جاباما
۹۰۷۷۵۰
۳۳ نظر
۵۰۰۷
۳۳ نظر
۵۰۰۷
پ

شکاف پیشاانتخاباتیِ اصولگرایان؛ جلیلی اما وحید

همزمان با پایان سریال بوی باران، وحید جلیلی از مدیران جشنواره عمار به بهانه این سریال نقدهای تندی به طیفی از مسوولان صداوسیما به ویژه حسین محمدی، یکی از اعضای کلیدی دفتر رهبری کرده است. این تقابل با واکنش‌های فراوانی روبه رو شده و چهره‌های شاخصی همچون عزت الله ضرغامی، حسین صفار هرندی به دفاع از محمدی پرداخته اند.

برترین‌ها: همزمان با پایان سریال بوی باران، وحید جلیلی از مدیران جشنواره عمار به بهانه این سریال نقدهای تندی به طیفی از مسوولان صداوسیما به ویژه حسین محمدی، یکی از اعضای کلیدی دفتر رهبری کرده است. این تقابل با واکنش‌های فراوانی روبه رو شده و چهره‌های شاخصی همچون عزت الله ضرغامی، حسین صفار هرندی به دفاع از محمدی پرداخته اند.

شکاف پیشاانتخاباتیِ اصولگرایان؛ جلیلی اما وحید

ماجرا از سخنرانی "وحید جلیلی" برادر کوچکتر سعید جلیلی در نقد سریال «بوی باران» آغاز شد.

وحید جلیلی در نقدی تند گفته است: برخی برای لبخند نشاندن بر لب آقایان، منتقدان حسین محمدی و مرتضی میرباقری و عزت ضرغامی و علی عسگری را با ابن ملجم برابر می‌کنند، به جمهور مردم که می‌رسند «میرغضب» می‌شوند و ابایی ندارند که مدت‌ها، ملت بی‌پناه را در اوج تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی با سادیسم پنهان و آشکار خود بچزانند و از همان اصحاب قدرت جایزه بگیرند.

سخرانی جلیلی به نظر می‌رسید شبیه به بسیاری از سخنرانی‌ها از این دست باشد. اما او این بار در این سخنرانی شمشمیر را از رو بست و انتقادات بسیار تندی به عملکرد مدیران صداوسیما صورت داد. نقد او بر پایه سریال جنجالی "بوی باران" بود. به ادعای جلیلی این سریال که آن را با «گریه بچه همسایه» خوانده! ۱۵ میلیارد تومان خرج برداشت تا چهره سیاهی از ایران به نمایش بگذارد. او در آن سخنرانی از عباس نعمتی کارگردان بوی باران انتقاد کرد.

شکاف پیشاانتخاباتیِ اصولگرایان؛ جلیلی اما وحید

پس از سخنرانی جنجالی، عباس نعمتی نویسنده سریال بوی باران، با انتشار یادداشتی به ادعا‌های جلیلی پاسخ داد و نوشت: آیا موضوعات مطرح شده در سریال «بوی باران» از جنس «گریه بچه همسایه» است؟ آیا ۱۱میلیون حاشیه‌نشین ، ۳/۵میلیون معتاد، دو میلیون خانواده زندانی در سال، سیصد هزار سقط جنین غیرقانونی در سال، سیصد هزار تصادف جاده‌ای منجر به عوارض جسمی، ۱۵میلیون پرونده قضائی، از هر پنج ازدواج یک طلاق ، ۲/۵میلیون اتباع بیگانه در ایران و... از دید جناب جلیلی مصداق «گریه بچه همسایه» است ؟

نوشته وحید جلیلی که تاملی در ناکارآمدی رسانه ملی براساس سریال "بوی باران" بود. کاملا روشن می‌کند هدف نقد فیلم "بوی باران" نیست، بلکه انتقاد شدید از مدیران سازمان صداوسیما و افراد بانفوذ در این سازمان است.

وحید جلیلی به طور مشخص چهار مدیر و مسئول شناخته شده را هدف قرار داد، علی عسکری هم اکنون رییس سازمان صداوسیما است، میرباقری معاون سیما است، ضرغامی رییس پیشین سازمان بوده و حسین محمدی موثرترین فرد خارج از صداوسیما بر مدیریت آن است. از نکات جالب این بود که جلیلی، محمد سرافراز، رییس سابق سازمان را در این لیست قرار نداد.

حسین محمدی معاون بررسی بیت رهبر معظم انقلاب است. او به نوعی رابط نهاد‌های فرهنگی به ویژه صداوسیما با رهبر انقلاب است. در واقع محمدی نقش یک رییس دفتر فرهنگی را دارد.

شکاف پیشاانتخاباتیِ اصولگرایان؛ جلیلی اما وحید

اما انتقاد تند وحید جلیلی از حلقه مدیریتی صداوسیما با واکنش‌های زیادی در دو هفته اخیر روبه رو بوده و در میان بدنه کارشناسی جریان اصولگرا شکاف ایجاد شده است. عده‌ای می‌گویند سخنان جلیلی درست است و عده‌ای دیگر می‌گویند، حرف‌های جلیلی منصفانه نیست.

شاید بتوان گفت مهمترین مدافع جلیلی احسان محمدحسنی، مدیرعامل موسسه اوج است. او با انتشار مطلبی درباره سخنان وحید جلیلی نوشت: "به شما برادرانه توصیه می‌کنم که «ین گروه را مظلوم نکن! قدری صبوری کن ... به حول و قوۀ الهی و به فرمودۀ سیدنا القائد و سکان‌دار جانباز سفینه عاشورایی انقلاب، جناح مومنِ انقلابی و یاران جوانِ تازه‌نفس برخاسته‌اند."

شکاف پیشاانتخاباتیِ اصولگرایان؛ جلیلی اما وحید

در نقطه مقابل بسیاری نیز به دفاع از حسین محمدی پرداختند. شاید مشهورترین چهره حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت محمود احمدی نژاد باشد. او در یادداشتی نوشت: "مدعیان محترم آقای حسین محمدی، حتی کسری از مجموع فضیلت‌های متنوع او را دارا نیستند."

به نوشته صفار هرندی "در حیرتم از وقت‌ناشناسی برخی دوستان که چطور باب نقد علنی و تخریب اصحاب و خادمان وفادار رهبری را درست در شرایطی گشوده‌اند که دشمن هرزه‌گو و رفقای راه گم کرده سابق، حملات پر حجمی را علیه این جایگاه به نیّت تضعیف عمود خیمه انقلاب آغاز کرده‌اند؟!"

شکاف پیشاانتخاباتیِ اصولگرایان؛ جلیلی اما وحید

در کنار هرندی عزت الله ضرغامی نیز دست به کار شد و سعی کرد از محمدی حمایت کند. رییس پیشین سازمان صداوسیما که خود از سوی وحید جلیلی متهم شده، در توئیتی نوشت: "همیشه به آقای حسین محمدی گله داشتم که به دلیل رفاقت مان، احتیاطا اشکالات ما را پررنگ‌تر و خدمات ما را کم‌رنگ‌تر گزارش می‌کند. امروز فهمیدم که آن احتیاط، بی حکمت نبوده است! ضمناً شورش دفتر علیه دفتر را کسی باور نمی‌کند!"

اما در میان جوانان اصولگرا نیز برخی به دفاع از محمدی پرداختند از جمله یاسر جبرئیلی محقق اصولگرا که به تازگی کتاب "روایت رهبری" را منتشر کرده در کانال تلگرامی خود حسین محمدی را شخصیتی "کم‌نظیر" معرفی کرد. به نوشته او "حاج حسین تقریبا روز تعطیل ندارد. با شبکه گسترده‌ای از نخبگان کشور به ویژه جوانان مرتبط است. به یک زندگی حداقلی اکتفا کرده و مانند بسیاری از مردم، خانه‌ای محقر و یک خودروی پراید دارد و هیچ لکه خاکستری در زندگی‌اش دیده نمی‌شود.

البته وحید جلیلی با گسترش دامنه انتقادات کوتاه نیامد و اما با ادبیاتی متفاوت خطاب به صفارهرندی نوشت:

بحمدالله دوستان زیادی برای مقابله با انتقاد از یکی از معاونانِ محترم و عزیز دفتر رهبری بسیج شده اند و در حال تولید فکر هستند و داریم حتی به قرائتهای تازهای از نظریه ولایت فقیه میرسیم که در آن منویات رهبری و راهبردهای ولی فقیه؛ اهمیتی به مراتب کمتر از مصالح یکی از هفت هشت معاون دفتر رهبری دارد و ولی فقیه را نه حاکم بر نیروهای اجرایی بلکه ذیل آنها می خواهد. نه اتاق جنگی تشکیل شد، نه نهضت نامه نگاری به راه افتاد، نه فلاسفه و تئوریسین‌های سیاسی به تبیین تئوریک چگونگی تبدیل منطقی انتقاد از یک آدم معمولی (که کسری از فضایل رهبری را هم ندارد).

برادر عزیزمان آقای صفار چنان از عمود خیمه انقلاب سخن می گوید که اگر کسی نداند فکر میکند افقی برای حمایت از ولایت جز محافظه کاری کلاسیک که صاحبان نظریه "حتَّی" آن را نمایندگی می کنند وجود ندارد. در ادامه همین بحث به "نظریه حتَّ ی" و تاثیراتش در مسیر تکاملی انقلاب خواهیم رسید. ما ولایتپذیر هستید آقای صفار؟! برادر عزیز و بزرگوارم؛ در ادامه قصه هایی برایتان خواهم گفت تا شما که ولایت سنج همه شده اید به خودتان هم در این فقره نمره ای بدهید. تمام این دعوا بر سر همین است که بین ولایت پذیری نمایشی و تشریفاتی و بگذارید بگویم اشرافی با ولایت پذیری واقعی و میدانی و صفَّی، فرسنگ ها فاصله است.

شکاف تازه میان جریان اصولگرا می‌تواند تبعاتی برای آن‌ها داشته باشد. به ویژه اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است و ظاهرا در این انتخابات حرف اول را اصولگرایان می‌زنند. شکاف در میان اصولگرایان این بار بر سر مسائل فرهنگی از جانب طیفی کلید زده شده است که سعید جلیلی را نماینده سیاسی خود می‌داند. سعید جلیلی که در محافل سیاسی به عنوان گزینه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیز مطرح می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخ حتی سریالها سیاسی و جناح بندی شده
      همینه که تلویزیون دیگه اعتباری پیش مردم نداره

    • بدون نام

      همشون مثل هم یه تفکر دارن دعوای ساختگی الکی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پیرمردهای فسیل تکراری

      • بدون نام

        همشون عضو تشخیص مصلحت هستند دور یه میز می نشینن

      • @

        برترینها؟ اصلاح طلب به درک واصل شده:)

      • بدون نام

        مردم سال 88 92 96 رای دادن چی شد زندگیشون نابود شد به کشورای دیگه هم ربط نداره

      • بدون نام

        سال400 میخوان چکار کنند اگر زنده باشند

      • بدون نام

        رای بی رای

      • hassan.h

        هیچ کدام توانمندی ریاست جمهوری ندارند دعواهایشان هم غیر منطقی است
        آسیب های اجتماعی غیر قابل انکار است

    • بدون نام

      همین جلیلی چند میلیارد بودجه میگیره برای جشنواره عمار برادرش سعید هم با کاترین اشتون چند سال مذاکرات رو کش میداد

      پاسخ ها

      • ش ش

        وقتی یه نفر از تو یه گروه که با هم بودن بلند میشه و بقیه رو تخریب میکنه بدونین همشون دارن میخورن به اون یه نفر چیزی نمیدن

    • بدون نام

      دعوای بیخودی الکی

    • بدون نام

      رای بی رای دیگه انتخابات و شکاف بین شون چیه دیگه مگه داریم فرقی ندارن

    • ر ی

      جالبه چه دلخوشن اینا مردم دیگه به هیچکدوم از این راست و چپا فکرم نمیکنن به خدا دیگه اسم هیچکدومشون واسمون مهم نیست چه انتخاباتی

    • ر ی

      جالبه چه دلخوشن اینا مردم دیگه به هیچکدوم از این راست و چپا فکرم نمیکنن به خدا دیگه اسم هیچکدومشون واسمون مهم نیست چه انتخاباتی

    • بدون نام

      خجالت هم خوب چیزی هست باز شما کاندید شدی واقعا که رو داری و ...

    • بدون نام

      این بدرد کاندیدا نمیخوره چون خشک و بدجنس هست

    • بدون نام

      مسخره اس نزدیک انتخابات این اسامی پیداشون میشه انگار مردم نمیشناسن تجربه شون رو ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امریکا حاکمان را تحریم ما ملت هم انتخابات تحریم میکنیم

      • سعید

        فارسی رو کجا یادت دادن عمو؟

    • بدون نام

      ملت گرسنه اند بی کارند بی شاغلند بی ازدواجند آ قایان مشغول دعوای حزبیذجتاحیوانتخاباتی هستند

      پاسخ ها

      • سعید

        تو هم که بلد نیستی خوب فارسی حرف بزنی

    • بدون نام

      همتون عین هم هستید .سر یه سفره دارید میخورید و می برید ،گاهی مواقع باج سیبیل یکیتون دیر میشه و سهمش کم وزیاد میشه برا همین یه سر وصدایی راه میندازه بعد از دریافت باج دوباره میشین رفیق گرمابه وگلستان همدیگه.

    • بدون نام

      اصلا هیچ کدوم مهم نیستند آرای جلیلی از باطله کمتر بود کارنامه درستی ندارن همه معلوم الحال اند

    • بدون نام

      ارزش اعلام نظر نداره

    • بدون نام

      قیافه های همشون حال بهم زنه

    • بدون نام

      حساب وحید جلیلی از برادرش جداست. وحید جلیلی تندرو است و برای دیده شدن این اراجیف را بافته است.

    • بدون نام

      اگراصولگراها یک هزارم از کارهایی که بنفع خودشون انجام می دهند برای محرومین جامعه خدمت صادقانه انجام می دادتکدگری های اجباری بافقرشدیداجتماع به حداقل می رسید عوام فریبی دیگه بسه دیگه بسه

      پاسخ ها

      • سعید

        اگر اصلاح طلبا یک هزارم عرضه دولت اول احمدی نژاد، تنها دولت اصولگرای بعد جنگ، رو داشتن، میشد راجع به حرفتون کمی فکر کرد.

    • بدون نام

      ملت را آب ببره مسعولین را خواب میبره . درباره خاصیت مسولین ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان

    • مرتضی

      همون ادمها با طرز تفکرات چرت تو یک دایره میچرخن وهر روز بایک لباس جدید وعده های سر خرمن میدهند من دیگه خسته شدم از تکرار افکار این ادمها خودشان ریش میذارن بچه هایشان تو امریکا به ریش ما میخندن

    • بدون نام

      پانزده میلیااااااررررررردددددد تومان برای یک فیلم به درد نخور.متاسفانه مشاهیر ما گمنام هستند و مردم چیزی از آنها نمی دانند بعد برای افراد فرضی که هیچ خاصیتی در شناختنشان وجود ندارد میلیاردها خرج میشود

    • رسول

      حرفای صدمن یه غاز از سیری شکمه ولقمه حرام .خوب بلدن با سیاست بازی نماینده فاسد تو پاچه مردم کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج