جاباما
۹۱۰۴۶۷
۳۴ نظر
۱۱۸۱۰
۳۴ نظر
۱۱۸۱۰
پ

چطور با معلم کم‌سواد و بداخلاق کنار بیاییم؟

شاید معلم شما فقط کمی سهل‌انگار است و با بی‌حوصلگی تدریس می‌کند. شاید هم پرخاشگر و عصبانی است و بین دانش‌آموزان فرق می‌گذارد. در هر صورت باید بدانید چطور با معلم بدعنق خود رفتار کنید و همزمان در درس‌هایتان موفق باشید.

برترین‌ها: کسی نمی‌تواند جایگاه مقدس و والای معلمان را انکار کند. اما این که بعضی معلم‌ها سطح علمی پایین یا رفتار مقرضانه‌ای دارند، انکارناپذیر است.

شاید معلم شما فقط کمی سهل‌انگار است و با بی‌حوصلگی تدریس می‌کند. شاید هم پرخاشگر و عصبانی است و بین دانش‌آموزان فرق می‌گذارد. در هر صورت باید بدانید چطور با معلم بدعنق خود رفتار کنید و همزمان در درس‌هایتان موفق باشید.

در ادامه طی ۳ بخش به شما کمک می‌کنیم:

بخش اول: باید بدانید چطور با معلم‌تان برخورد کنید

چطور با معلم کم‌سواد و بداخلاق کنار بیاییم؟

مشکل اصلی را پیدا کنید

گاهی فقط یک رفتار ناخوشایند کافی است تا از تمام خصوصیات معلم خود متنفر شوید. اما باید منطقی باشید. به این فکر کنید دقیقاً کدام ویژگی رفتاری او مانع یادگیری شما است؟ کدام ویژگی فقط کمی آزاردهنده است؟ پیدا کردن مشکل اصلی، اولین قدم برای حل آن است.

فرض کنید معلمی دارید که جوک‌های بی‌مزه تعریف می‌کند و مشخص نمی‌کند کدام تکالیف درسی را باید انجام دهید. در مورد اول میتوانید به جوک‌های مسخره بی‌اعتنایی کنید. اما در مورد دوم از معلم بخواهید قبل از اتمام هر جلسه، تکالیف مربوطه را روی تخته‌ی کلاس بنویسد.

گاهی ممکن است با معلم‌های خیلی سخت‌گیر به مشکل بربخورید. مخصوصاً وقتی در شرایط آرام و بدون فشار و استرس، بهتر می‌توانید درس یاد بگیرید. با این وجود اگر معلم‌تان دانش‌آموزان را می‌ترساند و تحقیر می‌کند، بهتر است موضوع را با والدین یا یکی از مسئولین مدرسه در میان بگذارید.

رفتار خود را ارزیابی کنید

فکر کنید چه رفتار‌هایی دارید که باعث دلخوری بین شما و معلم‌تان می‌شود. یادتان باشد این که نحوه‌ی تدریس معلم خسته‌کننده یا نادرست است؛ به شما اجازه نمی‌دهد بی‌ادبی کنید و سر کلاس چرت بزنید. در این صورت باید از معلم خود معذرت‌خواهی کنید.

البته حواستان باشد معذرت خواهی خالصانه را با فرصتی برای نقد کردن او اشتباه نگیرید. مثلاً به جای اینکه بگویید:» ببخشید سر کلاس خوابم برد. به خاطر این بود که درس دادن شما خیلی کسل کننده است. «بهتر است بگویید:» ببخشید دیروز سر کلاس حواسم نبود. میدانم ریاضی درس مهمی است و می‌خواهم جبران کنم. «با معلم‌تان صحبت کنید

خیلی محترمانه بخواهید شما را راهنمایی کند. به تمام نصایح و انتقاداتش گوش دهید و با حالت تدافعی جواب ندهید. در عوض جملات خودش را تکرار کنید تا مطمئن شوید حرف‌هایش را درست متوجه شده‌اید. این را بدانید معلم‌ها همیشه از دانش‌آموزان فعال استقبال می‌کنند.

در طول ترم برای آمادگی در امتحانات برنامه‌ریزی کنید و از معلم‌تان بخواهید درباره‌ی برنامه‌ی درسی شما نظر دهد. مثلاً از او بپرسید:» تصمیم گرفتم فصل‌های مشخصی را دوباره بخوانم و خلاصه‌نویسی کنم تا برای امتحانات آمادگی بیشتری داشته باشم. نظر شما چیست؟ آیا روش خاصی را پیشنهاد می‌کنید؟ «این نوع راهنمایی خواستن بسیار موثرتر از پرسیدن سوالات کلی و تکراری است.

در مواقع لازم معلم‌تان را تشویق کنید

درست همان طور که معلم، شما را برای بهتر درس خواندن تشویق می‌کند. شما هم می‌توانید او را برای بهتر درس دادن تشویق کنید. ممکن است مدت زیادی طول بکشد، ولی در نهایت با این روش بهتر درس‌ها را متوجه می‌شوید و می‌توانید کلاس‌های خشک درسی را راحت‌تر تحمل کنید.

البته در تشویق کردن معلم، لازم است صادق باشید و خودشیرینی نکنید. خالصانه به یادگیری مطالب جدید علاقه نشان دهید. از معلم سوال‌های بی‌ربط و سطحی نپرسید. سوال‌هایی بپرسید که نشان می‌دهند به درس توجه دارید و واقعاً می‌خواهید یاد بگیرید. ضمناً از توضیحات خوب و صریح معلم تشکر کنید. مثلاً توضیحاتی که باعث شدند مسئله‌ای را که قبلاً بلد نبودید، یاد بگیرید.

بخش دوم: مسئول یادگیری خود باشید

روی موفقیت خودتان تمرکز کنید

زیاد به حس بدی که نسبت به معلم خود دارید، فکر نکنید. این کار فقط وقت‌تان را تلف می‌کند و باعث می‌شود از درس خواندن بیزار شوید. یادتان باشد مجبور نیستید با معلم‌تان دوست باشید. فقط کافی است روی یادگیری مطالب تمرکز کنید و سعی کنید صرف نظر از معلمی که دارید، دانش‌آموز موفقی باشید.

فقط به این دلیل که معلم‌تان را دوست ندارید، کم‌کاری نکنید

چطور با معلم کم‌سواد و بداخلاق کنار بیاییم؟

در هر شرایطی سعی کنید تمام تکالیف مقرر شده را انجام دهید و از کلاس عقب نمانید. گاهی وقتی تصمیم می‌گیرید در کلاس فعال باشید و به درس توجه کنید؛ مطالب را بهتر یاد می‌گیرید و این باعث می‌شود کم‌کم به معلم‌تان علاقمند شوید.

برای خودتان هدف تعیین کنید

اگر معلم خوب درس نمی‌دهد، خودتان باید مطالب را یاد بگیرید. اصلی‌ترین بخش خودآموزی، تعیین اهداف شخصی، اما واقع‌گرایانه است.

از منابع مختلف استفاده کنید. مثلاً از تسهیلات وبسایت‌های آموزشی کمک بگیرید. کتاب‌های آموزشی مختلف بخوانید و نمونه سوالات امتحانی حل کنید. برای خودتان هدف تعیین کنید که باید به ۸۰درصد سوالات، پاسخ صحیح دهید.

از معلم‌های دیگر کمک بخواهید

اگر متوجه‌ی مطالبی که معلم‌تان درس می‌دهد نمی‌شوید، ویدئو‌های آموزشی معلمین دیگر را نگاه کنید یا از معلم خصوصی کمک بخواهید.

مثلاً اگر معلم زبان شما خوب درس نمی‌دهد، از معلم زبان‌های دیگری که در مدرسه هستند راهنمایی بخواهید.

به صورت گروهی مطالعه کنید

گروهی درس خواندن می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. زیرا وقتی مطلبی را از زبان فرد دیگری می‌شنوید؛ ممکن است بهتر متوجه‌ی آن شوید.

به طور چرخشی مباحث مهم درسی را با دوستان‌تان دوره کنید و برای همدیگر توضیح دهید. می‌توانید از روش‌های خلاقانه برای یادگیری استفاده کنید. مثلاً از کلمات کلیدی فلش کارت تهیه کنید تا بهتر در ذهن بمانند و از مطالب درسی سوال طراحی کنید و از هم امتحان بگیرید.

بررسی کنید که آیا دچار اختلال ناتوانی در یادگیری هستید

اگر مشکلات یادگیری شما تنها منحصر به یک معلم نیست و اساساً در خواندن، یادآوری مطالب، مسیریابی و نظم شخصی مشکل دارید؛ ممکن است در معرض اختلال ناتوانی در یادگیری باشید. ناتوانی‌های رایج یادگیری مانند اختلال دیسلکسی یا بدخوانی بر توانایی خواندن و پردازش زبان و احتلال نوشتارپریشی بر توانایی نوشتن اثر می‌گذارند.

این مسئله را با معلم یا مشاوری که به او اعتماد دارید در میان بگذارید. مدرسه موظف است کمک‌ها و تسهیلات لازم برای ادامه تحصیل شما را فراهم کند.

بخش سوم: والدین‌تان باید در جریان باشند

چطور با معلم کم‌سواد و بداخلاق کنار بیاییم؟

اگر لازم بود به والدین‌تان اطلاع دهید

اگر رفتار‌های معلم، شما را می‌ترساند یا باعث می‌شود مطالب را به سختی یاد بگیرید؛ به یکی از والدین‌تان اطلاع دهید. چند نمونه از رفتار‌هایی که نیاز به دخالت والدین دارند از این قرار است:

  • مدام فریاد کشیدن و تحقیر کردن دانش‌آموزان از روی عمد
  • گم کردن تکالیف درسی دانش‌آموزان و حاضر نشدن در کلاس‌های درس
  • تدریس با روش‌های نادرست
  • تعیین تکالیف درسی سخت بدون تدریس مطالب کلیدی

مشکل را برای والدین‌تان شرح دهید

مثال‌های واضح بزنید. فقط نگویید:» معلم من خوب درس نمی‌دهد «بگویید:» مباحث را درهم توضیح می‌دهد و مطالب سخت کتاب را فقط روخوانی می‌کند. هفته‌ی پیش به ما تمرینی داد که امروز سر کلاس، خودش هم نمی‌توانست آن را حل کند.

از والدین‌تان بخواهید با معلم‌تان صحبت کنند

والدین‌تان می‌توانند برای معلم‌تان ایمیل بفرستند و در مورد مشکلاتی که دارید با او صحبت کنند. البته بهتر است قبل از فرستادن ایمیل، آن را بخوانید تا مطمئن شوید والدین‌تان به درستی متوجه‌ی مشکل‌تان شده‌اند.

بهتر است قبل از مراجعه به دفتر مدیر، با خود معلم صحبت کنند

با این روش والدین در مورد رفتار و برخورد معلم پیش‌زمینه دارند و بهتر می‌توانند مشکل را با مدیر در میان بگذارند.

از والدین‌تان بخواهید به دفتر مدیر مراجعه کنند

اگر معلم جواب نداد و مسئله حل نشد و یا حتی شرایط بدتر شد، باید مدیر را در جریان بگذارید.

منابع: verywellfamily، wikihow

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      كلاس بچه رو عوض كن كسي كه سواد نداره غلط كرده معلم شده

    • علی محمدی

      میدانید چرا اینطور شده ؟
      چون شخصا آدمهایی رو می شناسم با میزان تعهد بالا و اخلاق مناسب و همچنین دانش مکفی که بخاطر ظاهرشان و دلایل کاملا نامربوط از جایگاه واقعیشون کنار گذاشته شدن و افرادی که صرفا پارتی داشتند یا سهمیه دار بودند و ظاهرشون با چیزی که ممیز در نظرش داشته جور بودن ، اونها الان سرکار هستند !
      و اگر همین خط را ادامه بدهیم می رسیم به جواب خیلی چیزها و اینکه چرا این شخص یا آن شخص الان فلان منصب را دارند !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درست گفتی.

    • بدون نام

      با بچه های بی تربیت لوس الان همینم از سرشون زیاده نمیشه بهشون بگی بالا چشمت ابرو

      پاسخ ها

      • ۱۳

        تو خوووووبی
        خودتم ی روز ی بچه دماغوی زشت غرغرو بودی هاااا
        هر چی باشن روحشون از تو ک راجبشون اینطور حرف می زنی پاک تره

    • بدون نام

      مغرضانه رو با غ بنویسید که بهانه دست معلم کم سواد ندید :)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مغرضانه درسته.

    • ۱۳

      بچه های دبیرستانی عزیز در مواجه با این گونه مجهول از معلمان تنها راه پاچه خواری هست
      وقتتونو تلف نکنید
      از مدل چش و ابروش تعریف کنید تا آخر سال
      همه چی اوکیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا
        من دبیرستان یه معلمی داشتم مریض روانی بود
        با کل مدرسه لج کرد به هچکس نمره نداد فقط ب همونایی ک از مانتوش و دماغ عملیش تعریف کردن نمره داد

    • بدون نام

      عجب مطلب جالبي بود ليليوم خانم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • amOOSOOma

      نباید کنار بیاییم باید کنار بزنیم.

    • محمد

      چرا نمی نویسید چطور معلم ها با شاگرد های گراز کنار بیایند؟

      پاسخ ها

      • ۱۳

        آهااااااااا
        اول اینکه خودشون بد دهنی رو کنار بزارن
        و ادب و رعایت کنن

    • بدون نام

      باورم نمیشد داشتم حرفهای یه بچه رو میخوندم

    • بدون نام

      درد مملکت ما اینه هرچی بی سواده شدن معلم
      ما دبیرستان یه معلم فیزیک داشتیم موقعی که درس میداد مثالای کتاب رو حل میکرد:) بعد از ما سوالای فلان کتاب تست رو میپرسید وقتی میگفتیم بلد نیستیم شما حل کن میگفت باید برید دنبالش یاد بگیرید
      یعنی اصلا ذهنتون نره به سمت اینکه بنده خدا سواد نداشتااااااا ن اصلااااا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب معلمتون راست گفته بايد برين دنبالش تا ياد بگيرين... بنده ي خدا معلمه، حل المسائل كه نيست!

      • aynaz

        poooo
        مام معلم زیست شناسی مون روانیه

    • نوجوون

      این مسئله اصلنم چیز بی اهمیتی نیستا ! معلم مضخرف میتونه بچه رو از درسی که کلی عاشقش بوده خسته و ناامید کنه ، من مدارس پسرونرو نمیدونم ولی ماکه بیشتر معلمامون خانمن و تعدادی هم آقا ، واقعنا هم دبیرای مرد اخلاق خیلی متفاوت تر و بهتری دارن ، دبیرای خانم جوری باما رفتار میکنن انگار دشمنشونو دیدن ، اونقدر سرکلاس جدی و بیروحن که ادم حالش بهم میخوره ، دیگه دبیرای درسای بی اهمیت که بماند والا افاده و ژستشون از دبیرای فیزیکم بیشتره ... بعضیاشون انگار دارن اتم میشکافن !

    • بدون نام

      به عنوان یه دانش آموز میگم که درسته معلم های بی سواد و پر ادعا وجود دارن و دانش آموز رو از درس زده میکنن ولی از طرفی وضع دانش آموزا هم خیلی بده وراجی های زیاد مزه پرونی های مسخره رفتارای بدو خارج از چارچوب اخلاقی که متاسفانه کلاس ما چهل نفرست و تعداد زیادی از این دانش آموزا وجود دارن ولی به خاطر این که نرخ بی سوادی زیاد نشه اخراجشون نمیکنن درحالی که اخراج تو خیلی از موارد واقعا لازمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم باهات
        منم خودم دبیرستانیم و بنظرم توی خیلی اوقات به سطح تربیت و شعور خود دانش اموز نگاه نمیکنن فقط الکی ب معلم گیر میدن

      • بدون نام

        واقعا درسته بعضی وقتا یه حرفی زده میشه به معلم که من واقعا اگه جای اون معلم کیبوردم همون لحظه کلاس و حتی مدرسه رو هم ترک میکردم! ولی متاسفانه اینروزا ادب متقابل واقعا واقعا کم شده

      • بدون نام

        عزيييييزم.. چه دانش آموز عاقلي، كيف كردم.

    • بدون نام

      متاسفانه الان، معلم و دبیر و استاد بیسواد زیاد داریم که مشغول تدریس هستن. که با پارتی بازی و بی عدالتی استخدام شدن.

    • bhwraki

      من دبیرستانیم سال دهم معلم ریاضی ما هم دقیقا اینجوری بود ب اداره رفتیم و اعتراض کردیم ولی از اداره گفتن باید باهاش کنار بیاید ب ما ربطی نداره.انگار بیماری عصبی داشت ب بچه ها توهین میکرد به ما میگفت کرو لال ها شما باید تو باغچه بان درس بخونید:-|خانم عباسی حلالت نمیکنیم ک انقد مارو عذاب دادی

    • بدون نام

      دبیر ما تمرینای کتابمونو هم بلد نبود بعد ما هم بلد نبودیم مجبورمون میکرد بیایم پای تابلو حل کنیم:-|ماهم چون خوب درس نمیداد نمیفهمیدیم تنها چارمون گام به گام بود واسه امتحانا هم مجبور شدیم معلم خصوصی بگیریم

    • بدون نام

      اتفاقا الان ظاهر مهمه خیلی هم مهمه ،اما نه ظاهر پوشیده ،بلکه برعکس همه جا حتی آموزش وپرورش دنبال کسی میگردند که باهاشون بگه و بخنده،از وقتی دولت اصلاحات اومد ورق برگشت همه جا اتفاقا غیر مذهبی ها رو می خوان و خوش تیپ ها رو .

      ،یادش بخیر گذشت اون دوران که ساده پوشها رو به کار می گرفتند ،الان که معلمها هفت قلم آرایش می کنند ، با شاگرداشون مسابقه می ذارند تو این زمینه !


      من می شناسم فراوان ضد انقلابهای عقده ای که تو آموزش وپرورش کار می کنند ،یکسره هم فحش میدن و کسی هم کاری به کارشون نداره ،سهمیه دارا اتفاقا از همه بدترند .

      حرفهای تاریخ گذشته نزنید لطفا !

    • زهرا

      معلم ما خیلی به ما توهینمی کرد بهئ ما می گفت شما همتون خنگید

    • بدون نام

      با این حال اما معلم های خوب و شریفی هم هستند که آدم از وجودشان لذت میبره معلم هایی که وقتی تدریس می کنند دانش آم ز غرق در س اون ها میشه و تا جلسه بعد دلش برای اون دبیر تنگ میشه باز دبیر های بد اخلاق هم هستند به نظر من تنها راحل برخورد با همه دبیر ها یک قانون کلی خواهد بود ( وقت شادی وصفا وقت غصه ها گذشت )با این شرط که متقابل باشه

    • Maryam

      فاطمه مختاری حلالت نمیکنم

    • یه سمپادی

      میخواستم از معلم عزیز ریاضیم تو مدرسه F4 تشکرکنم
      چون خیلی ازش متنفرم
      تا پوست استخونم

    • ....

      اینا همونایی هستن که تو بچگی عقده ای بار اومدن

    • Unknown

      خانم معصومه قائمی زاده هیچوقت حلالت نمی کنم
      خیلی بی سواد و بد اخلاقی
      اصلا نمیشه تحملت کرد
      نه درس میدی نه چیزی فقط از اول تا آخر کتاب امتحان می گیری

    • سلام کاش میگفتید چگونه با قیافه ی زشت معلم زبان خود کنار بیاییم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج