جاباما
۹۱۲۲۱۴
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

چرا نمایندگان امکان بازدید از فشافویه را ندارند؟

مدیرکل زندان‌های استان تهران به همراه مهرانگیز، سرپرست دادسرای ناحیه ۲۰ و فیروزجائی، سرپرست دادیاری نظارت بر زندان، از اردوگاه فشافویه بازدید کردند. بازدید از زندان‌ها توسط مدیران سازمان زندان‌ها و قضات دادیار زندان امری معمولی است، اما وقتی نام زندان فشافویه به میان می‌آید، خبر این بازدید در صورتی می‌تواند دارای اهمیت باشد که نمایندگان مجلس بتوانند برای بازدید از این زندان با هدف بررسی اتفاقات رخ‌داده در این زندان در ماه‌های گذشته امکان ورود پیدا کنند.

روزنامه شرق: مدیرکل زندان‌های استان تهران به همراه مهرانگیز، سرپرست دادسرای ناحیه ۲۰ و فیروزجائی، سرپرست دادیاری نظارت بر زندان، از اردوگاه فشافویه بازدید کردند. بازدید از زندان‌ها توسط مدیران سازمان زندان‌ها و قضات دادیار زندان امری معمولی است، اما وقتی نام زندان فشافویه به میان می‌آید، خبر این بازدید در صورتی می‌تواند دارای اهمیت باشد که نمایندگان مجلس بتوانند برای بازدید از این زندان با هدف بررسی اتفاقات رخ‌داده در این زندان در ماه‌های گذشته امکان ورود پیدا کنند.

چند ماه پیش بود که قتلی فجیع در این زندان رخ داد و متهم سیاسی با ۳۰ ضربه توسط محکومان به اعدام کشته شد؛ قتلی که نشان از ضعف امنیت در امر زندانبانی و عدم رعایت تفکیک زندانیان در این ندامتگاه داشت. هرچند اصغر جهانگیر در جمع خبرنگاران درباره قتل شیرمحمدعلی، زندانی فشافویه، گفت: این اتفاق در ۹۰ ثانیه رخ داده است؛ یعنی در کمتر از دودقیقه این درگیری به وجود آمده و زندانیان با سرامیک شکسته به آن مرحوم حمله کرده و این حمله به‌قدری سریع بوده که تا رسیدن مسئولان زندان او را مجروح کرده‌اند.

خبر فوت این زندانی ۲۱ ساله، واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری مبنی‌بر درخواست تفکیک زندانیان و بهبود امکانات زندان‌ها و بازدید از آنها را به دنبال داشت. پیش‌ از این نیز برخی از بازداشتی‌هایی که در این زندان نگهداری می‌شدند، از وضعیت بد این زندان و عدم اجرای آیین‌نامه تفکیک جرائم در این زندان اعتراض کرده بودند.

بر این مبنا برخی از نمایندگان مجلس نیز درخواست بازدید از زندان فشافویه را مطرح کردند. بسیار پیگیر بودند تا از این ندامتگاه دیداری داشته باشند مانند آنچه در دیدار از زندان اوین بعد از مرگ کاووس سیدامامی و سینا قنبری، از بازداشت‌شدگان حوادث دی‌ماه ۹۶، در سال ۹۶ رخ داد.

بعد از قتل شیرمحمدعلی، علی مطهری در واکنشی تند به آنچه رخ داده، گفت: «زندانی سیاسی را نباید در بند تبهکاران، دزدان، قاتلان و قاچاقچیان قرار دهند تا چنین اتفاقی بیفتد. گاهی برای تنبیه متهمان سیاسی این کار را می‌کنند که کار بسیار بدی است و درواقع شبیه اقدامی است که در کهریزک انجام شده و بچه‌های جوان را در سال ۸۸ به زندان کهریزک که جای لات‌ها و قاچاقچیان بود منتقل کردند که آسیب‌های جدی دیدند». برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز موضع مطهری را تأیید کردند و خواستار بازدید از این زندان شدند.

محمد کاظمی، نماینده ملایر، به‌عنوان فردی که مسئول پیگیری این خواسته نمایندگان مجلس شناخته شده است، دراین‌باره می‌گوید: ما از طریق کمیسیون درخواست بازدید از زندان فشافویه را دادیم، هماهنگی‌ها در این زمینه باید توسط رئیس کمیسیون که با سازمان زندان و آقای جهانگیر در ارتباط‌ هستند، انجام شود. بااین‌حال، تاکنون موفق به بازدید نشده‌ایم و گویا هماهنگی‌ها به‌ درستی صورت نگرفته است.

وی درباره زمان درخواست برای بازدید توضیح می‌دهد: بعد از فوت آقای شیرمحمدعلی در زندان فشافویه، من و آقای پورمختار پیگیر بازدید از این زندان بودیم، اما تاکنون موفقیتی حاصل نشده است...

این عضو کمیسیون قضائی درباره موضوع عدم اجرای تفکیک جرائم در زندان‌ها و قوانین مرتبط با آن می‌گوید: آیین‌نامه زندان‌ها، تفکیک و طبقه‌بندی زندان‌ها را پیش‌بینی کرده است، اما از آنجایی‌ که زندان‌های ما به سبب شرایط ساختمان، محدودیت مکانی دارند و به‌علاوه آمار زندانیان در حال افزایش است و در هر زندان حدود سه، چهاربرابر ظرفیت آن، زندانی نگهداری می‌شود، این کار عملا ممکن نیست. البته با تدابیر و سیاست‌هایی می‌توان درباره زندانیان کم‌سابقه و بی‌سابقه، این طبقه‌بندی را به شکل نسبی اجرا کرد.

بازدید نمایندگان از ندامتگاه‌ها به خودی‌خود مانند آنچه در بازدید از اوین رخ داد جنبه تشریفاتی دارد، همان‌گونه که در گزارش بازدید از اوین شاهد روایت‌های مبهمی از نمایندگان حاضر در آن برنامه بودیم. اما مسئله مهم این است که همین بازدیدهای تحت کنترل چرا به سختی انجام می‌شوند و گاهي هم ورود به ندامتگاه‌ها برای نمایندگان مردم و حتی برای رئیس‌جمهور مانند ماجرای درخواست محمود احمدی‌نژاد برای بازدید از اوین، ناممکن می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برن اونجا هم آخرش میگن خوبه همه چیز.نصیب تون بشه

    • علی

      شما نماینده ها اگه پای خودرو ...رانت..... وسط باشه سه سوته هماهنگ می کنید ......ولی این کارا را شگرد ندارید....
      بدبخت مملکت با این نمایندش

    • بدون نام

      نماینده مردمی که نتونه بره از زندان بازدید کنه بره خونه بهتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج