۹۰۷۶۹۴
۱۳ نظر
۵۰۵۷
۱۳ نظر
۵۰۵۷
پ

نگاهی بر زندگی چند بانوی اول جنجالی

عده‌ای به دنبال امور خیریه هستند و عده‌ای همیشه به‌دنبال سیاست بوده‌اند و حتی بعداً تلاش کرده‌اند خودشان هم یک سیاستمدار باشند. یکی مثل میشل اوباما تلاش می‌کند فعال اجتماعی باشد و یکی مثل بریژیت مکرون فقط به دنبال یک زندگی ساده و بدون حاشیه است. مروری بر پر سروصداترین بانو‌های اول در کشور‌های بزرگ جهان خالی از لطف نیست.

هفته‌نامه چلچراغ - نسیم بنایی: از آمریکا تا اروپا، آن‌ها به‌واسطه همسران‌شان وارد دنیای سیاست می‌شوند، حتی اگر خودشان این را نخواهند. همسر رئیس جمهور یا آن‌طور که می‌گویند «بانوی اول»، نزدیک‌ترین افراد به قدرت در یک کشور است و می‌تواند در جامعه نقش مهمی را ایفا کند.

حضور زنان در کنار مردانی که ریاست جمهوری یک کشور را برعهده دارند، خواسته یا ناخواسته آن‌ها را به قدرت می‌رساند یا دست‌کم آن‌ها را به قدرت نزدیک می‌کند.

برخی از آن‌ها فقط جنجال به‌پا می‌کنند، ولی برخی دیگر ردپای مثبت از خود به‌جای می‌گذارند. عده‌ای به دنبال امور خیریه هستند و عده‌ای همیشه به‌دنبال سیاست بوده‌اند و حتی بعداً تلاش کرده‌اند خودشان هم یک سیاستمدار باشند. یکی مثل میشل اوباما تلاش می‌کند فعال اجتماعی باشد و یکی مثل بریژیت مکرون فقط به دنبال یک زندگی ساده و بدون حاشیه است. مروری بر پر سروصداترین بانو‌های اول در کشور‌های بزرگ جهان خالی از لطف نیست.

میشل اوباما

نگاهی بر زندگی چند بانوی اول جنجالی

سال ۲۰۱۲ اولین کتابش را در آمریکا روانه بازار کرد و در سال ۲۰۱۸ کتابی را منتشر کرد به اسم «شدن»؛ کتابی که به فارسی هم ترجمه شده. میشل اوباما یکی از معروف‌ترین بانو‌های اول در کاخ سفید است که فعالیت‌های مثبت بسیاری داشته. همسر باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به‌عنوان بانوی اول در کاخ سفید زندگی می‌کرد. او در روز‌های نخست به دیدار افراد بی‌سرپناه می‌رفت و تلاش می‌کرد به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند.

یکی از فعالیت‌های او در زمینه تغذیه مناسب و سالم بود. پیش از او هم هیلاری کلینتون که زمانی بانوی اول کاخ سفید بود، تلاش می‌کرد سروشکلی تازه به آشپزخانه کاخ سفید بدهد، اما میشل اوباما توانست نوعی باغچه برای تغذیه سالم طراحی کند. او حتی کندوی عسل هم در این باغچه قرار داد.

جنبش‌های او در زمینه سلامت به همین‌جا ختم نشد. او در سال ۲۰۱۰ برنامه‌ای را راه‌اندازی کرد که چاقی کودکان را هدف قرار داده بود و تلاش می‌کرد با به حرکت درآوردن این کودکان مانع چاقی آن‌ها شود. او با سفر‌های داخلی‌اش تلاش داشت این برنامه را به‌صورت جدی اجرایی کند. البته او سفر‌های خارجی هم داشت، مثلاً در سال ۲۰۱۱ به کشور‌های آفریقایی رفت و کمک‌هایی هم به این کشور‌ها داشت. جالب است که محبوبیت او در دوره‌ای حتی از خود باراک اوباما هم بیشتر بود و این قضیه در زمینه انتخاب مجدد اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بی‌تأثیر نبود.

البته او پیش از آن هم جزو زنان اثرگذار در آمریکا به‌شمار می‌آمد. برای مثال در سال ۲۰۰۶ نام او در فهرست ۲۵ زن الهام‌بخش در جهان قرار گرفته بود. او حتی در فهرست خوش‌پوش‌ترین زنان هم قرار گرفته است. زنان آفریقایی - آمریکایی هم همیشه امید داشتند این زن بتواند نگاه جهان و به‌ویژه آمریکا را به آفریقایی - آمریکایی‌ها تغییر بدهد.

یکی از معروف‌ترین بانو‌های اول کاخ سفید، ژاکلین کندی بوده که محبوبیت زیادی هم داشته. حالا بسیاری از افراد میشل اوباما را با ژاکلین کندی مقایسه می‌کنند و معتقدند این دو نفر به هم شباهت دارند. میشل اوباما در بسیاری از مسائل نام خود را در میان اولین‌ها به ثبت رسانده و بار‌ها تصویرش روی جلد نشریات و مجلات مهم قرار گرفته است. حالا او در قالب یک نویسنده ظاهر شده و توانسته کتاب «شدن» خود را تا بیش از ۱۰ میلیون نسخه به فروش برساند. این کتاب در ایران هم جزو کتاب‌های پرفروش بوده است.

ملانیا ترامپ

نگاهی بر زندگی چند بانوی اول جنجالی

بانوی اول آمریکا باید آمریکایی باشد، به‌ویژه اگر همسرش دشمن سرسخت مهاجران در آمریکا باشد، اما ملانیا ترامپ که اکنون بانوی اول کاخ سفید است، اصالت آمریکایی ندارد. در حالی که ترامپ هر روز سیاست‌های سختگیرانه‌تری در برابر مهاجران در پیش می‌گیرد، همسرش اصالت آمریکایی ندارد. او در حقیقت یک مدل اسلوانیایی - آمریکایی بوده که حالا به‌واسطه همسرش دونالد ترامپ به‌عنوان بانوی اول کاخ سفید شناخته می‌شود.

او حتی در جوانی هم در آمریکا بزرگ نشده و به مرور موفق شده به‌عنوان یک مدل به آمریکا مهاجرت کند. جریان مهاجر بودن ملانیا و مقاومت‌های ترامپ در برابر ملانیا به‌گونه‌ای بوده که برخی کمدین‌ها به شوخی گفته‌اند ترامپ در حقیقت می‌خواهد با این ترفند، همسرش را از خاک آمریکا خارج کند.

ملانیا در سال ۲۰۰۵ با ترامپ ازدواج کرده و در سال ۲۰۰۶ موفق شده نامش را به‌عنوان شهروند آمریکا به‌ثبت برساند. بانوی اول کاخ سفید از زمانی که پنج سال داشته، کار کرده و در ۱۶ سالگی به شهرت رسیده است. در ۱۸ سالگی به‌واسطه شغلش به ایتالیا رفت و بعد به آمریکا مهاجرت کرد.

یکی از جنجال‌هایی که در رابطه با ملانیا وجود دارد، همین سابقه کاری‌اش است. او از سال ۱۹۹۸ با دونالد ترامپ آشنا شد و چند سال بعد با او ازدواج کرد. البته زمان آشنایی‌شان، ترامپ می‌خواست از همسر دومش هم طلاق بگیرد. آن‌ها جنجال‌های خودشان را داشتند تا اینکه دونالد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ پیروز شد. ملانیا هم می‌گفت همسرش را تشویق کرده در این انتخابات شرکت کند، چرا که او می‌تواند بهترین کار‌ها را برای آمریکا انجام دهد.

البته ملانیا نقش بسیار کم‌رنگی در کارزار انتخاباتی ترامپ داشت. در حالی که اکثر زنان در این زمینه دخالت می‌کنند، او دخالت بسیار کمی در این زمینه داشت. سرانجام در سال ۲۰۱۶ در گفتگویی با سی‌ان‌ان هم اعلام کرد به‌عنوان بانوی اول، زنان و کودکان را در آمریکا در اولویت خود قرار خواهد داد. البته او در همان ابتدا مورد نقد رسانه‌ها قرار گرفت، دلیل آن هم متن سخنرانی‌اش به‌عنوان بانوی اول بود که ظاهراً نوعی کپی‌برداری از متن سخنرانی میشل اوباما در سال ۲۰۰۸ بوده است.

ناگفته نماند که حملات رسانه‌ها یک‌سویه نبوده، ملانیا هم در چند مورد به آن‌ها حمله کرده و حتی مواردی را به دادگاه کشانده و موفق شده از آن‌ها جریمه هم بگیرد. حالا او منتظر است انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ برگزار شود.

بریژیت مکرون

نگاهی بر زندگی چند بانوی اول جنجالی

این فقط بانوی اول کاخ سفید نیست که جنجال داشته؛ کاخ الیزه هم این روز‌ها بانوی اولی دارد که حاشیه‌هایی را ایجاد کرده است. بریژیت مکرون همسر ۶۵ ساله امانوئل مکرون است. معلمی فرانسوی که از سال ۲۰۰۷ با امانوئل مکرون ازدواج کرده است. او در سرتاسر عمرش فقط یک بار و در سال ۱۹۸۹ برای ورود به عرصه سیاست اقدام کرده، اما موفق نشده بود.

او در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نقش مهمی را در انتخابات ایفا کرد و به همسرش کمک کرد در این انتخابات پیروز شود. او پیش‌تر در سال ۱۹۷۴ با مرد دیگری ازدواج کرده و صاحب سه فرزند شده بود، اما در سال ۲۰۰۶ از او جدا شده و یک سال بعد با امانوئل مکرون ازدواج کرد. حالا این زن به یکی از چهره‌های مهم در فرانسه تبدیل شده و از او به‌عنوان الگوی زنان فرانسه یاد می‌کنند. تصویر او روی جلد مجلات و نشریات قرار گرفته و او را به یک بانوی اول خاص تبدیل کرده است.

میشل بولسونارو

نگاهی بر زندگی چند بانوی اول جنجالی

حالا که نام همسر مکرون به میان آمده، بد نیست نگاهی بیندازیم به چهره‌ای که در کنار او جنجال درست کرده؛ میشل بولسونارو. او همسر بولسونارو، رئیس جمهوری جدید برزیل است که سن زیادی هم ندارد. این روز‌ها اختلافات زیادی میان مکرون و بولسونارو پیش آمده، به‌ویژه بر سر آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون. بولسونارو در زمینه مهار آتش در جنگل‌های آمازون که به آن‌ها ریه‌های زمین می‌گویند، اقدام قابل توجهی نکرد. مکرون که توجه زیادی به مسائل زیست‌محیطی دارد، با رئیس جمهوری برزیل وارد چالش شد و گفت این خانه ماست که می‌سوزد.

چند وقت پیش یکی از هواداران بولسونارو تصویر همسر این دو رئیس جمهوری را در کنار هم قرار داده بود و به نوعی از همسر بولسونارو تعریف کرده بود، در حالی که همسر مکرون را زیر سؤال برده بود. بولسونارو هم این جریان را تأیید کرده بود. مکرون هم اعلام کرد این اقدام نوعی توهین و بی‌احترامی بوده.

اما بانوی اول برزیل که جوانی و زیبایی‌اش این اندازه در مقابل همسر مکرون جنجال به‌پا کرده، کیست؟ او مدت‌ها منشی بولسونارو بوده و بعداً با او ازدواج کرده است. حالا این دعوا‌ها و ماجرا‌ها بر سر بانوی اول در حالی در جریان است که ریه زمین در آتش سوخته و ویران شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرچی پوپولیست تر . محبوبتر

    • بدون نام

      اون بالاییها با مغز و درک و شعور و فهمشان شناخته میشوند اما اون آخریه مثل اکثر هموطنانش بعنوان باسن مرغوب شناخته میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولا خیلی بی نزاکتی، دوما گویا از گذشته ملانیا چیزی نمیدونی

      • بدون نام

        ۱۹:۳۶
        اولا حقیقت تلخه
        ثانیا کلمه دوم را که فارسی است با تنوین عربی نمیارن پس دوما و سوما و .. اشتباهه
        ثالثا ملاک، وضع فعلی افراد است نه گذشته آنها. ملانیا زمان جوانیش هر کاری که کرده و نکرده مربوط به همان زمان جوانیش بوده. الان شخصیتش را با رفتار و گفتارش عَرضه میکنه نه با نمایش نشیمنگاهش. اما اون به اصطلاح بانوی اول برزیل هنوز به جز نمایش نشیمنگاهش چیز دیگری برای عَرضه داره؟ هیچ فکر کردی چرا عکسهای ملانیا در رسانه های ایران اجازه نشر داره اما عکسهای اون زن برزیلی هیچوقت منتشر نمیشه؟

    • بدون نام

      کاش خانم روحانی هم یه سرگوشی به سیاست میدادند تا ملت بانوی اول خیابان پاستور از نزدیک میشناختن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشون با جشن های اعیونی و شاهانه شون شناخته شده هستند خدمت ملت

    • بدون نام

      واقعا خاک بر سر همشون کنن که با این همه ادعا یه دونه آمازون رو نجات ندادن

      پاسخ ها

      • ...

        امازون خخخ
        تو و امثال تو برید کوچتونو نجات بدید
        عرضه دارید آیا

      • بدون نام

        سیل و

    • ...

      از بانوان اول کشور خودمون هم گزارشی تهیه کنید
      که لااقل این ستاره های سهیل رو بشناسیم
      نمیرن از فقر و گرسنگی یه وقت
      چی میخورن طفلکا
      غم مردم
      چی میکشن بچاره ها
      زجر برای مردم
      چی سر میکنن
      خاک ؟هع


      درود بر فرح
      دورود بر بانوی جاودانه ی ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرح چه آشغالی بود دیگه بدتر ازهمه...هر روز صبح حمام در وان طلای پر از شیر و عسل... جز ریخت و پاش و جشن و خرید جواهرات از پاریس و رابطه با انواع مردان و اقسام کثافت کاری و ... چه تحفه ای بود. الان هم با انبوه ثروت خارج شده از مملکت پادشاهی می کنن برای همه تز می دن و به ریش امثال شما احمقا می خندن. اندکی شعور و التماس اندکی تفکر...کتاب شوهر شاه و خاطرات فردوست و .. . که فردوست دوست صمیمی شاه نوشته رو مطالعه کن بعد دهنت رو باز کن.

      • بدون نام

        فرح هم کم در تجملات غرق نبود و موقع رفتن هم کم نبرد، بیداری؟؟؟

      • انصاف

        زن فقیری خودش رو به فرح می‌رسونه و بهش درددل می‌کنه که فقیریم و نان خوردن نداریم، فرح در جواب میگه بهتره بری بمیری که فقیری!!
        فرح اینجوری دلسوز فقرا و بینوایان بود!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج