۹۱۱۸۹۲
۳۸ نظر
۵۰۰۶
۳۸ نظر
۵۰۰۶
پ

خودروسازان ترکیه به ایران می‌آیند؟

رنو و پژو از پس تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ماندن را بر رفتن ترجیح دادند و این چنین بود که به گفته محمدرضا نجفی منش با چشم گریان ایران را ترک کردند و همین حالا هم با چمدان های پر از دلار منتظر بازگشت هستند.

خبرآنلاین: رنو و پژو از پس تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ماندن را بر رفتن ترجیح دادند و این چنین بود که به گفته محمدرضا نجفی منش با چشم گریان ایران را ترک کردند و همین حالا هم با چمدان های پر از دلار منتظر بازگشت هستند.

این اما همه داستان صنعت خودروسازی ایران نیست، صنعت خودروسازی ایران حالا در شرایطی تازه قرار دارد، شرایطی که از پس گفته ها و شنیده ها می توان تا حدی چند و چون آن را دریافت. نگاه صنعت خودروسازی ایران گویا به شرق است، به کشورهایی که فضای مساعدتری برای همکاری با ایران دارند.

زمزمه هایی در خصوص همکاری خودرویی ایران و روسیه مدتی است در فضای رسانه ای به گوش می‌رسد، هر چند هنوز خبری تایید شده از حضور روس‌ها در بازار ایران به گوش نرسیده اما مذاکرات ایران و ترکیه در حوزه خودروسازی به مراحل پایانی نزدیک می شود؛ ایران و ترکیه برنامه افزایش سطح مبادلات و همکاری های اقتصادی را در دستور کار قرار داده اند.

هر چند ایرانی ها آشنایی چندانی با صنعت خودروی ترکیه ندارند اما بررسی‌ها نشان می دهد ترکیه در این سال‌ها به یکی از بزرگترین صادر کنندگان قطعه و خودرو تبدیل شده است.

صنعت خودروی ترکیه صنعتی مبتنی بر مونتاژ است اما پیشرفت قطعه سازی‌ها در سال های گذشته سبب شده است صادرات این صنعت قابل توجه باشد. خبرگزاری آناتولی پیش از این در گزارشی اعلام کرده است در سال ۲۰۱۸ صادرات محصولات صنایع خودروسازی ترکیه به ۳۱.۶ میلیارد دلار رسیده است و در این میان کشورهای اتحادیه اروپا با ۷۸ درصد بیشترین سهم را در صادرات ترکیه داشتند.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ به ۸ کشور عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به طور جداگانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات خودرو را به ثبت رساند.

ترک‌ها مشتاق همکاری خودرویی با ایران هستند

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این سئوال که آیا همکاری ترکیه و ایران در زمینه صنعت خودرو محتمل است یا خیر؟ گفت: ما مذاکرات متعددی با فعالان صنعت خودروسازی در ترکیه داشتیم و اتفاقا ترک ها نیز از همکاری با ایران استقبال می‌کنند.

نجفش منش با اشاره به اشتراکات منطقه‌ای و سیاسی گفت: ما حتی فراتر از این به موضوع همکاری منطقه‌ای نگاه می کنیم، به عنوان مثال پیشنهادی در خصوص همکاری ایران، ترکیه و روسیه در صنعت خودروسازی را ارائه کردیم و در صورت انعقاد پنین قراردادی می توان خودرویی برای بازاری با جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر تولید کرد.

وی در توضیح این مطلب افزود: در حقیقت خودروسازان ایرانی، ترکیه ای و روسی هر کدام قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی دارند که در این همکاری مشترک این قابلیت ها متبلور می‌شود و با تولید قطعه در همین سه کشور، می توان خودرویی با استاندارد بالا برای بازار جهانی ارائه داد.

وی گفت: هم ایران و هم ترکیه به نوعی با تحریم‌های آمریکا روبرو هستیم و همسایگی دو کشور خود عامل مهمی برای نزدیکی‌های اقتصادی است، در عین حال که در این زمینه روسیه نیز با همین سیاست تحریمی آمریکا روبروست.

وی با تاکید بر اینکه همکاری های مشترک خصوصا در عرصه خودروسازی میان ایران و ترکیه امکان اجرایی شدن دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات مستقیمی با روسیه برای همکاری مشترک صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: مذاکره مستقیمی نداشته ایم اما پتانسیل‌ها در این حوزه بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان ترکیه مونتاژ کار هستند، گفت: البته ترکیه در حوزه قطعه سازی حرف فراوانی دارد در عین حال که این کشور در صدد است به زودی برند ملی خود را به بازار ارائه دهد.

در عین حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سئوال که همکاری ایران و ترکیه در حوزه خودرو چه اتفاقاتی را در عرصه خودروسازی در منطقه رقم خواهد زد؟ گفت: با توجه به حضور اغلب برندهای معتبر خودروسازی جهان در ترکیه، همکاری خودرویی دو کشور اتفاق مهمی برای این صنعت در منطقه خواهد بود.

فربد زاوه

وی با اشاره به اینکه تویوتا، فیات، فورد، رنو و دیگر شرکت‌های معتبر در ترکیه حضور دارند، اضافه کرد: پرفروش‌ترین خودروی ترکیه فولکس واگن است و اتفاقا این شرکت تصمیم دارد سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای تولید خودرو در این کشور انجام دهد، با این حال صنعت خودروی ترکیه در حال آماده سازی فضا برای معرفی برند ملی خود به بازارهای جهانی است و احتمالا موضوع همکاری ایران و ترکیه به این پروژه نیز ارتباط می‌یابد.

وی گفت: ترکیه هر چند صادرات بسیار گسترده ای در حوزه خودرو به بازارهای جهانی دارد اما هنوز برندی به بازارهای جهانی معرفی نکرده است از این رو در این مرحله همکاری خودرویی ایران و ترکیه اتفاق مهمی برای این صنعت در ایران و منطقه محسوب خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا نوبت ایناست بیاید ملتو بچاپید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین دقیقاولی البتع لینونگقتین بعلاوه اقایان دیگرباهم !؟

    • بدون نام

      کاشکی هند هم با ایران قرار داد ببنده خیلی ماشینای خوبی دارن تو فیلماشون دیدم ماشینه با فشار یک دکمه هلیکوپتر میشد یا با قطار تصادف میکر د قطاره با تمام واگناش میترکید ولی ماشینه سالم بود

      پاسخ ها

      • نامدار

        تازه شنیدم میخان با موتورسازی ویتنام و تراکتورسازی سری لانکا هم قرارداد ببندند میگن تراکتورهای سری لانکا با یک دکمه زیردریا میره و گیاهاشو درو میکنه با یک دکمه گوشتها رو سیخ میزنه

      • بدون نام

        دمت گرم

    • بدون نام

      باز می خواهید با سر گر و کچل مردم آرایشگری یاد بگیرید سی سال هنوز قطعه ساز هم تشدید برسد گمشید واردات کنید هم خیال خودتان را راحت کنید هم مردم را

    • بدون نام

      انشاالله مافیای خودرو برداشته شودومردم به ارزوهای ارزانی در صنعت خودرو برسند

    • بدون نام

      صنعت خودرو سازی ترکیه زیر مجموعه خودروسازان بزرگ دنیا هست...واز ترس تحریم جرعت کار با ایران ندارن......

    • محسن

      خیانت به مبتکران به قیمت پست و مقامی که با آشنا بازی گرفته اید بکنید مملکت شد جولا ن گاه دلل بازی رانت خوری کوفتتون بشه ما ذوق زده نیستیم شما خودفروش شده اید....هم حالا اعلام کن کلی خودرو ساز داخلی دور تا دور وزارت خانه صف می کشند اگر پای سوگندبا مردم بودن هستید .اگر نیستید با همانانی که هستید ببینید چه غلطی می کنید..رسوای جهان شده ها...

    • بدون نام

      خجالت بکشید.

    • بدون نام

      باروسیه ولاداهم قراردادببندیدوفقط مسئله کولینگ خودروراحل کنید

    • بدون نام

      نمی دونم چرا مرغ همسایه غازه؟!!.بعداز۶۰سال مونتاژ کردن هنوزم التماس خارجیارو می کنند.اونم کیا.ترکا.!!!!؟.

    • بدون نام

      خاک تو سرتون فکر کنم با این سرعت پیشرفتمون چند سال دیگه از یمن باید ماشین وارد کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی

    • بدون نام

      درود بر فرغون سازان

    • بدون نام

      فقط بازارخودرو دست ترکیه ندهید!روسیه وچین وسایرشرقی هاهم دخیل کنیدومتنوع باشدوالبته کیفیت هم مهمه

    • بدون نام

      حتما ترک ها هم یه سهمی این وسط میبرند که باید ملت ایران پولشو بدن که کار دولت راه بیفته
      بیچاره ما ملت ایران همش باید تقاص پس بدیم

    • بدون نام

      بابا این زهر مار خودرو را آزاد کنید تعرفه و عوارض رو بردارید خودش راهش رو پیدا میکنه دنیا داره به سمت ماشینهای برقی و هیبریدی میره اینجا شرکتهای دولتی خودرو سازی دنبال تکنولوژی سی سال پیش هستند بابا خجالتم خوب چیزیه چرا مراجع حوزه علمیه نمیان اضهار فضل بکنن بگن بازی با جان مردم و آلوده کردن هوا حرام و مجاز نیست چون خودشونم مواجب گیرشون میاد

    • بدون نام

      اول کاره .....تا پای خودزوسازی اتیوپی , انگولا. به این کشور باز نشه , نهضت ادامه دارد .

    • بدون نام

      هشدارمی دهم که فقط بطورکامل به ترکیه،وابسته نباشیدوبازارماکامل دست ترکیه نباشد،متنوع باشدوچین-روسیه وسایرشرقی قابل اعتمادباشنند

    • بدون نام

      ترکیه ای که یه زمانی میگفتن میخواین ازش رد شین سیگار بدین بهشون که سنگ نزنن حالا ما انقدر به قهقرا رفتیم که که باید التماس کنیم بهشون ...
      خیلی خوبه، بالاخره ترکیه هم در ابتدای راه تولید خودرو به آزمایشگاه و موشای آزمایشگاهی نیاز داره، کجا بهتر از ایران، آزمایشا رو که کردن یعد مزنه ماشیناشونو گرون و ادا و اصولاشونو شروع میکنن... مثل چینیا ...
      خدا خودت نجاتمون بده ازین حقارت

    • بدون نام

      خیلی خوبه، یعنی از نظر مسئولین، ایرانی اصلا حق سوار شدن بر ماشینای عالی روز دنیا رو نداره ... فقط مقاومت مهمه ... یه مقاومت مسخره که اصلا دلیلش مشخص نیست، فقط مقاومت

    • مسلمان

      ترکیه بهتر از روسیه است و هر دو با وجدان تر از داخلی ها . البته ترکیه بیاد بهتره چون حقوق مشتری رو رعایت میکنن البته اگه ایرانیها فاسدشون نکنن .

    • گلعلی

      دانشمندای جوان ایران باور میسازند خودرو سهله کافیه اراده کنیم
      منتها مشکل در طراحی و ساخت خودرو عالی نیست مشکل سواستفاده و رانت افراد سود جو که مثل انگل بانی اسیب به صنایع ما میشوند هست خدا را شکر قوه قضاییه درحال پی گیری ه

    • بدون نام

      روسیه که در صنعت خودرو سازی بسیار ضعیف است و اما ترکیه تا حالا کسی یاد نداره که اصلا صنعت خود روسازی داشته باشه
      چرا با ژاپن و یا کره جنوبی وارد مذاکره نمی شوید.

    • بدون نام

      به نظرمن ما باترکها بیشترازهرملت دیگه ای میتونیم صلاح بیایم! چون هم ملتی خوش خلق وبو هستند وهم باایران اشتراکات فرهنگی وتاریخی ومذهبی وجغرافیائی وحتی اشتراکات سیاسی زیادی داریم!

      به نظرمن مهندسهای اونا درکنار مهندسهای ما بهتر میتونن با هم مچ باشند تا مهندسین متکبر اروپائی!

    • بدون نام

      تنها راه حل مشکلات خودرو کشور صفر کردن تعرفه واردات خودرو و ازاد شدن واردات خودرو کارکرده است تا در یک بازار رقابتی کیفیت و قیمت خودرو های داخلی بهبود یابد

    • آزاد

      دروغگویان مسئول ،میگویند که ما 90درصد قطعات خودرو را خودمون میسازیم ،البته نگفتند از نوع اسباب بازی قدیمی

    • بدون نام

      خودرو سازان مشکل مدیریتی دارند و از تعرفه بالای واردات خودرو سواستفاده میکنند

    • بدون نام

      خودرو سازها ضرر های ضعف مدیرت رو با گران فروشی جبران میکنند

    • بدون نام

      خاک تو سر بی لیاقتهای دزد %@

    • بدون نام

      تنها در بازار رقابتی و تعرفه پایین خودروهای داخلی باکیفیت میشوند

    • بدون نام

      برای سامان دادن به مشکل خودرو و واقعی شدن قیمتها باید تعرفه واردات خودرو صفر شود

    • بدون نام

      ترکیه خودش ماشین کشورهای دیگه رو مونتاژ میکنن . حالا ما هم مینایی از ترکیه مونتاژ کنیم .

    • اسد

      چطوری ؟!شرکت های ترک تحت سیطره اروپا وامریکاست پس الکی دولکی است

    • بدون نام

      خودروسازان ایرانی دقیقا چه پتانسیلی دارند؟
      نکنه منظورتون بازار بی درو پیکر و مشتری های بیچاره ی ایرانی و حمایت و منافع بی حد و اندازه ی مسئولین بی کفایت و بی مسئولیته؟

    • مهدی

      هر کاری کنیم بالاخره با اقمار انگلیس بایستی معامله شود.بیشترین چپاول در داخل از نفوذی های انگلیس.
      و بیشترین واردات از امارات و ترکیه و پژو و رنو که همگی اقمار انگلیس هستند.
      دیگر استعمار گران از منابع کشور های مقصد استفاده نمیکنند.بلکه کشور هائی هستند که ثروت خود و آتی خود را برای تقویت استعمار انگلیس در اختیار اقمار ان کشور قرار دهند.
      هویدا و روحانی فرقی ندارد.هر دو زمینه ساز نفوذ دادن منافع غرب در نفوذ در ارگانهای کشور بوده و هستند.لبخند نشان رضایت است.

    • بدون نام

      خاک بر سرتان سال 46که پیکان تولید شد تو ترکیه سه چرخه هم تولید نمیشد، چه پیشرفتی کردیم همه کشورها بریشتان میخندند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج