جاباما
۹۰۹۴۷۳
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

دستیابی ایرانی‌ها به دانش ساخت پرنده خورشیدی

محققان ایرانی به دانش فنی، طراحی و ساخت پرنده خورشیدی دست پیدا کردند که می‌تواند با استفاده از سلول‌های خورشیدی که روی آن نصب شده نور خورشید را برای تامین باتری خود جذب کند.

خبرگزاری مهر: محققان ایرانی به دانش فنی، طراحی و ساخت پرنده خورشیدی دست پیدا کردند که می‌تواند با استفاده از سلول‌های خورشیدی که روی آن نصب شده نور خورشید را برای تامین باتری خود جذب کند.

دستیابی ایرانی‌ها به دانش ساخت پرنده خورشیدی

آبتین سعادتی مدیر بازاریابی یک شرکت ایرانی که در حال دانش بنیان شدن است، در حاشیه رویداد ارائه فناوری‌های حوزه پهپاد در محل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ما اولین شرکتی هستیم که دانش فنی طراحی و ساخت پرنده یا پهپاد خورشیدی را در ایران بومی‌سازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اولین تست پروازی این پهپاد در ۱۲ شهریور ماه انجام شد، افزود: این پرنده توانست به اندازه چهار ساعت مداومت پروازی با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

سعادتی تصریح کرد: طول این پرنده ۱.۲۵ و دهانه بال برابر با ۳.۲۰ و وزنش ۴ کیلو و ۷۰۰ گرم است؛ ۷۰۰ گرم از وزن این پرنده شامل تجهیزات سنسور و دوربین برای شناسایی است.

وی تأکید کرد: این پرنده حتی قابلیت پرواز تا ۸ ساعت مداومت پروازی را دارد که می‌تواند قابل افزایش نیز باشد و علاوه بر طول روز، در طول شب هم بتواند پرواز داشته باشد.

سعادتی با بیان اینکه از این پهپادها در شناسایی و مانیتورینگ استفاده می‌شود، گفت: پرنده خورشیدی کارایی بالایی در راستای عملیات مانیتورینگ خطوط انتقال نفت، گاز و آب و از سوی دیگر، شناسایی محیط‌زیست، جنگلبانی، پوشش گیاهی، مانیتورینگ گله و ... دارد.

وی با تأکید بر اینکه از این پرنده در عملیات چند هزار هکتاری استفاده می‌شود، افزود: مولتی‌روتورها می‌توانند عملیاتی با وسعت کمتر انجام دهند و در نهایت به محل اولیه بازگردند اما این پرنده چندهزار هکتار را در طی یک عملیات انجام می‌دهد.

سعادتی با بیان اینکه نمونه خارجی این پرنده در فرانسه ساخته شده است، اظهار داشت: این در حالی است که نمونه خارجی پرنده خورشیدی به کشور وارد نشده است.

وی در خصوص ویژگی خورشیدی این پرنده اظهار داشت: یکی از مزایایی که این پرنده دارد، استفاده از سلول‌های خورشیدی در آن است که می‌تواند با استفاده از نور خورشید شارژ شود.

سعادتی ادامه داد: پنل‌های نصب شده بر روی پرنده، وظیفه شارژ باتری پهپاد را دارند؛ هر پنل بسته به زاویه و تابش نور خورشید، می‌تواند جذب داشته باشد و باتری پرنده را شارژ کند.

به گفته وی، سلول خورشیدی این پرنده، بازده ۲۳ درصدی دارد که بر اساس سفارشاتی، می‌توان بازده این پنل‌ها را تا ۴۰ درصد نیز افزایش داد. از پنل‌های خورشیدی که برای ماهواره‌ها استفاده می‌شود، ما برای این پرنده استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در صدد برآمدیم تا از مواد و تجهیزات ایرانی در ساخت پرنده خورشیدی بهره ببریم، گفت: در حال حاضر ساخت پنل‌های خورشیدی به صورت کامل در کشور انجام نمی‌شود اما به جز پنل‌های خورشیدی، ساخت پرنده و استفاده از آن در کشور، صرفه‌جویی اقتصادی به همراه دارد.

سعادتی با تأکید بر اینکه در حال حاضر این پرنده از جنس چوب بالسا ساخته شده است، افزود: در ساخت نمونه‌های نهایی این پرنده‌ خورشیدی، از کامپوزیت یا فیبر کربن استفاده خواهیم کرد زیرا نباید وزن هر پرنده بیشتر از حد معمول باشد.

وی با اشاره به دیگر ویژگیهای پهپاد گفت:برد مخابراتی۱۰کیلومتر،ذخیره باتری ۳۰۰وات،سقف پرواز۱۰هزار پا، مداومت پروازی شش تا هشت ساعت از ویژگی های فنی این پرنده به شمار می رود.

به گزارش مهر، این طرح در حاشیه رویداد ارائه دستاوردهای حوزه پهپادها در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری رونمایی شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شبیه اولین هواپیماییه که ویلبرت رایت ساخت

    • احمد جمالی

      آره منم بلدم درست کنم. یه میله با چهار تیکه پنل خورشیدی چسبوندن بهم وگذاشتن روی چمن. اگه راست میگن چند دقیفه یا چند ثانیه ازپروازش را هم میگذاشتن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جوگیر نشو

    • بدون نام

      آفرین به شما جوانان سختکوش و نخبه ‌.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود درود درود ، آفرین

    • بدون نام

      میگم اینا که کل دانش جهان رو بهش دست پیدا کردن چرا نمیتونن یه خودرو درست و حسابی بسازن
      الان قطعات الکترونیکی خودروهای داخلی رو نمیتونن بسازن

    • بدون نام

      بی خودی حرف های مفت نزنید شما حتی قادر نیستید یک قطعه الکترونیک ساده ،مثل مقاومت،یا خازن تولید کنید. این کارها را میگن مونتاژ .نخبه ها تان هم همه با سهمیه نخبه هستن وگر از نظر علمی چیزی بارشان نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج