جاباما
۹۰۹۸۱۱
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

تنش در روابط احزاب حاکم اقلیم کردستان

روابط احزاب حاکم اقلیم کردستان عراق بار دیگر متشنج شده است. مقرهای هر دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی در سلیمانیه و اربیل آماج تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته است.

خبرگزاری تسنیم: پنج شنبه ۲۸ شهریور بود که آتش زیر خاکستر روابط دو حزب حاکم اقلیم کردستان عراق بار دیگر برافروخته شد. ماجرا به ممانعت نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان عراق از سفر یکی از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی به شهر اربیل برمی‌گردد.

اتحادیه میهنی کردستان پیشتر اعلام کرده بود که نشست دفتر سیاسی این حزب با هدف بررسی مقدمات برگزاری کنگره این حزب و وضعیت اقلیم، عراق و منطقه در شهر اربیل روز پنج شنبه برگزار می‌شود، اما نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان از ورود محمود سنگاوی عضو دفتر سیاسی و از فرماندهان ارشد نظامی اتحادیه میهنی به این شهر جلوگیری کردند، اقدامی که نشست فوق را منحل کرد و واکنش رسمی اتحادیه را به دنبال داشت.

محمود سنگاوی از کسانی است که بارها علیه مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق موضعگیری کرده است.

به دنبال اقدام نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان عراق، سخنگوی اتحادیه میهنی تهدید کرد که در صورت عدم عذرخواهی مسئولین حزب دموکرات ممکن است به اقدامات تلافی جویانه متوسل شوند.

بامداد جمعه ۲۹ شهریور بود که ساختمان شاخه چهارم حزب دموکرات کردستان عراق در شهر سلیمانیه هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت. سخنگوی تشکیلات سلیمانیه - حلبچه حزب دموکرات کردستان به صورت رسمی نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی را به عدم مسئولیت پذیری و فراهم نمودن شرایط اجرای چنین اقداماتی متهم کرد. در آن سو، برخی از جریان های غیر رسمی در اتحادیه میهنی نیز اعلام کرده اند که تیراندازی صورت گرفته، اقدامی سازمان یافته از سوی حزب دموکرات کردستان و با هدف کاستن از فشار افکار عمومی پس از ماجرای ممانعت از ورود محمود سنگاوی به اربیل بوده است، زیرا مردم اقلیم کردستان معتقدند حزب مسعود بارزانی تلاش می کند تقسیم جغرافیایی اقلیم را به واقعیت تبدیل کند. لازم به ذکر است که حزب دموکرات کردستان عراق پیشتر نیز به مدت دو سال از ورود رئیس سابق پارلمان محلی به اربیل جلوگیری کرده بود.

از سوی دیگر، عصر جمعه در شهر اربیل به سوی دو مرکز حزبی اتحادیه میهنی کردستان تیراندازی شد تا تنش‌های دو حزب حاکم اقلیم بیش از پیش افزایش یابد.

نمی توان ماجرای تنش های اخیر را تنها به ممانعت از ورود یک عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی به اربیل دانست بلکه باید آن را در جای دیگری جستجو کرد.

اگرچه اتحادیه میهنی کردستان در کابینه تحت امر مسرور بارزانی سهامدار است، اما از اینکه اختیار کافی به تیم وزاری این حزب و از همه مهتر به قباد طالبانی معاون نخست وزیر حکومت محلی داده نشده است، به شدت گله مند است. از سوی دیگر، اتحادیه میهنی از اینکه توافق یکجانبه با حزب دموکرات کردستان در خصوص کرکوک اجرایی نشده است به نوعی معتقد به عدم تحقق اهداف اصلی خود از شرکت در کابینه جدید اقلیم است. اتحادیه میهنی شرط اصلی شرکت در کابینه مسرور بارزانی را تحقق شراکت حقیقی در حکمرانی اقلیم بیان کرده بود. اینک با وضعیت موجود خبری از این شراکت نیست و اتحادیه‌ای‌ها در کابینه بارزانی چندان اختیاری از خود ندارند، به ویژه آنکه حوزه اختیارات معاون نخست وزیر اقلیم بر خلاف دوره های گذشته بسیار محدود شده است، به علاوه، مخالفت اعراب و ترکمان‌ها با توافق یکجانبه کردها در خصوص کرکوک و معرفی نامزد استانداری به شورای استانی با نبود جدیت حزب دموکرات و اجرایی کردن آن توافق همراه شده است.

مجموع این عوامل، تنش‌ها میان دو حزب حاکم اقلیم کردستان عراق را به نوعی افزایش داده است که در صورت تداوم می‌تواند حتی به منجر به خروج زودهنگام اتحادیه‌‌ای‌ها از کابینه مسرور بارزانی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حزب دمکرات کردستان عراق ازازل نوکرآشکارآمریکا ودستبوس پنهان رژیم کودک کش صهیونیستی بوده وهست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کور شود هر آنکس چشم دیدن بارزانی را ندارد

    • بدون نام

      آمریکا پیشرفته ترین کشور دنیاست عزیزم درود بر آمریکا هربژی کوردستان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج