جاباما
۹۰۹۶۰۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

حراج نامه‌ها و طراحی‌های بزرگان ادبیات

تعدادی نامه دست‌نویس مارسل پروست و تعدادی از طراحی‌های آنتوان دوسنت اگزوپری به حراج گذاشته خواهد شد.

ایران آرت: حراج کریستیز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) در حالی برگزار خواهد شد که اسنادی از بزرگ‌ترین نویسندگان فرانسوی در میان ۷۵ قطعه حراجی، در این دوره از حراج یادشده چکش می‌خورند.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: تعدادی نامه دست‌نویس مارسل پروست نویسنده رمان عظیم در جستجوی زمان از دست رفته، تعدادی از طراحی‌های آنتوان دوسنت اگزوپری خالق شاهکار شازده کوچولو و نسخه‌ای از داستان بلند شاهکار ناشناخته اونوره دو بالزاک در میان قطعاتی است که خانه کریستیز زمان حراج آنها را در پاریس اعلام کرده است.

هم‌زمان با یکصدمین سال اعطای جایزه ادبی گنکور (Goncourt) به مارسل پروست، کریستیز مجموعه نامه‌های پروست مرتبط با رایزنی‌های این نویسنده برای دریافت جایزه این رویداد ادبی را در حراج ارائه خواهد کرد.

جایزه ادبی گنکور از سال ۱۹۰۳ میلادی به آثار ادبی فرانسوی زبان اعطا می‌شود و هر نویسنده تنها یک‌بار می‌تواند آن را دریافت کند.

حراج نامه‌ها و طراحی‌های بزرگان ادبیات

نامه دست‌نویس مارسل پروست

۱۶ نامه‌ پروست که کریستیز قصد حراجشان را دارد در فاصله سال های ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۶ میلادی خطاب به رونه بلن (René Blum) مدیرمسئول روزنامه فرانسوی ژیل بلا (Gil Blas) است. پروست در این نامه‌ها که ارزش آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود، از دوست خود می خواهد تا جانب خانه سوآن را که نخستین جلد در جستجوی زمان از دست رفته است به ناشری به نام برنار گراسه (Bernard Grasset) بسپارد تا با هزینه نویسنده منتشر شود.

پروست برای این که اطمینان یابد، اثرش همانگونه که نوشته شده چاپ می‌شود، پیشنهاد می‌کند اثر با هزینه شخصی وی منتشر شود. در فوریه ۱۹۱۳ و در حالی که هنوز قرارداد چاپ اثر با انتشارات امضا نشده بود، پروست تصمیم می‌گیرد اثرش را برای جایزه گنکور ارسال کند.

پروست در نامه به دوستش نوشته بود: اگر آقای گراسه تمایل داشته باشد می‌توانم اثر را برای جایزه گنکور معرفی کنم هرچند این پیشنهاد را تقریبا اتفاقی مطرح کردم چون خیلی خوب نمی دانم جایزه گنکور چیست.

این بار حراج کریستیز در پاریس دست روی مجموعه‌ای از آثار کمیاب و دست‌نوشته گذاشته است. در میان اقلام اعلام شده می‌توان به نسخه اصلی شانفلوری (Champfleury) اثر ۱۵۲۹ پییر آنگولر (pierre angulaire) اشاره کرد. این اثر از تاریخ تایپوگرافی و زبان فرانسه، ۴۰ تا ۶۰ هزار یورو قیمت گذاشته شده است.

نسخه نایابی از داستان شاهکار ناشناخته بالزاک نیز حاوی ۱۲ طرح چاپ فلزی کار پیکاسو نیز در این حراج ۴۰ تا ۶۰ هزار یورو قیمت گذاشته شد. این اثر نخستین بار در اوت ۱۸۳۱ در روزنامه آرتیست فرانسه منتشر شده بود.

حراج نامه‌ها و طراحی‌های بزرگان ادبیات

طرح‌های سنت اگزوپری

در نهایت مجموعه‌ای از طرح‌های سنت اگزوپری مربوط به شاهکار شازده کوچولو، دیگر اثر ادبی و هنری فرانسه است که که کریستیز رقم ۴۰ تا ۵۰ هزار یورو روی آن گذاشته است.

این مجموعه به مجموعه‌داری در زوریخ تعلق داشت که در سال ۲۰۱۸ در ۹۴ سالگی درگذشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج