جاباما
۹۱۱۳۴۳
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

وجود دومین جرم میان‌ستاره‌ای نیز تایید شد

چندی پیش ستاره شناسان یک ستاره دنباله‌دار را رصد کردند و احتمال دادند این ستاره، دومین جرم میان‌ستاره‌ای باشد که تاکنون کشف شده است، اما اکنون ستاره شناسان اعلام و تایید کردند آن جرم عجیب و مرموز که با سرعت بسیار زیاد در حال عبور از کنار منظومه شمسی است به طور قطع یک دنباله دار از فضای عمیق است.

ایسنا: چندی پیش ستاره شناسان یک ستاره دنباله‌دار را رصد کردند و احتمال دادند این ستاره، دومین جرم میان‌ستاره‌ای باشد که تاکنون کشف شده است اما اکنون ستاره شناسان اعلام و تایید کردند آن جرم عجیب و مرموز که با سرعت بسیار زیاد در حال عبور از کنار منظومه شمسی است به طور قطع یک دنباله دار از فضای عمیق است.

وجود دومین جرم میان‌ستاره‌ای نیز تایید شد

به نقل از دیلی میل، زمانی که این جرم ماه گذشته رصد شد او را "C/۲۰۱۹ Q۴" نامیدند اما اکنون بنابر گفته‌های "اتحادیه بین‌المللی نجوم"(IAU) این دنباله دار "۲۱ بوریسف"(I/Borisov۲ ) نام گرفته است زیرا ماه گذشته "گنادی بوریسف"(Gennady Borisov) از "رصدخانه نجوم کریمیان"(Crimean Astrophysical Observatory) این جسم را کشف کرد. جسم مذکور رسما دومین جرم شناخته شده بین ستاره‌ای(پس از جرم سیگار شکل موسوم به اموآموا) است که از منظومه شمسی ما عبور می‌کند.

ستاره‌شناسان دریافتند که این جرم، بیرون از "مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین" یا "دایرةالبروج" قرار دارد و با زاویه ۴۰ درجه و سرعت ۱۵۰ هزار کیلومتر بر ساعت به سمت داخل منظومه شمسی در حال حرکت است. فارنوچیا گفت: سرعت بالای حرکت این ستاره دنباله‌دار نشان می‌دهد که این جرم آسمانی دوباره به فضای میان ستاره‌ای بازخواهد گشت.

براساس گفته "اتحادیه بین‌المللی نجوم" برخی از ستاره شناسان با تجهیزات کافی قادر به مشاهده جدیدترین بازدید کننده از سیستم خورشیدی ما طی ماه‌های آینده هستند، زیرا قرار است در ماه‌های آینده در فاصله نزدیکی از ما قرار گیرد.

"گونزالو تانکردی"(Gonzalo Tancredi) رئیس اتحادیه بین‌المللی نجوم و ستاره‌شناسی گفت: تخمین‌هایی در مورد میزان روشنایی این ستاره دنباله‌دار بین ستاره‌ای زده‌ایم اما به طور قطع درباره روشنایی آن مطمئن نیستیم اما طی ماه‌های آیند با ابزار پیشرفته قادر به مشاهده آن خواهیم بود.

به گزارش "سی بی اس نیوز" طول این دنباله دار 2 تا 16 کیلومتر است و در اواسط ماه دسامبر روشنایی آن نیز به اوج خود خواهد رسید و توسط تلسکوپ‌های معمولی نیز قابل مشاهده است.

ستاره شناسان می‌گویند دنباله دار "۲۱ بوریسف" دارای بیشترین "مدار هذلولی"(hyperbolic orbit) نسبت به هزاران ستاره دنباله‌دار مشاهده شده را دارد و این دنباله دار دومین جسم بین ستاره‌ای است که از منظومه شمسی ما عبور کرده است. اولین جرم "اوموآموا"(Oumuamua) بود. اوموآموا نخستین جرم بین ستاره‌ای شناخته‌ شده‌ است که مسیر حرکت آن از منظومه شمسی می‌گذرد. اوموآموا در یک مسیر بسیار سهموی(هیپربولیک) توسط "رابرت وریک" در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷، چهل روز پس از دور زدن خورشید کشف شد.

زمانی که "راب وریک"(Rob Weryk) محقق رصدخانه هاوایی به بررسی آن پرداخت و همچنین داده‌هایی از رصدخانه آژانس فضایی اروپا در جزایر قناری منتشر شد، محققان به این نتیجه رسیدند که این یک جرم فضایی عادی محسوب نمی‌شود. اکثر اجرام فضایی در یک مدار مشخص و مشابه به دور خورشید می‌گردند که اکثرا بیضوی هستند اما در رابطه با اوموآموا داستان متفاوت است. این جرم ۴۰۰ متری که با سرعت ۹۵ هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است مدار بیضوی ندارد و مسیر حرکت آن شبه سهمی است.

به گفته کارشناسان ۲۰ هزار سال طول می‌کشد تا دنباله دار" ۲۱ بوریسف" از منظومه شمسی ما خارج شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دنبالدارهای زیای وجود دارند که هنوز به ما نرسیدند شاید صدها و یا هزار و یا میلوها سال دیگر از کنار منظوه شمسی عبور کنند حتی بعضی از آنان برای اولین بار این مدار را طی میکنند و بعضی از آنان برای سیارات منظومه شمسی بسیار خطرناک هستند و بعضی از آنان مدار خاصی را طی نمیکنند سرگردان هستند:
      پرفسور محمد:

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج