جاباما
۹۰۷۵۱۵
۲۸ نظر
۵۰۰۷
۲۸ نظر
۵۰۰۷
پ

اقتصاد تهران وابسته به پکن خواهد شد؟

طبق مقاله ای که اخیرا در «پترولیوم اکونومیست» منتشر شده، در جریان سفر اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به چین در ماه آگوست تهران و پکن توافق حاصل شده در سال ۲۰۱۶ موسوم به «مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران» را به روز رسانی و مفاد جدیدی را به آن اضافه کردند. اما بیشتر مفاد جدید در این توافق هرگز به اطلاع عمومی نرسید.

دیپلماسی ایرانی: طبق مقاله ای که اخیرا در «پترولیوم اکونومیست» منتشر شده، در جریان سفر اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به چین در ماه آگوست تهران و پکن توافق حاصل شده در سال ۲۰۱۶ موسوم به «مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران» را به روز رسانی و مفاد جدیدی را به آن اضافه کردند. اما بیشتر مفاد جدید در این توافق هرگز به اطلاع عمومی نرسید.

اقتصاد تهران وابسته به پکن خواهد شد؟

بر اساس این توافقنامه چین متعهد است که در جریان 25 سال که به بازه های 5 ساله تقسیم شده برابر با 280 میلیارد دلار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران و 120 میلیارد دلار در پروژه های جاده سازی و خط آهن سرمایه گذاری کند. در مقابل، شرکت های چینی در هر یک از مناقصه های مرتبط با توسعه میدان های نفتی و گازی جدید و قدیمی در اولویت قرار خواهند گرفت. همچنین، در فرصت های مشارکت در پروژه های پتروشیمی نیز به شرکت های چینی اولویت داده می شود. پکن همچنین مسئولیت تهیه فناوری، نیروها و دیگر مولفه های مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ها را بر عهده خواهد داشت. نکته جالب توجه این است که 5 هزار نیروی امنیتی چینی برای محافظت از کارگران و متخصصان چینی در ایران مستقر خواهند شد. چین از مزایای دیگری نیز بهرمند می شود و طبق مقاله پترولیوم اکونومیست، این حق را خواهد داشت که پرداخت برای تولیدات ایرانی را تا 2 سال به تعویق بیندازید و برای پرداخت ها از ارزهای نرم استفاده کند.

ایران به شدت به سرمایه گذاری احتیاج دارد و اکنون چین را از نظر فرهنگی یک قدرت قابل قبول برای شراکت می داند؛ اما اگر این توافق عملی شود، حضور احتمالی چینی ها در بخش های حیاتی انرژی و زیربنایی ایران به اندازه ای خواهد بود که می تواند به معنای تسلیم آینده این صنایع به چین باشد. در حقیقت، امتیازاتی که ایران در سند فوق الذکر برای چین در نظر گرفته یادآور امتیازاتی است که ناصرالدین شاه قاجار در سال 1872 برای بارون جولیوس روتر در نظر گرفت؛ امتیازاتی که اعتراض های شدید مردم ایران و مخالفت شدید روسیه تزاری را در پی داشت و نهایتا لغو شد. آن زمان نیز همانند حالا نیازها و مسائل مالی و اقتصادی دلیل این امتیازات بود؛ امتیازاتی که «تایمز آو لاندن» در آن زمان آن را بزرگترین تسلیم منابع یک کشور به عوامل خارجی در سراسر تاریخ خواند.

تصمیم ایران از بسیاری جهات می تواند به استقلال اقتصادی و سیاسی این کشور آسیب برساند. اول اینکه قاعده اساسی این است که در هر توافقی بین دو شریک نابرابر، برای شریک ضعیف تر عاقلانه این خواهد بود که از طریق همکاری با دیگر دولت های قدرتمند شرایط را متعادل و از خود در برابر ضربه های احتمالی شکارچی قدرتمندتر محافظت کند. اما ایران با بخشیدن کنترل انحصاری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خود به چین دیگر هیچ قدرتی برای اظهار نظر نخواهد داشت. دوم اینکه چین در گذشته بارها با زیر پا گذاشتن تعهدات خود به توسعه بخش انرژی ایران، این کشور را ناامید کرده و هیچ تضمینی وجود ندارد که باز هم ایران را در جستجوی فرصت های بهتر رها نکند. سوم اینکه همانطور که تجربه چین در آفریقا نشان می دهد، رویکرد آن به توسعه منابع در سایر کشورها استثمارگرایانه است. چین هیچ تمایلی به ارتقای نیروی کار محلی یا فناوری دیگر کشورها ندارد و جدای از بهره برداری از منابع آنها، از این کشورها به عنوان فرصت شغلی برای شهروندان خود استفاده می کند. به رغم نرخ بالای بیکاری در ایران، در پروژه های قبلی خط آهن در ایران نیز کارگران چینی به کار گرفته شده بودند.

اما نگران کننده ترین مساله چشم انداز حضور گسترده امنیتی و نظامی چینی ها در ایران است. چنین حضوری می تواند به سرازیر شدن سیل عظیمی از اتباع چینی به ایران منجر شود و ماهیت قومی و فرهنگی ایران را به شدت در معرض تغییر و تحول قرار دهد. در حقیقت، شمار بالای جمعیت چین و عطش سیری ناپذیر پکن برای انواع منابع و فرصت های شغلی دلیل اصلی این مساله است که بسیاری از کشورها از روسیه گرفته تا کشورهای آسیای میانه از حضور بیش از حد چینی هراس دارند. به علاوه، به نظر می رسد که مقامات ایرانی از طرز تفکر امپریالیستی و برتر دانستن فرهنگ چینی اطلاعی ندارند. چین خود را پادشاهی میانه و مرکز تمدن جهان و دیگران را انسان های بدوی می داند. این واقعیت که چین در آسیا قرار دارد باعث نمی شود که تمایلات امپریالیستی آن کمتر از آمریکا یا اروپا باشد. تمایلات امپریالیستی و برتر دانستن فرهنگ خود صفاتی غربی نیستند و سایر کشورها و فرهنگ ها نیز مستعد تسلیم در برابر وسوسه های مشابه هستند. جای تعجب دارد که نظامی که به جنگ صلیبی خود علیه امپریالیسم افتخار می کند، چنین امتیازاتی گسترده ای برای چین قائل شده؛ به ویژه که رفتار چین با اقلیت های مسلمان این کشور به مراتب بدتر از رفتارهای کشورهای غربی با مسلمانان است.

در صورت تحقق توافق کنونی تهران و پکن، این شرایط به علاوه حضور فزاینده روسیه در ایران به معنای مخاطرات شدید برای حاشیه استقلال اقتصادی و سیاسی ایران است. با توجه به این ملاحظات، مسلم است که بسیاری از ایرانی ها پس از آگاهی از جزئیات توافق ناامید خواهند شد. همین حالا هم بسیاری از ایرانی ها از رفتارهای اقتصادی چین و اقدامات تجاری غارتگرانه آن ناراضی هستند.

تاریخ ایران نشان می دهد که روابط اقتصادی و سیاسی آن با شمار زیادی از کشورها می تواند به منافع آن کمک کند و شرایط مشارکت را برای ایران متعادل سازد. اما نگرانی شدید بسیاری در ایران از آلوده شدن اسلام به فرهنگ غربی و نفرت آنها از مدرنیته ای که غرب نماد آن است، سبب تمایل آنها به مشارکت با چین شده است؛ اما در حقیقت آنها را به جهتی سوق می دهد که برای استقلال و خودکفایی ایران مخاطراتی جدی در بر خواهد داشت. متاسفانه، سیاست غرب در قبال ایران هم به بدبینی این دسته از اسلام گرایان دامن زده و نیروهای میانه رو در سیاست ایران را تضعیف کرده است. باید به یاد داشت که ایران اولین مرتبه امتیازات در زمینه انرژی را برای شرکت «توتال» فرانسه در نظر گرفت و در اوایل سال 1994 از شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در ایران دعوت کرد. پس از کارشکنی های غرب بود که ایران روی چین سرمایه گذاری کرد و به سمت این کشور کشیده شد. اما صرف نظر از این مساله، باز هم برای هیچ دولتی عاقلانه نیست که استقلال خود را تا این اندازه به خطر اندازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      په نه په وابسته به اقتصاد غیر نفتی هستیم شدیم کره شمالی تموم شد رفت

      پاسخ ها

      • ایران بزرگ،

        خدا بخیر کنه،دولت روحانی که اینهمه دم از دیپلماسی جهانی و ارتباط یا جهان میزنه، تا ایرانو مستعمره نکنه ول کن نیست،خدا کنه اینطور نباشه و دولت روحانی از عزت کشور برای موجه کردن خود مایه نزاره،بابا صد رحمت به دولت قبل والا ما عزتمون و وضعیتمون بهتر بود، احمدی نژاد خودش ضد امپریالیست بود، ولی نمیدونم چرا اینهمه میخوان خوارش کنن انگار همکار شیمون پرز و اسراییل شدن در تخریبش،کسی خواست در جواب بگه بد بود خواهشا با دلیل بگه،نه مثل این چند سال فقط یاد گرفتن بگن مارو نابود کرد و غیره، هیچکسم با دلیل نگفت چرا،تا ما هم بدونیم شاید حق با اونا باشه ولی مارو روشن کنین کجای دولت احمدی نژاد از دولت روحانی بدتر بود با دلیل،ادمین ممنون لطفا منتشرش کن

    • بدون نام

      بله

    • احمد

      مردم ایران همچین پیشرفتی نخواستن. پول این معامله تو جیب کی میخواد بره. مجلس یا مردم

    • نااشنا.

      براحتی میشه فهمید که ایران مستعمره روسیه و چین خواهد شد به زودی زود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواهد شد؟؟؟؟ مگه الان نیست؟

    • بدون نام

      چه مسئولین بی مسیولیت وخنگی داریم خدابراتون خوش نخواد

    • س

      این دولت روحانی بی کفایتی خود نشان داده

    • منشوری

      مرگ بر روسه و چین کمونیست

      این دو قوم خدارو قبول ندارن می خوایین بنده خدا رو قبول داشته باشن

      دوباره داریم به عصر قجر برمی گردیم

    • بدون نام

      لعنت به شما مسولین چرا به چین و روسیه باج می دهید با آمریکا ارتباط برقرار کنید تمام مشکلاتتان حل خواهد شد

    • بدون نام

      چه فرقی داره که این مدل قرارداد تدکمانچایی را با چین ببندیم یا اروپا ویا آمریکا مسئله اینه که خیلی یکطرفه است. چرا باید 5000نیروی امنیتی بیان اینجا مگه ما مثل خود چینیها همه چیز خواریم . تازه تکنولوژی اروپا و آمریکا بسیار برتر از چین هست.چرا اگه دلشون خواست نیتونن پول ایران را دوسال دیرتر بدهند. اینجاس وه دلواپس بودن خوبه.

    • بدون نام

      علی برکت اله خدایا امام زمانه را بفرست خسته هستیم وداغون

    • بدون نام

      انشاالله دیگر با این اقدامات روی قاجار سفید شده و آنها در پیشگاه تاریخ سربلند شدند

    • دونالد ترامپ

      مستعمره شديم

    • دونالد ترامپ

      چين غلط ميکنه با وجود يک اريايي خودشو برتر بدونه بايد مثل ژاپن به چين حمله کنيم و نسل اين مغول ها رو منقرض کنيم چه غلطا انسانهاي بدوي شماييد که سوسک ميخوريد غورباقه خورها اگه من قدرتش رو داشتم همين الان اعلام جنگ ميکردم و چين رو از زمين محو ميکردم حيف که وطن پرستا بهشون انگ نژاد پرستي زده ميشه و خاموش ميشن دلگيرم از غريبه پرستا غرور ملي مارو نابود کرديد

    • Achilles

      مگه نیست!؟؟

    • شهرامم

      چین و روسیه بعد میگن ما باج نمیدیم قابل توجه اونایی که میگن مرگ بر امریکا ..ما میزنیم ما میبریم ..

    • حسین موسوی

      البته این نظر غربی هاست که از روابط ایران و چین نگرانند.

    • pooya

      تادیروزشاهدواردات ازچین بودیم امروزشاهدکارگران چینی خواهیم بود؟؟؟؟دولت حداقل یارانه روقابلیت تورم بده برسه هرنفر10میلیون تومان.تنهاچیزی که کنترل شد.همین یارانه بودکه تورم زانشد؟؟؟چرا-!!!!!؟؟؟؟

    • بدون نام

      این موافقتنامه باید به تصویب مجلس برسد نحوه انتشار این خبر هم خالی از شیطنت و القای شبهه نیست!!!

      پاسخ ها

      • ایران بزرگ،

        مگه 2030 رسید که این برسه در ضمن این نجلس بی تخصص مثل برجام تو بیست دقیقه تصویب میکنه، و حتی نمیزاره مخالفین حرفی بزنن واسه برحام که لاریجانی اینکارو کرد فیلمش هست،من نمیدونم لاریجانی با خودش چند چنده والا نفهمیدیم خوبه، بده، چیه

    • بدون نام

      میخاییم از چاله در بیاییم داریم می افتیم چاله. بخاطر امریکا داربم مستعمره چین و روسیه میشیم

    • بدون نام

      بخش سرمایه گذاریش خوبه ولی بایدحداکثراز متخصصان ایرانی جوان خودمان استفاده شودوبخش مدیریتی وامنیتی هادردست ایران باشدوایران-چین بااین همکاری سودببرنندواستقلال کشورتضمین شود

    • بدون نام

      ازکارگرایرانی درطرح هااستفاده شودونیازی به کارگرصفرچینی نیست وحالاآمدن تعدادی مهندس ومشاورچینی برای پیش بردطرح هایشان درایران اشکالی نداردولی ازکارگر-مهندس ایرانی وشرکتهای ایرانی حداکثراستفاده شودونه اینکه مقداری ازسرمایه گذاری چینی ازطریق آوردن کارگروشرکت تابعه که ایران هم دارد!به خودچین برگردد!

    • ناخدا

      مگر نبوده؟

    • بدون نام

      آره ادامه بدین نظر مردمو سانسور کنین

    • بدون نام

      عالیه ما کاملاً تسلیم چین کمونیست هستیم بشرطی که مردم چین هم به ایران مهاجرت کنند و با ما زندگی کنند

    • آراد

      چرا کیهان ااینجا حرفی نمی زند .یعنی دولت مردان تاریخ را نخوانده اند .دزد که به دزد بزنه شاه دزده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج