جاباما
۹۰۸۹۰۷
۱۷ نظر
۵۰۰۴
۱۷ نظر
۵۰۰۴
پ

آیا مدارک سعودی باعث حمله به ایران می‌شود؟

در حالی که ادعا می شد ریاض مدارکی را دال بر دخالت ایران در حمله به آرامکو ارائه خواهد داد ولی از استنادش «خنده آمد خلق را».

خبرگزاری مهر: متعاقب حملات صورت گرفته به تأسیسات نفتی آرامکو و بر عهده گرفتن مسئولیت آن توسط انصارالله یمن ادعاهای مختلفی در خصوص منشأ حملات در دستور کار عربستان و آمریکا قرار گرفت.

به دنبال حملات صورت گرفته به تأسیسات نفتی آرامکو، عربستان سعی کرد تا زمینه را برای اجماع بین المللی در خصوص این حملات علیه ایران مهیا کند. از اینرو «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در رایزنی های مکرر در تلاش بوده است تا جامعه جهانی را همراه خود کند.

آیا مدارک سعودی باعث حمله به ایران می‌شود؟

در این راستا نشست سخنگوی وزارت دفاع عربستان در حالی که انتظار می رفت شواهد متقنی(از منظر جامعه بین المللی) ارائه شود ولی چنین نشد و از استناداتش «خنده آمد خلق را». تنها نکته ای که آن هم به صورت غیر مستند از سوی «ترکی المالکی» سخنگوی وزارت دفاع عربستان در نشست چند لحظه پیش ارائه شده این بود که حملات از سوی یمن نبوده است.

وی در این خصوص اعلام کرد حملات از شمال عربستان صورت گرفته است و نه از سمت یمن(جنوب). بر همین اساس او استدلال کرد ایران حامی این حملات بوده است. البته وی اذعان داشت محل دقیق حمله هنوز مشخص نشده است.

المالکی با بیان اینکه تسلیحات مورد استفاده ساخت ایران بوده، ایران را مسئول این حملات دانست.

مهمترین موضوع در خصوص حملات صورت گرفته که جامعه جهانی منتظر شنیدن آن بود منشأ حملات بود که سخنگوی وزارت دفاع عربستان نه سندی برای آن داشت و نه استنتاج دست داشتن ایران را معنادار می کرد.

تلاشهای سعودی در متهم سازی ایران و ایجاد اجماع جهانی علیه ایران در حالی است که حتی متحد این کشور یعنی ایالات متحده- که عربستان زیر چتر حمایتی - امنیتی آن شاهد چنین حملاتی بوده، حاضر نبود که در حمایت از متحد خود، خود را وارد درگیری نظامی با ایران بکند.

بر همین اساس بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که حمله به عربستان صورت گرفته و نه آمریکا.

این به معنای این است که آمریکا حاضر نیست تبعات سیاسی و نظامی حمله به عربستان را در جنگ احتمالی با ایران متوجه خود کند و توپ را در زمین عربستان انداخت و گفت که خود عربستان مقصر را شناسایی کند تا ما واکنش نشان دهیم.

این موضع گیری به این معناست که آمریکا به هیچ وجه حاضر نیست حتی در صورتی که برای خودش هم مسجل شده باشد حمله از سوی ایران صورت گرفته باشد خود را وارد درگیری نظامی با ایران کند. بر همین اساس بود که ترامپ در جلسه شورای امنیت ملی این کشور که ساعاتی پیش برگزار شد گزینه های نظامی هر چند واکنشهای محدود نظامی علیه ایران را نیز رد کرده و خواهان ارائه گزینه های پیشنهادی بیشتر از سوی مشاوران خود شده است.

ترامپ می داند در صورت حمله به ایران ولو به صورت محدود تبعات سنگینی متوجه این کشور و متحدانش در منطقه خواهد شد. چرا که ایران هم بارها اعلام کرده هر گونه حمله نظامی به خاک ایران «مادر جنگها» خواهد بود که نشان از این دارد واکنش ایران محدود و گذرا نخواهد بود و فراگیری آن باعث خواهد شد آمریکا و متحدان منطقه ای آن هزینه های سنگینی را بپردازند.

از سوی دیگر عربستان نیز به تنهایی توان ورود به جنگ با ایران را ندارد. تبعات سنگین نظامی و اقتصادی که از رهگذر جنگ احتمالی متوجه این کشور خواهد شد را شاید به معنای پایان آل سعود نیز بتوان ارزیابی کرد.

بر همین اساس عربستان در تلاش بود تا هزینه های نظامی و سیاسی حمله احتمالی به ایران را متوجه آمریکا کند. اما ترامپ نیز در شرایطی نیست که بخواهد ماجراجویی به نفع عربستان داشته باشد. شرایط انتخاباتی آمریکا به گونه ای است که هر گونه تحرک نظامی علیه ایران باعث باخت حتمی او در انتخابات خواهد شد. از سوی دیگر ترامپ می داند ایران جنگ را محدود و گذرا نخواهد دید.

بر همین اساس ترامپ به خاطر اینکه هم مخالفان داخلی را در حمایت از یک متحد قانع سازد و از سوی دیگر به سعودی هم اعلام کند واشنگتن از متحد خود حمایت می کند تحریمهایی را بلافاصله و همزمان با نشست خبری «ترکی المالکی» سخنگوی وزارت دفاع عربستان علیه ایران وضع کرد. اعمال این تحریمها را از منظری می توان اینگونه تفسیر کرد که واشنگتن به فکر گزینه نظامی علیه ایران نیست.

جواد حیران نیا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • افغانی.

      عربستان در جنگ قادیسه هم.پیروز شده!

    • افغانی

      انشالله امریکا به ایران حمله.میکنه

    • افغانی.

      عربستان در جنگ قادیسه هم.پیروز شده!

    • افغانی

      عربستان در جنگ قادسیه هم پیروز شده!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امریکا هیچ غلطی نمیکند.ایران هم افغانستان نیست که هر کس وناکسی به او حمله کند.ایرانیها در جنگ به هم متحد هستند.هشت سال در جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران با بیش از ۸۰کشور که به عراق کمک میکردندجنگیدند وپیروز شدند.ودرحال حاضرهم چهل سال است که تحریمه اما روی پای خودش ایستادگی کرده وحالا هم جنگ بشه موردی نداره حتما که پیروز میشه.وثانیا امریکا اگر جرئت حمله به ایران را داشت تا حالا حمله کرده بود...ودر اخر شما چرا خوشحال میشوید که امریکا به ایران حمله بکنه ...یا به شما چه ربطی داره...شما اگر درست میگویید بروید جلوی دشمنان خودتان را بگیرید که هرروز مردم بی گناه را در افغانستان قتل عام میکنند.یکی مثل امریکا که در کشور شما پایگاه دارد....

    • بدون نام

      حالا از باتلاق یمن بیا بیرون بعدش پیشکش.....

    • mk

      چه حمله به ایران ؟؟؟ایران که نزده تازه اگر هم کار ایران بود لارم آنها به ایران حمله نمیکردند زیراآمریکاواروپا ایران را گرگ جلوه دادند به اعراب تا سلاجهایشان بفرووشنند وجیب خود را پر کنند

    • مهدی

      نبایستی با تحلیل بازار سیاسی تحلیل کرد.
      در معادلات جهانی برای همان بازار سیاسی بهانه سازی ها مد نظر است.
      لذا فراتر از این تحلیل ها نقش قدرت های سیاسی در تبدیل هر پدیده ای به دامن زدن به قضاوت جهانی می تواند متنوع و مورد استفاده قرار گیرد.

    • بدون نام

      جراتشو ندارن والا ما که آماده ایم

    • بدون نام

      خدا کنه بزنن نابود کنن

    • بدون نام

      وقتی یمن محاصره هست و نمی تونه حتی یک کشتی دارو ترخیص کنه چطوری و از کجا این پهباد ها و موشک ها جمع آوری کرده اگه هم قبلا این تجهیزات داشته چرا تو این ۳-۴ سال حمله نکرده قضیه آمریکا سال دیگه انتخابات اسراییل هم انتخابات امارات هم یکم ترسیده اروپایی ها هم نمی خواهند درگیر جنگ بشوند عربستان این وسط تنها مونده البته میتونه یک سری مزدور بخره بریزه تو یمن

    • ایرانم

      چرا باید ایران به خربستان حمله کنه یا اینکه ما شروع کننده جنگ هستیم .خدا به ملت ایران رحم کنه

    • بدون نام

      بهتره جامعه جهانی ،بن سلمان جنایتکاررا اول محاکمه کندواوعامل مرگ خبرنگارعربستانی،کودکان وزنان یمنی وفعالان حقوق بشری عربستان و.....هست!جنایتکارخودش چشمک میزنند!گول پول اورانخورید!

    • pooya

      الاغ به خری گفت.کلاغم این حرف هارابرد...بدبخت درگیرباایران بشی تانابودی کامل کشورتون 30دیقیقه وقت دارین.یاایران نشناختین یا کلاخرهستین!!!!!

    • بدون نام

      وااای چقد خندیدم ببینید این ترامپ دیواانه باچه لحنی با این عربهای مرتجع حرف میزنه اونوقت باچه لحنی باایران قدرتمند حرف میزنه خدایا شکرت

    • وطن پرست

      ایران در عرض 20دقیقه عرعربستان را با خاک یکسان می کند شاهزاده تازه بدوران رسیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صدام هم قرار بود يه هفته اى برسه تهران
        معمولا اونى كه گنده تر در ميده پاى عمل كه به ميان بياد ميزاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج