جاباما
۹۰۷۳۶۸
۵ نظر
۵۰۲۲
۵ نظر
۵۰۲۲
پ

محسن چاوشی و حاشیه‌های آلبوم «قمارباز»

چاوشی تابستان امسال را بدون حاشیه به فصل زرد نرسانده است. چند روزی است که خبر‌های مختلفی درباره بروز مشکلات در صدور مجوز آلبوم جدید این خواننده منتشر می‌شود و آنچه فعلا مسجل است اینکه هنوز «قمارباز» مجوز نگرفته و البته هنوز هم بستنی‌خورانی برگزار نشده‌است.

روزنامه همشهری - مسعود میر: تابستان سال گذشته بود که خبر رسید «ابراهیم» در شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت ارشاد قربانی شده و انتشار این آلبوم بدون انجام چندین مورد اصلاحیه میسر نیست. همان روز‌ها محسن چاوشی به اهالی دفتر موسیقی وزارت ارشاد اولتیماتومی داد مبنی بر اینکه اگر تا ۲۰ مرداد مجوز آلبوم ابراهیم صادر نشود خودش آلبوم را عرضه می‌کند و در همان موعد مقرر هم حدود یک‌دقیقه از همان قطعه ابراهیم را به شکل دمو در فضای مجازی منتشر کرد.

آن روز‌ها علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود و در سخنانی اعلام‌کرد: متأسفانه ترانه‌های آلبوم ابراهیم به لحاظ محتوایی مواردی دارند که به هیچ عنوان در چارچوب مقررات جاری دفتر موسیقی قابل تصویب نیستند و شک نکنید که تصویب چنین آثاری، تنها هیزم به آتش کسانی ریختن است که هیچ هدفی جز بدنام کردن موسیقی و موزیسین‌ها و ممانعت از فعالیت آن‌ها ندارند.

محسن چاوشی و حاشیه‌های آلبوم «قمارباز»

محسن چاوشی در همان روز‌های تابستانی بالاخره با معاون هنری وزارت ارشاد در همان ساختمان قدیمی مجموعه رودکی بستنی خورد و حواشی ابراهیم را به پایان رساند. آلبومی که گفته می‌شد شامل ۸ قطعه است در ۶ قطعه منتشر شد و خلاصه نه سیخ سوخت و نه کباب.

چاوشی تابستان امسال را هم بدون حاشیه به فصل زرد نرسانده است. چند روزی است که خبر‌های مختلفی درباره بروز مشکلات در صدور مجوز آلبوم جدید این خواننده منتشر می‌شود و آنچه فعلا مسجل است اینکه هنوز «قمارباز» مجوز نگرفته و البته هنوز هم بستنی‌خورانی برگزار نشده‌است.

قماربازی سلطان با قمارباز مولانا

«هنوز در شورای موسیقی منتظر مجوز‌ها هستیم، قول‌هایی داده‌اند که مشکل حل شود و به‌زودی مجوز آلبوم صادر شود، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. یکی از ایراد‌های اصلی که گرفته شد، اسم آلبوم بود که احتمالا آلبوم با نام «قمارباز» ارائه نشود، چون هنوز در دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسم آن به تأیید نرسیده است.»

این‌ها بخشی از حرف‌های هادی حسینی تهیه‌کننده آلبوم جدید چاوشی است. او همچنین تأکید کرده: «حساسیت‌ها در وزارت ارشاد به همان شعر قطعه اصلی آلبوم است و اسم آلبوم هم از آن آمده‌است. بیتی هم که محل ایراد شده یکی از بیت‌های اصلی شعر است که اگر حذف شود کل شعر باید حذف شود و آلبوم در کل ماهیت خود را از دست خواهد داد.»
اشاره تهیه‌کننده به شعر قمارباز حضرت مولاناست که در یکی، دو بیت، چالش‌هایی را در دریافت مجوز برای آلبوم قمارباز به‌وجود آورده‌است. چاوشی در آلبوم جدیدش از اشعار مولانا و سعدی استفاده کرده، ولی مانند آلبوم ابراهیم که اشعارش را حسین‌صفا سروده بود باز هم دچار مشکل شده‌است. البته ناگفته نماند که عده‌ای معتقدند محسن چاوشی دیر یا زود مجوز آلبومش را می‌گیرد و این حواشی تنها کارکرد تبلیغاتی برای قمارباز خواهد داشت.

علی ترابی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد چند ماهی است که جایش را به محمد اللهیاری داده و ظاهرا مدیر جدید هم ترجیح می‌دهد با خیل هواداران چاوشی سرشاخ نشود و این قمار، بازنده‌ای نداشته باشد. با همین استدلال است که قول‌های مساعدی برای حل مشکل قمارباز به تهیه‌کننده آلبوم داده شده است.

محسن چاوشی و حاشیه‌های آلبوم «قمارباز»

قمار و کار

همزمان با ادامه کش‌و قوس‌ها درباره آلبوم قمار‌باز، محسن چاوشی موزیک‌ویدئوی یکی از قطعات آلبوم را در اینستاگرام منتشر کرد. چاوشی در این کلیپ شعر «ای قوم به حج رفته کجایید؟» مولانا را خوانده‌است که کلیپ آن هم مملو است از تصاویر کودکان کار، فقرا و کارتن‌خواب‌ها.

هوای تابستانی محسن چاوشی، طرفدارانش و مسئولان موسیقی کشور فعلا پس است، اما احتمالا در روز‌های آینده محسن چاوشی و مسئولان دفتر موسیقی وزارتخانه در قماری که دوسر برد است آلبوم را با مجوز رسمی منتشر خواهند‌کرد. چاوشی نمی‌تواند برای یکی، دو بیت از یک شعر، یک آلبوم موسیقی را بی‌خیال شود و دولتی‌ها هم نمی‌توانند فشار بی‌امان هواداران چاوشی را تاب بیاورند.

محسن چاوشی و حاشیه‌های آلبوم «قمارباز»

هوس قمار دیگر

پیگیری‌های همشهری درباره آخرین وضعیت آلبوم قمارباز به گفتگو با یکی از اعضای شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد که تأکید کرد نامش فاش نشود، ختم شد. او درباره وضعیت موارد اصلاحی آلبوم قمارباز می‌گوید: «اصلاحیه اصلی به همان غزل قمارباز مولانا مرتبط می‌شود که شامل بخش‌هایی است که برای انتشار در قالب موسیقی مناسب نیست و ما هم به آقای چاوشی اعلام کردیم تا این بخش غزل را کوتاه کند.

البته بنده جزو کسانی بودم که به تصویب کامل اشعار این آلبوم رأی دادم تا جلوی هرگونه سوءاستفاده تبلیغاتی از این روند گرفته شود، اما تعداد آرای ما کافی نبود.» اشاره این عضو شورای شعر و ترانه به این بیت از غزل مولاناست:

تو به مرگ و زندگانی هله تا جز او ندانی/ نه چو روسپی که هر شب کشد او به‌یار دیگر

این بیت البته در آثار مکتوب همواره بدون هیچ مشکلی منتشر شده است، اما به‌نظر می‌رسد حساسیت به‌دلیل واکنش‌های احتمالی از شنیدن آن است.

او همچنین تأکید می‌کند که موضوع تغییر نام آلبوم قمارباز مشکلی بوده که البته اکنون برطرف شده‌است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      این که اصلا ایراد نداشت که.اونم تو شعرای قدیمی. که قبلا خیلی راحت میگرفتن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکلشون با چاوشیه

    • بدون نام

      1-اکثر خوانندهای ایرانی تجلی آثارشون فقط در حد یک آلبومه در ادامه تکرار بیداد میکنه 2-البته لغات فارسی کمی واسه هارمونی سنگینه 3- ما خواننده هارو از روی جنس صداشون دوست داریم اما غربیها سبک رو مقدم ترمیدونن4-خوانندگانی که باصدای درجه یک سبک عرضه کردند به لطف آهنگسازان بزرگشون خیلی در اقلیتند،، سپاس

    • حسین

      اینها همش شوآف هست کارکرد تبلیغاتی داره تا اقازادهها هستند مشکلی نیست

    • بدون نام

      فقط اگه اینستاگرام چاوشی و میخوندی بهتر میتونستی مقاله بنویسی .اون چه فوتوشاپ مزخرفیه برای طرح آلبوم ابراهیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج