۹۰۷۶۳۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نتایج شمارش اولیه آرای انتخابات تونس

کمیته عالی انتخابات تونس اعلام کرد : میزان نهایی مشارکت واجدین شرایط رای در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۴۵.۲ درصد است.

ایرنا: کمیته عالی انتخابات تونس اعلام کرد : میزان نهایی مشارکت واجدین شرایط رای در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۴۵.۲ درصد است.

این آمار درحالی است که خبرگزاری تونس پیش از این و بعد از بسته شدن درهای مراکز رای گیری در ساعت ۱۸ به وقت محلی اعلام کرده بود که براساس برآوردهای میدانی میزان مشارکت واجدین شرایط از ۳۵ درصد فراتر رفته؛ پایین تر از حد انتظار و کمتر از انتخابات های قبلی است.

کمیته عالی انتخابات تونس در لحظه تنظیم این خبر در حال اعلام میزان مشارکت رای دهندگان به تفکیک حوزه های انتخاباتی است و قرار است نتایج اولیه (نامزد برگزیده و یا نامزدهای رقابت کننده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری) را اعلام کند.

نتایج شمارش اولیه آرای انتخابات تونس

مردم تونس روز گذشته (یکشنبه) برای انتخاب سومین رییس جمهوری کشور خود در پای صندوق های رای حاضر شدند.

صبح روز یکشنبه مراکز اخذ رای در سراسر تونس درهای خود را به روی واجدین شرایط برای مشارکت درانتخابات ریاست جمهوری گشودند، تا مردم تونس در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری تونس از میان ۲۶ نامزد، رییس جمهوری منتخب خود را برگزینند.

پیش تر انتخابات ریاست جمهوری تونس برای ۱۰ هزار تبعه تونسی مقیم خارج این کشور از روز جمعه آغاز شده بود.

از جمعیت ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار نفری تونس، حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.

این انتخابات قرار بود آبان ماه برگزار شود اما درگذشت "محمد الباجی قائد السبسی" رئیس جمهوری پیشین این کشور در اواخر ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) موجب شد انتخابات دو ماه زودتر برگزار شود.

پیش تر برآورد شده بود که از میان ۲۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری تونس، یوسف الشاهد نخست وزیر کنونی و رهبر حزب زنده باد تونس، منصف المرزوقی رئیس جمهوری سابق، عبدالکریم الزبیدی وزیر دفاع، عبدالفتاح مورو معاون رهبر حزب النهضه از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار هستند.

اما شامگاه یکشنبه منصف المرزوقی در پیامی شکست خود را در قبال سایر رقبا پذیرفت.

«نبیل القروی» مالک شبکه خصوصی «نسمه» از دیگر نامزدهای مطرح این انتخابات است که اخیرا به اتهام فرار مالیاتی و پولشویی بازداشت شده است.

بر خلاف پیش بینی ها، اخبار جسته و گریخته در شبکه های اجتماعی و در میان فعالان انتخاباتی تونس حاکی از شگفتی آفرینی "قیس سعید" نامزد مستقل و چهره دانشگاهی است اما هنوز آماری رسمی درباره موفقیت یا ناکامی او منتشر نشده است.

بر اساس قانون انتخابات تونس، اگر نامزدها نتوانند اکثریت مطلق (۵۰٪) آراء را در دور نخست کسب کنند، دور دوم در فاصله دو هفته پس از اعلام نتایج نهایی دور نخست برگزار می شود و دو نامزدی که بیشترین رأی را در دور اول کسب کرده اند، بار دیگر با هم رقابت خواهند کرد و فردی که در دور دوم، دارای بیشترین رأی باشد، به عنوان سومین رئیس جمهوری تونس انتخاب خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج