۹۱۱۵
۲ نظر
۵۰۴۶
۲ نظر
۵۰۴۶
پ

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

در مطالب گذشته خوانديم كه چگونه نوع بافته شدن پارچه و رنگ‌آميزي الياف مورد استفاده هنگام بافت پارچه يا چاپ زدن روي سطح پارچه بافته شده، مي‌تواند تعيين كننده و به‌وجود آورنده طرح و بافت در پارچه باشد.

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

در مطالب گذشته خوانديم كه چگونه نوع بافته شدن پارچه و رنگ‌آميزي الياف مورد استفاده هنگام بافت پارچه يا چاپ زدن روي سطح پارچه بافته شده، مي‌تواند تعيين كننده و به‌وجود آورنده طرح و بافت در پارچه باشد. به‌علاوه فرايندهاي شيميايي متعددي در روند توليد يك پارچه طرح‌دار و داراي بافت مي‌تواند انجام شود. اين اقدامات زماني ‌كه در فرايند توليد پارچه انجام مي‌شود تا حد زيادي ماهيت و ويژگي‌هاي الياف را چه طبيعي باشند و چه مصنوعي تغيير مي‌دهد.

براي نمونه، يك پارچه پنبه‌اي طرح‌دار براق را با يك پارچه پنبه‌اي طرح‌دار مات مقايسه كنيد. پارچه‌هاي پشمي مات جلوه‌اي صاف با رنگ‌هايي مات دارند كه نور را جذب مي‌كنند، در حالي‌كه در نوع براق، رنگ‌هايي با درخشش و برق بيشتري جلوه مي‌كنند و زنده‌تر ديده مي‌شوند كه جلوه شيك و لوكس‌تري را به‌وجود مي‌آورد و اين به‌دليل انعكاس نور توسط سطح براق پارچه است. حال به‌نظر شما لازم نيست كه پارچه پرده‌اي خانه خود را كه از نوع مات است با نوع براق آن عوض كنيد؟! البته اين كار اگرچه بر زيباتر شدن جلوه پرده‌ها تاثير دارد اما معايبي نيز دارد و آن اين است كه پرده‌هايي با پارچه براق زودتر چروك مي‌شوند و دليل اين اتفاق آن است كه در فرايند براق كردن پارچه ويژگي‌هاي پارچه تغيير مي‌كند و انعطاف‌پذيري آن تا حد زيادي كاهش مي‌يابد. اگر تمايل داريد بدون هزينه زياد پرده‌اي براق و زيبا داشته باشيد، طوري‌كه معايب پارچه پنبه‌اي براق را نداشته باشد، بهترين جايگزين نوعي پارچه كتاني ظريف و براق است.

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

ظرافت يا دوام؟

برخي از پارچه‌هاي مصنوعي دوام بيشتري نسبت به معادل‌هاي طبيعي آنها دارند. براي مثال پارچه‌هايي از ابريشم مصنوعي شرايط نگهداري آسان‌تري از قبيل شست‌وشو و اتو كشيدن نسبت به انواع طبيعي آن دارند. هرچند كه بايد توجه كنيد بسياري از الياف و پارچه‌ها كه براي توليد آنها اقدامات خاصي صورت گرفته است به توجه و مراقبت بيشتري نسبت به الياف طبيعي نياز دارند. اين نوع پارچه‌ها براي استفاده در شرايط خاص يا براي موارد دكوراتيو و غيركاربردي مناسب هستند. به‌طور كلي موارد استفاده اين نوع پارچه‌هاي خاص و حساس بسيار محدود است. براي مثال پارچه‌هاي پنبه‌اي براق براي شيدهاي رولي مناسب نيستند زيرا سفت شدن پارچه مقدار زيادي از براقي آن را از بين مي‌برد. همچنين پي‌وي‌سي نمي‌تواند براي دوخت يك شيد رومن (مدل رومي‌) استفاده شود.

پارچه‌هاي موآره ( Moiré )

پارچه‌هايي كه به اين صورت توليد مي‌شوند، داراي طرحي هستند كه با تكان خوردن پارچه، جهت آن و شدت تابش نور روي آنها تغيير مي‌كند و به‌صورت و رنگ ديگري ديده مي‌شود. اين پارچه‌هاي زيبا طي فرايند بسيار طولاني و دشوار و تحت فشار و حرارت بالا توليد مي‌شوند. در اصل پارچه‌هاي ابريشمي تافته، از پارچه‌هاي موآره هستند. همچنين امروزه پارچه‌هايي كه تركيبي از پنبه و ويسكاس توليد مي‌شوند نيز موآره محسوب مي‌شوند. تكنيك توليد اين پارچه‌ها به‌صورت سايه‌دار است. پارچه‌هايي كه تحت فرايند موآره قرار مي‌گيرند داراي عمق بيشتري نسبت به انواع اصلي و خام آنها هستند و از لطافت زيادي برخوردارند. در پارچه‌هاي موآره تنوع زيادي از لحاظ كيفيت وجود دارد.

پارچه‌هاي شفاف

پارچه‌هايي كه نور را از خود عبور مي‌دهند مانند پارچه‌هاي توري، موسلين و ترگالين مي‌توانند به‌طور گسترده به دو گروه تقسيم شوند. انواع مختلف اين نوع پارچه‌ها بر اساس متد‌هاي مختلف توليدشان از يكديگر متمايز مي‌شوند. اغلب زيباترين پارچه‌هاي شفاف و عبوردهنده نور از الياف طبيعي مانند پنبه و ابريشم بافته مي‌شوند. نوع دوم پارچه‌هاي شفاف انواع حريرهايي هستند كه از الياف مصنوعي ساخته دست بشر توليد مي‌شوند. در اين نوع پارچه‌هاي حرير هم بافت ساده وجود دارد و هم بافت‌هاي طرح‌دار. اين گروه از پارچه‌هاي شفاف بسيار بادوام هستند و نگهداري از آنها بسيار ساده است.

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

اين پرده ساده كه از جنس موسلين است. بدون اينكه هيچ‌گونه تكنيك خياطي خاصي براي دوخت آن استفاده شده باشد، بسيار زيبا و باشكوه جلوه مي‌كند و اين به دليل ماهيت زيبايي است كه اين پارچه شفاف و با ارزش دارد.

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

در اين تصوير نوارهايي از پارچه‌هايي كه كيفيت‌ها و ويژگي‌هاي مختلف دارند ديده مي‌شود كه براي توليد هر كدام مراحل و فرايندهاي خاصي انجام شده است. براي مثال نوارهاي زرد و سفيد و آبي پارچه‌هاي پي‌وي‌سي هستند كه به‌مقدار زيادي ضدآبند. نوار كرم رنگ، پارچه كتان براق است كه جايگزين خوبي براي پارچه‌هاي پنبه‌اي براق است و نوار سبز كه نمونه‌اي از يك پارچه نايلوني است.

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

تغيير شكل دادن پارچه‌ها

انتخاب پارچه‌اي كه دقيقا متناسب با نياز شما باشد تا اندازه‌اي دشوار است؛ بايد دقيقا بدانيد چه مي‌خواهيد و در مورد رنگ و بافت پارچه مد نظر خود ذهنيتي روشن داشته باشيد اما حتي در اين حالت هم يافتن آنچه مي‌خواهيد دشوار است. توصيه ما اين است كه از سليقه و خلاقيت خود استفاده كنيد و با تركيب و تغيير در پارچه‌هاي مختلف، پارچه مورد علاقه و منحصر به خودتان را به‌وجود آوريد طوري‌كه تا حد زيادي متناسب با نيازهاي شما باشد.

با مقداري خلاقيت و تخيل قوي به‌همراه قدري ذوق و داشتن اطلاعات كاربردي در اين زمينه مي‌توانيد به‌راحتي پارچه دلخواه خود را به دست آوريد. با توجه به بافت‌هاي مختلف و طرح‌هاي متنوع پارچه‌ها اين‌كار مي‌تواند بسيار جالب و پرماجرا باشد و نتيجه كار بستگي به سليقه شما و ميزان توجه شما به‌نحوه‌ انجام كار دارد.

هرچه اطلاعات و دانش شما در مورد پارچه‌هايي كه در پروژه از آنها استفاه مي‌كنيد بيشتر و كامل‌تر باشد احتمال موفقيت و رسيدن به نتيجه‌اي مطلوب براي شما بيشتر خواهد بود. همچنين زماني كه پارچه‌ها را در دست مي‌گيريد و شروع به انجام كار بر روي آنها مي‌كنيد، به نتايج و تجربيات جديدي دست مي‌يابيد؛ براي مثال مي‌توانيد ببينيد كه چگونه يك پارچه بدون جذابيت در كنار پارچه‌اي كه با آن تضاد دارد جذاب و چشم‌گير جلوه مي‌كند؛ يا نور چگونه توسط رنگ‌هاي متنوع به زيبايي در فضا منتشر مي‌شود. همچنين شما در صورت تمايل اگر صلاح ديديد مي‌توانيد از پشت پارچه به‌جاي روي اصلي آن استفاده كنيد. توصيه مي‌كنيم براي اينكه زودتر در اين زمينه به مهارت برسيد در هنگام انجام پروژه‌هاي تركيب پارچه تجربيات جديد خود را بنويسيد.

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

اگر قصد داريد چيزي را به‌وجود آوريد كه در عين كاربردي بودن اصالت خود را نيز داشته باشد، ويژگي‌هاي اصلي هريك از پارچه‌هاي مختلف مورد استفاده را ناديده نگيريد.

متد و روش‌هاي خود را با هر پروژه جديدي كه در ذهن داريد سازگار و منطبق كنيد و يك قاعده و تكنيك را براي همه پروژه‌ها به‌كار نگيريد. در مطالب بعدي به‌صورت مفصل در خصوص انواع كنار هم قراردادن پارچه‌ها و خلق تركيبي مطابق با نياز هر فرد صحبت خواهيم كرد.

زماني‌كه تكه‌هايي از پارچه‌هايي با طرح و رنگ متنوع را مطابق با سليقه خود كنار هم قرار مي‌دهيد نتيجه‌اي حاصل مي‌شود كه مي‌تواند برايتان رضايت‌بخش و دوست‌داشتني باشد. در حقيقت مي‌توانيد با بازي با طرح‌ها و بافت‌هاي مختلف آنچه را كه واقعا مي‌خواهيد بيافرينيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

پارچه‌ طبیعی یا مصنوعی؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سپیده

      خوبه

    • محمد

      می تونه بهتر بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج