جاباما
۹۰۶۹۶۸
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

غیاثی: هیات‌ها در چیدمان داوران نقش دارند

رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال معتقد است که چیدمان های بد کمیته داوران باعث شد تا بهترین داور کشور مجبور به ترک ایران شود.

ورزش سه: رضا غیاثی رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال چند روز قبل و بعد از رسمی شدن خبر مهاجرت علیرضا فغانی در متنی انتقادی این موضوع را مرتبط با چیدمان های غلط و برخی غرض ورزی ها نسبت به این داور فوتبال ایران دانست. او امروز و در گفت و گویی که با "ورزش سه" داشت بازهم نسبت به این موضوع و شرایط حال حاضر کمیته داوران انتقادهایی را مطرح کرد.

نقش رئیس فدراسیون چیست؟

اینکه کمیته داورانی وجود ندارد و یک نفر یعنی رئیس آن را به تنهایی اداره و در همه امور دخالت دارد به سلیقه رئیس جدید بستگی دارد. من می دانم آقای تاج در این موضوع دخیل نیست و این را گفته است. به همین دلیل فکر می کنم این شکل کمیته داوران مطلوب رئیس آن است. من خودم قبلا در سه فدراسیون کمیته داوران بوده اما این اولین بار است که کمیته تک نفره ای می بینم. الان رئیس کمیته داوران تمام دستورات را خودش می دهد و تمام چیدمان را خودش را انجام می دهد.

چه کسانی باید چیدمان انجام دهند؟

چیدمان را باید کسانی انجام بدهد که همه مسایل داوری و پشت پرده اش را می شناسند نه کسانی که هشت سال دور بوده و اصلا از مسایل کمیته با خبر نیستند. از طرفی برخی چیدمان ها حرف و حدیث دارد. آن ها می دانند که فغانی با تراکتور و هوادارانش به مشکل خورده اما به او در هفته اول بازی تراکتور را می دهند و بعد از آن هم هواداران تراکتور به او کلی ناسزا گفتند. من می دانم که او نمی خواست دیگر این بازی ها را قضاوت کند.

جوانگرایی به سبک کمیته داوران

الان به اسم جوانگرایی بازی ذوب آهن را به داور جوانی داده اند که فقط سه بازی در لیگ یک قضاوت کرده است، آن هم در حالی که در یکی از بازی هایی که در لیگ یک قضاوت کرد آقای اصفهانیان که ناظر بازی بود از روی سکو پایین آمد و به او گفت که گل درست است و باید گل را بپذیرد. این مسایل نشان می دهد که یک چیزهایی پشت پرده است.

پشت پرده چه خبر است؟

کسانی که پشت پرده هستند علمش را دارند اما نظر خاص هم دارند. متاسفانه در حال حاضر کمیته داوران و خود رئیس کمیته دستورات فیفا و ای اف سی درباره مسایلی چون وجود دپارتمان و شرایط چیدمان رعایت نمی کنند. کاری که در تمام دنیا انجام می شود اما ما شبیه دنیا عمل نمی کنیم. به هرحال من آدم هایی که به رئیس کمیته داوران مشاوره می دهند را می شناسم و می دانم آن ها چشم موفقیت فغانی را نداشتند.

آن ها هفته دوم بازی استقلال را به فغانی دادند؛ چه کسی این کار را می کند. همین باعث شد که فغانی برود و تنها آدم می تواند بگوید حیف! او یکی از بهترین داوران دنیا است و امیدوارم در جلسه ای که امروز با تاج دارد به این توافق برسد که برای برخی بازی های مهم به ایران بیاید.

ما که برای دربی هزینه می کردیم و داور خارجی می آوردیم ، حالا هزینه کنیم وفغانی را بیاوریم. در حال حاضر و در میان داوران جوان کمتر کسی را داریم که بتواند جای فغانی را بگیرد و یا به آن سطح برسد. فغانی زحمات زیادی کشید، از نظر بدنی و شخصیت و آگاهی در سطح بهترین های جهان است

تعداد داوران لیگ برتر بیشتر از بوندس لیگا است

نمی خواهم از فدراسیون حمایت کنم اما آقای تاج یکی از روسای فدراسیونی است که در داوری هزینه کرد اما بعضی از این موضوع سو استفاده می کنند. من در جلسه ای که با آقای ساکت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که وقتی در لیگ کشورهایی مثل آلمان یا ایتالیا بالای سی داور ندارند ما هم از تعداد داورانمان کم کنیم و به همین خاطر ۶۸ داور و کمک داور را برای لیگ برتر در نظر گرفتیم اما این ها آمدند شرایط را تغییر دادند.

۱۲۷ داور برای لیگ برتر ، سی و خرده ای برای لیگ یک و سیصد داور برای لیگ دو و سه انتخاب کرده اند که چیزی در حدود ششصد داور می شود. این یک جریان تبلیغاتی است چرا که رئیس می خواهد در انتخابات آبی باشد و با این کار هیات ها را راضی کند. آقای تاج چون خودش رئیس کمیته داوران بوده و نسبت به داوری دغدغه دارد هم از یکسری مسایل ناراحت است.

داورها چشم دیگر همدیگر را ندارند

آقای تاج هروقت به جلسات می آید می گوید که این داوران چرا چشم دیدن همدیگر را ندارند؟! این چیزی که می خواهد بگویم دیگر اظهرمن الشمس است؛ در حالی که فیفا دارد از آقای داوود رفعتی استفاده می کند، او افسر امنیتی است و در ورزشگاه های خاص از جمله جام جهانی مسئولیت های ویژه ای دارد اما با آمدن رئیس جدید کمیته داوران او را به راحتی بیرون کردند آن هم در شرایطی من می دانم فدراسیون دوست داشت با او ادامه بدهد.

هیات ها در چیدمان داوران نقش دارند؟

آقایان راهش را خوب بلد هستند. آقای اصفهانیان می تواند شهادت بدهد که در جلسات بازبینی بارها با هم بحث و جدل داشتیم اما الان دو جلسه برگزار شده و گفته اند همه بازی ها خوب بوده است. فغانی در بازی اول با تراکتور یک پنالتی را نگرفت و در بازی استقلال هم استقلالی ها معتقد بودند که اتفاقاتی افتاده است اما آقایان می گویند همه چیز خوب بوده است. من دلم به حال فدراسیون می سوزد که هزینه می کند و دوست دارد داورانش به روز باشند.

من از آقای رفعتی شنیدم که فیفا به خاطر اینکه فدراسیون اساسنامه را براساس دستوراتش انجام می داد خیلی از کلاس ها از جمله کلاس های پیش فصل را مجانی برای ما برگزار می کرد اما وقتی کمیته داوران دستوران فیفا از جمله وجود دپارتمان و بخش های مربوط به چیدمان را رعایت نکرده فیفا دیگر کلاس مجانی برایمان برگزار نمی کند.

من دیشب با آقای فغانی که برای خداحافظی به من زنگ زده بود صحبت کردم واقعا دلم سوخت. من از اولین کسانی بودم که به داورانی مثل او و سعید مظفری زاده و.. میدان دادم. ما آن موقع نگاه می کردیم که کدام داور خوب است اما الان این مهم است که داور مال کدام هیات است. چرا که موضوع انتخابات و آرای هیات ها است و این قطعا به نفع داوری نیست.

مشاوران و کارشناسان تعیین کننده کیستند؟

کارشناسانی که یادش بخیر در برنامه نود حضور پیدا می کردند و عادل فردوسی پور نظرش را به آن ها می قبولاند، همان هایی که نظرات فردوسی پور به مراتب کارشناسی تر از آن ها بود الان پشت صحنه داوری هستند و در چیدمان ها نقش دارند. داور جوان باید ذره ذره بیاید بالا...آقای حسین عسگری که زمانی با ما هم کار می کرد یادش هست که امکان نداشت ما داوری را که سی بازی در لیگ یک قضاوت نکرده باشد در لیگ برتر به کار بگیریم.

مدیرعامل یک تیم تغییر کرد

متاسفانه اساسنامه فیفا را رعایت نمی کنند. تیم ها چه گناهی کرده اند که باید تاوان اشتباه در چیدمان را بدهند. اشتباه داور بی تجربه در بازی ذوب آهن باعث شد مدیرعاملش عوض شود. ما آرزو می کنیم که آقایان سرعقل بیایند و از بین آدم های خوش نام داوری برای کمیته داوران انتخاب کنند.

متاسفانه الان اینگونه نیست و گروهی که خیلی خوش نام نیستند در پشت صحنه داوری نقش دارند. مردم و رسانه ها و تیم ها به خوبی همه را می شناسند. امیدوارم در این هفته آدم های شایسته داوری به کمیته داوران راه پیدا کنند. هرکدام از آقایان که فکر می کنند من درست نمی گویم می توانم درباره سوابق و اشتباهاتشان ریزتر صحبت کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا بگویید قهرمانی پرسپولیس مهندسی شده نیست وبیژن حیدری

    • تست

      تست

    • بدون نام

      تو هم بودی بهتر از الان نبود همه شما ها جیره خوار تاج هستید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج