جاباما
۹۰۹۳۴۷
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

سمت تاریک غذا!

تشخیص اعتیاد به مواد غذایی می تواند دشوار باشد زیرا شرایط از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

عصر ایران: غذا انرژی مورد نیاز برای رشد بدن و انجام فعالیت های روزانه را تامین می کند. جوانه های چشایی زبان ما نیز از تجربه های مختلفی که با مصرف غذاهای مختلف کسب می کنیم، لذت می برند.

به نقل از "فود مترز"، اما جدا از جنبه های مثبت و مفید، غذا می تواند از سمتی تاریک و مضر نیز برخوردار باشد. اگرچه اعتیاد به مواد غذایی به اندازه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر در کانون توجه قرار ندارد، اما افراد بسیاری در جهان از این شرایط رنج می برند.

اعتیاد به مواد غذایی چیست؟

برخی مواد غذایی از خواص اعتیادآور برخوردار هستند، از این رو، آنها می توانند همانند سیگار افراد را در دام خود اسیر کنند. بسیاری از محصولات غذایی فرآوری شده که به عنوان غذاهای کم ارزش نیز شناخته می شوند، حاوی مواد تشکیل دهنده با تاثیرگذاری چشمگیر بر مواد شیمیایی تولیدی مغز هستند.

سمت تاریک غذا!

این مواد مانند شکر، آرد سفید، و چربی می توانند به شیوه ای مشابه با مواد مخدر بر بخش پاداش مغز تاثیرگذار باشند. زمانی که خوراکی شیرین محبوب خود را مصرف می کنید، مغز با افزایش سطح انتقال دهنده عصبی دوپامین مواجه می شود. دوپامین یک ماده شیمیایی است که احساس خوب را در انسان ایجاد می کند.

همچنین، غذاهای کم ارزش می توانند فعالیت هورمون لپتین را در بدن مختل کنند که توانایی مغز برای تشخیص زمانی که به اندازه کافی غذا خورده اید را کاهش می دهد. گیرنده های موجود در مغز در صورت مصرف منظم این قبیل خوراکی ها تحمل بیشتری نسبت به انتشار دوپامین می یابند، از این رو، برای تجربه احساسی مشابه باید غذای بیشتری مصرف کنید. اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به مواد غذایی بسیار شبیه به یکدیگر بوده و در صورت مصرف ناکافی یا پرهیز از مصرف موجب بروز موجب علائم ترک می شوند.

علائم

تشخیص اعتیاد به مواد غذایی می تواند دشوار باشد زیرا شرایط از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شما لزوما نباید اضافه وزن داشته باشید تا به مواد غذایی اعتیاد داشته باشید. افراد ممکن است به اختلالات دیگری مانند افسردگی، اضطراب، و اختلال وسواس اجباری مبتلا باشند که اعتیاد به مواد غذایی را هرچه بیشتر تقویت می کند.

با این وجود، از علائم اعتیاد به مواد غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس ناراحتی هنگام غذا خوردن در برابر دیگران. این شرایط می تواند به پنهان کردن خوراکی ها یا غذا خوردن مخفیانه منجر شود.

- غذا خوردن یا تجربه هوس های غذایی حتی زمانی که سیر هستید.

- پرخوری تا حدی که با احساس ناخوشی مواجه شده یا بیش از میزان برنامه ریزی شده غذا بخورید.

- احساس گناه هنگام مصرف برخی مواد غذایی یا مقدار غذای مصرفی، اما تداوم عادات غذا خوردن.

- عدم کنترل بر انتخاب های غذایی. تلاش ناموفق برای حذف غذاهای ناسالم از رژیم غذایی.

افزون بر این علائم، شما ممکن است ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، و دیابت نوع 2 را تجربه کنید که شما را برای حفظ سلامت خود به مصرف دارو وادار می کند. هزینه های غذایی و پزشکی شما نیز نه تنها ممکن است بر پس انداز و اعتبارتان، بلکه بر روابط با دوستان و خانواده نیز تاثیر منفی بگذارد.

گزینه های درمان

برخلاف اعتیادهای دیگر، درمان اعتیاد به مواد غذایی می تواند اندکی دشوارتر باشد زیرا نمی توانید بدون غذا خوردن به زندگی خود ادامه دهید. شما می توانید طی زندگی خود الکل مصرف نکنید یا سیگار نکشید، اما بدون غذا تنها چند هفته زنده باقی خواهید ماند. اما این به معنای آن نیست که باید هر غذایی را مصرف کنید.

مواد غذایی بسیاری وجود دارند که حذف آنها از رژیم غذایی مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. غذاهای فرآوری شده در جایگاه نخست قرار می گیرند. پرهیز از غذاهای کم ارزش در عمل می تواند بسیار دشوار باشد. بر همین اساس است که به یک طرح برنامه ریزی شده برای مقابله با هوس های غذایی نیاز دارید.

ابتدا، شما می توانید با پاکسازی خانه از مواد غذایی ناسالم، به ویژه آنهایی که بیشتر هوس می کنید، کار خود را آغاز کنید. در نتیجه، آنها دیگر به راحتی در دسترس شما قرار ندارند. دسترسی راحت یکی از بزرگترین عوامل بروز عادات بد است.

برخی روزها به دلایل مختلف ممکن است امکان تهیه غذاهای سالم در خانه را نداشته باشید. از این رو، درباره رستوران هایی که در نزدیکی شما قرار دارند تحقیق کرده و آنهایی که غذاهایی سالم‌تر را ارائه می کنند، مد نظر قرار دهید.

توجه داشته باشید که اگر کاملترین برنامه جهان را نیز در اختیار داشته باشید، همچنان امکان بروز مشکل و منحرف شدن از مسیر درست وجود دارد. تلاش دوباره برای بازگشت به مسیر آن چیزی است که در این شرایط اهمیت دارد.

گاهی اوقات فرد به تنهایی نمی تواند بر اعتیاد به مواد غذایی غلبه کند. در این شرایط، استفاده از کمک فردی حرفه ای، مانند یک متخصص تغذیه یا گروه های حمایتی می تواند به شما در مسیر غلبه بر اعتیاد به مواد غذایی کمک کند.

در دنیای امروز ما تنها با چاقی مبارزه نمی کنیم، بلکه مبارزه با اعتیاد به مواد غذایی نیز اهمیت ویژه ای دارد. غذاهای فرآوری شده حاوی شکر، آرد سفید، و چربی بخش بزرگی از رژیم غذایی افراد بسیاری را تشکیل داده اند و به راحتی در فروشگاه ها در دسترس هستند که انتخاب های غذایی سالم را می توانند حتی برای افرادی که اعتیاد غذایی ندارند، دشوار سازند.

اگر درباره ابتلا به یک مشکل غذا خوردن مشکوک هستید، اقدامات لازم را برای پرهیز از خوراکی های کم ارزش انجام دهید و در همین راستا می توانید از کمک افراد حرفه ای و گروه های حمایتی استفاده کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برترینها چه خبره !!!!!
      معتاد چیه دیگه !!!!!
      این دو ره که روش های برای مبارزه با پرخوری فراوان هست
      شکر خدا

    • بدون نام

      من به پنیر معتادم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج