۹۰۹۸۳۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

جهانبازی: دربی جای اشتباه کردن نیست

حساس‌ترین دیدار فوتبال باشگاهی ایران را عصر امروز داوری سوت خواهد زد که قضاوت در آن اولین تجربه‌اش به شمار می‌رود.

فرهیختگان: حساس‌ترین دیدار فوتبال باشگاهی ایران را عصر امروز داوری سوت خواهد زد که قضاوت در آن اولین تجربه‌اش به شمار می‌رود. موعود بنیادی‌فر که حالا بعد از رفتن فغانی به‌عنوان نفر اول لیست الیت ایران به شمار می‌رود، قضاوت دربی ۹۰ را برعهده دارد. بر همین اساس به‌سراغ دو داوری که تجربه یک‌بار قضاوت در این دیدار را دارند رفتیم تا ببینیم چه توصیه‌هایی به بنیادی‌فر و چه خاطراتی از دربی‌هایی که قضاوت کرده‌اند، دارند.

حق‌وردی: هیچ‌وقت برای مساوی توصیه‌ای نداشتم

تورج حق‌وردی درباره توصیه‌اش به داور دربی ۹۰ گفت: «مهم‌ترین بحث دربی چه از لحاظ فوتبالی و چه از نظر مربیان و بازیکنان، بعد روانی مسابقه است و سپس ابعاد فنی این دیدار اهمیت پیدا می‌کند. در داوری نیز این موضوع صادق است و داوری که برای این دیدار انتخاب می‌شود باید از لحاظ روانی خودش را به بهترین شکل ممکن آماده کند و از لحاظ مدیریتی نیز بر بازیکنان و ارکان مسابقه مسلط باشد.

داور دربی باید طوری رفتار کند که بازیکنان او را قبول داشته باشند و برای این دیدار از شیوه‌های خاص استفاده کند. دربــــی دیداری اســـت که بازیــــکنان معمولا در آن عصبی هستند و استرس زیادی دارند که اینجا می‌طلبد داور برخلاف بازیکنان با خوش‌رویی و خونسردی در همه صحنه‌ها نزدیک‌ترین فرد باشد و با کار کردن روی مساله روحی و روانی از این دیدار موفق خارج شود.»

وی درباره اینکه آیا برای کسب نتیجه مساوی هیچ‌گاه توصیه‌ای به او شده است یا خیر، افزود: «به‌جز دربی ۸۰ در سه دیدار هم داور چهارم بودم و حتی این دیدار در رده‌های سنی مختلف را هم قضات کرده‌ام که بر همین اساس هیچ‌گاه سابقه توصیه از بالا برای رقم خوردن نتیجه مساوی یا هر نتیجه دیگری حداقل برای من وجود نداشته است. این دیدار تا زمانی که صفر - صفر دنبال می‌شود، هر دو تیم راضی هستند تا بازی بدون گل تمام شود اما وقتی یک تیم گل می‌زند، شرایط تغییر می‌کند و تازه دو تیم به فکر فوتبال بازی‌کردن می‌افتند.»

حق‌وردی درباره اینکه گفته می‌شود بنیادی‌فر به این دلیل که در دیدارهای گذشته سرخابی‌ها به دفعات حاشیه‌های داوری ایجاد شده است در حد و اندازه‌های این دیدار نیست، گفت: «اصلا این حرف را قبول ندارم. موعود نفر دوم لیست الیت است و مسابقات حساس آسیایی به او سپرده می‌شود و از تجربه لازم برای قضاوت این دیدار برخوردار است.

در هر صورت نسبت به دیدارهای گذشته دو تیم همیشه ذهنیت وجود داشته و هر داور دیگری هم بود این صحبت‌ها مطرح می‌شد اما مطمئن باشید او از پس این دیدار به‌خوبی برمی‌آید چون اصولا این بازی از لحاظ فوتبالی سخت نیست و بیشتر حاشیه‌های این دیدار است که آن را دشوار می‌کند. اگر داور دربی از لحاظ روحی خودش را آماده کند، اتفاقا دربی راحت‌ترین بــــــــازی لیگ ماست! به‌نظرم اگر می‌خواستند از بین همه داوران، داور این دیدار را انتخاب کنند، بیژن حیدری بهترین گزینه بود اما بین داوراولی‌ها بنیادی‌فر بهترین گزینه است.»

داور دربی ۸۰ درباره اینکه آیا حرف ناگفته‌ای از آن دربی که با برتری یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید دارد، گفت: «دربی خوبی بود و بازی قشنگی از آب درآمد. با این حال بعد از گل علیپور بازی سخت‌تر و در عین حال زیباتر شد.»

جهانبازی: گفتند پرسپولیسی هستم چون 6 دقیقه وقت اضافه گرفتم

یدالله جهانبازی داور دربی ۷۹ درباره توصیه‌اش به موعود بنیادی‌فر برای دربی ۹۰ به «فرهیختگان» گفت: «دیدار دربی بین پرسپولیس و استقلال در هر زمانی که باشد چه اول فصل و چه وسط و چه پایان فصل و چه دیدار رفت باشد و چه برگشت، بازی مهمی به شمار می‌رود چون هر دو تیم تماشاگران بی‌شماری دارند که حتی اگر به ورزشگاه هم نیایند، از طریق رسانه‌ها حواشی و متن آن را دنبال خواهند کرد.

این دیدار در سال دو بار برگزار می‌شود و به همین دلیل حساسیت زیادی دارد. در این بین کمیته داوران هم به بنیادی‌فر اطمینان کرده و ان‌شاءالله که او با یک قضاوت خوب بتواند جامعه داوران را سربلند کند. بنیادی‌فر نباید این دیدار را دست‌کم بگیرد و باید با تمرکز، دوندگی، مدیریت و تدبیر از پس دربی ۹۰ بربیاید.»

وی افزود: «داور دربی باید حواسش را جمع کند چون این دیدار تمرکز و مدیریت می‌خواهد. همواره اخطار و اخراج از اختیارات داوری به شمار می‌رود اما در این دیدار باید کارت‌ها در جهت کنترل و مدیریت بازی باشد و در مواقع لازم مورد استفاده قرار گیرد.

یادم می‌آید در دربی ۷۹ فردوسی‌پور در گزارشش در نیمه اول گفت «گویا جهانبازی کارت‌هایش را نیاورده است» اما اگر می‌خواستم به هر خطایی در نیمه اول کارت بدهم باید نیمه دوم به‌جز عالیشاه، کارت‌های قرمز بیشتری می‌دادم اما بازی را مدیریت کردم تا قضاوت‌مان زیرسوال نرود. بازی دربی، حساس‌ترین بازی ایران است و ان‌شاءالله بنیادی‌فر از این بازی سربلند بیرون بیاید.»

داور پیشکسوت فوتبال ایران درباره اینکه آیا انتخاب بنیادی‌فر برای این دیدار مناسب بود یا خیر، گفت: «در هر صورت کمیته داوران این انتخاب را کرده و حتما این توانمندی را در او دیده است. بنیادی‌فر بعد از رفتن فغانی حالا نفر اول لیست الیت محسوب می‌شود و از سال ۹۰ نام او در لیست بین‌المللی قرار دارد. او بازی‌های زیادی را قضاوت کرده و اشتباهاتی نیز در این سال‌ها داشته اما این دیدار جای اشتباه‌کردن نیست.»

جهانبازی درباره خاطراتش از دربی ۷۹ گفت: «در هر صورت هر داوری حتی یک‌بار هم این دیدار را سوت زده باشد از آن خاطرات زیادی دارد. در آن دربی استقلال به‌خاطر فوت مرحوم غلامحسین مظلومی با لباس مشکی به میدان آمد و قلعه‌نویی و درخشان مربیان دو تیم بودند؛ ضمن اینکه فکر می‌کنم قلعه‌نویی تا قبل از آن مسابقه هیچ‌گاه دربی‌ها را نباخته بود.

نیمه اول با گل شهباززاده به سود استقلال به پایان رسید اما در نیمه دوم ورق برگشت و پرسپولیس با گل‌های نوری و عالیشاه بازی را برد. در این دیدار عالیشاه را بعد از گلزنی به‌خاطر اینکه لباسش را درآورد اخراج کردم و درنهایت هم ۶دقیقه وقت اضافه گرفتم که بعد از مسابقه به‌خاطر این ۶دقیقه به من لقب پرسپولیسی دادند!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج