جاباما
۹۰۶۵۰۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

۳ کوهنورد حادثه‌دیده در سبلان نجات یافتند

در ۲ عملیات جداگانه توسط گروه امداد کوهستان جمعیت هلال احمر مشگین‌شهر سه کوهنورد حادثه‌دیده در کوهستان سبلان نجات یافته و به مراکز درمانی منتقل شدند.

ایرنا: در ۲ عملیات جداگانه توسط گروه امداد کوهستان جمعیت هلال احمر مشگین‌شهر سه کوهنورد حادثه‌دیده در کوهستان سبلان نجات یافته و به مراکز درمانی منتقل شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر مشگین‌شهر روز پنجشنبه گفت که در عملیات اول امدادگران کوهستان توانستند پس از ساعت‌ها تلاش یک بانوی ۴۲ ساله مشهدی را که در ضلع غربی سبلان بر اثر سقوط از صخره از ناحیه پا دچار شکستگی شده بود، را به مرکز درمانی منتقل کنند.

۳ کوهنورد حادثه‌دیده در سبلان نجات یافتند

شهرام ابراهیمی افزود: در عملیات دوم نیز پس از دریافت گزارشی از مرکز عملیات ایی- او- سی مبنی بر گیر افتادن چهار کوهنورد در حوالی سنگ محراب بلافاصله گروه امداد کوهستان با پشتیبانی یک تیم از کوهنوردان زبده به محل عزیمت کردند.

وی گفت: کوهنوردان و امدادگران پس از ساعت‌ها تلاش توانستند هر چهار کوهنورد حادثه‌دیده را که ۲ تن از آنها دچار مصدومیت شدید شده بودند، را پیدا کنند.

وی افزود: امدادگران پس از انجام اقدامات اولیه مصدومان را توسط آمبولانس به بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) مشگین‌شهر منتقل کردند.

با توجه به نامساعد شدن شرایط جوی در اغلب مناطق استان ، مدیریت بحران استان اردبیل به گردشگران و مسافران در زمینه استقرار در ارتفاعات سبلان و نیز مسیرهای سیلابی هشدار داده است.

کوه ۴۸۱۱ متری سبلان که در غرب شهر اردبیل واقع شده، در دامن خود موجب تشکیل شهرهایی مثل اردبیل، نیر، سرعین، سراب و مشگین‌شهر شده است.

دامنه‌های سبلان که سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه محسوب می‌شود، در طول قرن ها همواره محل زیست جامعه شهری ، روستایی بویژه عشایر منطقه بوده است.

همچنین دامنه‌های شمالی، شرقی و جنوبی کوه سبلان که در زمان‌های دور آتشفشانی بوده، دارای بیش از صد چشمه آبگرم است و همین جاذبه در کنار برف نشسته بر یال‌ها ، همواره جاذبه‌ای برای ورزش‌های زمستانی و کوهنوردی در کوه سبلان بشمار می‌رود.

سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه ، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.

همچنین برخی کوه سبلان را محل ظهور و زیست زرتشت می‌دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد شود.

برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و وسعت تقریبی آن نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و ۲ قله دیگر آن به هرم و کسری معروف هستند.

امتداد کوه سبلان شرقی ـ غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند.

در بالاترین نقطه کوه سبلان دریاچه ای در حد یک هکتار در نوک قله و در محل فوران گدازه شکل گرفته که تنها سه ماه از فصل تابستان آب آن ذوب شده و در مابقی ایام سال یخ می‌بندد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج