جاباما
۹۰۷۷۲۲
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد:

چالش‌های پیش‌روی نشستِ آستانه

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا با موضوع سوریه و روند تحولات در این کشور، گفت: به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دستورکار‌های این نشست موضوع ادلب و تحولات اخیر در این منطقه و نیز تداوم حضور نیرو‌های آمریکایی و ترکیه‌ای در سوریه است.

خبرگزاری ایسنا: اصغر زارعی با بیان این‌که یکی از مباحث عمده در جریان مذاکرات سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در مورد موضوع سوریه، چگونگی نظارت برکاهش تنش در مناطقی است که پیش از این سه کشور در مورد آن توافق کرده بودند، اظهار کرد: علی‌رغم این توافق در هفته‌های اخیر شاهد افزایش درگیری در برخی از این مناطق هستیم.

چالش‌های پیش‌روی نشستِ آستانه

وی با اشاره به وضعیت استان ادلب در سوریه خاطر نشان کرد: در این استان شاهد تجمیع گروه‌های تروریستی هستیم که به صورت مستقیم مورد حمایت دولت ترکیه و غیر مستقیم از جانب ایالات متحده آمریکا هستند و این مساله باعث شده که دولت سوریه نتواند حاکمیت ملی خود را در این مناطق محقق کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این‌که نقش ترکیه در مذاکرات پیش‌رو می‌تواند مهم و اثرگذار باشد، ادامه داد: دولت ترکیه تاکنون برخی از توافقاتی که بین سه کشور روند آستانه در مورد مناطق کاهش تنش صورت گرفته را زیر پا گذاشته از جمله این‌که نیروهای نظامی خود را با توسل با برخی بهانه‌ها در بخشی از مناطق این استان مستقر کرده است و تلاش‌های مشترک این کشور با آمریکا در این منطقه موضوع ایجاد ثبات و امنیت در سوریه را دچار خدشه کرده و تمامیت ارضی سوریه را نقض کرده است.

زارعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که علی‌رغم همکاری‌های ترکیه و آمریکا در شمال سوریه، شاهد اختلافاتی بین این دو کشور در این مناطق نیز هستیم، گفت: حمایت آمریکا از کردها در نوار شمالی و شمال شرق سوریه باعث خشم ترکیه شده و چنانکه این کشور بارها به خاطر این موضوع به دولت واشنگتن اعتراض کرده است از طرف دیگر اقدام ترکیه برای خرید جنگنده و اس 400 از روسیه باعث خشم ایالات آمریکا از دولت آنکار شده است.

وی با اشاره به موارد دیگر از اختلافات ترکیه و آنکارا افزود: با توجه به این تحولات، منطقی‌ترین کار این است که ترکیه حداقل‌ها را بپذیرد و به توافقاتی که پیش از این در روند آستانه ایجاد شده بود احترام بگذارد و آنها را اجرایی کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین به اختلافات ایجاد شده در حزب عدالت و توسعه ترکیه اشاره کرد و افزود: این اختلافات باعث شده که جریانی از این حزب در صدد باشند تا شاخه جدیدی را ایجاد کنند و این موضوع باعث تضعیف هرچه بیشتر پایگاه اردوغان شده است.

زارعی ادامه داد: با توجه به وضعیت داخلی ترکیه و اختلافات واشنگتن و آنکارا همان‌طور که اشاره شد بهترین راه‌حل این است که ترکیه حداقل‌ها را در این ارتباط بپذیرد چرا که اگر بخواهد روند فعلی را ادامه دهد، ممکن است بخشی از بحران موجود در منطقه به داخل ترکیه منتقل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج