۹۰۷۸۵۹
۳۷ نظر
۵۰۶۲
۳۷ نظر
۵۰۶۲
پ

پیش‌مرگ‌های واقعی؛ زنانی که غذای هیتلر را می‌چشیدند

تا سال ۲۰۱۳ نمی‌دانستند که حدود پانزده زن جوان کارشان این بوده است که غذای پیشوا را بچشند تا مسموم نباشد. تصور کنید هر بشقاب غذایی که می‌خورید شاید آخرین غذای‌تان باشد. همهٔ صبحانه و ناهار و شام‌ها می‌توانند مرگ‌آفرین باشند، اما ناچارید که آن‌ها را بخورید.

برترین‌ها: تا سال ۲۰۱۳ نمی‌دانستند که حدود پانزده زن جوان کارشان این بوده است که غذای پیشوا را بچشند تا مسموم نباشد. تصور کنید هر بشقاب غذایی که می‌خورید شاید آخرین غذای‌تان باشد. همهٔ صبحانه و ناهار و شام‌ها می‌توانند مرگ‌آفرین باشند، اما ناچارید که آن‌ها را بخورید.

پیش‌مرگ‌های واقعی؛ زنانی که غذای هیتلر را می‌چشیدند

برای گروهی از زنان جوان در دوران رایش سوم، این واقعیت روزمرهٔ زندگی‌شان بوده است: آن‌ها برای دو تا دو سال نیم در دوران جنگ جهانی دوم غذای هیتلر را می‌چشیدند.

پیشوا گروهی از زنان جوان "اصیل" آلمانی را وا‌می‌داشت که هر وعده غذای او را بچشند تا مبادا نیرو‌های متفقین یا حتی نیرو‌های خودی بخواهند او را مسموم کنند. این سمت و شغل باعث افتخار بود و نوعی خدمت به پیشوا تلقی می‌شد.

پیش‌مرگ‌های واقعی؛ زنانی که غذای هیتلر را می‌چشیدند
آشیانه گرگ جایی است که مارگوت وولک در آن وظیفه چشیدن غذا‌های هیتلر را داشت

ماجرای شگفت‌انگیز تجربه‌های این زنان جوان در سال ۲۰۱۳ از پرده بیرون افتاد، زمانی که مارگوت وولک، ۹۵ ساله در باره شغل سابق خود با مجلهٔ اشپیگل آلمان مصاحبه کرد. نمایش "پیشمرگان هیتلر" اثر میشل کولوس بروکس، واقعیات زندگی پر‌خطر و هراس این زنان جوان را به تصویر کشیده است.

این نمایش در سراسر آمریکا به نمایش درآمده است، همه بازیگران این نمایش زن هستند. داستان روی چهار زن جوان متمرکز شده که درساختمان مدرسه‌ای در نزدیکی آشیانهٔ گرگ، مقر نظامی هیتلر درجبههٔ شرقی جنگ جهانی دوم واقع در پروس شرقی (لهستان فعلی)، زندگی می‌کردند.

بروکس کاملاً اتفاقی از ماجرای پیشمرگان هیتلر خبردار شد، یکی از دوستان نویسنده‌اش در زمانی که منتظر پرواز هواپیما بودند، از فرصت استفاده کرد و این داستان را نقل کرد.

او به‌خاطر می‌آورد: "پرسیدم آیا تو می‌خواهی آن را بنویسی؟ چون اگر تو ننویسی من آن را خواهم نوشت". بروکس فوراً و به روشنی دریافت که این ماجرا محتوای کافی برای پرداختن را دارد. "این ماجرا ناگهان همهٔ موضوعاتی که به آن فکر می‌کردم و برایم مهم بود را در بر می‌گرفت: چگونگی رفتار با زنان جوان، استفاده از کودکان در عرصه‌های جنگ، دشواری‌های دختری نوجوان بودن و دغل‌کاری‌های سیاسی... ".

با این که این ماجرا به نظر سنگین می‌رسد، اما نمایش کمدی است البته کمدی سیاه. بروکس ماجرا را در همان برههٔ تاریخی نقل می‌کند، اما زنان جوانی را که در این دام افتاده‌اند، مانند نوجوانان امروزی نمایش داده است. دختران با موسیقی پاپ می‌رقصند، سلفی می‌گیرند، اما در مورد فرانک سیناترا و کلارک گیبل و یواشکی از خود هیتلر حرف می‌زنند. آن‌ها از یهودی‌ها هم خوششان نمی‌آید.

پیش‌مرگ‌های واقعی؛ زنانی که غذای هیتلر را می‌چشیدند هیتلر و موسولینی در آشیانه گرگ. هیتلر بیشتر دوران جنگ را در اینجا سپری کرد

بروکس در مورد دلیل چنین روایتی می‌گوید:"من می‌دیدم که زنان جوان امروزی سلفی می‌گیرند و می‌دیدم که چه تلاشی می‌کنند تا بهترین سلفی را از خودشان بگیرند، به نظرم رسید که این‌ها می‌توانند همان دختران باشند. هیچ تفاوتی جز زمان وجود ندارد. من نمی‌خواستم تصویری قدیمی و خاک‌گرفته از آن‌ها در تاریخ بماند، می‌خواستم آن‌ها را خیلی زنده و حاضر حس کنید".

در نمایش، این فصل عجیب از تاریخ جنگ جهانی دوم به عنوان راهی برای بیان تجربهٔ جهانی نوجوانی زنان به کار گرفته شده است، البته در فضایی فوق‌العاده پر‌مخاطره. نکتهٔ جالب در مورد این گروه پیشمرگان این بود که با وجود آنکه هر لقمه با هراس مرگ توأم بود، اما زندگی آن‌ها به طرزی باور‌نکردنی ملال‌آور و یکنواخت بود.

در مقایسه با تجربهٔ بسیاری از افراد در جنگ، آن‌ها زندگی آسانی داشتند، در سال ۱۹۴۴ افرادی بسیاری در آلمان گرسنه بودند، در حالی که این دختران هر روز سه وعده غذا می‌خوردند. البته غذای گیاه‌خواران را، چون هیتلر چنان که معروف است، گوشت نمی‌خورد و وولک توضیح می‌دهد که رژیم غذایی گیاهی شامل سبزیجات، برنج، پاستا، غلات و میوه‌های گرمسیری بود که واقعاً رژیم غذایی نادری در آن زمان بود. هرچند غذا‌ها "خوب" بودن و شاید" خیلی خوب"، اما آن‌ها نمی‌توانستند از خوردن آن لذت ببرند.

پیش‌مرگ‌های واقعی؛ زنانی که غذای هیتلر را می‌چشیدند
نمایش پیشمرگان هیتلر واقعیت زندگی پر‌خطر و هراس این دختران را نشان می‌دهد

او در مصاحبه‌اش در سال ۲۰۱۳ گفت: " بعضی دختر‌ها در آغاز کار گریه می‌کردند، چون می‌ترسیدند، ما باید تمام غذا را می‌خوردیم، بعد باید یک ساعت صبر می‌کردیم، و هر بار می‌ترسیدیم که این بار بلایی سرمان بیاید و هر بار مثل سگ از این که جان سالم به در برده بودیم و زنده مانده بودیم، گریه می‌کردیم و زوزه می‌کشیدیم".

نیرو‌های اس‌اس غذا را سرو می‌کردند، یک ساعت صبر می‌کردند ببینند دختر‌ها می‌میرند یا نه، اگر نمی‌مردند، غذا را برای هیتلر می‌بردند، اما در میان وعده‌های غذایی، این دختران جوان کاری نداشتند جز آنکه بنشیند و منتظر شوند که می‌میرند یا نمی‌میرند.

بروکس توضیح می‌دهد که در داستانی که او نوشته است کمی عمیق‌تر می‌شود و به اینکه چطور آن‌ها زمان را هدر می‌دادند و با ملال خود کنار می‌آمدند هم پرداخته است. آن‌ها دربارهٔ چه گفتگو می‌کردند؟ من تمام تلاشم را کرده‌ام که در این روایت بتوانید خودتان را جای این دختران بگذارید: "مو‌های همدیگر را ببافید و با هم بخندید، راهی پیدا کنید تا به همه دیوانگی جاری در اطراف‌تان مفهومی ببخشید".

پیش‌مرگ‌های واقعی؛ زنانی که غذای هیتلر را می‌چشیدند
هیتلر گیاه‌خوار بود و افرادی که غذا‌های او را می‌چشیدند ترکیبی از سبزیجات، برنج، پاستا و میوه می‌خوردند

تا جایی که می‌دانیم، هیچ‌کدام از این دختران هرگز با غذا مسموم نشدند، اما ماجرای آن‌ها جایی ثبت نشده است و اگر به دلیل مصاحبهٔ وولک نبود، هیچ‌کس هرگز از این ماجرا خبردار نمی‌شد. به نظر می‌رسد او تنها فردی از گروه پیشمرگان بوده که هنوز زنده مانده است. با پیشروی نیرو‌های روس، او را یواشکی سوار قطار جوزف گوبلز که به سوی برلین می‌رفت، کردند. به نظر می‌رسد سربازان روس همهٔ دختران دیگری را که در آنجا مانده بودند به تیر بستند.

او قبول دارد که ساختن کمدی از چنین موقعیتی کار آسانی نیست و مخاطبانی بودند که از او می‌پرسیدند اشکالی ندارد به این نمایش بخندیم و کسانی هم بودند که اصلاً حاضر به تماشای آن نشدند.

بروکس به شوخی و با ناباوری از اینکه باید چنین چیزی را توضیح بدهد، می‌گوید:"بعضی گفتند که نمی‌خواهند به تماشای این نمایش بیایند، چون نمی‌خواهند به چنین ماجرای هولناکی بخندند، اما اگر نمایش را ببینید خواهید دید که ما به این ماجرا نمی‌خندیم، ما پشتیبان و طرفدار هیتلر نیستیم، ما واقعاً او را دوست نداریم! ".

نمایش پیشمرگان هیتلر خندیدن با این دختران جوان بی‌گناه است و باور به این که خندیدن به فاشیست‌های دیوانه یکی از راه‌های بی‌اثر کردن قدرت آنهاست.

منبع: bbc

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دخترا همیشه از این ابله بازیا درمیارن که خودونو فدای برخی از مردان بی خاصیت بکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز چرت گفتی؟

      • بدون نام

        چرت گفتن که در تخصص شماست 16.59 من هرگز جسارت نمی کنم تو تخصص شما دخالت کنم

      • بدون نام

        خفه.شو زنی کثیفی مثل تو که به مردها توهین میکنه باااااید
        بردشون باشی باشی

      • بدون نام

        جای بسی تاسف داره که با امثال 14.26 می شیم هشتاد
        !!! میلیون
        تو معلومه با خودت پدرکشتگی داری با این ادبیاتت

      • بدون نام

        لعنت به پدر و مادر کسی که این کامنتو لایک کنه

      • فریده

        چه مرگتونه. دقیقا چه مرگتونه؟
        من خودم این کامنتو با افتخار لایک کردم. چون درست می گه. به حرف گربه سیاه هم بارون نمیاد

      • بدون نام

        آخه یک نر کوتوله این همه ارزش داره؟ زنها هر چی می کشند از این ضعیفه های همجنسشون می کشند .اه اه

      • نمی دونم چرا همیشه دیر می رسم

        لعنت بر تمام نرهای جهان

      • 14:26کاربر

        کاربر 20:30

        پس جای تاسف نداره که افرادی مثل کاربر 10:21 بیخودی به مردها توهین میکنن؟
        در ضمن نکنه کاربر 10:21 خودتی؟ واقعا متاسفم برات

      • بدون نام

        متاسف میشیم برای کسانی که با جنسیت و قوم و نژاد و رنگ پوست ،انسانیت رو نابود میکنن، وای بر شما که اسم انسان رو دارید ،فقط آدمی هستین نه انسان.

      • بدون نام

        واقعا تنها کسی که درست گفت۲.۴۲بود.آقا آدما فرق دارن اینجور نیستش که بگی مردا همه فلانن زنا هم فلان...مگه به اینه اصن مرد یا زن بودن که با ما بستگی نداره اصلش انسانیته که خودمون تصمیم میگیریم آدم باشیم یا نه
        ... امیدوارم یکم حواسمون به خودمون باشه

      • ناشناس

        بی خاصیت هیکلته احمق بار آخرت باشه که به یک آریایی توهین میکنی.

      • ناشناس

        بذار بهت بگم چرا قربانی شده ای چرا برده شدی چرا فنا شدی چون تو دخترک میخواستی افلاطونی شوی مردان را برده بگیری ولی باختی خودت برده شدی این خبر دروغ است پیشمرگان هیتلر با افتخار غذای او را چشیدند

    • بدون نام

      کاش بیشتر به اینکه با این دوره مقایسه شد میپرداختین

    • نسرین

      وحشتناک بوده اما باز خوشحالم بلایی سرشون نیومده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بلایی سرشون نیومده؟ گزارش را نخوندی

      • آملی ریکا

        واقعا خدا رو شکر. به جز اینکه آخرش بعد از بلاهای دیگه ای که سربازای روس سرشون آوردن فقط یه کوچولو تیرباران شدند.

      • بدون نام

        کاش ضعیفه ها همراه نرها نابود بشن خلاص بشیم

    • بدون نام

      وحشتناکه

    • بدون نام

      عاشق هیتلرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باهاش محشور بشی

      • بدون نام

        من هم

      • بدون نام

        هیتلر نری که می خواست قلمروش رو به تمام جهان گسترش بده ولی زارتش در اومد

    • بدون نام

      چه مطلب جالبی

    • بدون نام

      چرا فقط زنها رو پیشمرگ می کرده؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون حقشون بوده.

      • بدون نام

        چون ببشعور بوده

      • ناشناس

        چون میدانست در آینده دخترکانی افلاطونی همچون تو به دنیا میایند و مردان را تمسخر میکردند این زنان با افتخار جام زهر بزرگ مرد آریایی هیتلر را نوشیدن و زنده بیرون آمدند و خود سربلند شدند

    • دونالد ترامپ

      همه مردم چه مرد و چه زن فقط وقتی ارزش پیدا میکنند که در خدمت ابرمردی مثل هیتلر باشند وگرنه ارزش زنده ماندن ندارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ابر نر یه چی تو مایه های تررراامپ.زنها وقتی ارزش دارند که از خدمت هر نری رها بشن

      • ناشناس

        درود بر شرافتت زنده باد بزرگ مرد آریایی هیتلر

    • بی نام

      این که افرادی به عنوان پیش مرگ غذای کس دیگری رو بخورند.قبلا وجود داشته.مثل سامورایی ها که حداقل سه یا چهار نفر غذای اربابشان را می خوردند

    • بدون نام

      مردم آلمان از هیتلر حمایت کردند تا این که چپقشون چاق شد و فهمیدند حمایت از دیکتاتور چه عواقبی داره. بعضی اقوام و قبایل کودن و نفهم که از اشتباهات بقیه درس عبرت نمیگیرند باید همین مسیر را طی کنند و بطور اساسی چپقشون چاق بشه تا به همین نتیجه ای برسند که مردم آلمان مدتها پیش بهش رسیدند.

    • بدون نام

      واقعا برای کسانی به زنان توهین میکنن متاسفم همه حق زندگی دارند مگه زن ها ادم نیستند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چرا زنان آدم اند ولی افلاطونی ها جایی در سرزمین آریایی ها ندارند

      • ناشناس

        خیر نباش چون دختران زیادی بودند که افلاطونی شدند و به مردان توهین کردند این مردان حق دارند چون آریایی هستند نه افلاطونی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج