جاباما
۹۱۲۷۹۲
۱ نظر
۵۹۳۱
۱ نظر
۵۹۳۱
پ

راه و روش مطالعه‌ی گروهی و مزایای آن

گروهی درس خواندن یکی از روش‌های موثر یادگیری است. به این دلیل که هر یک از اعضای گروه دیدگاه مخصوص به خودش را دارد و اعضا می‌توانند از یکدیگر یاد بگیرند. چند بار برای خودتان پیش آمده که مطلبی را متوجه نمی‌شدید، اما وقتی دوستتان آن را به شما توضیح داد؛ به خوبی یاد گرفتید؟ در این مطلب قصد داریم راه و روش مطالعه‌ی گروهی و مزایای آن را به شما معرفی کنیم.

برترین‌ها: گروهی درس خواندن یکی از روش‌های موثر یادگیری است. به این دلیل که هر یک از اعضای گروه دیدگاه مخصوص به خودش را دارد و اعضا می‌توانند از یکدیگر یاد بگیرند. چند بار برای خودتان پیش آمده که مطلبی را متوجه نمی‌شدید، اما وقتی دوستتان آن را به شما توضیح داد؛ به خوبی یاد گرفتید؟

کافی است امتحان کنید تا ببینید دوره کردن گروهی مطالب قبل از امتحان یا تمرین برای سخنرانی در حضور دوستان‌تان چه تاثیر شگرفی بر عملکرد شما میگذارد. در ادامه قصد داریم راه و روش مطالعه‌ی گروهی و مزایای آن را به شما معرفی کنیم.

راه و روش مطالعه‌ی گروهی و مزایای آن

مزایای مطالعه‌ی گروهی

در لیست زیر چند نمونه از تاثیرات عالی مطالعه‌ی گروهی را می‌خوانید.

دیگر از بابت کامل نبودن جزوه نگرانی ندارید!

با مطالعه‌ی گروهی می‌توانید یادداشت‌هایی را که در کلاس نوشتید، با جزوه‌ی بقیه‌ی اعضای گروه مقایسه و کامل کنید. با این روش دیگر مطالب مهمی را که از نوشتن آن‌ها جا مانده‌اید، از دست نمی‌دهید.

در استعداد‌های همدیگر شریک می‌شوید‌

می‌دانید که هر کس دیدگاه و استعداد‌های مخصوص به خود را دارد. هنگام گروهی درس خواندن می‌توانید از نظرات هم استفاده کنید و دانسته‌های خود را به اشتراک بگذارید.

تاثیرات روحی-روانی مطالعه‌ی گروهی را دست کم نگیرید

مدرسه، درس، امتحان و نمره، همه‌ی آن‌ها استرس‌زا هستند. اما بودن در جمع دوستانی که شرایطی مشابه با شما دارند، از میزان اضطراب می‌کاهد و انگیزه‌ی یادگیری را تقویت می‌کند. حتی اگر زمانی مریض بودید و نتوانستید در کلاس حاضر شوید؛ می‌توانید از کمک دیگر اعضای گروه بهره ببرید.

مطالب بیشتری یاد می‌گیرید

همیشه گفته‌اند یک دست صدا ندارد. وقتی به جای مطالعه‌ی انفرادی، در قالب یک گروه و با چند دانش‌آموز دیگر درس می‌خوانید؛ پتانسیل و نیروی انسانی بیشتری برای یادگیری مطالب فراهم می‌شود. پس در مدت زمان معلوم مطالب بیشتری یاد می‌گیرید.

یکی از روش‌های مطالعه‌ی گروهی این است که هر کدام از اعضای گروه در مورد موضوعات خاصی تحقیق و مطالعه می‌کنند و بعد خلاصه‌ای از آن‌چه خواندند، به دیگر اعضای گروه منتقل می‌کنند. با این روش دانش‌آموزان در مدت زمان کم، مطالب زیادی یاد می‌گیرند. پس سرعت و بازده‌ی مطالعه افزایش می‌یابد.

درس خواندن جالب می‌شود!‌

می‌توانید به تنهایی ساعت‌هایی طولانی در کتاب‌خانه سپری کنید. تصور کنید این کار چقدر کسالت‌آور و خسته‌کننده خواهد بود. اما مطالعه‌ی گروهی و درس خواندن با دوستان‌تان محیطی شاد و لذت‌بخش برای یادگیری فراهم می‌کند.

نحوه‌ی تشکیل گروه‌های مطالعه

حالا که با مزایای مطالعه‌ی گروهی آشنا شدید، می‌خواهیم نحوه‌ی تشکیل گروه‌های مطالعه را شرح دهیم.

تعداد اعضا

بهتر است تعداد اعضا بین ۴ تا ۶ نفر باشد. زیرا در گروه‌های با تعداد کمتر، بیشتر امکان دارد که اعضا به جای درس خواندن مشغول گفتگو شوند. از طرفی در گروه‌های با تعداد بیشتر هم ممکن است همه‌ی اعضا نتوانند مشارکت داشته باشند و هرج‌ومرج ایجاد شود. پس گروه‌های ۴ تا ۶نفره کمتر به گفتگو‌های خارج درسی می‌پردازند و بیشتر در یادگیری شرکت می‌کنند.

ویژگی‌های اعضا

اگر می‌خواهید مطالعه‌ی گروهی بیشترین بازده را داشته باشد، با افرادی هم گروه شوید که هدف‌های مشترکی با شما دارند. بهتر است اعضای گروه دانش‌آموزان فعالی باشند که به درس خواندن متعهد هستند، در کلاس یادداشت‌برداری می‌کنند، تکالیف خود را انجام می‌دهند و ابهاماتی که دارند را با سوال پرسیدن برطرف می‌کنند.
البته بعضی مواقع انتخاب اعضا به نوع درسی که می‌خواهید گروهی مطالعه کنید بستگی دارد. مثلاً اگر می‌خواهید زیست بخوانید، با کسانی هم‌گروهی شوید که حافظه‌ی تصویری قوی دارند.

محل مطالعه

راه و روش مطالعه‌ی گروهی و مزایای آن

مکان‌های آرام را برای مطالعه انتخاب کنید. بهتر است محیط مطالعه به گونه‌ای باشد که اعضای گروه بتوانند به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند. اکثر کتاب‌خانه‌ها اتاق مطالعه‌ی گروهی دارند. البته مادامی که مزاحم بقیه نشوید، می‌توانید در فضا‌های آزاد مثل پارک هم گروهی درس بخوانید.

مدت زمان مطالعه

بهتر است مطالعه‌ی گروهی بیشتر از ۲ یا ۳ ساعت طول نکشد. زیرا اگر ساعات مطالعه بیشتر شود، اعضای گروه درس خواندن را کنار می‌گذارند و صحبت‌های متفرقه می‌کنند. از طرفی مدت زمان مطالعه کمتر از یک ساعت هم بی‌فایده است. چون در مدت کوتاه نمی‌توان مباحث زیادی را گروهی مطالعه کرد.

جلسات مطالعه

اگر می‌خواهید به طور منظم و گروهی درس بخوانید، سعی کنید جلسات را در ساعت و مکان ثابت برگزار کنید. هم‌چنین با این روش اعضا می‌توانند قبل از هر جلسه خود را آماده کنند.

روش‌های تاثیرگذاری بیشتر مطالعه‌ی گروهی

در ادامه استراتژی‌هایی آوردیم که با کمک آن‌ها می‌توانید بازده مطالعه‌ی گروهی خود را افزایش دهید.

اهداف خود را روشن کنید

قبل از شروع هر جلسه با اعضای گروه در مورد این که می‌خواهید چه مطلبی یاد بگیرید صحبت کنید. با این روش مطالعه‌ی گروهی هدفمند و موثر خواهد بود.

آماده باشید

اگر برای جلسات آمادگی لازم را نداشته باشید، مطالعه‌ی گروهی بی‌فایده است. هر کدام از اعضا باید جزوه‌ها را بخوانند و دوره کنند و تکالیف خود را به طور منظم انجام دهند.

همگی مشارکت کنید

همه‌ی اعضا باید فعال باشند و در مطالعه شرکت کنند. یک روش عالی این است که هر عضو مباحث خاصی را مطالعه کند و آن را برای اعضای دیگر توضیح دهید.

تمرکز داشته باشید

قبل از هر جلسه کسی را به عنوان مدیر جلسه انتخاب کنید. کسی که به عنوان مدیر انتخاب می‌شود، باید جلسه را در جهت هدف مطالعه کنترل کند و از موثر بودن آن مطمئن شود. هم‌چنین مدیر جلسه باید زمان‌های استراحت را تنظیم کند تا یادگیری خسته‌کننده نشود.

چه زمانی مطالعه‌ی گروهی از مطالعه‌ی انفرادی موثرتر است؟

وقتی با گفتگو در مورد مطالب درسی یادگیری آن‌ها آسان‌تر می‌شود

اگر مطالب را به صورت شنیداری بهتر می‌آموزید، گروهی درس خواندن برای شما بسیار مناسب است. مطالعه‌ی گروهی محیط مناسبی برای بحث در مورد مسائل درسی فراهم می‌کند.

وقتی هم‌کلاسی‌هایی دارید که اهل درس خواندن هستند

اگر با دانش‌آموزان درس‌خوان کلاس‌تان هم‌گروهی شوید، می‌توانید به یکدیگر انگیزه دهید تا حتی بهتر درس بخوانید. سعی کنید در گروه‌های مطالعه از صحبت‌های متفرقه بپرهیزید و از مباحث درسی سرسری عبور نکنید و بیشتر بر فراگیری مطالب تمرکز کنید؛ نه خفظ آن‌ها

وقتی برای درس خواندن نیاز به انگیزه و همراه دارید

راه و روش مطالعه‌ی گروهی و مزایای آن

بعضی از دانش‌آموزان برای با انگیزه ماندن نیاز دارند با دانش‌آموزان دیگر درس بخوانند. مطالعه‌ی گروهی برای این دسته از افراد آن‌ها را برای یادگیری مشتاق می‌سازد.

اما چه زمانی بهتر است به صورت انفرادی مطالعه کنیم؟

وقتی اعضای گروه دائماً در مورد مسائل غیر درسی صحبت می‌کنند

هدف از مطالعه‌ی گروهی، درس خواندن است. پس اگر جلسات مطالعه‌ی گروهی تبدیل به دورهمی‌های دوستانه شدند، بهتر است تنهایی درس بخوانید.

وقتی جلسات دائماً به تعویق می‌افتند

هر چه تعداد اعضای گروه مطالعه بیشتر باشد، هماهنگی جلسات سخت‌تد می‌شود. اگر جلسات مطالعه دائماً به تعویق می‌افتند یا لغو می‌شوند؛ در این شرایط مطالعه‌ی انفرادی موثرتر است.

وقتی سطح درسی شما با سایر اعضای گروه فرق دارد

اگر اعضای گروه در مطالب درسی جلوتر هستند و رسیدن به آن سطح برای شما سخت است؛ بهتر است ابتدا به تنهایی مطالب را یاد بگیرید و سپس برای مرور مباحث به گروه ملحق شوید. البته برعکس این قضیه نیز صدق می‌کند.

حرف آخر

یادتان باشد همه‌ی گروه‌های مطالعه مثل هم نیستند. پس گروهی را انتخاب کنید که در آن واقعاً قرار است درس بخوانید و گفتگو‌های متفرقه را به حداقل برسانید.

حتی اگر به مدرسه نمی‌روید و در خانه درس می‌خوانید لازم نیست نگران باشید. در گروه‌های مطالعه‌ی آنلاین عضو شوید و از تاثیرات خوب مطالعه‌ی گروهی بهره ببرید.

شما هم می‌توانید تجربه‌های خود را از مطالعه‌ی گروهی با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: ofordlearning ،educationcorner

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه ایرانیا رو خیلی سخت می شه هماهنگ کرد. یه تور با آدم نمیان. حالا تو خونه هم کاری نمی کننا. فوقش تا لنگ ظهر بخوابن. دیگه چه برسه به مطالعه !!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج