۹۱۱۲۰۴
۵۸ نظر
۵۷۳۳
۵۸ نظر
۵۷۳۳
پ

آیا مولانا دشمن طریقت و شریعت بود؟

پس از مخالفت ۲ نفر از مراجع عظام تقلید با تولید فیلم «مست عشق» درباره مولانا و شمس با شاعری روحانی به گفتگو نشستیم که معتقد است باید از نظرات مختلف در این‌باره استقبال کرد.

روزنامه جام‌جم: پس از مخالفت ۲ نفر از مراجع عظام تقلید با تولید فیلم «مست عشق» درباره مولانا و شمس با شاعری روحانی در جام‌جم به گفتگو نشستیم که معتقد است باید از نظرات مختلف در این‌باره استقبال کرد.

از همان روزی که رسانه‌ها پیش‌خبر تولید فیلم و سریالی را با عنوان «مست عشق» در رابطه با مولانا و شمس مخابره کردند، می‌شد حدس زد که با پروژه‌ای بسیار پرسروصدا روبه‌رو خواهیم بود. برای این‌که چنین گمانی می‌کردیم، دلایل متعددی می‌شد ردیف کرد.

برخی از این دلایل مربوط به عوامل و تولیدکنندگان این اثر بود. بالاخره حسن فتحی قرار است «مست عشق» را کارگردانی کند و او هنوز نتوانسته به تمام و کمال از حاشیه‌هایی که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار مجموعه پیشین‌اش یعنی «شهرزاد» برایش ساختند برکنار بماند و دلایل بعدی نیز ذاتا به حساسیت‌زا بودن ماجرا‌های مرید و مراد معروف ایرانی مربوط می‌شد. درباره ارتباط مولانا و شمس کتاب‌های تحقیقی و داستانی متعددی نوشته شده و هر یک از این آثار نیز تحلیل‌های مختلفی را برساخته‌اند.

آیا مولانا دشمن طریقت و شریعت بود؟

پس از چند روز با اعلام این‌که قرار است نقش شمس را در مست عشق، بازیگری از ترکیه ایفا کند، حاشیه‌ها آغاز شد. پروژه با مشارکت ترکیه قرار بود آغاز به کار کند و بدیهی بود که آن‌ها هم انتظار داشته باشند نقشی در حد یکی از دو قهرمان اصلی «مست عشق» به آن‌ها سپرده شود. حساسیت منتقدان سپردن نقش شمس به بازیگر ترک، بی‌آن‌که بگویند از آن رو بود که به هر حال ما با ترکیه بر سر تصاحب مولانا به عنوان میراث فرهنگی‌مان نزاع‌ها داشته‌ایم و اغلب هم بازی را به آن‌ها باخته‌ایم.

با این حال و پس از یکی دو روز سر و صدا و جنجال بر سر این انتخاب، تیم تولید با معرفی پارسا پیروزفر برای ایفای نقش شمس روبه‌روی شهاب حسینی که قرار بود مولانای مست عشق باشد، ظاهرا قیل و قال‌ها را خواباندند، اما آسایش و آرامش خبری حول مست عشق دو سه روزی بیشتر نپایید. فتحی و دوستانش شاید فکر اینجا را نکرده بودند که اساسا تولید چنین اثری با مخالفت برخی مراجع تقلید شیعه مواجه شود.

گزارش امروز ما، درباره این مخالفت و درباره موافقان مولانا و شمس است و نیز گفت‌وگویی هم ترتیب داده‌ایم با محمدجواد زمانی که هم روحانی است و هم شاعر است و می‌تواند در این باره از دو زاویه شریعت و شعر به ماجرا نگاه کند.

ماجرا چه بود؟

ابتدا آیت‌ا... مکارم شیرازی و سپس آیت‌ا... نوری همدانی در پاسخ به نامه‌هایی از طلاب حوزه علمیه قم، نوشتند که تولید چنین اثری، یعنی مست عشق حسن فتحی درباره شمس و مولانا به دلیل «ترویج فرقه ضاله صوفیه» جایز نیست و حرام است. در نامه‌ای که طلاب برای آیت‌ا... نوری همدانی نوشته‌اند از او خواسته‌اند درباره ساخت چنین فیلمی نظر بدهد، اما در نامه طلاب به آیت‌ا... مکارم شیرازی، ماجرا صرفا در حد پرسش باقی نمانده و آن‌ها از ایشان خواسته‌اند از این «مساله خطرناک» جلوگیری کند.

در نهایت هر دو روحانی مخالفت خود را با تولید چنین اثری اعلام کرده‌اند. آیت‌ا... مکارم با این جمله که «شرعا جایز نیست و باید از آن خودداری شود» و نوری همدانی نیز با این جمله که «ترویج آن‌ها به هر شکلی که باشد جایز نیست و حرام است» برای مقلدانشان در این رابطه فتوا صادر کرده‌اند. این، اما پایان ماجرا نبود...

مدافعان مولوی چه می‌گویند؟

پس از انتشار تصاویری از نوشته‌های مراجع تقلید مکارم شیرازی و نوری همدانی، حالا عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌به‌دست‌کردن فایل تصویری کوتاهی هستند که در آن، آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب، در خلال دیدار با شاعران در سال ۸۷، به تایید مولانا و به‌خصوص «مثنوی معنوی» او می‌پردازند.

در این ویدئوی کوتاه ایشان می‌فرمایند: «شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ما‌ها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعا اعتقاد من هم همین است.»

در ادامه ایشان به نظر مشابه آیت‌ا... مطهری اشاره می‌کنند و می‌افزایند: «یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است.»

علاوه بر آیت‌ا... خامنه‌ای و شهید مطهری، علمای دیگری نیز در دفاع از مولوی سخن گفته‌اند. از جمله آیت‌ا... جوادی آملی.

آیا مولانا دشمن طریقت و شریعت بود؟

ایشان در سه فراز از بخش دوم کتاب «شریعت در آیینه معرفت» که طی آن به ثبات و تغییر معرفت دینی، معرفت عرفانی و کلام اشعری می‌پردازند، می‌فرمایند: «ممکن است فردی درباره معرفت دینی و یا عرفانی برخی از مشاهیر این علوم، اظهار نظر کرده و با مشاهده اشعار و آثار فردی، همچون ملای رومی این گونه حکم کند که معرفت او معرفتی اشعری ـ افلاطونی است ... علت این قضا و داوری ناصواب، ناآگاهی نسبت به مفاهیم و معانی بلندی است که ملای رومی در مثنوی و دیگر آثار خود، اظهارنظر می‌کند.

عارف بزرگواری، چون ملای رومی از شاگردان بنام شمس تبریزی است و شمس تبریزی از معاصران شارح فصوص، مرحوم محقق ملا عبدالرزاق کاشانی است و آن‌ها هر دو از بزرگانی هستند که از طریق صدر الدین قونوی از تعلیمات ابن عربی بهره برده‌اند [..]روایت شده است که إن من الشعر محکمه و آن شعری است که در توحید، مدح و منقبت انبیا و اولیا و اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم‌السلام‌-، زهد و اندرز باشد.

مانند اشعار حکیم غزنوی و حکیم رومی و حکیم عطار [..]همچنین از عارف واصل، خاتم العرفا و المتألهین نقل شده است که ایشان در حالت احتضار فرموده‌اند من می‌روم، اما ما و شما هیچ وقت از مثنوی بی‌نیاز نمی‌شویم. [..]مولوی از خواص شیعیان حضرت امیر ـ علیه السلام ـ است.»

علامه حسن حسن‌زاده آملی نیز علاوه بر این‌که بار‌ها در کتب و رسالات منتشر شده‌شان، از مولوی با عنوان «عارف رومی» یاد می‌کنند، وقتی در کتاب «گفتگو با علامه حسن‌زاده» که به اهتمام محمد بدیهی منتشر شده، با پرسش «لطفا بفرمایید نظرتان در مورد مشاهیر شعر و ادب، مثل مولانا، حافظ، سنائی، و دیگران چیست؟»

می‌فرمایند: «این آقایان همه از مفاخر عالم علم و ادبیات و فرهنگ و شعر و شاعری هستند و آن‌ها بزرگانی هستند که نوعا معارف قرآنی و مضامین عرفانی و نکات و مدارج انسانی را در سیر و سلوک، اعتلا و ارتقای انسان به نظم درآورده‌اند. امثال حافظ و مولوی، عالم به تمام علوم از قبیل فقه، اصول، حدیث، فلسفه بودند، ولی بعد‌ها بیشتر در جنبه شعر شهرت پیدا کردند.»

استاد سیدجلال الدین آشتیانی هم بار‌ها مولانا را با عنوان «عارف و کاشف و محقق متبحر» و نیز «شیخ عارف کامل» معرفی کرده‌اند و یک بار هم در شرحی که بر مقدمه قیصری بر فصوص‌الحکم ابن عربی نوشته‌اند، وقتی به توضیح معنایی عرفانی رسیده‌اند، نوشته‌اند: «شیخ عارف، مولانا جلال‌الدین رومی، به همین معنا (مساله‌ای عرفانی) در کتاب خود تصریح کرده است و الحق در بیان این حقیقت، قیامت کرده است.»

مولانا فقط برای ما نیست

به این فهرست بسیاری دیگر را می‌شود افزود؛ از امام خمینی و علامه طباطبایی گرفته تا علامه جعفری را كه بارها پای درس‌گفتارهای مولانایش نشسته‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدجواد زمانی، شاعر آیینی‌سرایی است که با شعر او در وجوه مختلف آشنا هستیم. علاوه بر این مطالعات توامان دینی و ادبی او سبب شده، به عنوان ناظری آگاه در هر دو حوزه مطرح باشد. از همین رو، وقتی بحث بر سر نسبت مولانای شاعر و عارف با طریقت و شریعت به میان آمده، چه کسی بهتر از اوست تا بتواند پاسخگوی سوال‌های ما باشد. زمانی بر این باور است که سینما و دیگر هنرها باید به بزرگان ادبی ما بپردازند.

آیا مولانا دشمن طریقت و شریعت بود؟

ظاهرا این اختلاف بر سر مولوی در میان علما، سابقه دارد. جالب این‌که مقام معظم رهبری و شهید مطهری از ایشان ستایش می‌کنند.

طرفداران «مثنوی معنوی» مولانا فقط افرادی که شما نام بردید، نیستند؛ از مرحوم آقای سیدعلی قاضی که خودشان مثنوی تدریس می‌کردند و یکی از شاگرادن ایشان مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم علامه جعفری و بسیاری دیگر از بزرگان ما بر مثنوی تاکید داشتند.

مرحوم محمدعلی شاه‌آبادی، به‌ویژه در تفسیر سوره حمد در جاهایی اشاره می‌کنند به اندیشه مولانا. حضرت امام هم همین طور. ایشان در اشعارشان فراوان به اشعار مولانا در دیوان شمس اشاره می‌کنند.

بنابراین، حالا که با مخالفت دو نفر از مراجع با تولید اثر سینمایی «مست عشق» مواجه هستیم، چه باید کرد؟

معتقدم باید به تضارب آرا احترام گذاشت. وقتی درباره شخصیتی، دیدگاه‌های نفی و اثباتی مطرح می‌شود، نشان‌دهنده عظمت شخصیت فرد مورد نظر است. همین ماجرا، نشان‌دهنده استقرار آزادی اندیشه در جامعه است. به نظرم این نقطه مثبتی است. به قول خود مولانا هر کسی از ظن خود شد یار من.

درباره شخصیت‌های بزرگ اظهار نظرهای متفاوتی صورت می‌گیرد که از نظر من خوب است و می‌تواند در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تبدیل شود به کرسی‌های آزاداندیشی و درباره شخصیت‌ها اظهار نظر بشود. صحبت کنند و برای بسیاری حقایق مسأله آشکار شود و افراد با شنیدن دیدگاه‌های مختلف بتوانند به جمع‌بندی برسند.

خود رهبر معظم انقلاب در نیمه ماه مبارک رمضان اخیر در دیدار با شاعران به مثنوی معنوی اشاره کردند و مثنوی را اسلام ناب دانستند. همچنین اشاره کردند به شعری از مولانا در دیوان شمس تبریزی: کجایید ای شهیدان خدایی، بلاجویان دشت کربلایی و فرمودند آیا کسی باورش می‌شود که شخصیتی همچون مولانا شاعر این شعر باشد، موضوع شهات را این طور برجسته و زیبا مطرح کند و شعر اینچنین تا به امروز ماندگار می‌شود.

بنابراین من با احترام به نظرات مختلفی که در این زمینه وجود دارد، فکر می‌کنم، خود این تضارب آرا امر مبارکی است اما به این هم توجه کنید که شخصیت مولانا ایرانی و ملی فقط نیست و یک شخصیت جهانی است. مثنوی معنوی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های اروپا در سال‌های اخیر بوده و افراد از مسیحی، یهودی، بودایی، هندو تا مسلمان با این کتاب ارتباط برقرار می‌کنند و از حکمت‌های این کتاب بهره می‌برند.

به فرض هم شخصیت مولانا را صوفی بدانیم، باز هم حکمت‌های موجود در مثنوی قابل انکار نیست. به روایاتی درباره آیات قرآن کریم، روایات معصومین و حتی روایات نهج‌البلاغه در مثنوی، توجه کنید. ارادت او به قرآن کریم، شخصیت پیامبر و امیرالمومنین، امام صادق و امام حسین‌(ع) انکارناپذیر است. این مساله را باید مد نظر داشت و در عین حال کلام مراجع روی چشم ما قرار دارد.

آیا مولانا دشمن طریقت و شریعت بود؟

با این حال گمان شما بر چیست؟ اگر آرای مولانا در تعارض با شریعت نیست، این حساسیت‌ها از کجا ناشی می‌شود؟

هم مولانا و هم بسیاری از شخصیت‌های برجسته عرفان ما تاکید بر شریعت داشتند. یعنی اگر فردی شریعت را رها کند به حقیقت نمی‌رسد و بارها تاکید داشتند از ابن عربی و بسیاری از شخصیت‌های عرفان خراسان، چه عرفان مغرب و چه عرفان مشرق. همه بارها تاکید کردند که قدم اول در سلوک حفظ شریعت و عمل به شریعت است. از طرفی ما قائل به عصمت شخصیت‌ها نیستیم،‌ جز معصومین و ممکن است اندیشمندی جایگاه بالایی داشته باشد ولی اشتباهی هم مرتکب شده باشد.

همان طور که معتقد به عصمت علما و فقه‌ها هم نیستم. ممکن است درباره برداشت از موضوعی دچار اشتباه شوند اما اشتباه در یکی دو جا نباید باعث شود شخصیت معنوی فرد را متزلزل بدانیم. عصمت را برای معصومین و انبیا قائلیم و نه حتی برای علما و فقها. همان طور که اتفاق افتاده عالم یا فقیهی در جایی مرتکب سوء برداشت از مسأله‌ای علمی شده و علما و فقهای بعدی آن را اصلاح کرده‌اند. این علما و فقها زحمتشان را کشیده‌اند و شخصیت آنها برای ما والامقام مانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • من

      بابا اینا چه میفهمن معنی چیه معرفت چیه مولانا کیه شمس چه جواهریه. قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد شماها که برای انتخاب پارسا پیروزفر(خوشگل پیر)در نقش مولانا خوشحالی می کنید معنا می فهمید:)

      • علیرضا

        مراجع ما خدا رو هم به صورت مادی میبینن چه میدونن معنای عرفان و عشق با خدارو

      • بدون نام

        نکشیمون زرگرررر :|||

      • بدون نام

        اینا ایرانی نبستن ک یا هندی هستن یا عراقی

      • بدون نام

        خاک تو سر کسی که دنبال قیافه پیروزفر باشه. ایشون سال هاست تجربه کارگردانی آثار ارزشمند تئاتر رو دارن

    • بدون نام

      سریال جدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا اگه قرار بود یه سریال درمورد این شخصیتای عربی بسازن همچین حمایت تمام و کمالی ازشون میکردن که حد نداشت ولی وقتی قرار یک فیلم واقعا ایرانی بسازن مث همیشه سر و کله یه مشت آخوند از اینور اونور پیدا میشه که وامیصبتا چه نشسته اید که دین خدارو دارن نابود میکنن.این کلمه شاید نژاد پرستی باشه ولی واقعیت داره که ما ایرانیا تبدیل به عرب شدیم

    • داود

      صوفی گری در صدا و سیما گسترده تر از چیزیست که فکر می کنیم

    • بدون نام

      پس چرا کتابای درسی(علی الخصوص ) دین و زندگی از اسعار مولانا استفاده میشه؟

    • بدون نام

      وقتی در سوال از مراجع پاسخ به ایشان القا میشود به جای اینکه سوال بیطرفانه مطرح شود انتظاری بیش از این فتواها نمیرود. متاسفانه به سرعت هم فتوا صادر میشود و حکم شرعی محسوب میشود و درگیریها شروع میشود. این برخوردها متاسفانه موضوعات مختلف را از شکل اختلاف نظر وبه قول متن بالا تضارب آرا خارج میکند و درگیریهای جدیتری ایجاد میکند.
      این فتواهای جدید همه علمای بزرگ قبلی را که در شناخت مولانه کار کرده و تاکید داشتند از نظر شرعی زیر سوال برده است!!!!
      الله اعلم

    • مایوس

      اخه اینا اون زمون بودن. یه زنگ جنتی بزنید بپرسید. مراجع اگه جیگر داشتن جلو نزولخواری بانک ها میگرفتن. میرزای شیرازی کجا اینا کجا. فقط بدرد اول و اخر ماه رمضان میخورن

    • بدون نام

      اینا میخان تو ظاهر اسلامی باشن باطن مهم نیست. نماز بخونند . دزدی هم بکنند اختلاس بکنند دروغ بگن.

    • عاطفه

      مراجع ما چرا درباره ربا که به صراحت در قرآن حرام اعلام شده چیزی نمی گویند. بانک های به ظاهر اسلامی ما علنا رباخوار هستند. و همین بانک ها مردم به خاک سیاه نشوندن

      پاسخ ها

      • گمنام

        خیلی گفتند ولی کو گوش شنوا؟!

    • بدون نام

      خوب شد
      برای همه روشن هست که دشمن فرهنگ و هنر چند هزار ساله ما چه کسانی هستند

    • بدون نام

      قرار بود هالیوود هم یه فیلم بسازه درباره ی شمس و مولانا و اونها رو هم جنس باز نشون بده ،دی کاپریو قرار بود نقش مولانا رو بازی کنه فکر کنم !

      پاسخ ها

      • بی نام

        آقای داونی جونیور هم قرار بوده نقش شمس رو بازی کنن

    • فاطمه

      اثر فاخری خواهد شد، اگر اجازه ساخت بدهند!!!

    • بدون نام

      وقتی اجازه میدیم یه سری واسمون تصمیم بگیرند

    • مهدی

      بله بود بود
      انقدر نخواید اینها رو تطهیر بدید
      ادای روشنفکر ها و باسواد ها و همه چی بلد رو در نیارید با اینها
      قرار به گفتن حقایق بشه خیلی چیز ها هست از رابطه شمس و مولانا که باید گفته بشه.
      همه اینها تو طول تاریخ نقشه های عالی کشیدن برای پایین کشیدن تشیع.نکنید شماااها همراهی نکنید ندانسته

      پاسخ ها

      • محمود

        تشيع از عهد صفويان دين رسمي ايرانيان شد تا در برابر عثماني ها كشور متحد بشه مولانا كه قبل از اونا بوده دانشمند

    • بدون نام

      اونا که مرجع تقلیدشان نوری همدانی ومکارم است فیلمو نبینن بقیه اگه دوست داشتن ببینن به همین راحتی

    • بدون نام

      اشتباه نوشتید توی کانال اینستا خود مست عشق زده که شهاب حسینی نقش شمس و پارسا پیروز فر نقش مولانارو بازی میکنه

    • بدون نام

      صوفیه مگه همین صفویان نیستن که حجاب و اسلام این شکلی برامون اوردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه

      • بدون نام

        این آقایون با این تیکه حجابش مشکل ندارن

      • بدون نام

        نه مجید جان دلبندم

    • بدون نام

      کل دنیا مولانا و اشعارش رو میشناسه و در دانشگاه ها تدریس میشه در هر بیت میشه نصف راه عرفان و دین رو رفت بعد اونوقت علمای ما سر اینکه فیلمش رو بسازن یا نه اختلاف دارن خنده دار نیست؟!!!

    • سارا

      الان این آقا جواب کدوم سوال رو دقیقا دادن؟؟؟
      هیچ حرفی واسه گفتن ندارن. هیچ کدومشون

    • محمود

      اين مراجع عددي نيستن در برابر مولانا كه بخوان خرابش كنن. جرات داشتن جواب مداحي كه بهشون فحش ناموسي داده بود رو ميدادن

    • ماهانLMP

      یه تار موی مولوی می ارزه به کل مسئولان ایرانی...شما که نمیدونین این مرد بزرگ چه گوهریه..برین مثنوی و معنویشو بخونین تا بفهمین چه گوهریه

    • منتقد

      ملای رومی و شمس دو عدد صوفی غیر شیعه و منحرف بودن که در کتبشون کفریات فراوانی میشه پیدا کزد مثل اعتقادشون به وحدت وجود و اینکه همه چیز خداست و تمام ادیان و اعتقادت درسته مثل بت پرستی
      ورای اینکه صوفیه مورد لعن اهل بیت اطهار هستند در احادیث صحیح ازشون بعنوان اشرار خلق خدا یاد شده بس که گمراه هستن . در اشعارشون شائبه هایی از همجنسگرا بودن هم مشاهده میشه
      در کل دفاع از این دو منحرف کاملا متضاد با دین اسلامه و ایضا ساختن فیلمشون
      برترینهای عزیز

      پاسخ ها

      • حمید

        مردشور خودتو اعتقادات مسخرتو ببرن،،چند روز دیگه امثال تو اوسکول پیاده راه میوفتید واسه پابوسیه اعراب،پس خفه

      • منتقد

        مشخص نیست چطور همچین کامنت توهین امیز راجب شخص بنده تایید میشه . اوکی اگه اینطوره منم مثل خود همین فرد جوابشو میدم فقط امیدوارم ادمین عزیز نشون بدی . مرده شور تو رو تمام امثال روش*نفکرتو ببرن . بدبخت فلک زده افتخار ما رفتن به پابوس سرور و سالار اهل بهشتیان است تو و امثال بی دینت به کی افتخار میکنید؟ به چندتا پادشاه کشور گشای جنایتکار و بت پرست هخامنشی مثل کوروش که با خواهر و خاله خودشون ازدواج میکردن؟ همین الانم همشون در عذاب خدان و به امید خدا توی اسکل و پلشت هم به اونا ملحق میشی

      • فاطیما

        ببین منتقد عوضی؛ تو برو پابوس همون اعرابت پلشت ، یه بار دیگه اینجا اینجوری حرف بزنی تو هر گوری که باشی پیدات میکنم میدم پدرتو در بیارن

    • بدون نام

      یکی نیست ب اینا بگه شما خودتون سراپا حرام هستین...

    • بدون نام

      اصلا گیریم بگوییم این دو بزرگوار درست می گویند اگر به یقین و ازلی بودن اسلام واقف هستند پس چه ترسی از ساختن این فیلم باید داشته باشند بگذارید مردم خود انتخاب کنند عصر حجر که نیست

    • بدون نام

      مولانا بلخیه مال کشور افغانستان.چرا باید نقشی رو به یه ترک بدن؟چرا نباید از بازیگران افغانستان استفاده کرد؟واقعا ترکیه چی داره که انقدر برای ما عزیزه؟

    • افسانه

      مولانا و شمس شیعه بودند و دشمن دین نبودند

      پاسخ ها

      • بینام

        اطلاعات ضعیفه ها مولانا سنی بوده به خاطر همین بهش میگن مولوی بعدش هم اگه شعری در مورد امام علی داشته باشه دلالت بر شیعه بودنش نیست

    • افسانه

      مولانا و شمس شیعه بودند و دشمن دین نبودند

    • افسانه

      مولانا و شمس شیعه بودند و دشمن دین نبودند

    • افسانه

      مولانا و شمس شیعه بودند و دشمن دین نبودند

    • افسانه

      مولانا و شمس شیعه بودند و دشمن دین نبودند

    • افسانه

      مولانا و شمس شیعه بودند و دشمن دین نبودند

    • افسانه

      مولانا و شمس شیعه بودند و دشمن دین نبودند

    • افسانه

      مولانا و شمس شیعه بودند و دشمن دین نبودند

    • بدون نام

      به عنوان فردی که مراجع را قبول داردبرایم این سوال است که چرا این محترمان نسبت به این همه مشکلات که به جان مملکت افتاده فتواصادرنمی کنند.میرزای شیرازی کجا؟اقای خمینی کجا؟اینها کجا؟حالا شایداشتباهاتی باشدنبایدکه این گنجینه عرفانی دینی الهی و علمی رانفی کنیم وحرام؟

    • بدون نام

      (این موضوع نشان دهنده استقرار آزادی اندیشه در جامعه است!!!) خوب شد معنی آزادی اندیشه رو فهمیدیم!! اینکه چندتا آخوند با موضوعی موافق یا مخالف باشن

    • لیلی

      یکی به اینا بگه زر نزنن

      پاسخ ها

      • منتقد

        ولی تو زر بزن

    • افسانه

      مولوی و شمس تبریزی سنی هستند

    • بدون نام

      اولا اینکه شمس اصلا خوشکل نبوده، چهره ی زمخت ، فرتوت و قامتی خمیده و تقریبا کوتاه قد داشته ، پیروز فر اصلا نمی تواند جای شمس بازی کند، چرا ما هر کسی رو که صوفی، زاهد یا عارف می دانیم توقع داریم زیباست!؟ دوم اینکه مولانا اصالتا ایرانی است و در زمان حمله مغول در نیمه های قرن 6 به خاطر خانواده و مشکلاتی که پدر با سران قدرت داشت میروند ترکیه ، اگر آگاهی نداریم نباید فتوی بدهیم. سوم اینکه همه ی چیزهایی که درباره رابطه عاشقانه این دو مرد میگویند درست نیست و صحت ندارد، در جامعه اسلامی چیزهایی را به خورد فکر و باور ما می دهند که مورد قبول خودشان است و مردم عوام هم متاسفانه باور میکنند. هر کسی که می خواهد به شخصیت واقعی این دو مرد پی ببرد باید منابعی مانند ( مناقب العارفین ، رساله فریدون سپه سالار ، پله پله تا ملاقات خدا ، فیه مافیه و مقالات شمس ) را بخواند و البته مواظب باشد زیرا چشمان بیدار موجب شکسته شدن باور می شود. من دانشجوی رشته ادبیات محض مقطع ارشد هستم که در این زمینه مقاله نوشتم ؛ اما به علت متضاد بودن با قوانین شرعی و مذهبی حق چاپ ندادند.

    • بدون نام

      از اینها هم مثل بقیه مفاخر کشور و دنیا بت نسازید برای پرستش !!!!

      اصل رو ول کردید چسبیدید به فرع ؟؟؟؟:!!!!!!!!

      مواظب باشیم مثنوی رو جای قران باور نکنیم و مولانا رو جای پیامبر !

    • آیلار

      عزیزانم شماها اگر دیوان شمس اثر مولانارو بخونید متوجه میشید ایشان به صراحت می‌فرمایند که ترک هستند....مولانا میگه زبانم ترک است اگرچه هندی گویم...و فارسی از ریشه زبان هندی هستش...تعصب بیجا باعث جهل میشه...در کل دنیا ثابت شده ترکه حالا یه عده میگن کل دنیا غلط میکنن فقط ما راست میگیم

    • palchemi

      مولانا خودش عالم دین بوده و یکی از عرفای بزرگ تاریخ . حالا این ها کی هستن که روی حرف رهبر و امام خمینی و شهید مطهری حرف می زنن نمی دونم.

    • چ چ

      مگر مردم ایران همه مقلداین دونفرند؟ملت ایران پیرو ومقلد فعلی مقام معظم رهبری است ولاغیر،ضمنا حالا چندتا طلبه جیره خور رفتند پیش ایندونفر از روی برنامه ونقشه انگلیس،چنین طرح سئوالی کردند وایندونفرهم اعلام حرام کرده اند،مگرایندونفرچندین بار اعلام کردندسودبانکی حرام است،کدام بانک ویاکدام مسیول محلی گذاشت به حرف ایدونفر تره هم واسشون خردنکردند ازاین بازیهای شیطنت امیز شیطانی بقول رهبری اگاه ودانا بتمام امور ما نه شیعه انگلیسی ونه اسلام امریکایی را قبول نداریم،لطفا این فیلم که زندگی مولانا رومی وشمس تبریزی را که چهره های جهانی وایرانی واسلامی هستند را تهیه وبنمایش بگزارید مطمئن باشید اولین سی دی هایش را همین چندنفرمخالف دزدکی میخرند وتماشامیکنند وبعدا ازجرگه موافقان وبه به گویان وچه چه زنان فیلم قلمدادمیشوند لطفا بکوری وحسادت پیروان نقشه های شوم انگلیس سریعتر فیلم را برای یک میلیاردمسلمان بسازید نه برای چندنفر؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج