۹۱۲۷۴۴
۵۰۸۳
۵۰۸۳
پ

جشنواره‌های فیلم ترکیه را بشناسید

ترکیه کشوری با جشنواره‌های متنوع سینمایی است که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

خبرگزاری صبا: به نقل از آناتولی، ترکیه با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی از دیرباز مورد توجه، کارگردانان، فیلمنامه ‌نویسان و بازیگران قرار داشته و به گفته اکثر کارشناسان و هنرمندان در این جهت گام‌ های ارزنده ای برداشته است.

جشنواره‌های فیلم ترکیه را بشناسید

جشنواره‌ های بین‌المللی فیلم بهترین فرصت برای معرفی آثار و همچنین فرهنگ به دیگر کشورهاست. ترکیه نیز سالانه با برگزاری چندین جشنواره مختلف و معرفی آثار ارزشمند، جایگاه مهمی در این عرصه دارد.

جشنواره بین‌المللی فیلم پرتقال طلایی آنتالیا

جشنواره پرتقال طلایی نخست سال ۱۹۶۴ در آنتالیا آغاز شد. این، قدیمی‌ترین جشنواره ترکیه محسوب می‌شود و مورد تایید فدراسیون انجمن های فیلمسازان بین المللی «FIAPE» نیز است.

در این جشنواره که توسط شهرداری آنتالیا و با حمایت وزارت فرهنگ و گردشگردی ترکیه برگزار می‌شود، هنرمندانی مانند متین ارکسان، ییلماز گونی، عاطف ییلماز، نوری بیلگه جیلان و رهار اردم و کارگردانان مشهور جهان حضور یافته اند.

عباس کیارستمی، بهمن قبادی، جعفر پناهی و اصغر فرهادی هم در این جشنواره حضوریافته اند. استفان شابو، فرانسیس فورد کوپولا، امیر کاستاریکا، فای دونوی، باب رافلسون از دیگر میهمانان این جشنواره بوده اند.

سال گذشته جایزه بهترین فیلم پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم آنتالیای ترکیه به اثر «سه رخ» ساخته جعفر پناهی، کارگردان نامدار ایرانی تعلق گرفت.

جایزه پرتقال طلایی به آثار برتر در بخش‌ های فیلم کوتاه، بلند، مستند داخلی و بین المللی و همچنین جایزه ویژه هیات داوری اعطا می‌شود. دوره ۵۶ این جشنواره امسال ۲۶ اکتبر الی یک نوامبر برگزار خواهد شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول

این جشنواره توسط بنیاد «فرهنگ و هنر استانبول» و با حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری از سال ۱۹۸۲ تاکنون برگزار شده و تاکنون ۵۷۵۹ اثر از ۱۱۰ کشور به ۴ میلیون و ۲۴۱ هزار بیننده ارایه کرده است.

سی هشتمین دوره این جشنواره نیز آوریل امسال با اکران ۱۸۶ فیلم از ۱۸۷ کارگردان از ۴۵ کشور در ۱۹ بخش مختلف پایان یافت. پنل هایی نیز با حضور کارگردانان و بازیگران، کنسرت ‌ها و رویدادهای ویژه برگزار شد.

در این جشنواره نیز افراد مشهور جهان سینما؛ مانند کلودیا کاردینال، کترین دنوو، جرارد دپاردیو، اصغر فرهادی، باربارا میلر، فلورین شربان، لین رمزی حضور پیدا کردند.

این جشنواره هم بیشتر در بخش های فیلم کوتاه، بلند و مستند داخلی و بین المللی برگزار می شود که به آثار برتر آن جایزه لاله طلایی تعلق می گیرد.

جشنواره بین‎المللی پیله طلایی آدانا

شهر آدانا میزبان این جشنواره مشهور و قدیمی است. این فستیوال نخست در سال ۱۹۶۹ برگزار شد. اما به دلیل ایجاد وقفه در برگزاری آن امسال بیست و ششمین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد.

این دوره از مذکر جشنواره از ۲۳ تا ۲۹ سپتامبر در دو بخش داخلی و بین المللی برگزار خوهد شد. در این جشنواره علاوه بر فیلم های بلند و کوتاه، فیلم های دانشجویی نیز به رقابت می پردازند.

جشنواره بین المللی فیلم بوغاز ایچی استانبول

این جشنواره تنها ۶ دوره برگزار شده است. با این وجود، یکی از معتبرترین جشنواره‌ها از لحاظ میزان شرکت‌کنندگان است. سال گذشته ۸۸ اثر از ۴۱ کشور در بخش‌های مختلف این جشنواره اکران شد. پیمان معادی با فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

هفتمین دوره این جشنواره از سوی انجمن بین المللی سینمای بوغاز ایچی و با حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری در ۱۸ الی ۲۵ اکتبر امسال برگزار خواهد شد.

جشنواره فیلم مالاتیا

از مشهورترین‌ ها در سالیان اخیر است و سال گذشته نیز شاهد حضور گسترده میهمانانی از سراسر جهان بود. این جشنواره با حمایت استانداری مالاتیا و موسسه تحقیقات و توسعه صنعت زردآلو به عنوان نماد این شهر از سال ۲۰۱۰ تاکنون برگزار می‌شود.

پوران درخشنده با فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» نیز سال گذشته در این جشنواره شرکت کرد. نهمین دوره این جشنواره که خبرگزاری آناتولی نیز یکی از حامیان است، نوامبر ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

جشنواره فیلم آنکارا

آنکارا، از اصلی‌ترین میزبانان جشنواره‌های ترکیه است. این جشنواره یکی از این فستیوال‌های معتبر از سال ۱۹۸۸ تاکنون محسوب می‌شود. در این جشنواره که ماه آوریل امسال برگزار شد، آثار بلند و کوتاه از سراسر جهان اکران شدند.

جشنواره بین المللی راندووی استانبول

تمرکز این جشنواره بر تلفیق سینما و تاریخ از سال ۱۹۹۸ تاکنون بوده و مورد توجه سینماگران و فیلمسازان ایرانی قرار گرفته است. این جشنواره توسط بنیاد فرهنگی «آئودیو ویژوئل» برگزار می شود. برنامه بیست و دومین این جشنواره به‌زودی اعلام می‌شود.

جشنواره بین المللی ایف (!F) استانبول

این جشنواره از سال ۲۰۰۲ در استانبول، آنکارا و ازمیر برگزار می‌شود. هجدهمین دوره آن از ۱۳ سپتامبر آغاز شده و مراحل ازمیر و آنکارا نیز از ۱۹ این ماه خواهد بود. این فستیوال که حامی حمایت از آثار دارای نگاه های متفاوت است، ۲۲ سپتامبر پایان خواهد یافت.

جشنواره فلیم گزیجی

یکی دیگر از جشنواره ‌های مهم سال که از سال ۲۰۰۸ به این سو در آنکارا ادامه دارد. این جشنواره همانند سایر جشنواره های بین المللی ترکیه مورد توجه فیلمسازان کشورهای مختلف به ویژه ایران قرار دارد.

سال گذشته فیلم «رونا مادر عظیم» از جمشید محمودی در این جشنواره به نمایش درآمد. بیست و پنجمین جشنواره گزیجی با حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه بین روزهای ۲۹ نوامبر الی ۱۳ دسامبر امسال برگزار خواهد شد.

جشنواره فیلم زنان جاروی پرنده

این جشنواره چنان‌که از نامش هویداست، زنان جوامع مختلف را موضوع اصلی خود انتخاب کرده و از سال ۱۹۹۸ بدون وقفه در آنکارا برگزار می‌شود. هدف از برگزاری آن تاکید بر جایگاه زن در جامعه از طریق قدرت سینماست.

بیست و دومین جشنواره فیلم زنان جاری پرنده که سال گذشته مهمان افتخاری آن رخشان بنی اعتماد، کارگردان ایرانی بود، در روزهای ۲۳ الی ۳۰ ماه می برگزار شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان فیلمور

این جشنواره هر سال در شهرهای مختلف ترکیه بر گزار می‌شود و افزایش میزان شرکت زنان در سینما و رسانه، ایجاد فضای مناسب برای بیان دیدگاه، ارتقای سطح تولید، ارتباطات زنان و همبستگی بین آنان را هدف خود اعلام کرده است.

این جشنواره از سال ۲۰۰۳ به شعار توقف تبعیض جنسیتی و خشونت در سینما و رسانه برگزار می‌شود. هفدهمین دوره آن هفتم مارس الی ۵ می امسال در شهرهای استانبول، آدانا، ازمیر، گیرسون، دیاربکر، آنتالیا و مرسین برگزار شد.

جشنواره سینمای فضای آزاد سینماسال

این جشنواره هر سال در شهرستان‌ها و برای کمک به کودکانی که امکان دسترسی به سینما ندارند، برگزار می شود. این جشنواره از سال ۲۰۱۳ به این سو با حضور فیلمسازانی از ۲۹ کشور برگزار می شود.

این جشنواره در نوع خود بی‌نظیر است. هفتمین دوره جشنواره سینماسال با موضوع شرق آناتولی از ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹ کلید خورده و تا ۲۷ همین ماه در آرداهان، قارص، اغدیر، آغری، وان و حکاری ادامه خواهد داشت.

جشنواره بین‌المللی فیلم دوستی

این جشنواره فلیم کوتاه پارسال برای نخستین بار در استانبول و با حضور گسترده فیلمسازان خارجی برگزار شد. واژه دوستی با توجه به شرایط کنونی جهان کانون اصلی این جشنواره و دارای سه بخش اصلی است. سال گذشته ۷۸۹ اثر از ۷۶ کشور خواهان حضور در آن شدند.

بخش اصلی نخستین دوره این جشنواره به داوری کمال تبریزی، نجوی نجار فلسطینی، توفیق باشر و سزین آکباش‌اوغلو از ترکیه و به ریاست یوکسل آکسو برگزار شد، از ۱۷ فیلم کوتاه، شش اثر آن از کارگردانان ایرانی بود. دومین دوره این جشنواره ۱۳ تا ۱۵ دسامبردر استانبول برگزار خواهد شد.

جشنواره فیلم جنایت و مکافات استانبول

هدف از برگزاری این جشنواره نمایش سوژه‌های جنایی، مکافات و عدالت در قالب سینما جهت نقد و بررسی آنها در راستای توسعه و ارتقای فهم از حقوق بشر، همبستگی و دموکراسی در جامعه است.

نهمین دوره این نمایشگاه از ۲۲ الی ۲۸ نوامبر امسال برگزار خواهد شد. سال گذشته فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه از ایران یکی از هشت اثر بخش رقابتی آثار بلند سینمایی در این جشنواره اکران شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج