۹۰۹۶۰۶
۹ نظر
۵۰۰۲
۹ نظر
۵۰۰۲
پ

تد کروز خواهان فعال کردن مکانیزم ماشه شد

علیرغم خروج یکجانبه واشنگتن از برجام، سناتور جمهوری‌خواه طی یادداشتی به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد که با توجه به کاهش تعهدات ایران ذیل برجام، «مکانیسم ماشه» را علیه ایران فعال کند.

فارس نوشت: علیرغم خروج یکجانبه واشنگتن از برجام، سناتور جمهوری‌خواه طی یادداشتی به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد که با توجه به کاهش تعهدات ایران ذیل برجام، «مکانیسم ماشه» را علیه ایران فعال کند.

«تد کروز» نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و سناتور جمهوری‌خواه کنگره طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌ پست» خواستار فعال شدن «مکانیسم ماشه» علیه ایران شد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیش از یکسال پیش علیرغم گزارش‌های پی در پی آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به تمامی مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و فشارها علیه ایران را به امید وادار کردن تهران برای موافقت با توافق مورد قبول آمریکا تشدید کرد.

با اینحال ایران بعد از خروج آمریکا از برجام همچنان به این توافق هسته‌ای پایبند بود تا اینکه به دنبال عدم تعهد کشورهای اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، فرانسه، انگلیس) به تعهداتشان، ایران نیز تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

تد کروز در یادداشت خود ضمن مطرح کردن این ادعا که ایران در هفته‌های اخیر مانع از بازرسی آژانس از یک تأسیسات هسته‌ای مخفیانه شده، گفت که دولت ترامپ باید «مکانیسم ماشه» را فعال کند.

وی ضمن انتقاد از برجام تأکید کرد که ساختار این توافق هسته‌ای مشکل دارد و ادامه داد که با فعال شدن مکانیسم ماشه، هریک از اعضای گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) می‌توانند، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را معکوس کنند.

پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل، تمامی ۶ قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده بود و منجر به تحریم‌هایی در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود، ملغی شد.

وی سپس تصریح کرد که با توجه به اینکه ایران اعلام کرده است که تعهداتش ذیل برجام را کاهش داده است، هفته آینده، زمان مناسبی برای دولت ترامپ است تا به بند ۳۷ از برجام برای فعال کردن مکانیسم ماشه استناد کند.

کروز تأکید کرد که آمریکا باید به فشار اقتصادی علیه ایران ادامه دهد و مدعی شد که راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بسیار قدرتمند عمل کرده است و هم‌اکنون باید ایران را از نظام مالی جهان خارج کرد و کشورهای ثالث را وادار کنیم تا بین ایران و آمریکا یک گزینه را انتخاب کنند.

وی در بخش پایانی گزارش خود خواستار افزایش تلاش‌های کنگره برای اعمال فشار به ایران شد و گفت که در نظر دارد بعنوان عضوی از کنگره آمریکا لایحه‌ای را طی ماههای آینده ارائه دهد تا آنهایی که به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند را هدف قرار دهد.

کروز درحالی از فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران سخن می‌گوید که پیش از این، «برایان هوک»، رئیس کارگروه ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده اذعان کرده بود که آمریکا پس از خروج از برجام قادر به استفاده از این مکانیسم نیست.

وی اواخر مردادماه گذشته تصریح کرده بود: «در خصوص مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) باید بگویم ما دیگر داخل آن توافق (برجام) نیستیم. طرف‌هایی که هنوز داخل توافق هستند باید تصمیم خودشان را بگیرند که می‌خواهند از مکانیسم حل اختلاف استفاده کنند یا خیر.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن

      خجالت نکشید این حرفو زد

    • بدون نام

      این حرافیا برای کاسبای جنگ کاربرد داره نه ایرانی با غیرت

      پاسخ ها

      • mojtaba khazaee

        آفرین به غیرتت
        ایرانی زیر بار زور نمیره
        ایرانی روی پای خودش ایستاده و حقش رو مطالبه میکنه یا به زور میگیره
        ایرانی در برابر فشارها صبوره ولی صبری راهبردی

    • بدون نام

      خب چرا این مکانیسم علیه خود امریکا استفاده نشه؟چون دلار اونا مبدا ارز جهانیه. پس چه قانون مزخرفی .چه ارز مزخرفی. چه سازمان ملل مزخرفی

    • بدون نام

      خب اینا که همه کاری کردن... فک نمیکنم ماشه ایی دیگه مونده باشه

    • حمید

      هر قانون شکنی خواستن کردن حالا میخوان ایران رو شدیدن محاکمه کنن.عزیزم اینجا ایرانه نه عربستان ضعیف .در ضمن نقص برجام بضرر خودتون تموم شد دارین میبینین

    • بدون نام

      باید ایران هم مکانیسم ماشه رو فعال کنه مثلا اگه تد کروز حرف مفت زد یک گلوله خالی کنند تو سرش

    • حیدری

      خودتون از برجام خارج شدید , دیگه چرا حرف مفت میزنین .

    • سردار اسلام

      برو بابا داخل ادم . فکر کردی موشک کروزی باین سرعت میری یدفه پوزت میخور به جای

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج