدید تازه براشون هم هر بار یه قصه درست میکنید ..اول که قانون یارانه این بود که ربطی به پولداری و فقیری نداره ..این سوبسیت عصر حجر از لحاظ مقدار مبلغ به هر شخص ایرانی تعلق میگرفت و قانونی هیچ قدرتی نمیتونه در نظر بده که به کی تعلق میگیره یا نمیگیره ..قانون این بود که به هر ایرانی در کشور تعلق داره .. ۴۵ تومن سوبسیت برق و آب و گاز و نون بود اگر یادتون باشه که خدارو شکر الان فقط برای نون هم نمیرسه ... میشه یه کار دیگه کنیم بیاید از هر نفر ایرانی ۴۵ تومن در ماه کم کنید به جای اینکه بهشون پول بدید ازشون بگیرید ولی در عوض قیمتها رو برگردونید ..

    • ایرانی

      خانواده ای که دو حقوق بگیر دارد... نباید یارانه بگیرد.
      اگر بگیرد ظلم است به دیگران

    • بدون نام

      يارانه هر نفر از مردم عربستان ماهانه 8688000 تومان است و به همه تعلق ميگيرد چه گدا چه پولدار فقط كافيه شناسنامه عربستان را داشته باشي
      يارانه هر نفر ايراني 45000 تومان ماهيانه هر روز هم دولت ميخواهد ان را قطع كند !!
      عربستان نفت دارد ايران هم نفت دارد هم معادن و هم صادرات
      اغلب كارگران در عربستان خارجي ها هستند
      براي همين عربستاني ها گدا و كارگر ندارند
      از طرفي دولت عربستان اعلام كرده از رمضان سال اينده 20% يارانه ها را افزايش خواهد داد ...!!!

    • بدون نام

      چی شده ازدیروز رفتی خونه نیومده

    • عامو

      به نظر من که چندین پیراهن کرباس بیشتر پاره کرده ام، کل یارانه ها را قطع کنید و بین خودتان تقسیم کنید اما راه اختلاس را ببندید،

    • محمد

      پس اون نگهبانی که مسعولیت خرید ساختمان را دارد چه کند؟

    • ایرانی

      برید خجالت بکشید با این چل و پن تومن
      عربستان داره نفری هشت میلیون میده .
      خجالت بکشید.....ـ

    • بدون نام

      الآن تو هر خانواده ی 5 الی 6 نفری یکی کار داره خرجی همه رو میده... بقیه یا دانشجو هستن یا بودن و الآن علاوه بر بیکاری افسرده هم هستن... مال پدر رو قطعی کنی که اونم نباید انجام بدی... چرا مال اینایی که بیکارن رو داری قطع میکنی... هر چند 45 تمن هم دیگه پولی نیس ولی والا به قرآن قسم خیلی ها همینم لازم دارن خرج خیلی بالاست... فقط ماشین و خونه و ازدواج نیست که بگیم می‌گذریم... همین برنج شکر و... واقعا گرونن... اگه بنزین هم گرون بشه که دیگه آخرت میشه... . اونایی که دارن خودشون اعلام کنن بهتره... .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج