جاباما
۹۰۸۷۸۷
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

دفتر آیت‌الله علوی: حکم موتورسواری زنان فرقی با دوچرخه‌سواری ندارد

مسئول دفتر آیت‌الله علوی گرگانی درباره نظر این مرجع تقلید نسبت به موضوع دوچرخه‌سواری زنان گفت: عفاف جامعه لازم است و کاری که عفاف جامعه را از بین می‌برد، نیازی به بحث و گفت‌وگو ندارد.

خبرورزشی: پیش‌تر آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید، گفته بود «موضوعاتی نظیر دوچرخه‌سواری بانوان مورد رضایت امام زمان(عج) نیست» . حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد قاضوی، مسئول دفتر این مرجع تقلید، درباره دلایل فقهی ممنوعیت دوچرخه‌سواری برای زنان توضیح می‌دهد.

قاضوی در این باره گفت: مبانی حرف آیت‌الله علوی گرگانی مشخص است؛ عفاف جامعه لازم است و این اظهر من الشمس است. با دوچرخه‌سواری عفاف جامعه از بین می‌رود؛ این یک امر پنهانی نیست که به بحث و گفت‌وگو نیاز داشته باشد.

مسئول دفتر آیت‌الله علوی گرگانی همچنین در ارتباط با موتورسواری زنان نیز گفت: موتورسواری با دوچرخه‌سواری فرقی نمی‌کند. وقتی به عفاف جامعه لطمه بزند قطعا مورد رضایت نیست.

او در پاسخ به این که «پیامبر اسلام (ص) سه ورزش شنا، تیراندازی و اسب‌سواری را توصیه کرده‌اند و با توجه به اینکه امروزه به جای اسب از وسایل دیگری استفاده می‌شود، این دیدگاه چه نسبتی با توصیه پیامبر(ص) دارد؟»، گفت: اسب‌سواری برای زن نیست. پیامبر(ص) زن را از اسب‌سواری نهی و زنی که اسب‌سواری می‌کند را لعن کرده‌اند.

قاضوی همچنین در ارتباط با استادیوم رفتن زنان نیز گفت: مرجع تقلید مصداق تعیین نمی‌کند. ممکن است گاهی مرجع مصداقی را بیان کند اما آیا صلاح است که زنان به ورزشگاه‌هایی که در آن فحش‌ها و فضیحت‌ها هست وارد شوند؟!

وی البته افزود: اگر شرایط آماده باشد و شئونات زن، جامعه و عفت عمومی حفظ شود استادیوم رفتن زنان اشکالی ندارد. مرجع تقلید برای جامعه دغدغه دارد و وقتی می‌بیند که جامعه به ناهنجاری می‌رسد سخن می‌گوید. اگر تضمین شود که با استادیوم رفتن زنان عفت جامعه حفظ می‌شود زنان به استادیوم بروند.

وی همین موضوع را در ارتباط با دوچرخه‌سواری و موتورسواری زنان صادق دانست و گفت: اگر پارکی باشد که در آن فقط زنان رفت‌وآمد کنند، موتورسواری و دوچرخه‌سواری زنان اشکالی ندارد. این‌گونه عفت جامعه به هم نمی‌خورد.

مسئول دفتر این مرجع تقلید در پاسخ به این‌که «آیا درباره اینکه با دوچرخه‌سواری یا موتورسواری زنان عفت جامعه به خطر می‌افتد، نهادی به دفتر آیت‌الله گزارشی ارائه داده‌اند؟»، گفت: ضرورتی ندارد که گزارشی برسد. چند روز پیش تلویزیون نشان می‌داد خانم‌هایی سوار موتور بودند و همین کفایت می‌کند.

لزومی ندارد که گزارشی به دست ما برسد. برای موتورسواری و دوچرخه‌سواری لباس‌های خاصی لازم است و لازمه این کار این است که در ملاء عام نباشد.

قاضوی درباره این‌که «بخشی از مردم توان تهیه خودرو ندارند و برای جابجایی‌های خود از موتور که وسیله ارزان‌تری است استفاده می‌کنند.

آن‌ها اعضای خانواده خود از جمله همسر و کودکان خود را سوار موتور می‌کنند. آیا سوارشدن موتور در اینجا اشکالی ندارد؟» پاسخ داد: اگر با لباس پوشیده سوار بر موتور شوند اشکالی ندارد.

وی در پاسخ به این‌که «اگر همان زن با همین لباس پوشیده موتور براند چطور؟» گفت: امکان این موضوع نیست. ما الان می‌بینیم که خانم‌ها با چادر بر موتور سوار می‌شوند.

این مشکلی ندارد. اما اگر خودشان موتور را برانند قطعا نمی‌توانند. امکانش نیست که با لباس پوشیده موتور برانند. اگر امکانش باشد اشکالی ندارد اما برای راندن موتور لباس حتما باید آزاد باشد.

خبرنگار پرسید «نیروی انتظامی برای خانم‌ها گواهینامه موتور صادر نمی‌کند. آیا نیروی انتظامی نباید گواهینامه صادر کند و سپس آن‌طور که می‌گویید از خانم‌ها خواسته شود که در جاهای خاصی موتور برانند؟» و قاضوی پاسخ داد: نیروی انتظامی از مفاسد جلوگیری می‌کند.

نیروی انتظامی می‌داند که اگر به زنان گواهینامه موتورسواری بدهد زنان از آن استفاده می‌کنند و در خیابان سوار می‌شوند و هزار فضیحت ایجاد می‌کنند. اما برای اینکه زنان در جاهای خاصی بتوانند موتورسواری کنند نیازی به گواهینامه نیست بلکه فقط باید بلد باشند که با کسی تصادف نکنند. گواهینامه برای استفاده عمومی است.

مسئول دفتر آیت‌الله علوی گرگانی در پایان گفت: صدور گواهینامه موتور برای زنان، توقع ایجاد می‌کند. وقتی زن گواهینامه داشته باشد می‌گوید من گواهینامه دارم و می‌خواهم با آن به خیابان بیایم. نیروی انتظامی هم گواهینامه نمی‌دهد که توقعی ایجاد نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mjeo8

      عجب

    • بدون نام

      خدایا خودت کمکمون کن

    • بدون نام

      کاربر ۱۹/۲۸ که گفتی از دیگر دقدقها بگوید من جانباز جنگم بازنشسته بخدا قسم دلخوشی هم از این دولت وابستگی به ان ندارم و گاهان بعلت بعضی اخبار انتقاد تندی هم دارم اما واقعا ما اسلام را نشناختیم و حتی با افراد سودجو کارها را طوری پیش بردن اسلام چهره بد بگیرد بماند کی اینکار را کرد اما مطالبی که اسلام درهر موردی برنامه داشته و پاکترین بهترین اگر مطالبی که در مورد زن گفته اجرا شود مملکت گلستان و اگر نشود فحشا و فساد از زمانی که تز زنان با مردان برابرند زنان باید ازادی داشته باشند اینگونه مطالب پیش امد کلیه و زنان به سر کار رفتند فقر فساد اختلاص بیکاری و فحشا و ناجوانمردی و هر چه مشکل نارضایتی هست بوجود امد و تا زمانی زنان به سر کار بروند نه عدالت اداری نه جامعه سالم نداریم شروع شد و الان عده ای برای نابودی غیرت شرف ملت و ایران خواب دیگری دیدن و متاسفانه مردان و زنان فاحشه و فاسد دنبال کشاندن زنان به ورزشگاه و خیابانها ما هستند افسوس که مردم ظاهری به اسلام نگاه میکنند همه مردان وهمه زنان ایران میدانند که در ادارات ما و خیابان چه میگدرد بهتر است بگوییم (فاح۰۰۰۰خا۰۰)نه اداره و افراد مغرض با جملات گزینشی اسلام را کنار بزنند همه میدانند ولی ادعای ایکه توهین به زن است زنی که از صبح با مردغریب و ارباب رجوع سر کارداشته باشد و ازادانه برود بیاید شوهر برایش لذت بخش نیست زنی که صبح برود و شب بیاید دیگر نمیتواند به فرزندش مادری کند و جالبتر دو جنس مخالف مثل اهن رباست حال روشنفکرها ادعای متجددبودن کن البته شاید افرادی غیرت ناموس و خانواده نخواهیم زندگی شهوانی برایشان ارمانی باشد بله در ان صورت مهم نیست زن کجا باشد کیست که نداند در ایران چه میگذرد حالا مرجع تقلید فتوا میدهد افراد فاحشه با ترفندهای مختلف محکوم میکنند

    • بدون نام

      حاج آقا دیگه حرفی نداری؟؟؟ اسب سواری چطور؟؟ زین اسب چه فرقی با زین موتور و دوچرخه داره؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج