جاباما
۹۰۹۵۸۱
۹ نظر
۵۱۷۳
۹ نظر
۵۱۷۳
پ

چرا گوش فیل‌ها این‌قدر بزرگ است؟

شاید فکر کنید تنها کاربرد این گوش‌های بزرگ این است که شنوایی آن‌ها بسیار بهتر از حالت عادی باشد، اما همیشه این طور نیست. درواقع، بزرگ بودن گوش‌ فیل‌ها دلایل مختلفی دارد.

برترین‌ها : وقتی به فیل‌ها فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد خرطوم بلند و گوش‌های بزرگ و شُل آن‌ها است. شاید فکر کنید تنها کاربرد این گوش‌های بزرگ این است که شنوایی آن‌ها بسیار بهتر از حالت عادی باشد، اما همیشه این طور نیست. درواقع، بزرگ بودن گوش‌ فیل‌ها دلایل مختلفی دارد.
چرا گوش فیل‌ها این‌قدر بزرگ است؟

این گوش‌های بزرگ مثل تهویه هوا عمل می‌کند
فیل‌ها حیوانات عظیم الجثه‌ای هستند که بین ۲ تا ۶ تن وزن دارند؛ بنابراین به این راحتی‌ها خنک نمی‌شوند و اینجاست که گوش‌های بزرگ آن‌ها به کمکشان می‌آید. فیل‌ها با گوش‌های بزرگشان خود را خنک می‌کنند. گوش فیل‌ها مثل رادیاتور است، رگ‌های خونی بزرگی دارد که از پشت گوششان قابل مشاهده است. خون در این عروق جریان می‌یابد و خنک می‌شود، سپس به گردش خود ادامه می‌دهد و بقیه قسمت‌های بدن را هم خنک می‌کند.
فیل‌ها از گوش‌های خود به عنوان بادبزن استفاده می‌کنند

شاید دیده باشید که فیل‌ها گوششان را مثل بادبزن تکان می‌دهند. در واقع آن‌ها با این کار، از گوششان به عنوان بادبزن‌های بزرگی استفاده می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند خنک شوند. همچنین گردش خون در رگ‌ها را تسهیل می‌کند که باز هم به نوبه خود به خنک شدن بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، به آن‌ها کمک می‌کند مگس‌ها و حشرات را از خودشان دور کند.
فیل‌ها غدد عرق زیادی ندارند

فیل‌ها غدد عرق زیادی ندارند. غدد عرقت مانع از گرم شدن بیش از حد انسان‌ها و سایر حیوانا می‌شوند. اما فیل‌ها غدد عرق ندارند (به جز چند تا روی انگشت‌های پایشان)بنابراین گوش‌های بزرگشان به تنظیم دمای بدن آن‌ها کمک می‌کند. چون فیل‌ها ترجیح می‌دهند در آب و هوای گرم زندگی کنند، عرق کردن برای خنک شدن باعث می شود آب بدنشان را از دست بدهند، بنابراین نداشتن غدد عرق یک مزیت به حساب می‌آید.
اندازه گوش‌ها در گونه‌های مختلف فیل، متفاوت است
چرا گوش فیل‌ها این‌قدر بزرگ است؟

گوش همه فیل‌ها هم اندازه نیست. گوش فیل‌های آفریقایی بزرگ‌تر از فیل‌های آسیایی است. محافظان منابع طبیعی و محققان از گوش فیل‌ها به عنوان ابزاری برای شناسایی آن‌ها استفاده می‌کنند. الگوی دندانه‌ها، چاک‌ها و لبه‌ها در هر فیل منحصربه فرد است و آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. یک راه ساده برای تشخیص فیل‌های آسیایی از آفریقایی این است که شکل گوش فیل‌های آفریقایی شبیه قاره آفریقا است.
فیل‌ها از گوش خود برای اشاره کردن استفاده می‌کنند
یک راه فیل‌ها برای ارتباط برقرار کردن، استفاده از گوش‌ها است. آن‌ها در طبیعت برای هشدار دادن و ترساندن تهدید‌های احتمالی، گوش‌ها را ناگهان به سمت بیرون باز می‌کنند. همچنین می‌توانند گوش‌های خود را باز و به سمت بیرون نگه دارند که نشان می‌دهد روی چیزی تمرکز کرده اند یا به چیزی گوش می‌دهند. آن‌ها در اسارت هم این کار‌ها را انجام می‌دهند که به مربیان و نگهبانان آن‌ها کمک می‌کند درکشان کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند
فیل‌ها شنوایی خوبی دارند

گوش فیل‌ها علاوه بر اینکه مثل تهویه هوا عمل می‌کنند، در شنوایی فوق العاده آن‌ها هم نقش دارد. فیل‌ها به خاطر گوش‌های بزرگشان، شنوایی خوبی دارند که به خصوص هنگام شنیدن تهدید‌ها این یک مزیت به حساب می‌آید. همچنین گوش‌های بزرگشان ممکن است در هدایت صدا به گوش‌ها هم کمک کند.
منبع: rd
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      صرفا برای زیباییه

    • بدون نام

      الهام خیلی ضعیف شدی مطالبت مفت گرونن دیگه خفنترین خبر نگار نیستی

    • بدون نام

      اینها در حقیقت بال فیله نه گوش فیلم که با اونا میتونن پرواز کنن ولی چون گواهینامه پرواز ندارن و میترسن که بهشون بگن پرنده در حالی که اونا چرنده هستن ازشون به عنوان بادبزن استفاده میکنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تورو خدا بخندید ضایه نشه

      • بدون نام

        دامبو

      • بدون نام

        هر هر هر خندیدیم. آخه بچه جون چرا فکر کردی واسه هر خبر مزخرف و معمولی‌ای_ که معلوم نیست از کجا کپی کردی و اسم خودتو زدی روش_ باید بیاییم به به و چه چه کنیم. من با هزار تا خبرنگار و سردبیر و مدیر هنری دوزاری مثل تو کار کردم که نود و نه درصدشونو قبول نداشتم و همیشه بهشون کار یاد دادم و همیشه به روشون آوردم که ضعیف هستین. بیچاره تو که طاقت یه کامنت طنزو نداری واسه چی اومدی تو این وادی. برو تو بخش سیاسی، که اونم فکر نکنم ازت بربیاد چون حوزه سیاسی سخت‌ترین حوزه خبره. من اگه اومدم کامنت گذاشتم واسه جنابعالی نبوده. واسه سایت برترینها بوده که شما توش کار میکنی. وگرنه من عاشق چشم و ابروی هیچ خری نیستم. شما طاقتشو نداری بفرما برو خونت بشین. شما نمیتونی به مردم بگی چه جور کامنتی بذارن و چه جور کامنتی نذارن.
        سانسورچی جان این کامنتو درج نکنید لطفا. فقط یه جورایی به گوش این خانم پرافاده برسونید که یه کم جنبه داشته باشه. من اگه کامنتی گذاشتم راجع به مطلب بوده نه ایشون.
        به قول معروف: همه رو برق میگیره ما رو چوب کبریت!!

    • فلاحیه

      تو انترنت خوندم فیل انسان بود بر اثر گناه خدا اون رو به فیل تبدیل کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینطوره. بقیه حیوانات اعم از خرس و شیر و روباه و میمون و سایرین هم انسان بودند و به فضل خداوند رب العالمین مسخ و تبدیل به این چیزایی شدند که می بینی. علم هم اینو ثابت کرده

    • بدون نام

      جالب بود بعضی هاشو نمیدونستم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج