۹۰۶۸۵۷
۷ نظر
۵۴۴۷
۷ نظر
۵۴۴۷
پ

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

نقاط تاریخی و سیاسی بسیاری در شهر تهران وجود دارد که می‌تواند برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. یکی از این جاذبه‌ها کاخ موزه سعدآباد است. کاخی زیبا و البته پرماجرا که داستان‌های بسیاری در پس آن نهفته است. در این مطلب تصمیم داریم شما را به این کاخ ببریم و آن را به شما معرفی کنیم.

برترین‌ها: شهر تهران به عنوان پایتختی بزرگ و پرماجرا، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که می‌توان با بازدید از آن‌ها وارد دنیای جدید و متفاوتی شد. یکی از جنبه‌های این مراکز، اهمیت تاریخی آن‌هاست.

نقاط تاریخی و سیاسی بسیاری در شهر تهران وجود دارد که می‌تواند برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. یکی از این جاذبه‌ها کاخ موزه سعدآباد است. کاخی زیبا و البته پرماجرا که داستان‌های بسیاری در پس آن نهفته است. در این مطلب تصمیم داریم شما را به این کاخ ببریم و آن را به شما معرفی کنیم.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

درباره کاخ موزه سعدآباد

مجموعه سعدآباد دارای چیزی در حدود ۱۱۰ هکتار جنگل طبیعی است که رودخانه جعفر آباد نیز از میان آن می‌گذرد. این عمارت که در یکی از خوش آب و هواترین بخش‌های شهر تهران قرار دارد از قسمت شمالی با کوه‌های البرز، از غرب با ولنجک، از شرق با گلابدره و از جنوب نیز با تجریش در ارتباط است.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

ساخت کاخ سعدآباد مربوط به دوره قاجار است و به عنوان اقامتگاه ییلاقی شاهان قاجاری شناخته می‌شده است، تا اینکه بعد از روی کار آمدن پهلوی با اضافه شدن چندین عمارت به آن تبدیل به مکان سکونت اعضای سلسله پهلوی شد. البته ناگفته نماند که در دهه ۱۳۵۰، محمدرضا پهلوی در این کاخ زندگی می‌کرد و در اوایل سلطنت او بود که ساخت کاخ‌های این مجموعه به طور کامل به پایان رسید.

کاخ موزه سعدآباد در شهر تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) و انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.

کاخ‌های موجود در مجموعه سعدآباد

همان‌طور که گفته شد، مجموعه سعدآباد دارای چند کاخ است که در زیر به معرفی برخی از معروف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

کاخ سبز: این کاخ که با نام کاخ شهوند نیز شناخته می‌شود معروف‌ترین کاخ در مجموعه سعدآباد است که دلیل نامگذاری آن نیز نمای مرمرین سبز آن است. سنگ‌های مرمری این ساختمان از معادن زنجان و خرابه‌های شمیرانات گرفته شده است. این کاخ دو طبقه دارد و در زمانی که رضا‌شاه سردار سپاه بود ساخته شد. البته بعد‌ها خود او از آن به عنوان دفتر کار و همین‌طور اقامتگاه خود استفاده می‌کرد.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

کاخ ملت: این کاخ که با نام‌های ابیض و سفید نیز شناخته می‌شود سراسر سفید رنگ است. در ساخت کاخ ملت از قصر‌های سلطنتی فرانسه الهام گرفته شده است و شاید بتوان مهم‌ترین قسمت آن را میز تحریر ماری آنتوانت و نقاشی‌های استاد بهزاد دانست. این کاخ اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی بوده است و فرح پهلوی نیز نمایش هدایای سلطنتی، آثار باستانی و معاصر هنر ایران و سایر کشور‌های دنیا را به آن اختصاص می‌داده است. نقشه این کاخ اثری مشترک از مهندس خرسندی و مهندس بوریس روسی است. در اطراف کاخ ملت با تندیس و مجسمه‌ای از چکمه‌های سربازی رضاشاه روبه‌رو می‌شویم که تا پیش از انقلاب، مجسمه‌ای تمام‌قد از او بوده است، اما در جریانات انقلاب اسلامی از بین رفت.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

کاخ ملکه توران امیر سلیمانی: این بنا که در دوران قاجار ساخته شد به دو عمارت بیرونی و درونی تقسیم می‌شود که مجموع این دو عمارت به عنوان کاخ اختصاصی ملکه توران، همسر سوم رضاشاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

موزه نگارستان: این عمارت در واقع کاخ فرح پهلوی است و اشیای درون آن بسیار ارزشمند و زیباست. در حال حاضر این بنا به عنوان موزه‌ای برای نمایش دوره‌ای آثار هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

موزه ظروف: موزه ظروف یا کاخ اشرف پهلوی سال‌ها بدون استفاده مانده بود و در نهایت در سال ۱۳۵۰ به اقامت اشرف پهلوی اختصاص یافت. او همان ابتدا سنگ نمای این بنا را با مرمر سفید تغییر داد. بعد از انقلاب اسلامی این کاخ چیزی حدود ۲۲ سال بدون استفاده و متروک باقی مانده بود تا این که آن را به موزه ظروف سلطنتی تغییر کاربری دادند.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

کاخ ملکه عصمت دولتشاهی: این کاخ در بخش مرکزی مجموعه قرار دارد و مربوط به دوران قاجار است. این عمارت در ابتدا محل سکونت رضاشاه و همسر چهارم او ملکه عصمت بوده است و در زمان محمدرضاشاه نیز برادر شاه و بعد سر آشپز مخصوص او در آن سکونت داشتند، اما بعد‌ها به یک انبار تبدیل شد. امروزه از این کاخ به عنوان موزه و محلی برای نمایش آثار مینیاتور استاد فرشچیان استفاده می‌شود.

کاخ کرباس: این کاخ که در واقع مربوط به دوران قاجار است در دوران پهلوی برای مدت نسبتاً کوتاهی محل اقامت رضاشاه، محمدرضاشاه و البته ولیعهد بوده است، اما امروزه محل نگهداری و البته نمایش آثار استاد بهزاد است.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

کاخ شمس پهلوی: معماری این عمارت به سمت معماران اروپایی و به‌خصوص آلمانی انجام شده است و تزئینات دوران ساسانی نیز در آن به چشم می‌خورد. امروزه در این عمارت موزه مردم‌شناسی برپاست و دیدنی‌هایی اعم از لباس‌های فرح دیبا نیز به نمایش در می‌آیند.

کاخ لیلا پهلوی: این کاخ در بخش مرکزی موزه سعدآباد قرار دارد و اقامتگاه تابستانی لیلا پهلوی، کوچک‌ترین دختر محمدرضا پهلوی بوده است. امروزه این عمارت به عنوان موزه مینیاتور استاد آبکار تغییر کاربری داده است.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

امکانات کاخ موزه سعدآباد

مجموعه کاخ موزه سعدآباد دارای امکانات بسیاری است که توانسته آن را به مجموعه‌ای کامل و همه‌چیزتمام تبدیل کند. کتابخانه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در مجاورت درب ورودی میدان دربند این مجموعه قرار دارد و منبعی غنی از بسیاری کتب فرهنگی، هنری، تاریخی، ادبیات و... به شمار می‌رود.

این مجموعه علاوه بر این دارای یک ایستگاه رادیویی نیز هست. رادیو سعدآباد از سال ۱۳۸۹ با هدف اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان و همین‌طور بهبود کیفیت بازدید شروع به کار کرد. در این مجموعه چیزی حدود ۳۰ باند بلندگو وجود دارد که تمامی آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

کاخ موزه سعدآباد دارای سالن سینمای اختصاصی نیز هست. این سالن سینما در کاخ موزه ملت قرار دارد و می‌تواند ظرفیتی حدود ۱۴۵ نفر را پوشش دهد. از این سالن معمولاً برای برگزاری همایش‌های اختصاصی، برنامه‌های فرهنگی، هنری و آموزشی استفاده می‌شود.

از امکانات دیگر این مجموعه می‌توان به کافی‌شاپ آن نیز اشاره کرد. مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد دارای دو کافی‌شاپ است که در مجاورت کاخ موزه ملت و کاخ موزه سبز قرار گرفته‌اند.

در نهایت نیز می‌توان به سرویس حمل‌ونقل این مجموعه اشاره کرد. به دلیل وسعت ۱۱۰ هکتاری و وجود بیش از ۱۷ کاخ در این موزه، چندین خودروی برقی تعبیه شده‌اند تا با پرداخت بهایی کم، بازدیدکنندگان را به تمام مسیر‌های مورد نظرشان برسانند.

بازدید از کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه سعدآباد؛ امکانات و دیدنی‌هایش

ساعات کاری مجموعه کاخ موزه سعد آیبد در نیم‌سال اول هر روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۸، ۴۵ دقیقه بعد از ظهر است و فروش بلیط آن تا ساعت ۱۷ انجام می‌پذیرد. این شرایط در نیم‌سال دوم اندکی متفاوت‌تر خواهد بود. ساعات کاری موزه در این زمان هر روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر است و فروش بلیط نیز تا ساعت ۱۶ انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که برای تهیه بلیط این مجموعه حتماً باید از کارت بانکی استفاده کنید، چراکه وجه نقدی دریافت نخواهد شد.

قیمت بلیط ورودی مجموعه کاخ سعدآباد برای بازدیدکنندگان داخلی ۲۵۰۰ تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۱۵۰۰۰ تومان است و برای بازدید از هر کدام از کاخ‌ها نیز باید هزینه‌ای جدا پرداخت کرد.

لازم به ذکر است که این مجموعه در روز‌های چهاردهم خرداد، بیست و یکم رمضان، بیست‌وپنجم شوال، نهم و دهم محرم و هم‌چنین بیست‌وهشتم صفر تعطیل است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان اینا دیگه کاخ نیست . باید بری خونه مسئولینو ببینید . همانهایی که مثلا برای خدمت آمده اند .

    • بدون نام

      متاسفانه توی جای به اون بزرگی ، اب خوری خیلیییی کمه ‌ ، بنابراین حتما آب باخودتون ببرید ، در ضمن تعداد اون ماشین هایی که افراد رو جابجا میکنن هم کمه ، واقعا حیفه جای به این قشنگی امکانات اولیه کمی داشته باشه

    • هستی

      جای خوبیه یه سر بزنین

    • بدون نام

      خییییلی کامل توضیح دادین، اذیت نشی

    • بدون نام

      ماتشنگان قدرتیم نه شیفتگان خدمت

    • مریم

      همیشه دیدن بناها و اثار تاریخی ی غمی داره

    • بدون نام

      اب و غذا ببرین که شهید نشین
      پاهاتونم برای پیاده روی طولانی آماده کنید
      امکاناتش کمه برای اینکه مردم نرن و از شاه بهشون بیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج