۹۱۰۰۳۵
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

سهم ایرانی‌ها از بازار ۱۲میلیارد دلاری پوشاک

پوشاک، مد و لباس، صنعت پوشام امروزه یکی از پر گردش‌ترین و سودآورترین صنایع محسوب می‌شود.

نامه نیوز: پوشاک، مد و لباس ، صنعت پوشام امروزه یکی از پر گردش‌ترین و سودآورترین صنایع محسوب می‌شود.

ایران سابقه‌ای دیرینه در صنعت پوشاک داراست.

اقتصاد ایران در سال‌های گذشته اما به دلیل مشکلات متعدد نتوانسته است از موقعیت این صنعت حراست کافی نماید ، این‌چنین است که پوشاک در میان عمده‌ترین اقلام قاچاق جای گرفته است. واردات غیرقانونی ، چمدانی و ... همواره تهدیدی جدی برای صنعت پوشاک در ایران تلقی می‌شود .

از سوی دیگر موقعیت ویژه این صنعت سبب شده است بسیاری از کالاهای ایرانی نیز که دارای کیفیت مناسب هستند، با برچسب خارجی در بازار فروخته شوند. این اقدام البته سبب می‌شود برند ایرانی و کالای باکیفیت ایرانی در سبد خرید مردم جای نگیرد و همچنان افکار عمومی برتری کالای خارجی را نسبت به تولیدات داخلی فرض نماید.

گردش مالی بازار پوشاک در ایران چقدر است؟

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران سال گذشته آماری قابل استناد در خصوص میزان واردات و گردش مالی در بازار پوشاک ایران ارائه کرد و گفت: میزان واردات رسمی پوشاک در سال گذشته ۵۹ میلیون دلار بوده که این بخش ناچیزی از پوشاک خارجی است درحالی‌که نزدیک به ۳ میلیارد ما قاچاق پوشاک داریم. آسانی و سود بالا سبب شده که قاچاق پوشاک کاملاً توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گفته وی طبق آمار، بازار پوشاک کشور ۱۲ میلیارد دلار گردش مالی دارد،به‌این‌ترتیب نزدیک به ۵۰ درصد از این بازار توسط تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

داستان صنعت پوشاک تنها به افزایش سهم داخلی‌ها از بازار ایران خلاصه نمی‌شود.راه‌یابی به بازارهای صادراتی تضمین‌کننده ایجاد شغل و ارتقای موقعیت ایران در بازارهای جهانی است.

بنا به اعلام گزارش سازمان تجارت جهانی در سال گذشته، ضریب گردش مالی صنعت منسوجات و پوشاک در جهان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و سهم ارزآوری این صنعت نیز در کشور‌هایی همچون ترکیه، چین، هند، اندونزی و ویتنام بالغ‌بر ۲۰ درصد است و این سهم برای کشور‌هایی همچون بنگلادش، پاکستان، کامبوج و سریلانکا تا ۵۰ درصد و بعضاً ۷۵ تا ۸۰ درصد نیز تخمین زده می‌شود. مجموع این اعداد و ارقام گواهی است بر فرصت‌های ارزنده و ویژه این صنعت، که قاعدتاً برای کشور‌هایی که سودای توسعه اقتصادی را در سر می‌پرورانند، توجه به چنین ظرفیتی، امری حیاتی و تعیین‌کننده خواهد بود. با نیم‌نگاهی به سیر توسعه و پیشرفت برخی کشور‌های جهان، همچون ترکیه، بیش‌ازپیش به اهمیت نافذ این صنعت در حصول رونق و توسعه اقتصادی این جوامع پی خواهیم برد.

ظرفیت بالای اشتغال در صنعت نساجی

در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر در این رسته مشغول به کار هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد این صنعت ظرفیت افزایش تا ۱ میلیون شغل را دارا باشد.

حالا اما در راستای اجرای برنامه راهبردی وزارت صمت در خصوص توسعه صنعت نساجی و تولید پوشاک در داخل کشور ، مقرر است احیای میز ملی این صنعت رد دستور کار باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند صادرات صنعت پوشاک صادراتی محدود است اما در سال گذشته حجم صادرات این صنعت رشدی ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: درمجموع اقدامات پیش‌بینی‌شده و برنامه‌های وزارت صمت در بسیاری از حوزه‌ها به بار نشسته و شاخص‌های متعددی در بخش‌های مختلف صنعت کشور دارای رشد بوده ازجمله آن‌ها می‌توان به همین آمار صادرات اشاره کرد که در تولید و صادرات انواع نخ در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶، افزایش ۱۰ درصدی داشتیم، پارچه ۲۴ درصد، انواع پتو ۲۵۲ درصد، انواع فرش ماشینی و کف‌پوش ۱۰ درصد، انواع کالای خواب ۵۰ درصد و همچنین کفش ۲۵ درصد با رشد مواجه شده است.

رحمانی با اشاره به وجود زمینه‌های لازم جهت کاهش حداکثری واردات پوشاک، گفته است: در برنامه پیش‌بینی‌شده برای داخلی سازی و کاهش واردات تا سال ۱۴۰۰، بالغ‌بر ۱.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی فقط برای صنعت پوشاک اختصاص‌یافته است.

به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد ایران قرار است سهمی بالاتر را در بازار کشورهای منطقه و بازارهای جهانی از آن خود کند. صنعت پوشاک ایران حالا آماده خیزی است که می‌تواند زمینه ۷۰۰ هزار شغل جدید و امکان ارزآوری تازه را فراهم آورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اکثر پوشاک ایرانی از جنس پارچه های نامرغوب استفاده می شود مخصوصا پوشاک آقایان .بنده چندبار پیراهن دوخت ایرانی خریدم وما راضی .اما خارجی حرف ندارد

    • بدون نام

      نصف لیشترشغلهاروافغانیا اشغال کردن وازخیاطی گرفته تا کل شغلهای دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج