جاباما
۹۰۶۸۱
۱ نظر
۵۰۳۵
۱ نظر
۵۰۳۵
پ

بررسی گوشی LG Nexus ۵

نکسوس یعنی همبستگی. در دنیای موبایل نیز یعنی گوشی‌های هوشمند اندرویدی که گوگل آنها را تولید می‌کند. نخستین مدل موبایل‌های نکسوس، گوگل نکسوس وان نام داشت که در زمان خود، آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید را عرضه کرد.

بررسی گوشی LG Nexus 5

برترین ها: نکسوس یعنی همبستگی. در دنیای موبایل نیز یعنی گوشی‌های هوشمند اندرویدی که گوگل آنها را تولید می‌کند. نخستین مدل موبایل‌های نکسوس، گوگل نکسوس وان نام داشت که در زمان خود، آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید را عرضه کرد.

در سال 2012 میلادی نیز چهارمین نسخه از این گوشی هوشمند وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شد و قیمت بسیار ارزانی هم داشت. نکسوس 4 فقط 300 دلار آمریکا قیمت داشت و تهدید جدی برای اسمارت‌فون‌های زمان خود به شمار می‌رفت. منظور از این همه حرف این است که خانواده نکسوس به طور دایم در حال پیشرفت است و گوگل همچنان اصرار دارد موبایل‌های جدید خود را با جدیدترین نسخه‌های سیستم‌عامل خودش یعنی اندروید عرضه کند. گوگل نکسوس 5 نیز یکی دیگر از نمادهای پیشرفت‌ این کمپانی است.

این گوشی هوشمند سخت‌افزار بسیار قوی و نرم‌افزار به‌روز دارد. نکسوس 5 با نسخه 4/4 اندروید یعنی کیتکَت خوشمزه و شیرین عرضه می‌شود و فناوری 4G LTE نیز در خود دارد. از دیگر مزیت‌های آن باید به قیمت بسیار مناسب آن یعنی 349 دلار آمریکا اشاره کرد. سال 2013 میلادی سال موبایل‌های هوشمند بسیار عالی با امکانات عالی بوده است و گوگل نیز برای جا نماندن از قافله پیشرفت، نکسوس 5 را با همه امکانات موردنیاز کاربر عرضه کرد.

برای آشنایی بیشتر با این عضو خانواده گوگل نکسوس با ما همراه باشید.

طراحی

کمپانی سازنده گوشی‌های نکسوسِ امسال، شرکت کره‌ای ال‌جی بوده است. در سال گذشته نیز ال‌جی عهده‌دار طراحی نکسوس 4 بود. در میان دیگر گوشی‌های خانواده نکسوس، نسخه پنجم کمترین تزئینات را دارد و طراحی آن ساده است.

نکسوس 5 و نکسوس 7 تشابهات ظاهری بسیاری با هم دارند. نکسوس 5 به طور کلی از پلاستیک پلی‌کربنات ساخته شده است که دوام و استحکام بالا دارد. این جنس باعث سبک شدن بدنه (130 گرم) می‌شود که در دست گرفتن و استفاده گوشی را آسان می‌کند. البته این پلی کربنات به خوبیِ نوعِ استفاده شده در اسمارت‌فون‌های لومیا نوکیا نیست. اما همچنان خوب است و خیلی راحت در دست می‌نشیند. از نظر اندازه تفاوتی با نسخه‌های پیش از خود ندارد. در پشت گوشی شاهد نام حک شده نکسوس هستیم که البته بیش از اندازه بزرگ است و ای‌کاش کمی کوچک‌تر بود.

بررسی گوشی LG Nexus 5

از نظر طراحی از گوشی‌های هم‌‎دوره خود چیزی کم ندارد. برخلاف برادران خود، باید گفت طراحی نکسوس ۵ نماد واقعی سادگی و زیبایی است.

در اطراف بدنه گوشی شاهد سوکت ۳.۵ میلی‌متری هدفون، کلید پاور، کلیدهای کنترل صدا، میکروسیم‌کارت، میکروفون کنسل کننده نویز، میکرفون معمولی، شبکه بلندگو و پورت میکرو یواس‌بی هستیم. به غیر از کلیدهای فیزیکی پاور و کنترل صدا، باقی کلیدهای این گوشی لمسی هستند. واکنش‌پذیری این کلیدها عالی است و با کوچک‌ترین اشاره‌ای پاسخ‌گو هستند. این گوشی دو بلندگو دارد که در لبه‌های بدنه قرار دارند اما یکی از آنها برای بلندگو و دیگری برای میکروفون است.

بررسی گوشی LG Nexus 5

در زیر صفحه نمایش لامپ LED برای اعلان رویدادهای گوشی وجود دارد. رنگ این چراغ با توجه به تفاوت رویدادها، متفاوت است. این ایده بسیار عالی است زیرا کاربر می‌تواند به خوبی بدون روشن کردن گوشی تشخیص دهد آیا تماس یا پیامک از دست رفته داشته است.

در بالای صفحه نمایش شاهد حسگرهای نزدیکی و نور و همچنین سوکت هدفون هستیم. در کنار آنها دوربین دوم ۱.۳ مگاپیکسل نیز قرار دارد. در پشت گوشی، یک دوربین ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار وجود دارد. این دوربین به فلاش ال‌ای‌دی مجهز است و می‌تواند با کیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌برداری کند. در ضمن، لرزش‌گیری نوری تصویر، حسگر نوری عقب و لنز دیافراگم f۲.۴ نیز دارد.

متاسفانه در نکسوس ۵ نیز کاربر قابلیت دسترسی به باتری دستگاه را ندارد. حتی قابلیت ارتقا حافظه نیز ندارد. اما گوشی در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایت عرضه می‌شود.

صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش نکسوس ۵، حدود ۰.۳ اینچ بزرگ‌تر شده است و اکنون ۵ اینچ است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش تا حد امکان کم و باریک شده‌اند. این نمایشگر فناوری داخلی لمسی سلولی دارد. به این منظور که پانل لمسی صفحه نمایش در نزدیکی سطح صفحه قرار دارند و واکنش‌پذیری نمایشگر را تا حد زیادی بالا می‌برد. این فناوری را در گوشی هوشمند ال‌جی G۲ نیز شاهد هستیم.

بررسی گوشی LG Nexus 5

صفحه نمایش ۵ اینچ، از نوع IPS LCD و رزولوشون۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل دارد. کیفیت تصاویر عالی است و همه جزئیات به خوبی دیده می‌شوند. تراکم تصویر این نمایشگر ۴۴۵ پیکسل در هر اینچ است و در زیر نور مستقیم آفتاب نیز خوانایی لازم را دارد. همه رنگ‌های تصویر خالص و اشباع هستند اما در کناره‌های تصویر کمی زردی را می‌توان حس کرد.

در این زمانه کیفیت ۱۰۸۰p برای نمایشگر دیگر یک قابلیت معمولی و نرمال به حساب می‌آید و تقریبا همه اسمارت‌فون‌ها این کیفیت را دارند.

رابط کاربری و قابلیت‌های گوشی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ال‌جی گوگل نکسوس ۵، سیستم‌عامل نسخه ۴.۴ - کیتکُت وانیلی - اندروید است. این سیستم‌عامل ویژگی‌های بسیاری دارد و باید جداگانه در مورد آن مطالعه کنید. اما ما چند اشاره کوچک به قابلیت‌های آن خواهیم داشت. نخستین مزیت کیتکَت در مورد ظاهر آن است. گوگل رابط کاربری پلتفورم خود را بسیار ساده طراحی کرده است. کنتراست توسی تیره و روشن دارد که زیبایی بسیاری به رابط کاربری بخشیده است. پانل‌های نوتیفیکیشن و اپلیکیشن‌ها شفاف هستند که باز از نظر زیبایی‌شناختی عالی است. این گوشی‌ اپلیکیشن‌های پیش‌فرض متعددی در خود دارد. به این مفهوم که دیگر لازم نیست آنها را در ویجت‌ها ذخیره کنید که با اشاره و نگه داشتن انگشت روی فضای خالی صفحه نمایش باز می‌شد. در کیتکت ظاهر تغییر کرده است اما قابلیت‌های شخصی‌سازی پلتفورم به فرمت پیشین خود باقی مانده است. البته این خیلی باعث ناراحتی نیست زیرا خودش به تنهایی عالی است. پانل نوتیفیکیشن هیچ مشخصه جدیدی ندارد و همچون نسخه‌های پیشین است.

یکی از تغییرات ظاهری رابط کاربری در Google Now رخ داده است که در صفحه اصلی گوشی جاسازی شده است. این گزینه اکنون در سمت چپ گوشی قابل دسترسی است. بعلاوه، گزینه جست‌وجوی صوتی گوگل نیز دارد که می‌توانید در مواقع ضروری از آن بهره بگیرید. در نکسوس ۵، این گزینه فقط زمانی که گوشی روشن و روی صفحه اصلی قرار دارد، کار می‌کند. اما مثلا در Moto X این گزینه همیشه و در هر حالتی گوش به زنگ فرمان‌های کاربر است.

گزینه‌های موجود برای قفل گوشی و صفحه نمایش همان‌هایی هستند که گوگل در نسخه ۴.۲ (آب‌نبات ژله‌ای) عرضه کرده بود. بنابراین باید گفت KitKat فرقی با قبلی‌ها ندارد اما باعث شده است تا اندروید کاربرپسندتر شود. به ویژه برای کاربرانی که قبلا از سیستم‌عامل دیگری استفاده می‌کردند. کیتکت با داشتن امکانات بسیار زیاد، بسیار ساده است و استفاده آسانی نیز دارد.

پردازنده و حافظه

گوگل نکسوس ۵ به هیچ عنوان تنبل و کند نیست. این گوشی تراشه اسنپ دراگون ۸۰۰ دارد که بسیار عالی کار می‌کند. قابلیت سیستم روی تراشه (SoC) پردازنده چهارهسته‌ای ۲.۳ گیگاهرتز Krait ۴۰۰ نیز سرعت و عملکرد عالی گوشی را فریاد می‌زند. این پردازنده با رم دو کاناله LPDDR۳ دو گیگابایت جفت شده است و پردازنده گرافیکی Adreno ۳۳۰ دارد.

نکسوس ۵ از نظر سرعت بسیار عالی است. این گوشی قابلیت ارتقا حافظه ندارد و فقط در دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گیگابایت عرضه می شود.

سازمان ‌دهنده

تم جدید نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، اپلیکیشن‌های سازمان دهنده بسیاری ارایه می‌دهد که تغییر چندانی با نسخه‌های پیشین نداشته است. ظاهر این اپلیکیشن‌ها تغییر کرده است اما قابلیت و ویژگی‌های آنها همچون نسخه‌های قبلی است.

بررسی گوشی LG Nexus 5

در میان همه آنها باید به شماره‌گیر اشاره کرد که بیشترین تغییر را داشته است. این گزینه همه مخاطبینی که بیشترین تماس را داشته‌اند ابتدا نشان می‌دهد. سپس، اطلاعات تماس یا شماره‌های تلفن را نشان می‌دهد. شماره‌گیر جدید همچون کتاب اول عمل می‌کند و می‌توانید همه اطلاعات لازم در مورد مخاطب را ذخیره و تماشا کنید.

به غیر از استفاده از نقشه گوگل، با شماره‌گیر گوشی نیز می‌‎توانید رستوران‌های نزدیک را پیدا کنید.

با گوشی می‌توان به راحتی ایمیل و جیمیل را چک کرد که چندان جدید نیست.

گوگل در نکسوس ۵ برخی از اپلیکیشن‌های مخصوص اندروید ۴.۴ KitKat را تعبیه کرده است که آپ‌دیت نیز می‌شوند. از جمله می‌توان به QuickOffice اشاره کرد که به طور پیش‌فرض روی نکسوس ۵ نصب است.

اینترنت و اتصالات

برخی امکانات ووجود دارند که مردم خیلی برای آنها ارزش قایل نیستند اما خیلی خوب و کاربردی هستند. به طور مثال، فناوری اتصال ۴G LTE که در نکسوس ۵ نیز حضور دارد. نکسوس ۴ از این قابلیت محروم بود اما کاربران نکسوس ۵ می‌توانند با راحتی و سرعت بیشتر در اینترنت گشت بزنند و وب‌گردی کنند. همه صفحه‌های مملو از رسانه را نیز بدون محدودیت می‌توانند باز کنند. وب‌گردی با مرورگر کروم در این گوشی هوشمند تجربه بسیار عالی برای کاربر بر جای می‌گذارد. صفحه‌ها خیلی سریع رندر می‌شوند، کنترل فعالیت‌ها در وب آسان است و از پیوست‌های کروم می‌توان بهره گرفت.

نکسوس پنجی که در آمریکای شمالی عرضه می‌شود. (مدل D۸۲۰) از LTE ۹ بانده پشتیبانی می‌کند. مدل دیگری نیز به نام D۸۲۱، از LTE شش بانده شتیبانی می‌کند که برای شبکه‌های خارج از آمریکای شمالی مناسب است.

این گوشی هوشمند دارای aGPS، بلتوث نسخه ۴، وای‌فای دوبانده ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n و فناوری NFC است. البته اینفرارد ندارد.

دوربین

گوگل تغییرات چندانی در بخش دوربین سیستم عامل جدید خود به وجود نیاورده است. رابط کاربری دوربین همچون نکسوس‌های پیشین است. همچون همان‌ها نیز تنظیمات دستی و افکت‌های محدود دارد. تفاوت کنونی آن این است که دوربین کنونی حالت HDR و HDR+ دارد. نکسوس ۵ قابلیت فوکوس و گرفتن عکس فوری با فشار کلید شاتر را دارد. برای حالت HDR+ باید شاتر را کمی نگه دارید. همچنین گوگل ادعا می‌کند، HDR+ می‌تواند چندین عکس چندگانه بگیرد و با الگوریتم ویژه‌ای آنها را به یکدیگر بچسباند تا عکسی با کیفیت عالی به دست بیاید.

بررسی گوشی LG Nexus 5

نکسوس ۵ با دوربین ۸ مگاپیکسل قابلیت ویژه‌ای نسبت به دیگر دوربین‌ها ندارد. اما از جمله قابلیت‌هایش باید به لرزش‌گیر نوری تصویر، حسگر نوری عقب، لنز دیافراگم f/۲.۴ و لنز ۱/۳.۴ اینچ اشاره کرد.

کیفیت عکس‌ها واقعا خوب هستند. جزئیات به طور کامل دیده می‌شوند و مشکلی در نور و رنگ عکس‌ها وجود ندارد. عکس‌هایی که بادوربین ۱.۳ مگاپیکسل جلو گرفته می‌شوند کیفیت قابل قبولی دارند. نویز این تصاویر تقریبا پایین است. در محیط‌های کم نور و تاریک، کیفیت عکس‌ها کاهش پیدا می‌کند. زاویه دید دوربین خوب نیست و نباید انتظار چندانی از آن داشته باشید.

کیفیت عکس‌ها در نور زیاد و فضاهتی باز بسیار خوب است. جزئیات به طور کامل دیده کی‌شوند و محدوده دینامیک دوربین وسیع است و نور و کنتراست عالی دارد. گزینه HDR+ موجود در آن نیز به بهتر شده کیفیت عکس‌ها کمک شایانی می‌کند.

دوربین گوشی هوشمند نکسوس ۵ قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p دارد. همچون گوشی‌های دیگر کیفیت این تصاویر خوب، رنگ‌ها طبیعی و کیفیت صدا نیز قابل قبول است. دوربین توان فیلم‌برداری با سرعت ۱۹ فریم در ثانیه نیز دارد.

کیفیت تماس

کیفیت تماس و بلندی صدای مخاطب و شنونده خوب هستند. گوشی قابلیت حذف نویز دارد که صدای مخاطب را با وضوح بیشتر منتقل می‌کند. گوشی‌های نکسوس ۵ گرد و کوچک هستند.

باتری

اتصال ۴G LTE یک یاز ویژگی‌های عالی گوشی هوشمند نکسوس ۵ است اما از یک طرف باعث مصرف زیاد باتری و کاهش عمر آن نیز می‌شود. باتری این دستگاه که غیرقابل تعویض و دسترسی است ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعت است و بین ۸ تا ۱۲ ساعت استفاده را پاسخ‌گو است.

بررسی گوشی LG Nexus 5

نتیجه‌گیری

نکسوس ۵ کیفیت ساخت و ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. از جمله باید به قیمت مناسب آن اشاره کرد که در میان گوشی‌های برتر بازار بسیار ویژگی خوبی است. این گوشی ۳۵۰ دلار آمریکا قیمت دارد. با همین قیمت مشخصاتی همچون جدیدترین نسخه اندروید یعنی ۴.۴ KitKat با امکانات بالا دارد. وزن، اندازه و کیفیت ساخت گوشی بسیار خوب هستند و دستگاه به راحت یدر دست کاربر می‌نشیند و می‌توان حتی با یک دست بدون مشکل از آن استفاده کرد. از نظر باتری و سرعت عملکرد نیز بسیار عالی است و تجربه خوبی برای وب‌گردی برای کاربر بر جا می‌گذارد.

بزرگ بودن صفحه نمایش گوشی به سلیقه کاربر بستگی دارد و می‌توان خوب یا بد باشد. برای افرادی که به دنبال یک گوشی کامل با امکانات خوب و کیفیت ساخت عالی هستند، ال‌جی گوگل نکسوس ۵ یکی از بهترین گزینه‌ها است.

قیمت این دستگاه در ایران، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مقدسی

      سلام من چند روزه این گوشی رو خریدم ازش راضی ام فقط اینکه هندسفری نداره منوش خیلی متفاوته و اموزش نداره و زود داغ میکنه و باطری اش هم زود تموم میشه لطفامیشه راهنماییم کنید که راه حلی داره یا نه؟ مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج